Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Meista ei näy mitenkään että olemme hyvätuloisia. ( kahden aikuisen talous, tulot 126 00 e/V) Ostamme vaatteet ja huonekalut suurimmaksi osaksi kirppiksiltä ja autot aina käytettyinä. Vanha talo imee paljon rahaa, vatsinkin kun remppaaminen ei lopu ikinä. Käytämme rahaa itsemme hemmotteluun matkustelemalla, sekä käymällä hyvissä ravintoloissa syömässä sekä esim. kylpyloissä.
Vierailija kirjoitti:
Asuuko hyvätuloisia kerrostaloissa, missä ollaan vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista.
Minä asun ,mutta tämä on vanha kerrostalo joten yhtiölainoja ei ole enää kellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuuko hyvätuloisia kerrostaloissa, missä ollaan vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista.
Minä asun ,mutta tämä on vanha kerrostalo joten yhtiölainoja ei ole enää kellään.
Ai, eikö ole putkiremonttia tehty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, eikö ole putkiremonttia tehty?
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko esim. 1970 -luvun putkia ei korvata.
Kiinnitän huomiota kahteen asiaan.
Onko hiukset leikattu lähiaikoina, ja onko kengät kalliit ja hyvin hoidetut.
Köyhillä molemmat asiat on usein vähän hunningolla.
Siksipä köyhänä leikkaan omia hiuksiani usein, ja vaikka säästän että saan vähän paremmat kengät.
Vierailija kirjoitti:
Onko hiukset leikattu lähiaikoina, ja onko kengät kalliit ja hyvin hoidetut.Köyhillä molemmat asiat on usein vähän hunningolla.
Siksipä köyhänä leikkaan omia hiuksiani usein, ja vaikka säästän että saan vähän paremmat kengät.
Noin minäkin tein opiskelija-aikoina. Mun kengät oli aina siistit. Ne oli putsatut ja lankatut. Kantalaput oli aina vaihdettu.
Nykyisin tosin en enää niin innostu tukan jatkuvasta nyrsimisestä, vaan ajattelen lähinnä keskiaikaisein. Hiukset voi aina laittaa vaikka leteille tai ne voi kiepauttaa kauniille nutturalle. Jos kampaus menee ihan pieleen, sen voi peittää huivilla tai pipolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hiukset leikattu lähiaikoina, ja onko kengät kalliit ja hyvin hoidetut.Köyhillä molemmat asiat on usein vähän hunningolla.
Noin minäkin tein opiskelija-aikoina. Mun kengät oli aina siistit. Ne oli putsatut ja lankatut. Kantalaput oli aina vaihdettu.
Nykyisin tosin en enää niin innostu tukan jatkuvasta nyrsimisestä, vaan ajattelen lähinnä keskiaikaisein. Hiukset voi aina laittaa vaikka leteille tai ne voi kiepauttaa kauniille nutturalle. Jos kampaus menee ihan pieleen, sen voi peittää huivilla tai pipolla.
Ikä tuo armeliaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten nimistä sen kuulee: alaluokka haluaa antaa mielestään "hienon kuuloisia" nimiä lapsilleen. Nimessä pitää mielellään olla jokin vierasperäinen kirjain. Toinen vaihtoehto on keksiä jokin erikoinen nimi.
Kun tapaat Joanillan, Jessican, Isabellan tai Fridan, tiedät, että elämäm koulu on kova.
Tai Julian, Olivian tai Emman tai Ellan, köyhien lapsia.
Nämä kommentit eivät pidä kyllä ollenkaan paikkaansa. Julia, Olivia, Emma ja Ella ovat keskiluokan nimiä. Isabella ja Frida ovat suosittuja suomenruotsalaisten keskuudessa. Vierasperäiset kirjaimet ovat myös yleisiä suomentuotsalaisilla. Eli jos tapaat esimerkiksi Alexanderin, Williamin tai Camillan, kyseessä on luultavasti vahvasti keskiluokkainen suomenruotsalainen.
"Eksoottiset" nimet kuten Jasmine, Yannica yms. ovat alempaa luokkaa.
Ihanan ennakkoluuloista.
Oikeassa elämässä sosiaaliluokka ei määritä tyyliä kovin tarkasti.
Se on tietysti selvää, että jotain ökykoruja ja pönötysvaatteita on vain hyvin varakkailla. Ei kuitenkaan kaikilla.
Keskimäärin pukeutumiseen ja hiustyyliin vaikuttaa eniten temperamentti. Joillekin on tärkeää näyttää varakkaalta ja joillekin on tärkeää tuoda omaa persoonaansa esiin, ihan taustasta tai koulutuksesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutettu keskiluokkainen ihminen pukeutuu hillitysti. Ei välttämättä kalliisti, koska vihreillä arvoilla on kysyntää ja vaatteet voivat olla kierrätettyjäkin, mutta hillittyjä ja siistejä. Naisilla ei rinnat tursua ulos topeista eikä tatuointeja tai sähäkkää shokkivärjäystä käytetä. Ei mitään halpoja lisäkkeitä kuten ripsiä tai huuliturvokkeita. Myös käytös on hillittyä, äänenvoimakkauus ei nouse, kirosanoja ei käytetä. Työväenluokkainen ihminen pukeutuu rennommin, voi olla enemmän suloja esillä tai sitten ihan haalari - verkkariosastoa. Ei ole merkkivaatteita, edes käytettynä. Monesti on koristeltu tatuoinneilla, irtoripsillä, rakennekynsillä jne. Meikki on yleensä vahvaa. Ääni voi suuttuessa nousta ja kirosanoja käytetään.
Jos työväenluokka ei pukedu merkkivaatteisiin, Itä-Helsingin nuoriso ei kuulu työväenluokkaan.
Eihän ne töitä teekään.
Miten moista jaksaa, kierrellä vaatekauppoja? Kyse ei ole rahasta, eikä koulutuksesta. Harvan itsetunto on niin vahva, että ulkoiset seikat eivät tunnut yhtään tärkeintä. Kunhan käy suihkussa ja puhdistaa joskus vaatteetkin.
Ylipaino, lemmikki, tupakointi sekä mauttomuus, joka näkyy siinä miten on värjätty hiukset, ripset ja kynnet. Jos on vaikka violetit hiukset tai pinkit tai ihan valkeat tai mustat, niin antaa tietynlaisen vaikutelman. Kissat myös.
Ulkomaalainen kaverini suku oli/on todellista wanhaa rahaa, mutta hän ei kuulu ylempään luokkaan enää ja kuten monet muutkin nykyiset sukulaisensa. En mene kerro miksi. Hänestä näkee kyllä että sivistystaso on selvästi keskivertoa korkeampi vaikka ei ole mitään oikeaa koulutusta tai korkeasta koulutuksesta puhumattakaan. Itse olen syntynyt ylempään keskiluokkaan jossa pysyn omien sijoituksien ansiosta vaikka en ole jaksanut käydä töissä useampaa vuoteen. Hän harrastaa paljon lukemista, mikä tulee lapsuuden kodista/suvusta mitä monet aikuiset harrastivat, koska aikaa on, niin tämä vaikuttaa myös siihen että itsekin harrastaa sitä. Minä en harrasta lukemista, mutta ei ole mitään ongelmaa keskustella kirjoista tai asioista ylipäätänsä (tiedän vähintään mitä ne käsittelee).
Samoin myös minä ja hän ollaan keskivertoa paljon rennonpia. Tämän takia voidaan tehdä myös sosiaalisesti riskejä paljon enemmän, jonka takia myös tunnetaan toisemme (toki sattumalla on paljon pelissä).
Olen huomannut että "ylempään luokkaan" kuuluvat osaavat sanoa itselleen paremmin ei, kuin muut, koska on rahaa millä ryypätä, syödä tai käyttää huumeita hautaan asti. Liikuntaa harrastetaan jossain muodossa koska se on hyväksi vaikka siihen ei olisi intohimoja ja muutenkin pyritään terveellisempään elämän tapaan. Kuten joku sanoi paremman luokan näkee ihosta.
Vierailija kirjoitti:
elämäm koulu
Alaluokkaisen tunnistaa netissä näistä meemi-ilmaisuista ja yleisestä ylilautaisuudesta.
Koulussa ei ainakaan näy kun katselee mukuloiden puhelimia ja vaatteita. Vaikka vanhemmilla ei olisi varaa mihinkään niin silti lapsella on tonnin puhelin ja uudet merkkivaatteet. Nämäkin on ostettu viimeisillä/lainarahoilla vain sen takia ettei lasta kiusata koulussa.
Sosiaaliluokka ja sosioekonominen asema ovat kaksi eri asemaa. Ihmisellä voi olla hyvä sosioekonominen asema, mutta kuuluu alempaan keskiluokkaan mikäli ei ole riittävästi sivistynyttä taustaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten moista jaksaa, kierrellä vaatekauppoja? Kyse ei ole rahasta, eikä koulutuksesta. Harvan itsetunto on niin vahva, että ulkoiset seikat eivät tunnut yhtään tärkeintä. Kunhan käy suihkussa ja puhdistaa joskus vaatteetkin.
Miksei sitä jaksaisi? Toiset pitävät muodista ja kauniista vaatteista.
Ei niitä kauheasti tarvitse kierrellä, varsinkin jos ei mene ostoskeskukseen tai näihin megavaatekauppoihin. Menet sisään. Istut jopa ehkä ja myyjä kantaa sellaista mitä haluat eteesi. Löydät ehkä jo ekasta kaupasta tarvitsemasi.
Ongelma syntyy, jos ei tiedä mitä haluaa ja on tavallisesta poikkeavan kokoinen ja halpa hinta on tärkeää. Niin ja jos kiertää kirppiksiä. Niitä saa tosiaankin kierrellä, koska se on aina yllätys mitä niissä on ja mitä kokoja löytyy.
Voisi kysyä kuinka joku jaksaa käydä suihkussa? Tai katsoa telkkua?
Mulla on ihan hyvät tulot mutta asun pohjoisessa pienen kaupungin huonomaineisimmalla asuinalueella :D Ostan vaatteet enimmäkseen kirpparilta. Autoki ostettiin käytettynä vaikka kyllä me sitä toki tarkasti mietittiin ja perehdyttiin siihen mitä oltiin ostamassa. En käy kampaajalla, en pahemmin meikkaa. Päällepäin ei varmasti usko että parhaimpina kuukausina voin tienata 5000-7000€ (yrittäjänä vaihtelee tulot). Panostan mun lemmikkeihin, ostan sitä ruokaa mitä haluan ja syön ravintoloissa sillon tällöin. Matkustelen enimmäkseen Suomen sisällä jos matkustan. Reissussa en budjettia mieti. Musta on mukavaa että rahaa jää säästöön ja sijoituksiinkin.
Ei se kaikissa näykkään, mutta jotkut alkavat jonkun kuvitteellisen tason ylitettyään jakamaan muita alhaisempiin luokkiin omaa olematonta statustaan pönkittääkseen.