Mitä hauskoja väärinkäsityksiä sinulla oli lapsena?
Minä luulin, että maailma oli "ennen vanhaan" eli ennen minun syntymääni mustavalkoinen aina jonnekin 1960-luvun loppuun asti, koska vanhat elokuvat ja valokuvat ovat mustavalkoisia. Luulin siis, että väreinä oli vain musta, valkoinen ja harmaa, kunnes värit ilmestyivät jostain 1970-luvun alussa, niin että niitä oli olemassa kun minä synnyin 1980-luvun alussa.
Väreihin liittyen oli vielä sellainen uskomus, että oli eri värit tytöille ja naisille sekä pojille että miehille. Poikien ja miesten värejä oli ainakin musta, ruskea, vihreä, sininen ja harmaa, kun taas tyttöjen ja naisten värejä olivat vaikka punainen, vaaleanpunainen, keltainen, oranssi, violetti ja valkoinen,
Luulin, että aikuiset eivät ole koskaan voineet olla lapsia, vaan että he ovat aina olleet aikuisia. Samoin lapset pysyvät aina lapsina eivätkä kasva aikuiseksi.
Lapsia ei minusta saanut hankkia kuin silloin kun on naimisissa, koska ei ole hyväksyttävää saada lapsia, jos ei ole naimisissa. Samoin luulin, että pariskunta "tekee seksiä" niin monta kertaa kuin heillä on lapsia ja seksi on olemassa vain siksi, että saa lapsia. Lapsia myös saa automaattisesti, jos on naimisissa. En siis tiedä, että jotkut ihmiset kärsivät lapsettomuudesta.
Kissat ovat tyttöjä ja koirat poikia. En sitten tullut ajatelleeksi, että miten ne lisääntyvät ilman toista sukupuolta.
Kommentit (67)
Luulin että metrot kulkee itsekseen eikä ne koskaan pysähdy, tai siis mene varikolle jne.
Tiellä ken vaeltaa, ken aasilla ratsastaa - totta kai kuvittelin Barbien Kenin ratsastamaan sillä aasilla.
Luulin että ratikkakiskosta voi saada sähköiskun.
Ajattelin että isovanhemmat on olleet lapsia vähän sen jälkeen kun oli olemassa dinosauruksia. Totta kai tiesin, että dinosaurukset oli kuolleet sukupuuttoon ennen ihmisiä, mutta ajattelin että tuossa välissä oli vähemmän aikaa, että isomummo oli syntynyt heti dinosaurusten katoamisen jälkeen.
Luulin, että lukiossa ei tehdä muuta kuin luetaan ja ehkä samalla kirjoitetaan. Mutta kaikki oppitunnit on sitä, että ihmiset enimmäkseen vaan lukee.
Ennen asioissa olikin vielä maalaisjärkeä nykyisen woke-hulluuden sijaan...
Opin varhain lukemaan ja minua yli 10 vuotta vanhempien sisarten lehtiä , jotain viikonloppu - nimisiä oli kodissa. Luin niitä ja kun sain jonkun oksennustaudin luulin olevani raskaana, n. 7- 8 vuotiaana. Niissähän tytöt odottivat au- vauvoja. Viikon olin kai hädissäni kunnes kälylleni sain kerrottua huoleni ja hän antoi minulle seksuaaliopetusta, ei kovin tarkkaa mutta rauhoittavaa.
( Hyvä esimerkki miksi pitää valvoa lasten lukemisia ja katsomisia)
Minulla on ollut myös tuo sama, että kissat on tyttöjä ja koirat poikia, muiden eläinten sukupuolia en sillä lailla ajatellut. Sekä tuo, että entisaikaan kaikki oli mustavalkoista. :D itse synnyin 90-luvun lopulla, mutta ehkä nuo on ihan yleisiä pienten lasten väärinkäsityksiä.
Mä kuvittelin, että tietokoneella voi nähdä toisen muualla asuvan ja jutella hänen kanssaan.
Ja kylläpä mulle tästä naurettiin ja siitä tyhmäksi pikkutytöksi isommat pojat pilkkasivat .
No en ollut kyllä niin tyhmä, että olisin luullut maailman koskaan olleen mustavalkoinen. Meillä oli jopa mustavalko-telkku kotona, johtuiko sitten siitä että kaikki oli mustavalkoista ja reaalimaailma värillinen...
Vierailija kirjoitti:
Mä kuvittelin, että tietokoneella voi nähdä toisen muualla asuvan ja jutella hänen kanssaan.
Ja kylläpä mulle tästä naurettiin ja siitä tyhmäksi pikkutytöksi isommat pojat pilkkasivat .
Joo, eipä ole mahdollista. Joskus se menee näin vahvemman oikeudella vaikka kuinka olisi oikeassa...
Luulin, että raskaaksi tulee, kun miehen kives menee naisen sisälle, ja mies menettää sen silloin. Kun tiesin, että miehillä on (yleensä) kaksi kivestä, ihmettelin aika paljon, miten joillain miehillä voi olla useampi kuin kaksi lasta.
Oletko sinä jotenkin vajaa tai jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kylläpä mulle tästä naurettiin ja siitä tyhmäksi pikkutytöksi isommat pojat pilkkasivat .Joo, eipä ole mahdollista. Joskus se menee näin vahvemman oikeudella vaikka kuinka olisi oikeassa...
tuolloin se ei ollutkaan .
Tiesin, että dinosaurukset olivat kuolleet sukupuuttoon, mutta ennen niitä oli olemassa. Ihmettelin sitten, että eivätkö ihmiset silloin pelänneet dinosauruksia ja eivätkö ne syöneet ihmisiä. Oikeasti kuvittelin, että dinosauruksia oli vielä joskus vajaat 2000 vuotta sitten olemassa ja että Jeesuskin olisi syntynyt ennen kuin ne kuolivat sukupuuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Opin varhain lukemaan ja minua yli 10 vuotta vanhempien sisarten lehtiä , jotain viikonloppu - nimisiä oli kodissa. Luin niitä ja kun sain jonkun oksennustaudin luulin olevani raskaana, n. 7- 8 vuotiaana. Niissähän tytöt odottivat au- vauvoja. Viikon olin kai hädissäni kunnes kälylleni sain kerrottua huoleni ja hän antoi minulle seksuaaliopetusta, ei kovin tarkkaa mutta rauhoittavaa.
( Hyvä esimerkki miksi pitää valvoa lasten lukemisia ja katsomisia)
Ei, vaan pitää kertoa lapsille elämän realiteetteja tarpeeksi ajoissa, ja pitää sellaiset välit, että lapsi voi tulla huoletta kysymään ihan mistä asiasta tahansa.
Luulin, että Usa on ihan tuossa lähellä ja venäjä jossain toisella puolella maapalloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
( Hyvä esimerkki miksi pitää valvoa lasten lukemisia ja katsomisia)Ei, vaan pitää kertoa lapsille elämän realiteetteja tarpeeksi ajoissa, ja pitää sellaiset välit, että lapsi voi tulla huoletta kysymään ihan mistä asiasta tahansa.
50- luku oli vähän eri.
Ja lapseni ovat hyvin tarkkoja mitä lapsensa saavat katsoa/ lukea. Ei telkkaria, ei roskalukemistoja kuten lapsuuskodissani . Vaikka ovat varmaan lapsensa valistaneet jo satukirjojen avulla: kun äiti ja isä tykkää toisistaan tulee pikkuveli.
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että Usa on ihan tuossa lähellä ja venäjä jossain toisella puolella maapalloa.
Joo, ja mä kuvittelin, että Irlanti on jossain todella todella kaukana ja saavuttamattomissa, kun IRAn touhuista uutisoitiin.
Että koulutetut hyvässä asemassa olevat ihmiset eivät tee niin häpeämättömästi rikoksia.
Mun kaveri luuli vielä vitosluokalla että lapset syntyy pe*seestä. Silloin asian oikea laita valkeni hänelle biologian tunnilla.
Koska ihmisestä tulee Suomessa lain mukaan täysi-ikäinen 18-vuotiaana, niin minä luulin, että hänestä tulee jotenkin mystisesti myös automaattisesti aikuinen sinä päivänä kun hän täyttää 18. Eli hänestä tulee aikuisen näköinen ja myös aikuismainen sinä päivänä eli silloin hän alkaa käyttäytymään kuten aikuisen pitää käyttäytyä. Ajattelin, että aikuisena ei esimerkiksi kukaan kiusaa toista eikä tee mitään tyhmää tai sopimatonta, koska aikuisena tietää, miten pitää käyttäytyä ja myös haluaa käyttäytyä niin.
Luulin lapsena että jos opiskelee ahkerasti ja valmistuu yliopistosta, saa hyvän työpaikan ja hyvää palkkaa.
Pöh.
Työtön maisteri
En tiedä oliko hauska mutta olin lapsellinen maalaislapsi ennen televisiota. Pääsin elokuviin ja luulin että ne ihmiset ammuttiin oikeasti, oliko joku länkkäri/inkkari- kuva.