Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
3121/5592 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tosissanne, että työtön tohtori kuuluu aina automaattisesti keskiluokkaan? Omasta identifioitumisesta huolimatta, keskiluokka voi vähän nikotella, jos pitäisi ottaa esim. koditon ja työtön ihminen mukaan leikkeihin. Ja jos näin on, niin ei se yhteiskuntaluokka voi millään kriteerillä olla sama.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/70550046-74da-48a6-92ca-01ae0a1ded66

Valtiotieteiden tohtori Mika Suojanen oli koditon ja nukkui metsissä tällaista on elämä nyt

Mika Suojanen sai katon päänsä päälle viime jouluna. Kokemukset kodittomana eivät ole unohtuneet. Töitä mies etsii edelleen.

Aina on poikkeuksia. Jokaiseen yhteiskuntaluokkaan kuuluu myös niitä, joilla menee syystä tai toisesta heikommin. Eiköhän tuollaisen metsässä majailun taustalla ole kuitenkin yleensä jotain mt-syitä.

Keskiluokkaanhan kuuluukin se, että tällaisista asioista ollaan tarkempia. Ei vertaisiaan huonommin pärjäävän ala- tai yläluokkaisen ihmisen luokka-asemaa yleensä kiistetä, mutta keskiluokassa on vaikea pysyä mukana, jos ei pysty ostamaan niitä design-valaisimia Vepsäläiseltä.

Keskiluokkaisena ihmisenä voin kertoa, että tuttavaperhe kävi mökillämme ja ulkohuussissa. Se loukkasi heitä kovasti, ettei meillä ollut nykyaikaista kompostoivaa käymälää. Yritin lepytellä heitä niin hyvällä ruoalla kuin heidän vierailuaan varten oli varta vasten varattu.

Tuttavuus loppui siihen, että pariskunnan juristimies oli sanonut ettei heidän perheessään sitten veljeillä minkään ulkohuussiporukan kanssa. Vaimo oli selvästi harmissaan, etenkin kun lapsemme olivat olleet kavereita pari vuotta, ja sanoi ettei heidän perheensä toivo jatkossa perheeltämme minkäänlaista yhteydenottoa tai huomiota.

Tuntui pöljältä sitten monien vuosien jälkeen olla onnittelematta heidän ylioppilaaksi päässyttä nuorta aikuistaan. Oma lapsemme otti tämän pesäeron keveimmiten ja totesi, että ei väkisin jos emme ole tarpeeksi hienoja. Hän sai uusia kavereita ja alkoi harrastaa eri urheilulajeja eli hänellä on todella paljon kavereita. Toki hänkin kunnioittaa perheenisän toivetta eikä ole puhunut lukiossa jne mitään heidän lapselleen kun kerran kontakti kiellettiin.

Pidätkö mahdollisena, että muitakin syitä oli?

Voisin kuvitella, että erään perheen osalta meistä kerrotaan jotain vastaavaa tarinaa, mutta syynä oli perheen alkoholinkäyttö ja erilainen tapa huolehtia lapsista. En antanut lapseni enää leikkiä siellä (meillä kyllä), kun lapset oli viety uimarannalle ja heidät oli jätetty sinne ilman aikuisen valvontaa (eskarit!).  

Meillä ei käytetä alkoholia ikinä. Yksiselitteisesti alkoholi ei maistu meille. Niin pöljiä emme ole, että jättäisimme lapset vahtimatta uimarannalla. Toinen meistä harrastaa uintia todella määrätietoisesti. Ei kuitenkaan silloin kun on lasten kanssa uimarannalla.

Eli tosiaankin ulkohuussi oli heidän aikuisilleen liikaa. Pohdin tuon välirikon jälkeen, että kuinkakohan monta ulkohuussia Suomessa on?

Tarjolla huussissa on mielenkiintoisten vintagelehtien kokoelma, Aku Ankat lapsille. Huussin ulkopuolella on käsienpesupiste. Pitää vain ottaa itse kauhalla vettä vatiin ja pestä kädet mäntysuovalla ja kaataa se pesuvesi maahan.

Kyllä se on niin, että meistä jokaisella on näköjään erilainen pylly. Osalla kestää paremmin kun on kuin rasvanahkaa ja osalla on pylly kuin silkkipaperia. Noh, alkeellinenhan se huussimme on.

Minäkään en usko, että asia on näin yksinkertainen. Veikkaan, et jos saatais kuulla toinen puoli asiasta, se ei ihan vastaa tätä.

Ilmoittivatko he siis teille noilla sanoilla, että ystävyys päättyy, vai miten asia selvisi teille?

Sori mut en usko.

Osa meistä haluaa mukavuutta ja ekologisuutta myös vessa-asioilla. Kuka haluaa olla kuumana kesäpäivänä ulkovessassa kärpästen kanssa ja sotkea vaatteensa siihen valkeaan jauhoon, jota heitetään ulosteen päälle? Kyllä minäkin tekisin pesäeron jos minut houkuteltaisiin mökille kertomatta, että kyse on alueellisesta mökistä eikä mistään kivasta paikasta. Mökin omistajat voivat itse tykätä mökistään. Muita ei voi siihen pakottaa.

Juristi on sen verran näkyvä jokaisessa työpaikassa, että häneltä odotetaankin hillittyä käytöstä ja habitusta. Jokainen voi mennä lukemaan nettiin siitä, mitä arvostelulta ja luotettavalta juristilta odotetaan. Niiltäkin, jotka ovat auttamassa rikollisia oikeudenkäynneissä.

Hyvä epätietoinen juristi;

Se valkoinen jauho on sahanpurua.

Terveisin,

Eriö-eksperttinne

Vierailija
3122/5592 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupesin muistelemaan matkustuskäskyjä.

Jos olet taksissa ja se pysäytetään, niin älä koskaan nouse sieltä tai puhu mitään.

Jos joudut terrorihyökkäykseen, niin pyri piiloon ja laita kännykkä äänettömäksi.

Suomessa pitää itse tehdä Suomi.fi-palvelussa mahdollisuus asioida tekstiviestillä hätäkeskuksen kanssa. Ranskalaisten ohjeissa käsketään pitämään itsensä ja kännykkänsä hiljaisella. Kuinka siinä voi muka soittaa ja selittää hitaasti häkeen, että täällä tarvittaisiin nyt apua? Mielestäni Suomen byrokratia antaa nimenomaan rikolliselle osapuolelle valttikortit käteen kun ei voi tekstata häkeen, että täällä on nyt hätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3123/5592 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa laivalta kalusteiden heittelystä huomaa sen että sosiaalinen nousu on ollut liian kova ja mennyt pahasti päähän.

Heillä on tainnut olla enemmän humalatilan- kuin sosiaalista nousua. Tuolla tavalla nousu jää kyllä tapahtumatta. Samaa kastia kuin muinoin Tallinkin pomon seurueen niin sanottu normaali risteilykäyttäytyminen kun laittaa humalassa buffetissa graavilohta leivänpaahtimeen ja kaverit kannustavat vesi kielellä.

Vierailija
3124/5592 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole Nallella tatuointeja;-) Ne kun ihan oikeasti on rahvaan merkki. Nuorena ihminen voi hölmöillä mutta jos menestynyt 35v (tai vanhempi) ottaa tatuoinnin niin menestys on tullut jossain muualla kuin liike-elämän tai tieteen parissa. Jääkiekko, jalkapallo, musiikki tms. Tim Cook:lla, Sergei Brinn:llä, Larry Page:llä esim ei ole tatuointeja mutta David Beckham janoh ei liene tartte kertoa enempää;-)

Missä Nalle on alasti viime aikoina julkisesti ollut arvioitavana?

Vierailija
3125/5592 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dimexeihin pukeutuneilla on poikkeuksetta matala ÄO.

Vierailija
3126/5592 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiljaiset signaalit erottavat alaluokan.Tämä oli niin hyvä käytännön esimerkki. Myös yläluokka tunnistaa omat koodinsa,joita muut (ainakaan rahvas) eivät tunnista!Tämä on se miksi rahvas ei tule koskaan pääsemään piireihin,vaikka kuinka yrittäisi!Luokkanousu ei ole mahdollista todellisuudessa.

Vierailija kirjoitti:

On päivänselvä merkki alaluokasta,jos puoliso toimii juoppokuskina.Huutonauruni liittyen aiempaan kommenttiin kuuluu varmaan Töölöstä sinne Jakomäkeen saakka,vaikka koetan olla hillitty töölöläisrouva.

Näin ne sosiaaliluokat paljastuvat aivan vaivihkaa. Ja vaikkapa työpaikalla luodaan niitä katseita selän takana ja lokeroidaan ihmisiä.

Kännissäkö pitäisi ajaa? Edes pienessä huppelissa ei saa ajaa. Sen sanoo maalaisjärki.

Vierailija
3127/5592 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksan lähiöpubit ovat pääosin ihan keskiluokan ja koko kansankin paikkoja. Saksassa ne ovat aivan samanlaisia kuin keskustoissakin. Saksassa olutkulttuuri juontaa juurensa satojen vuosien taakse ja siinä on ilman muuta osavaltiokohtaisia eroja. Ihan hävettää kuulla, että suomalaista kaljankittaamista verrataan saksalaiseen tapaan. Suomessa olutkulttuuri on mitä on, mutta saahan juomasta tykätä. Yläluokkainenkin voi juoda olutta kartanollaan, mutta hän ei taatusti lähde Suomessa minkaanlaiseen kaljabaariin (eikä edes keskiluokkainen nainen lähde miehen kaljakuskiksi, btw - rahvasta menoa!) Saksassa vieraillessaan yläluokkainen suomalainen voi hyvin istua iltaa saksalaisessa Biergartenissa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutettujen joukossa työpaikalla paljastuu auttamatta alaluokkaan kuuluvaksi, jos ehdottaa tikkailtaa pubissa virkistymiseen🤣 Selän takana kohoteltiin kulmia sivistyneesti ja laitettiin henkilö omaan lokeroonsa. Hän ei itse ymmärrä mitä hänestä ajatellaan. Hänestä kaljaräkälä on normaali vapaa-ajanviettopaikka.

Ei tunnista ilmiötä ainakaan täällä pk-seudulla. Pubit eivät välttämättä ole mitään kaljaräkälöitä, vaan joukossa on aika fiinejäkin paikkoja. Oma mies harrastaa oluita, joten olen usein kuskina hänelle, kun käy maistelemassa muutaman oluen. Tikkataulua en muista onko tuollaisissa pubeissa, mutta ihan mukavia paikkoja ovat ja myös alkoholittomia oluita on tarjolla useammanlaisia.

Myöskään siksi, että vietän paljon aikaa Saksassa en osaa nähdä oluen juomista kovin alaluokkaisena tai epäilyttävänä. Lähiöpubeja on sitten kaikkialla maailmassa, voisi muuten joskus sellaisessa vierailla millaista meno siellä on.

Saksassa on aivan käsittämättömiä räkälöitä, eivätkä ne kaikki ole tyylikkäitä oluttupia vain siksi, koska ne sijaitsevat Suomen ulkopuolella. Juoppous, kuten ei räkälöissä käyminenkään, suoraan korreloi koulututustason ja/tai luokan kanssa. Näin vain halutaan uskoa, koska itselle on tärkeää samaistua jonkinlaiseen ideaaliin siitä, mihin kuulutaan. Sama ilmiö näkyy esimerkiksi siinä, kun alemman korkeakoulututkinnon suorittanut väittää, etteivät korkeakoulutetut tupakoi, sillä hän ei itse tee niin. Tupakoiva tohtori kuulostaa hänestä trollaajalta.

Saksassa myös tupakointi pitää pintansa. Ja suhde alkoholiin on aika toisenlainen, tosin nuoriso on enenevästi raitista molemmissa maissa. 

Huumeiden käyttö on lisääntynyt nuorten keskuudessa. Nuoret eivät enää niinkään juo alkoholia, sillä käyttävät muita päihteitä.

Se on kyllä totta, aika avoimesti myös käytetään, mutta onneksi omat kullannuput suhtautuvat huumeisiin erittäin kielteisesti. Sain paheksuntaa, kun uskalsin esittää kannabiksen vapauttamista myös Suomessa. 

Vierailija
3128/5592 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiljaiset signaalit erottavat alaluokan.Tämä oli niin hyvä käytännön esimerkki. Myös yläluokka tunnistaa omat koodinsa,joita muut (ainakaan rahvas) eivät tunnista!Tämä on se miksi rahvas ei tule koskaan pääsemään piireihin,vaikka kuinka yrittäisi!Luokkanousu ei ole mahdollista todellisuudessa.

Vierailija kirjoitti:

On päivänselvä merkki alaluokasta,jos puoliso toimii juoppokuskina.Huutonauruni liittyen aiempaan kommenttiin kuuluu varmaan Töölöstä sinne Jakomäkeen saakka,vaikka koetan olla hillitty töölöläisrouva.

Näin ne sosiaaliluokat paljastuvat aivan vaivihkaa. Ja vaikkapa työpaikalla luodaan niitä katseita selän takana ja lokeroidaan ihmisiä.

Kännissäkö pitäisi ajaa? Edes pienessä huppelissa ei saa ajaa. Sen sanoo maalaisjärki.

Olen tuo kaljakuski. En juo olutta, en edes alkoholitonta, vaan tuhoan maksani ja haimani mieluummin kuoharilla, joten olen toistaiseksi ollut kuskina, kun en saa pubista mieleisiäni juomia. Mutta ei ole tapana kyllä ajaa humalassakaan, taksilla pääsee. Vähän olen treenannut jo oluen maistelua, joten ehkä tilanne tulevaisuudessa muuttuu, innostun oluen juomisesta ja tiimalasi muuttuu tynnyriksi.

Vierailija
3129/5592 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varallisuutta tai velkaa, mene ja tiedä.

Vierailija
3130/5592 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaljakuski?Kuulemma 18v.ajanviettotapoja😀😀😀 lähiöissä ja pikkukylillä. Kuulin koko asiasta 1.kerran seurusteltuani niin kutsutun duunariperheen pojan kanssa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo kaljakuski. En juo olutta, en edes alkoholitonta, vaan tuhoan maksani ja haimani mieluummin kuoharilla, joten olen toistaiseksi ollut kuskina, kun en saa pubista mieleisiäni juomia. Mutta ei ole tapana kyllä ajaa humalassakaan, taksilla pääsee. Vähän olen treenannut jo oluen maistelua, joten ehkä tilanne tulevaisuudessa muuttuu, innostun oluen juomisesta ja tiimalasi muuttuu tynnyriksi.

Vierailija
3131/5592 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaljakuski?Kuulemma 18v.ajanviettotapoja😀😀😀 lähiöissä ja pikkukylillä. Kuulin koko asiasta 1.kerran seurusteltuani niin kutsutun duunariperheen pojan kanssa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi valehtelet internetissä? Olet työtön, kolmekymppinen mies. Karannut ylikseltä tänne.

Vierailija
3132/5592 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläluokkaiset pojat ja miehet pitävät ovea auki naisille. Siinäpä yksi ero alempiin luokkiin.Olen onnekas,kun olen napannut yläluokkaisen miehen. Olen keskiluokkainen, yliopiston käynyt esimiesasemassa oleva nainen,jolla on jonkin verran omaa varallisuutta,esim.asunto-osake ilman velkaa Larussa alle kolmekymppisenä ja velaton hyvätasoinen sähköauto,esimerkkeinä vaan.Olen asunut isän työn takia lapsena ulkomailla parissakin eri maassa,joten en ole kasvanut tynnyrissä.En koe yläluokkaan naimista lainkaan vaivaannuttavana vaan pidän yläluokkaista elämäntapaa miellyttävänä.Mieheni ei myöskään koe taustaani häiritsevänä.

Vierailija
3133/5592 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dimexeihin pukeutuneilla on poikkeuksetta matala ÄO.

Mikä on dimex ?

Vierailija
3134/5592 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ylis ? Outoja sanoja täällä ! Kaljakuskin tiedän juoppokuskiksi sentään .

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi valehtelet internetissä? Olet työtön, kolmekymppinen mies. Karannut ylikseltä tänne.

Vierailija
3135/5592 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläluokkaiset pojat ja miehet pitävät ovea auki naisille. Siinäpä yksi ero alempiin luokkiin.Olen onnekas,kun olen napannut yläluokkaisen miehen. Olen keskiluokkainen, yliopiston käynyt esimiesasemassa oleva nainen,jolla on jonkin verran omaa varallisuutta,esim.asunto-osake ilman velkaa Larussa alle kolmekymppisenä ja velaton hyvätasoinen sähköauto,esimerkkeinä vaan.Olen asunut isän työn takia lapsena ulkomailla parissakin eri maassa,joten en ole kasvanut tynnyrissä.En koe yläluokkaan naimista lainkaan vaivaannuttavana vaan pidän yläluokkaista elämäntapaa miellyttävänä.Mieheni ei myöskään koe taustaani häiritsevänä.

En usko sanaakaan. En siksi, etteikö tuollainen olisi mahdollista, on hyvinkin. Sanavalinnat ja kirjoitusasu kielivät valheesta.

Vierailija
3136/5592 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahvas käy Tallinnassa. Yläluokka ei koskaan.

Vierailija
3137/5592 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ylis ? Outoja sanoja täällä ! Kaljakuskin tiedän juoppokuskiksi sentään .

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi. Tuollainen tyhmäksi tekeytyminen on aikansa elänyttä.

Vierailija
3138/5592 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro lisää ihmeessä. Oletko muuten se Tarot-ennustaja Leinelästä? Mene pois häiriköimästä.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko sanaakaan. En siksi, etteikö tuollainen olisi mahdollista, on hyvinkin. Sanavalinnat ja kirjoitusasu kielivät valheesta.

Vierailija
3139/5592 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vahvasti keskiluokkainen ihminen eikä tuttavapiirissäni ole ainuttakaan perhettä, jossa aikamiehet tekisivät mitään poikien tai äijien reissuja. Lomat ja reissut tehdään perheinä. Ulos jos mennään, ei mennä yksin baariin vaan syömään perheen kanssa. Jos mies ilman perhettään jonnekin menee, niin se on töihin tain hyvin yksinäiseen harrastukseen. Se mies voi mennä juoksemaan vaikka maastoon tai pyöräilemään pyreneille, mutta mitään jätkäporukkaa ei todellakaan ole. Ne äijien reissut ovat duunareiden ja teinien juttu. 

Olet vahvasti myös sekaisin jos et pysty olemaan joko yksin tai pelkäät että jotain outoa  jätkäporukassa tapahtuisi. Siis mitä ihmettä? Sulla ei taida olla omaa tyttöporukkaa jotka tekisivät jotain ilman miestä. Anteeksi siis naisporukkaa. Ei hyvänen aika.

Olen eri kommentoija, mutta keskustelin tästä jo ketjun alkupuolella eli ilmeisesti tässä on todella valtaisa kuilu eri kulttuurien välillä, kun ei pystytä mitenkään ymmärtämään, ettei kyse ole ole kenenkään haluista, peloista tms. vaan yksinkertaisesti siitä, ettei vain ole ollut tapana tehdä tuollaisia asioita, eikä myöskään tunneta ketään, joiden tapana se olisi. Vrt. vieras kulttuuri, jossa ei vain käydä saunassa, eikä siihen tarvita ketään, joka pelkäisi saunomista tai välttämättä haluaisi saunoa, vaikka puoliso ei anna. Se ei vain kuulu tapoihin. 

Minä en ihan tunnista tätä, että ns.ylemmissä sosiaaliluokissa miehet eivät tekisi mitään muuten kuin perheen kanssa tai yksin. Meidän suvussamme ja perheessämme (korkeakoulutettuja ja hyvin toimeentulevia) miehillä on kyllä harrastuksia joita tehdään hyvin miesvaltaisissa porukoissa. Esimerkkinä vaikka jalkapallo. Vaikka perhe on etusijalla, se ei ole se ainoa asia. Ehkä tämä sitten on poikkeuksellista, en tiedä.

Olen se, jota kommentoit ja uskoisin, että voi olla myös perhekulttuurisia eroja. Minä en tosiaan tiedä sellaisia perheitä, joissa vapaa-aikaa vietettäisiin erillään, ja se voi hyvinkin johtua siitä, että samankaltaiset hakeutuvat yhteen sekä perhekulttuurin että ystäväpiirin osalta.

Meistä kukaan ei harrasta joukkuelajeja eikä työkään sitä sallisi, myös oma ja mieheni perhe ovat olleet sellaisia, missä vanhempien työ on vaatinut todella paljon aikaa eli se on ollut enemmän kuin työtä, elämäntapa ja kutsumus. Ja aika mitä on työstä jäljelle jäänyt on käytetty yksinomaan perheen kanssa. Sama koskee ystäväperheitä eli työtä ei yksinkertaisesti ole mahdollista sovittaa joukkueurheilun aikatauluihin, vaikka haluakin olisi (ei ole ollut). 

Urheilulajeista olemme harrastaneet yksilölajeja, lasten harrastukset ovat myöskin olleet yksilölajeja. Joskus nuorempana kuuluimme lionseihin, missä kokouksia lukuunottamatta liikutaan pariskunnittain, mutta siinäpä ainoa yhteisöllinen aktiviteetti onkin eli emme ole porukkaa, joka järkkää kaupunginosatapahtumia, talkoita, osallistuu urheiluseurojen toimintaan - ei kukaan meistä ystäväpiirissäkään. Vapaa-ajan riennot ovat enimmäkseen kulttuurin puolella muutenkin nyt, kun lapset ovat aikuisia eikä heidän urheiluistaan tule viikonloppumenoja. Lapsilla oli siis aiemmin hevosia, viimeisin kuoli viime vuonna, jolloin omakin ratsastusharrastukseni loppui.

Uskoisin, että kaikista yhteiskuntaluokista löytyy perheitä, joiden harrastukset ovat yhteisöllisiä, jolloin tulevat mukaan kuvaan retket ja menot samansukupuolisten ystäväporukoiden kesken. Ja kyse on myös luonne-eroista eli millaista työtä ja elämää vietetään ylipäätään. Joskus olen sellaiseenkin törmännyt, että ainoa harrastus oikeastaan on juopottelu viikonloppuisin. Sitä tehdään sitten kovaäänisesti kavereiden kesken kuten teini-ikäisenä. Eräs työkaveri oli tällainen, kerran olin hänen juhlissaankin.

Niin, tietysti on eroja ihan perhetasolla. Minullekin on kyllä hyvin tuttua se, että työ on elämäntapa, mutta jotenkin sinne sitten on mahtunut myös kunkin oma harrastuksia jotka ovat olleet esim.vaikka joukkupelejä. Lapset ovat myös enimmäkseen pystyneet itse kulkemaan harrastuksiin, se varmaan ainakin vaikuttaa asiaan. ja ammateissamme on aika pitkät kesälomat, jolloin olemme sitten esim.matkustelleet paljon perheen kanssa.

Yhteiskuntaluokka-asiaksi en ole tätä osannut koskaan mieltää.

Vierailija
3140/5592 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahvas käy Tallinnassa. Yläluokka ei koskaan.

Tallinnassa olen nähnyt Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaan Viron presidentin kanssa, ja toisella reissulla siellä oli Irlannin presidentti Mary Robinson. Mihin yhteiskunta- tai sosiaaliluokkaan sijoitetaan nämä Tallinnan matkaajat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän