Kuinka monta harrastusta on realistista työssäkäyvällä?
Kokoaika työ. Kuinka monta harrastusta saatte mahtumaan elämäänne? Oletteko joutuneet karsimaan jotain mielenkiinnonkohteita aikapulan vuoksi ja kuinka olette tehneet päätöksen sen suhteen mitä karsitaan? Enkä kuinka paljon teillä on varattu aikaa vaikka viikossa per yksi harrastus?
Mielessä on kymmeniä asioita jotka kiinnostaa ja yritys on ollut selviytyä kaikista mutta loppujen lopuksi mikään ei tunnu etenevän koska aikaa jaa niin vähän per harrastus.. sitten iskee valinnanvaikeus ja lopulta huomaat koko päivän menneen ohi.
Jos yrittäisin selviytyä kaikista harrastuksista niin olen miettinyt että onko siitä oikeasti edes pitemmän päälle hyötyä jos kolmena päivänä viikossa opiskelen esim. ranskaa puolituntia? Onko siitä enää hyötyä tai edes iloa jos eteneminen on hitaampaa kuin ekaluokkalaisen englanninkielen opinnot..?
Kokemuksia,mielipiteitä?
Kommentit (4)
No anna vaikka omalta kohdalta joku esimerkki? Mitkä muuten ovat sellaisia harrastuksia joita ei voi harrastaa ilman kokoaikapanostusta?
Mutta jos nyt puhutaan sellaisista harrastuksista joissa on tarkoitus kehittyä ja edistyä ajan myötä eli jätetään sellaiset pois jotka ovat ns ajanvietettä sillointällöin.
Mä harrastin lasten harrastamista kaikki illat päivätöissä konttorilla työssäkäyvänä.
Minulla on kokopäivätyö ja luottamustehtäviä, jotka vievät aikaa vaihtelevasti (kuluneella viikolla meni vain noin 2 t yhtenä iltana, ensi viikolla menee yhteensä arviolta 6-7 tuntia jakautuneena kahdelle illalle).
Harrastuksiksi lasken yhden säännöllisen liikuntavuoron puolison kanssa (1 h/vko + matkat, suihkut yms). matkustamisen (nykyisin noin yksi vkl/kk kotimaassa, lomilla pitempiä aikoja ja myös ulkomailla, uuden reissun suunnittelu alkaa aika pian edelliseltä palattua) ja puutarhanhoidon. Meillä on koira, jonka ulkoilutan 2 x illassa, 3 x viikonloppupäivinä (arkiaamuisin puoliso ulkoiluttaa).
Lisäksi opiskelen aika ajoin avoimessa yliopistossa tiettyä ainetta, johon en koskaan suunnittele hakeutuvani tutkinto-opiskelijaksi. Olen suorittanut perusopinnot ja osan aineopinnoista. Juuri nyt ei ole sopivia kursseja. Alkusyksystä opiskelin itsenäisesti kieltä, jonka olen aikoinaan kirjoittanut ylioppilaskirjoituksissa mutta sittemmin en ole sitä käyttänyt käytännössä lainkaan, nyt en muutamaan viikkoon ole jatkanut. Sen sijaan luen paljon, keskimäärin yhden kirjan viikossa mutta sekin vaihtelee runsaasti; viimeisen reilun viikon aikana olen lukenut neljä kirjaa ja jossain vaiheessa saattoi mennä yhteen kirjaan neljä viikkoa. Myös käsityöt lasken harrastukseksi, vapaailtana voi mennä parikin tuntia niihin, tällä hetkellä on työn alla villapusero miehelle, oma neuletakki valmistui maanantaina.
Typerä kysymys.
On monia harrastuksia jotka vievät ajan niin totaalisesti että niitä voi harkita vain jos elintaso on turvattu ilman päivätyötä.
Ja sitten on harrastuksia jotka eivät ole mitenkään sidottu aikaan tai paikkaan vaan voi jatkaa vaikka kuukauden päästä siitä kohtaa mihin viimeksi jäi.