Mitä kaikkea jätätte jo ostamatta kaupassa tai ostatte vähemmän tai halvempaa merkkiä?
Minä ostan vähemmän kurkkua ja maitoa. Ostan myös halvinta ruisleipää mitä hyllystä löytyy. Limsan vaihdoin halvimpaan kaupan oman merkin makuveteen, kohta pitää varmaan siitäkin luopua turhuutena.
Kommentit (20)
Minäkään en ole muuttanut ostokäyttäytymistä. En ole ennenkään ostellut esim. limsoja, sipsejä jne. Ostan sitä mitä tarvitsen ja mitä tekee kulloinkin mieli. Minulla on tosin vain 1 hengen talous, joten luultavasti vähän helpompaa hallitakin sitä, että ei ole koskaan ostanutkaan mitään josta ikään kuin pitäisi tinkiä. Ja olen edelleenkin sellainen hifistelijä, että ostan esim. nätisti kuvioitua wc-paperia, en koskaan sitä keltaista ja karmeaa. Mutta 1 ihmisen kuluissa se ei juurikaan tunnu.
En ole oikeastaan muuttanut muuta kuin ostan lihaa pakastimeen paljoustarjouksista ja hyödynnän myös tarkemmin hevi osaston "euron" tarjouksia. Siltikin menee rahaa selvästi enemmän ruokaan ja elintarvikkeisiin.
Kasviksia en osta juuri ollenkaan. Nehän on lähinnä vettä kuorien sisällä. Varsinkin perus kurkku ja salaatti. Ei järkevää rahankäyttöä. Herkkuja jätän myös ostamatta nykyään ja pakasteruokia/pizzoja.
Pienillä valinnoilla laskua pienemmäksi. Halvin kanafilee, ei nauta-sikaa vaan sika-nautaa, halvimmat keksit, halvimmat leivät. Paljon tutkin kilohintoja ja hyödynnän tarjoukset.
Lehdet, karkit, sipsit, limsat, keksit, kalliit einesateriat, kallis liha ja kala, eksoottiset hedelmät, alkoholi, tupakka, vauvatarvikkeet, krääsä...
Opettelen vasta uusillle tavoille, ei oo helppoa.
Meillä asuu kotona opiskelija ja lukiolainen. Heidän ruokansa terveellisyydestä emme tingi yhtään. Emmekä heidän tarpeistaan muutenkaan, vanhojen tansseista, lääkkeistä, harrastuksista tms.
Itse syön sitten huonosti mikä ei ole kovin järkevää mutta huomaan vain aina päätyväni siihen.
Ylipäänsä jätän kaiken turhan nykyäänkin ostamatta. Vaikka nyt tuo ap:nmainitsema makuvesi. Leipää ostan silloin tällöin ja yleensä koululaisnäkkäriä. Ostan laadukasta luomujauhelihaa toisinaan ja lähituottajien lihaa. Vähemmän mutta hyvälaatuista.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan mikään ostoskäyttäytymisessäni ei ole muuttunut. Olen aina ostellut järkevästi ja sen mitä tarvin, eli en turhaa. Tai no, karkit ja sipsit on turhia mutta ei niiden ostoista sillointällöin ole tarvinnut luopua.
Samoilla linjoilla. Olen aina ollut sellainen, että ostan tiettyä merkkiä vain silloin jos olen huomannut että siinä on oikeasti jotain oleellista eroa maussa tai muussa.
Ostan sitä mitä ennenkin.
Ei vaikuta mitenkään ostoksiini.
Tapanani ei ole ostaa mitään tarpeetonta.
En jätä mitään ostamatta enkä ole muuttanut ostoksiani muutenkaan. Valmisruokia en osta koskaan, teen ruuat itse ja meillä syödään kaksi päivää aina samaa ruokaa. Siinä säästää jo pitkän pennin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ole muuttanut ostokäyttäytymistä. En ole ennenkään ostellut esim. limsoja, sipsejä jne. Ostan sitä mitä tarvitsen ja mitä tekee kulloinkin mieli. Minulla on tosin vain 1 hengen talous, joten luultavasti vähän helpompaa hallitakin sitä, että ei ole koskaan ostanutkaan mitään josta ikään kuin pitäisi tinkiä. Ja olen edelleenkin sellainen hifistelijä, että ostan esim. nätisti kuvioitua wc-paperia, en koskaan sitä keltaista ja karmeaa. Mutta 1 ihmisen kuluissa se ei juurikaan tunnu.
Onko oikeasti mielestäsi kaksi vaihtoehtoa: karmea keltainen ja kuvioitu valkoinen??? 🤣🤣🤣
Olen aina ollut nuuka mutta nyt olen pyrkinyt ostamaan varastoon ruokatarvikkeita yms ja seuraan vielä entistä tarkemmin esim tomaattien ums hintoja koska niitä meillä menisi mutta hinnat nousee koko ajan.
Herkkuja en enää osta, leikkeleet jää ostamatta. Ostan halvempia tuotteita, jos mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä asuu kotona opiskelija ja lukiolainen. Heidän ruokansa terveellisyydestä emme tingi yhtään. Emmekä heidän tarpeistaan muutenkaan, vanhojen tansseista, lääkkeistä, harrastuksista tms.
Itse syön sitten huonosti mikä ei ole kovin järkevää mutta huomaan vain aina päätyväni siihen.
Tässä, että teinien tarpeista ei tingitä, on kaks puolta... Toisaalta hienoa, toisaalta taas opettaa lapsille sitä asennetta, että vaikka olisi tiukatkin ajat, heidän "ehdottomasti kuuluu saada kaikki niinkuin ennenkin, tinkikööt muut"
Ruoasta en tinkisi, mutta esim. opettaisin että harrastusvälineitä ja vanhojentanssipukuja voisi katsoa nyt käytettynä, ja jos tanssija on tyttö, voisiko meikin ja kynnet laittaa itse, sen sijaan että maksaa niistä ammattilaiselle jne.
Tällä tavoin opetettaisiin lapsia elämään varojen mukaan, joka palkitsee sitten aikuisena elämänhallintataitoina.
Jätän ruoan ostamatta ja ostan Olvi-oluen tilalle Pirkka olutta. Leijona-viinan olen vaihtanut Koskenkorvaan.
Minä ostan halpismerkkejä, elleivät ole täyttä pas.... Esimerkiksi halpiskaffi on täyttä 💩, joten se on aina merkkikamaa. Paremman puutteessa joskus harvoin voin alentua Pirkan kaffiin. Se on ainut halpiskaffi, joka minun talouteeni eksyy, jos en muutakaan saa. Minulla ei ole mitään pakkomiellettä käyttää tietyn merkkisiä pesuaineita. Riittää, että ne eivät lemua vahvasti. Nyt on käytössä K menun pyykinpesuaine, joka maksoi 4,20 € ja on oikein miellyttävän tuoksuinen (kuivana pyykit ovat tuoksuttomia.) Yleensä suosin hajusteetonta pesuainetta, mutta paremman puutteessa kelpaa tuokin.
Sokolaatin ei ole pakko olla aina fazeria. Joku muukin voi kelvata, kunhan ei sisällä palmupas--kaa. Valtaosa sisältää, siksi Fazer on paras. Marabousta en niin pidä.
Lihoista ostan kilohinnalta halvinta, oli se mitä tahansa merkkiä. En osta paksuinta mahdollista kurkkua, koska se maksaa pahimmillaan jopa yli 2 €. Mikään kurkku ei ole kahden euron arvoinen. Valitsen siis ohuemman ja kevyemmän.
Jos mieleni tekee paljon kaikkea, mutta loppusumma kauhistuttaa, mietin läpi ostokseni ennen kassaa ja katson voisinko ostaa sittenkin vähän halvemman tai jättää kokonaan pois. Esimerkiksi jos seuraavaan rahaan on max. viikko aikaa ja minulla on kosteusvoidetta (esimerkki) vielä jäljellä, ei minun tarvitse juuri sillä siunaaman hetkellä ostaa sitä mistä tahansa kaupasta todennäköisesti ylihintaan, vaan voin mennä myöhemmin edullisempaan kauppaan. Että jos haluan hieman pihistellä loppusummassa, jätän ostamatta jotkut mä haluun-jutut, jotka eivät ole pakollisia juuri sillä hetkellä tai seuraavana päivänä.
kuka vetää välistä tomaateissa ja kurkuissa?? talvella varmaan 10e/kg
Oikeastaan mikään ostoskäyttäytymisessäni ei ole muuttunut. Olen aina ostellut järkevästi ja sen mitä tarvin, eli en turhaa. Tai no, karkit ja sipsit on turhia mutta ei niiden ostoista sillointällöin ole tarvinnut luopua.