Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Vierailija kirjoitti:
Entä jos on luokkapudokas? Olen itse ylemmän keskiluokan hyvästä suvusta, mutta itse käynyt "vaan" ammattikoulun. Eikö minun lapsuudenperheeni asema vaikuta yhteiskuntaluokkaani?
Vaikuttaa. En tunne sinua mutta oletan että sinulla on lapsuudenperheestäsi saamasi sosiaalinen ja kulttuurillinen pääoma ja vanhempiesi sosiaaliluokalle ominainen itsetunnon taso.
Kukaan ei ole pelkkä yksilö.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kyllä lapsuudenperheellä on paljonkin merkitystä, mihin luokkaan henkilö kuuluu. Kommari Suomessa tätä ei millään voida käsittää. Esim. Briteissä aatelinen on aina aatelinen ja kuuluu yläluokkaan, vaikka olisi käynyt vaan peruskoulun, tilillä on 5 puntaa ja aika kuluu enimmäkseen vetäessä drinkkejä ja koksua. Ettekö mitenkään ymmärrä tätä? Perhetaustalla on iso merkitys ja nin pitäsi ollakin. Kun taas jotkut työnväenluokkaiset popparit ym jalkapalloilijat kuuluu aina työväenluokkaan, vaikka tienaisivat nyt miljoonia.
Briteissä joku ihminen on saanut aatelisarvon 200 vuotta sitten, ja se aatelisarvo periytyy suvussa vanhimmalle pojalle, vaikka tällä henkilöllä ei ole muita saavutuksia kuin että on syntynyt aateliseen sukuun.
Vierailija kirjoitti:
Autossa se näkyy. Kaikki autot ovat sikakalliita Suomessa. Siksi siihen ei panna enää penniäkään ylimääräistä. Laatumerkit on paremmin toimeentulevien juttu, vaikkei hintaero lopulta olisikaan mikään ihmeellinen. Toki siis vuosimalli on oleellinen. Ei -92 mersu ole mikään juttu, mutta -21 mersu on.
Oikeastaan päinvastoin. Kalliille autoille ja varsinkin niitä tärkeinä pitäville saatetaan vähän naureskella salaa. Moni koulutettuun keskiluokkaan kuuluva ei omista lainkaan autoa tai ajaa vanhalla halvalla autolla. Siinäkin on oma statuksensa. = (olen fiksu, olen ympäristötietoinen, minulla itsetunto on kunnossa eikä vaadi pönkitystä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
159 sivua höpönöpöä!
Suomessa ylempi keskiluokka ei ole ollenkaan niin sivistynyttä, hillittyä tai tyylikästä kuin monet kirjoittavat. Aika maatiaista tai metsäläistä. Ylemmän keskiluokan perhehistoria on max 100v.
Ja ns yläluokkakin on Suomessa paitsi harvalukuinen myös lähes yhtä heterogeeninen, on lantaa luovaa kartanonisäntää kuin akateemista uraa tekevää professoria, öykkäröivää pörssiyhtiön omistajasukua kuin vaatimatonta vanhaa herraa. Nämä yleistykset on kovin vaikeita Suomessa.
Ketjua oli silti hauska lukea.
Ihmiset, joilla ei ole hajuakaan keskiluokasta, kertovat designlamppuja myöten, mitkä Vepsäläisen valikoimasta on alempaa keskiluokkaa ja mitkä ylempää. Niinkuin Vepsäläinen olisi ainoa hankintakanava ja niinkuin ylemmällä keskiluokalla ei olisi Tokmannin halpakorista löytyneitä lamppuja. Niitä on yläluokallakin. Suomessa. Kyse on enemmän intressistä kuin luokasta; mihin asioihin satsaa.
Eipäs nyt yleistetä. Ainakin minun sukuhistoriani on tiedossa 1500-luvulle saakka, enkä ole mitenkään ainoa Suomessa. Joukkoon mahtuu virkamiehiä, sotilaita, muusikoita, taiteilijoita, maanomistajia, kaikenlaista sivistyneistöä ja muutama piikatyttö. Tai ehkä tällä taustalla olisin muuten yläluokkaa, mutta suvun varallisuus on huvennut sen verran, että palkkatyössä on syytä käydä.
Kaikkien suomalaisten sukuhistoria on tiedossa 1500-luvulta, jos jaksaa tutkia. Kirkonkirkoista se löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos on luokkapudokas? Olen itse ylemmän keskiluokan hyvästä suvusta, mutta itse käynyt "vaan" ammattikoulun. Eikö minun lapsuudenperheeni asema vaikuta yhteiskuntaluokkaani?
Vaikuttaa. En tunne sinua mutta oletan että sinulla on lapsuudenperheestäsi saamasi sosiaalinen ja kulttuurillinen pääoma ja vanhempiesi sosiaaliluokalle ominainen itsetunnon taso.
Minäkin mietin tuota pudokkuutta, vielä rajumpaa sellaista.
Mun isovanhempien vielä ei tarvinnut tehdä töitä lainkaan, ja oli palvelijoita jne.
Mä elän luuserina toimeentulotuella.
En osais sanoa, mihin sosiaaliluokkaan kuulun.
Tatuoidut ovat alemman kastin ihmisiä, kuin myös päänsä violetiksi värjäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole pelkkä yksilö.Minäkin mietin tuota pudokkuutta, vielä rajumpaa sellaista.
Mun isovanhempien vielä ei tarvinnut tehdä töitä lainkaan, ja oli palvelijoita jne.
Mä elän luuserina toimeentulotuella.
En osais sanoa, mihin sosiaaliluokkaan kuulun.
Samaa luokkaa olet, muiden työllä loisija.
Vierailija kirjoitti:
Käytöstavoista, vapaa-ajanvietosta. Korkean sosioekonomisen statuksen ihmisellä on varaa harrastaa lempiasioitaan eikä vain norkoile ostarilla tai käyttäydy tahdittomasti.
No eivät kaikki vähemmän varakkaan käyttäydy mitenkään tahdittomasti. Se on kyllä totta , että ei ole varaa tehdä esim. laskettelureissuja tai käydä muutenkaan juuri missään.
Chinaski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autossa se näkyy. Kaikki autot ovat sikakalliita Suomessa. Siksi siihen ei panna enää penniäkään ylimääräistä. Laatumerkit on paremmin toimeentulevien juttu, vaikkei hintaero lopulta olisikaan mikään ihmeellinen. Toki siis vuosimalli on oleellinen. Ei -92 mersu ole mikään juttu, mutta -21 mersu on.
Oikeastaan päinvastoin. Kalliille autoille ja varsinkin niitä tärkeinä pitäville saatetaan vähän naureskella salaa. Moni koulutettuun keskiluokkaan kuuluva ei omista lainkaan autoa tai ajaa vanhalla halvalla autolla. Siinäkin on oma statuksensa. = (olen fiksu, olen ympäristötietoinen, minulla itsetunto on kunnossa eikä vaadi pönkitystä).
Tämä onkin mielenkiintoinen luokkaero ja siitä käytetään joskus sosiologiassa nimitystä vastasignalointi tjsp. Eli kun ylempään sosioekonomiseen luokkaan kuuluva voi kasvattaa statustaan tavalla, joka alempaan sosioekonomiseen luokkaan kuuluvalla tulkitaan köyhyydeksi.
Kun erityisasiantuntija pyöräilee töihin, häntä pidetään urheilullisena, ahkerana ja ympäristöystävällisenä. Kun duunari polkee töihin, häntä pidetään köyhänä. Kun kuuluisa taiteilija asuu Itä-Helsingin kerrostalolähiössä, häntä pidetään eksentrisenä, rohkeana ja ennakkoluulottomana, kun siivooja kertoo asuvansa Itä-Helsingin kerrostalolähiössä, tulkitaan, että hän asuu siellä köyhyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Hello kaima! Sama.
Se joskus rasittaa, että jos olet pienituloinen ja matalasti koulutettu, niin ihmiset olettavat että olet köyhästä perheestä jostain Kontulasta.
Nope.
Vierailija kirjoitti:
Chinaski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin mielenkiintoinen luokkaero ja siitä käytetään joskus sosiologiassa nimitystä vastasignalointi tjsp. Eli kun ylempään sosioekonomiseen luokkaan kuuluva voi kasvattaa statustaan tavalla, joka alempaan sosioekonomiseen luokkaan kuuluvalla tulkitaan köyhyydeksi.
Kun erityisasiantuntija pyöräilee töihin, häntä pidetään urheilullisena, ahkerana ja ympäristöystävällisenä. Kun duunari polkee töihin, häntä pidetään köyhänä. Kun kuuluisa taiteilija asuu Itä-Helsingin kerrostalolähiössä, häntä pidetään eksentrisenä, rohkeana ja ennakkoluulottomana, kun siivooja kertoo asuvansa Itä-Helsingin kerrostalolähiössä, tulkitaan, että hän asuu siellä köyhyyttään.
Loistava kommentti sinulla! Hyvää analyysiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kyllä. Ongelma onkin jos sinulla on ylemmästä keskiluokasta periytyvä itsetunnon ja kunnioituksen taso köyhänä pitkäaikaistyöttömänä. Vaikutat ylimieliseltä mulkulta, olet ihmisten mielestä raivostuttava.
Käytöstavat sosiaalisessa kanssakäymisessä ovat paljon pysyvämpiä, mitä ulkoiset merkit. Vrt. vierailulle ilma tuliaisia -ketju.
Minä olen miettinyt, että onkohan muilla työväenluokkaisesta taustasta tulevilla samanlaisia kokemuksia kuin tämä.
Olen korkeakoulutettu. Suurin osa alani töistä o i pätkätöitä tai projekteja. Viimeisin sopparini päättyi vuoden lopussa. Päätin ottaa tilapäisen ja osa-aikaisen työn siksi ajaksi kun haen alani töitä, jotta saan jotenkin laskut maksettua. Teen samalla myös alani lisäopintoja osa-aikaisesti.
Aika pian kuitenkin paljastui, että minulle laitettiin paljon enemmän työtunteja kuin mihin olin sitoutunut, ja fyysisesti raskas työ vei muutenkin mehut niin, ettei aikaa oman alan työnhaulle tai opiskelulle jäänyt.
Valittelin asiaa äidilleni, ja vihjaisin, että luopuisin osa-aikatyöstä ja keskittyisin vain työnhakuun, sillä se olisi minulle mahdollista parin kuukauden ajan.
Äitini oli kauhuissaan. Hän sanoi olevansa huolissaan jaksamisestani, kun en selviä työstä, opinnoista ja työnhausta samanaikaisesti. Kun yritin selittää hänelle, että minulle on paljon tärkeämpää saada oman alani töitä sekä opinnot valmiiksi, kuin olla lähes minimipalkalla hanttihommissa. Äitini on kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että ko. hanttihomma on nyt tärkeintä, ja kaiken muun voi unohtaa.
Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun on näin. Teininä minun ei annettu lopettaa raskasta siivoustyötä jota yritin tehdä lukio-opintojen ohessa. En saanut lopettaa siitäkään huolimatta, että olin todella uupunut.
Olen tajunnut aikuisena, että äidilleni kaikki työ on tärkeämpää ja arvostettavampaa kuin se, että ollaan hetki työttömiä ja pinnistellään kohti jotain parempaa. Olen tämän seurauksena edennyt urallani hitaammin, kun olen äitini maalaamien kauhukuvien seurauksena tehnyt hanttihommia kun muut ovat sietäneet epävarmuutta, hakeneet alansa paikkoja ja lopulta saaneet sellaisen - kun taas minä vain jatkoin hanttihommissa.
Vierailija kirjoitti:
On Helly Hansen takki päällä
Mihin tämä vastaus oli? Minulla on HH takki, mihin luokkaan siis kuulun mielestäsi?
Tupakka, viina, likaiset hiukset, rähjäiset kamppeet.... syrjäytynyt alkoholisti
Lävistykset, tatuoinnit, räikeä pukeutuminen tai hiustyyli.... alinta sosiaaliluokkaa
Kovin ovat pinnallisia ja epätieteellisiä analyyseja, mutta mitä muuta voisikaan odottaa tämän palstan wannabe-kermalta :D
Oikea sydämen sivistys on jotakin muuta kuin kirjaviisautta ja tekopyhiä niiauksia.