Mitä hauskoja väärinkäsityksiä sinulla oli lapsena?
Minä luulin, että maailma oli "ennen vanhaan" eli ennen minun syntymääni mustavalkoinen aina jonnekin 1960-luvun loppuun asti, koska vanhat elokuvat ja valokuvat ovat mustavalkoisia. Luulin siis, että väreinä oli vain musta, valkoinen ja harmaa, kunnes värit ilmestyivät jostain 1970-luvun alussa, niin että niitä oli olemassa kun minä synnyin 1980-luvun alussa.
Väreihin liittyen oli vielä sellainen uskomus, että oli eri värit tytöille ja naisille sekä pojille että miehille. Poikien ja miesten värejä oli ainakin musta, ruskea, vihreä, sininen ja harmaa, kun taas tyttöjen ja naisten värejä olivat vaikka punainen, vaaleanpunainen, keltainen, oranssi, violetti ja valkoinen,
Luulin, että aikuiset eivät ole koskaan voineet olla lapsia, vaan että he ovat aina olleet aikuisia. Samoin lapset pysyvät aina lapsina eivätkä kasva aikuiseksi.
Lapsia ei minusta saanut hankkia kuin silloin kun on naimisissa, koska ei ole hyväksyttävää saada lapsia, jos ei ole naimisissa. Samoin luulin, että pariskunta "tekee seksiä" niin monta kertaa kuin heillä on lapsia ja seksi on olemassa vain siksi, että saa lapsia. Lapsia myös saa automaattisesti, jos on naimisissa. En siis tiedä, että jotkut ihmiset kärsivät lapsettomuudesta.
Kissat ovat tyttöjä ja koirat poikia. En sitten tullut ajatelleeksi, että miten ne lisääntyvät ilman toista sukupuolta.
Kommentit (67)
Luulin parisuhteiden kestävän loppuelämän. Kun olin lapsi en tuntenut kuin yhden perheen jossa oli äitipuoli ja pitkään luulin, että parisuhteet kestävät aikuisilla ja että pettäminen yms ovat vain teinisuhteiden sekoilua. Totuus tuli ilmi kun olin teini ja lähipiiristä melkeinpä jokaisen vanhemmat erosivat. Silloin oli kai pidettävä perhe kasassa vaikka väkisin sen aikaa kun lapset ovat pieniä.
Luulin lapsena, että kun mies ja nainen menee naimisiin, niin sitten saavat lapsia. Meidän naapurissa asui pariskunta, joka ei ollut naimisissa ja heillä oli lapsi. Minä sitten pienessä päässäni mietin moneen kertaan, miten se on mahdollista. Enkä tietenkään uskaltanut kysyä keneltäkään.
Tuo tuntuu olevan tosi yleistä, että on luullut maailman olleen ennen mustavalkoinen, itse en ole niin ajatellut, mutta se se tulee aina esille tälläisissä ketjuissa.
Joskus lapsena tietyssä vaiheessa ymmärsin mikä on condomi. Osasin jo lukea ja näin kaupan hyllyllä juomu-condomin. Jotenkin tulkitsen/tai luin väärin sanan juomu ja sekoitin sen sanaan juoma. Kuvittelin että juomu condomi on sellainen juotava condomi.
Luulin pienenä että kun pankkiin tallettaa rahaa, niin ne viedään jokaisen omaan pankkilokeroon ja rahaa nostaessa ne haetaan sieltä omasta lokerosta :D onneksi asian oikea laita selvisi ennen kuin päädyin itse pankkiin töihin.
Oma lapseni luuli pienenä että Suomi = maapallo, ja muut maat on omia planeettojaan. Hän olikin kovin jännittynyt kun lähdettiin ensimmäiselle lomamatkalle ulkomaille lentokoneella.
Jossain karttakirjassa oli mustat ääriviivat eri maiden rajoilla. Minä sitten luulin, että sellaiset ääriviivat ovat oikeastikin olemassa eri maiden rajoilla ja niistä ääriviivoista tietää, että mistä toinen maa alkaa, niin ettei sitten vahingossa mene vieraaseen maahan jos sattuu olemaan niin lähellä toisen maan rajaa. Se kirja taisi olla isoveljen koulukirja, jota joskus salaa tutkin ehkä noin 3-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Luulin pienenä että kun pankkiin tallettaa rahaa, niin ne viedään jokaisen omaan pankkilokeroon ja rahaa nostaessa ne haetaan sieltä omasta lokerosta :D onneksi asian oikea laita selvisi ennen kuin päädyin itse pankkiin töihin.
Oma lapseni luuli pienenä että Suomi = maapallo, ja muut maat on omia planeettojaan. Hän olikin kovin jännittynyt kun lähdettiin ensimmäiselle lomamatkalle ulkomaille lentokoneella.
Minäkin kuvittelin sillä lailla, että kun vie rahaa pankkiin, niin ne laitetaan ihmisen tilille eli jonkinlaiseen hänen omaan lokeroon, jossa niitä rahoja säilytetään kun ne ovat siellä pankissa ja koska niistä maksetaan vähän korkoakin, niin sinne tilille lisätään sitten pankin puolesta aina säännöllisesti lisää rahaa.
Pienenä luultiin et kerrostalojen katoissa on uima altaat koska tikkaitten yläosa kaartuu samalla tavalla kuin uimahallin allastikkaissa.
Luulin myös että maailma on ollut joskus mustavalkoinen. Nykyisin ymmärrän että se todella on sitä, mutta täysin toisella tavalla. Luulin tai oikeastaan uskoin myös ihan pienenä että ne pelloilla olevat valkoiset heinäpallot ovat dinosaurusten munia. Tuo käsitys tosin johtui oman isäni sanomisista. :D
En tiedä onko tämä nyt niin hauska, mutta luulin että anjovis on hedelmä. Vähän kuin ananas.
Isäni luuli taas ihan pienenä, että kaikilla naisilla on vain yksi käsi, koska mummoltani on toinen käsi amputoitu jo nuorena. Hän oli joskus pikkupoikana sitten pistänyt merkille naapurin rouvan kaksikätisyyden, kun tämä oli kopistellut jotain liinaa ikkunasta kaksin käsin, ja ollut aivan ällistynyt asiasta. :D Ksyeessä oli siis hänen kaverinsa äiti, niin isä oli mennyt ukilleni hämmästyneenä hihkumaan että "Paulin äidillä on kaks kättä!"
Meidän kaupungissa oli nahkatehdas. Luulin ihan pienenä että siellä tehdään vauvoja.
Luulin, että tytöillä ja naisilla on emätin, kohtu, munasarjat ja rinnat. Miehillä taas on penis ja kivekset. Näin ajattelin itse asiassa reilut 20-vuotiaaksi asti aina 2000-luvulle asti, jolloin sain tietää, että kyllä naisellakin voi olla penis tai että miehellä voi olla rinnat tai kohtu. Luulin myös, että on olemassa vain kaksi sukupuolta eli nainen ja mies, mutta onhan niitä esim. trasnainen, trasmies, sukupuoleton, intersukupuolinen jne.
Että lumi tulee katulampuista. Samaan aikaan kaveri selitti että tuuli tulee siitä että puut heiluu ja ajattelin että onpa se tollo :D
Luulin lapsena, että sukupuolia on vain kaksi. Vanhempana varmistuin siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kuvittelin sillä lailla, että kun vie rahaa pankkiin, niin ne laitetaan ihmisen tilille eli jonkinlaiseen hänen omaan lokeroon, jossa niitä rahoja säilytetään kun ne ovat siellä pankissa ja koska niistä maksetaan vähän korkoakin, niin sinne tilille lisätään sitten pankin puolesta aina säännöllisesti lisää rahaa.
Minäkin luulin, ja olin vähän vihainen kun kuulin että ne ei ole ne mun rahat jotka saan takaisin.
Lapsena ajattelin, että tatuointeja on vain merimiehillä ja rosvoilla, mutta aikuisena huomasin, että niitä on tyhmilläkin ihmisillä.
Luulin, että "ajoissa" tarkoittaa autolla ajellessa. Esimerkiksi sanomalehden etusivulla luki, että "uudista tilauksesi ajoissa". Niin se uudistetaan autoilumatkan yhteydessä.
Väitin kaverilleni kiven kovaa että lapset syntyy peräreiästä.
Kaverini luuli lapsena, että lasten lukumäärä kertoo, kuinka monta kertaa vanhemmat ovat harrastaneet seksiä. Koska hän oli ainoa lapsi, niin hän julisti, että vanhempansa ovat harrastaneet seksiä vain kerran elämänsä aikana 😁
Joskus ihan pienenä luulin, että on olemassa vain suomen kieli ja ulkomaan kieli. Vain Suomessa puhutaan suomea ja sen ulkopuolella puhutaan ulkomaata. Ihmiset täällä Suomessa eivät voi ymmärtää suomen kieltä emmekä me ulkomaan kieltä. Aika huvittavaa ajatella näin jälkikäteen, että vain Suomi olisi kaikista maailman maista ainoa, jossa puhutaan omaa kieltä, kun kaikissa muissa maissa puhutaan sitten samaa kieltä, vaikka ne olisivat ihan toisilla puolilla Maapalloa.