Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Menivätkö kenties Tallinkin paatilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahvas käy Tallinnassa. Yläluokka ei koskaan.
Tallinnassa olen nähnyt Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaan Viron presidentin kanssa, ja toisella reissulla siellä oli Irlannin presidentti Mary Robinson. Mihin yhteiskunta- tai sosiaaliluokkaan sijoitetaan nämä Tallinnan matkaajat.
Vierailija kirjoitti:
Erottavia piirteitä on paljon. Alemmat sosiaaliryhmät varaavat lomamatkan all inclusive hotelliin Espanjaan tai Turkkiin. He ostavat kotiin valmisruokia eivätkä kata pöytää kauniisti. Naisilla on punaiseksi värjätty tukka, halvat kengät ja miehillä Henri Lloyd-bulkkisarjan takki (ei pro) ja farkut. Ylemmän ryhmän edustajat ovat pidempiä ja heillä ei ole yleensä pallon muotoista päätä (pitkulaiset kasvot kuuluvat tunnetusti aatelisille). Suku ei ole koskaan lähtöisin Itä-Suomesta.
Sinulla on arvatenkin oikein sellainen Henri Lloydin Pro-sarjan takki!
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää ihmeessä. Oletko muuten se Tarot-ennustaja Leinelästä? Mene pois häiriköimästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläluokkaiset pojat ja miehet pitävät ovea auki naisille. Siinäpä yksi ero alempiin luokkiin.Olen onnekas,kun olen napannut yläluokkaisen miehen. Olen keskiluokkainen, yliopiston käynyt esimiesasemassa oleva nainen,jolla on jonkin verran omaa varallisuutta,esim.asunto-osake ilman velkaa Larussa alle kolmekymppisenä ja velaton hyvätasoinen sähköauto,esimerkkeinä vaan.Olen asunut isän työn takia lapsena ulkomailla parissakin eri maassa,joten en ole kasvanut tynnyrissä.En koe yläluokkaan naimista lainkaan vaivaannuttavana vaan pidän yläluokkaista elämäntapaa miellyttävänä.Mieheni ei myöskään koe taustaani häiritsevänä.
En usko sanaakaan. En siksi, etteikö tuollainen olisi mahdollista, on hyvinkin. Sanavalinnat ja kirjoitusasu kielivät valheesta.
Minukin on vaikea uskoa, että tuolla taustalla ei osaisi edes laittaa välilyöntiä pisteen jälkeen. Ohis
Samaa mieltä, että juoppokuski on Tuusulan Tarot-Mirjami. En tosin tiennyt, että Mirjamilla on mies, jota kuskata🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää ihmeessä. Oletko muuten se Tarot-ennustaja Leinelästä? Mene pois häiriköimästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläluokkaiset pojat ja miehet pitävät ovea auki naisille. Siinäpä yksi ero alempiin luokkiin.Olen onnekas,kun olen napannut yläluokkaisen miehen. Olen keskiluokkainen, yliopiston käynyt esimiesasemassa oleva nainen,jolla on jonkin verran omaa varallisuutta,esim.asunto-osake ilman velkaa Larussa alle kolmekymppisenä ja velaton hyvätasoinen sähköauto,esimerkkeinä vaan.Olen asunut isän työn takia lapsena ulkomailla parissakin eri maassa,joten en ole kasvanut tynnyrissä.En koe yläluokkaan naimista lainkaan vaivaannuttavana vaan pidän yläluokkaista elämäntapaa miellyttävänä.Mieheni ei myöskään koe taustaani häiritsevänä.
En usko sanaakaan. En siksi, etteikö tuollainen olisi mahdollista, on hyvinkin. Sanavalinnat ja kirjoitusasu kielivät valheesta.
Minukin on vaikea uskoa, että tuolla taustalla ei osaisi edes laittaa välilyöntiä pisteen jälkeen. Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tallinnassa olen nähnyt Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaan Viron presidentin kanssa, ja toisella reissulla siellä oli Irlannin presidentti Mary Robinson. Mihin yhteiskunta- tai sosiaaliluokkaan sijoitetaan nämä Tallinnan matkaajat.
Siis mitähhhh!!!Matkustivatko kuninkaalliset niillä järkyttävillä laivoilla.Ohis.
Työväenluokka asioi Kannelmäen Prismassa. Siellä näkee kunnon kattauksen alaluokkaa tuulipukuineen. Vantaan Jumbo samaa tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljaiset signaalit erottavat alaluokan.Tämä oli niin hyvä käytännön esimerkki. Myös yläluokka tunnistaa omat koodinsa,joita muut (ainakaan rahvas) eivät tunnista!Tämä on se miksi rahvas ei tule koskaan pääsemään piireihin,vaikka kuinka yrittäisi!Luokkanousu ei ole mahdollista todellisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
On päivänselvä merkki alaluokasta,jos puoliso toimii juoppokuskina.Huutonauruni liittyen aiempaan kommenttiin kuuluu varmaan Töölöstä sinne Jakomäkeen saakka,vaikka koetan olla hillitty töölöläisrouva.
Näin ne sosiaaliluokat paljastuvat aivan vaivihkaa. Ja vaikkapa työpaikalla luodaan niitä katseita selän takana ja lokeroidaan ihmisiä.
Kännissäkö pitäisi ajaa? Edes pienessä huppelissa ei saa ajaa. Sen sanoo maalaisjärki.
Olen tuo kaljakuski. En juo olutta, en edes alkoholitonta, vaan tuhoan maksani ja haimani mieluummin kuoharilla, joten olen toistaiseksi ollut kuskina, kun en saa pubista mieleisiäni juomia. Mutta ei ole tapana kyllä ajaa humalassakaan, taksilla pääsee. Vähän olen treenannut jo oluen maistelua, joten ehkä tilanne tulevaisuudessa muuttuu, innostun oluen juomisesta ja tiimalasi muuttuu tynnyriksi.
Juomisesta hajoaa maksa.
Sivistys näkyy. Tunnetko eri sävellajit ja musiikin teorian laajemminkin? Pidän sitä sivistyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erottavia piirteitä on paljon. Alemmat sosiaaliryhmät varaavat lomamatkan all inclusive hotelliin Espanjaan tai Turkkiin. He ostavat kotiin valmisruokia eivätkä kata pöytää kauniisti. Naisilla on punaiseksi värjätty tukka, halvat kengät ja miehillä Henri Lloyd-bulkkisarjan takki (ei pro) ja farkut. Ylemmän ryhmän edustajat ovat pidempiä ja heillä ei ole yleensä pallon muotoista päätä (pitkulaiset kasvot kuuluvat tunnetusti aatelisille). Suku ei ole koskaan lähtöisin Itä-Suomesta.
Sinulla on arvatenkin oikein sellainen Henri Lloydin Pro-sarjan takki!
Käytän sitä vain purjehtiessa. Nuo lähiöissä asuvat stereotyyppiset HL-miehet farkkuineen purjehtivat lähinnä lyhyenlännän, korkolenkkareissa viihtyvän, punatukkaisen avovaimonsa ja tämän lasten (tyypillisesti uusioperhe) vuokrakolmion ja surkean 3500euron palkkaa tuovan työpaikkansa väliä. Törmään näihin välillä lentoasemalla, kun he ovat matkalla arvatenkin halpalentoyhtiön kyyditsemänä Espanjan rannoille all inclusive-keitaaseen. Kokonaan ei pysty välttymään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei tosiaan näy verokoneessa🙂 Mutta toinen juttu on, että nämä vanhan polven raharikkaat todella osaavat verosuunnitella juristiensa kanssa. Onko se oikein sekään. Saavat tuloutusta ei-pörssinoteeratuista yhtiöistä ja vuokratulot kilahtavat yhtiöihin. Verokalenteri näyttää vain jotakin palkkatuloa ja omaisuus vain lihoo! Kuitenkin elämäntyyli monine asuntoineen kertoo jotain. Ovat muka tavallisia mutta kun vähän avaa silmiä homma näkyy.Suomenruotsalaisissa tätä ainakin mutta on niitä suomalaisiakin.
quote=Vierailija]Ja pitipä lisätä että piilottavat omaisuuttaan ja esim taidetta jonnekin säätiöihin ja asuntoja siten että omaisuus ei näy itsellä. En tarkoita että tekevät rikoksia mutta haluavat niin ettei näy omalla nimellä. Onhan se turvallusuusasiakin
Ei siinä mitään suunnittelua tarvita. Itse kuulun niihin, jotka saavat huojennettua osinkoa, ihan ilman mitään suunnittelua. Ei näy mun osinkotulot verolistoilla, vaikka tienasin yhteensä about 200 000 euroa. Varmaan tulee suurena yllätyksenä ja järkytyksenä, etten edes itse tiedä tarkkaa summaa, eikä se mua edes kiinnosta...
Kävin muuten just asioilla vähän likaisessa pilkkihaalarissani. Tuskin kovin moni vastaantulija ulkonäön perusteella syntymärikkaaksi arvasi, tai koulutustasoa =D Tosin jotkut pitää autoani ökyautona ihan siksi, että sen arvo uutena on ollut joku satatonttua, nyt vuosien päästä toki paljon vähemmän...
Kokoomuslaiset ovat kaikkein tyyypillisintä keskiluokkaa, eivät todellakaan yläluokkaa.
Sinä näköjään olet alaluokkaa, jos pidät kokoomuslaisia eliittinä.[/quote]
Heh, tämä on niin totta. Äänestän kokoomusta, mutta juuri tänään puhuin läheisen kanssa siitä miten ärsyttää, kun kokoomuksen joukoissa on niin paljon ärsyttäviä, nousukasmaisia pyrkyreitä, ei sivistyneitä ihmisiä ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei tosiaan näy verokoneessa🙂 Mutta toinen juttu on, että nämä vanhan polven raharikkaat todella osaavat verosuunnitella juristiensa kanssa. Onko se oikein sekään. Saavat tuloutusta ei-pörssinoteeratuista yhtiöistä ja vuokratulot kilahtavat yhtiöihin. Verokalenteri näyttää vain jotakin palkkatuloa ja omaisuus vain lihoo! Kuitenkin elämäntyyli monine asuntoineen kertoo jotain. Ovat muka tavallisia mutta kun vähän avaa silmiä homma näkyy.Suomenruotsalaisissa tätä ainakin mutta on niitä suomalaisiakin.
quote=Vierailija]Ja pitipä lisätä että piilottavat omaisuuttaan ja esim taidetta jonnekin säätiöihin ja asuntoja siten että omaisuus ei näy itsellä. En tarkoita että tekevät rikoksia mutta haluavat niin ettei näy omalla nimellä. Onhan se turvallusuusasiakin
Ei siinä mitään suunnittelua tarvita. Itse kuulun niihin, jotka saavat huojennettua osinkoa, ihan ilman mitään suunnittelua. Ei näy mun osinkotulot verolistoilla, vaikka tienasin yhteensä about 200 000 euroa. Varmaan tulee suurena yllätyksenä ja järkytyksenä, etten edes itse tiedä tarkkaa summaa, eikä se mua edes kiinnosta...
Kävin muuten just asioilla vähän likaisessa pilkkihaalarissani. Tuskin kovin moni vastaantulija ulkonäön perusteella syntymärikkaaksi arvasi, tai koulutustasoa =D Tosin jotkut pitää autoani ökyautona ihan siksi, että sen arvo uutena on ollut joku satatonttua, nyt vuosien päästä toki paljon vähemmän...
Verotiedot eivät kerro edes palkkatuloja suoraan. Verokoneen tulotiedoista on poistettu vähennykset.
Vierailija kirjoitti:
Asenteessa. Katso missä joukossa ja paikassa ihminen vaikuttaa olevan kuin kotonaan niin tiedät samalla mihin sosiaaliluokkaan hän kuuluu.
Tähän ei ole kyllä sääntöä, jonka perusteella voisi toisen sosioekonomisen luokan arvata. Edes siitä asenteesta tai porukasta. Ystäväni äiti ollut aina sellainen lämmin mammeliini joka ei ole muodin mukainen, eikä koti kummoinen. Kerrostalo asunto, ei mitään luksus huonekaluja eikä mitään. Hänen sosioekonominen asemansa näkyy siinä että hoiti peitä koulun jälkeen ja myöhemmin teki vapaaehtoistyötä paikallisesta vapaaehtoisyhdistyksessä ja viihtyi siinä porukassa, oli vanhusten ystävätoiminnassa ja vieraili heidän luonaan sairaaloissa ja kirjastossa jne. Aikuisena sain vasta tietää, että perhen isä on useiden patenttien haltija ja vuositienestit löytyy jokavuotisista iltalehti taulukoista ja ovat sikarikkaita. Tästä perheestä ei ulkoisesti, ei vaatteista, ei kodista, ei mistään kävisi selväksi kuinka rikkaita ovat. Paitsi siitä ettei äiti käy palkkatyössä tai ole koskaan käynyt. Ihana lämmin perhe jossa ainakaan tämä äiti ei ole unohtanut heikkojakaan. Niin tavallisia
Vierailija kirjoitti:
Sivistys näkyy. Tunnetko eri sävellajit ja musiikin teorian laajemminkin? Pidän sitä sivistyksenä.
Joo kyllä. Sellaisen pitää pukeutumisessaan, matkoissaan ja kaikissa arkielämän tavoissaan välttää tiukasti alaluokkaiseksi tunnistettavaa tyyliä. On nääs sivistynyt ihminen. (Sarkasmii jos yläluokkaa pauhaavat mammat ei tajua).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitähhhh!!!Matkustivatko kuninkaalliset niillä järkyttävillä laivoilla.Ohis.
Ainakin Kalle Kustaa ja Silvia tulivat risteilylaivalla aatelittomien ja muiden alempien sosiaaliluokkien kanssa samalla paatilla.
Yläluokan erottaa se että he voivat valita. Kaiken.
Duunarit vetävät hanaviinejä kaksin käsin risteilyllä. Olen todistanut asiaa kerran ja se kerta riitti.
Keskituloisilla nousee 150 euroa kuukaudessa verot soten takia nyt tammikuussa ja asuntolainan verovähennys poistuu eli on 0 tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutettujen joukossa työpaikalla paljastuu auttamatta alaluokkaan kuuluvaksi, jos ehdottaa tikkailtaa pubissa virkistymiseen🤣 Selän takana kohoteltiin kulmia sivistyneesti ja laitettiin henkilö omaan lokeroonsa. Hän ei itse ymmärrä mitä hänestä ajatellaan. Hänestä kaljaräkälä on normaali vapaa-ajanviettopaikka.
Ei tunnista ilmiötä ainakaan täällä pk-seudulla. Pubit eivät välttämättä ole mitään kaljaräkälöitä, vaan joukossa on aika fiinejäkin paikkoja. Oma mies harrastaa oluita, joten olen usein kuskina hänelle, kun käy maistelemassa muutaman oluen. Tikkataulua en muista onko tuollaisissa pubeissa, mutta ihan mukavia paikkoja ovat ja myös alkoholittomia oluita on tarjolla useammanlaisia.
Myöskään siksi, että vietän paljon aikaa Saksassa en osaa nähdä oluen juomista kovin alaluokkaisena tai epäilyttävänä. Lähiöpubeja on sitten kaikkialla maailmassa, voisi muuten joskus sellaisessa vierailla millaista meno siellä on.
Keskiluokkaisten pitää keksiä harrastavansa oluita tjsp, että kehtaavat mennä pubeihin.