Suositellaanko Asperger-oppilaille yleisesti ottaen erityisluokkaa vai tavallista?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Pääosin aspergerit on ihan normaaliluokissa. Itsekin olin. Ja olin aina hyvä koulussa, ja akateemisen loppututkinnonkin olen suorittanut. Olisin ollut kurjaa jos minut olisi diagnoosini takia laitettu johonkin erityisluokkaan, vaikka en todellakaan kouluaineissa tarvinnut minkäänlaista tukea vaan olin aina luokkani parhaita niissä.
(Toki, se muiden lasten seura kuormittaa aspergeria ja usein olin kiusattukin. Mutta on niitä muita lapsia erityisluokillakin, ja toisaalta siihen vaan pitää tottua että tämän neuropoikkeavuuden kanssa elämä on vähän kuormittavaa. Eikä vapaa-ajalla sitten jaksa oikein mitään kuin ne läksyt mutta se on ihan ok)
Kaikilla erityisluokkalaisilla ei ole oppimisvaikeuksia. On erityisluokkia, joissa edetään ihan normaalin opetussuunnitelman mukaisesti. Ryhmäkoko vain on pienempi ja aistiärsykkeitä vähemmän.
Yksilöllistä. Tiedän työni kautta monia asseja. Osa on pärjännyt oikein hyvin yleisopetuksessa, kun osa puolestaan on tarvinnut ehdottomasti pienluokan tai kotiopetusta.
Suosittelen kyllä lämpimästi pienryhmää, jos sellaiseen vain on mahdollista päästä. Siellä on pienemmät ryhmäkoot ja siten vähemmän aistiärsykkeitä sekä opettajalla enemmän tietoa ja ymmärrystä erityispiirteisiin liittyen. Tavallisessa luokassa tuntee itsensä helposti ulkopuoliseksi ja liian erilaiseksi kuin muut, ja kaikki yritetään pakottaa samaan muottiin.
Yksilöllistä. Eihän luokkamuodon tarvitse välttämättä myöskään olla koko kouluajan sama. Normaalista luokasta on aina mahdollista vaihtaa pienluokkaan ja päinvastoin, mikäli tilanne muuttuu.
Nykyiset normi luokat on erityisluokkia kun 19/20 on erityislapsia.