Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5364)

Vierailija
201/5364 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikas voi pukeutua hyvinkin vaatimattomasti.

Sanoisin, että pelkistetysti, ei niinkään vaatimattomasti. Ei Bezos, Zuckerberg tai Suomessa Whalroos tai Herlin missään feikki crocseissa ja 5€ teepaidoissa ja 10€ verskoissa kävele. Luulen, että se teepaita on kuitenkin ehkä se 100€ teepaita, vaikka kuvassa sitä ei kauhean hyvin näe ja vaatemerkki ei vilku. Näille heidän vaatteet ostaa ehkä personal shopperit ja he eivät mitään halpahallien vaatteita esittele asiakkailleen.

Vierailija
202/5364 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla sosioekonominen asema näkyy siitä (köyhyys) ettei ole varaa asioida kampaajalla, ei varaa juuri kuin hm rytkyihin jotka on kuluneita. En ole millään mittapuulla muodin mukainen.

Sosioekonominen asema voi näkyä myös esim hoitamattomat hampaat ja jos joku poistetaan tilalle ei tule mitään. Rikas voi ottaa hammasimplantin. Itselläni poistettiin yksi joka ei edes näy kunnolla murta silti hävettää hymyillä.

Rikkaammalla on varaa mätsätä vaatteitaan esim värien mukaan. Minulla on yksi käsilaukku, eikä kenkiäkään ole monet. Talvikenkiä en tiedä raaskinko edes ostaa kun vanhat rikki. Minulla ne on käyttöön (lämpimät kengät) missä rikkaammalla on useampia pareja eri lookkeihin.

Masennukseni näkyy siitä kun en jaksa edes välittää. Monesti menen tuulitakki päällä lenkkarit jalassa. Toki köyhäkin voisi itselleen kirppareita kiertämällä tyylin löytää. Itse keksin elämälleni muutakin tarkoitusta ja tekemiatä. Hankala löytää kokoja kun mikään vaate ei istu monesti kirpparilla. Siellä hm on sentään vaatteita eri kokoisena josta valita oikea.

Johonkin olen köyjänäkin satsannut. Kiitos yhden tilapäisem rikastumisen ostin esim kunnon ulkoilukengät liikkumiseen, kunnon sade/kuorivaatteet ja kalliin toppatakin joka on kestänyt vuosia. Satsaan köyhänä johonkin. Esim kunnon sänky ja kunnon kengät ulkoiluun koiran kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/5364 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on sosiaaliluokka? Peruskoulun jatke (entinen kymppiluokka siis)? Voiko sosiaaliluokalle jäädä / saada ehdot? Onko tulossa sosiaaliluokaton (mikä?) kuten aikoinaan tuli luokaton lukio (josta tuli luokattoman huono btw.)?

Vierailija
204/5364 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta mikä on teidän mielestänne ero alemman keskiluokan ja ylemmän keskiluokan välillä? 

Alemmassa keskiluokassa saatetaan olla esimerkiksi sukunsa ensimmäinen ylioppilas tai maisteri. Ylemmässä keskiluokassa ollaan maistereita/tohtoreita jo useammassa, esimerkiksi +3 sukupolvessa. Alemmassa keskiluokassa vanhemmat oli opettajia tai opiston käyneitä, ylemmässä keskiluokassa virka- tai liikemiehiä, rehtoreita ja lääkäreitä. Näin siis esimerkiksi. Molemmissa tapakulttuuri voi olla samanlaista: luetaan kirjoja, puetaan lapset nätisti juhliin ja katsotaan lauantai-iltana Bumbtsibumia. Varsinaisessa asumisessa tai elintavoissa ei välttämättä ole merkittäviä eroja.

Miksi opettajat ovat mielestäsi alempaa keskiluokkaa opistotason koulutuksen kanssa? Opettajilla on maisterin tutkinto, eli samaa kuin mainitsemillasi virkamiehillä, rehtoreilla, lakimiehillä jne. Omalla alallani usealla on myös tohtorin tutkinto, vaikka maisterin tutkinto riittää kyllä opettajan virkaan.

Maisterin tutkinto ei ole aina ollut kovin kauaa vaatimuksena opettajan pätevyydelle. Opettajat myös tienaavat yleensä melko maltillisesti, eli ovat keskiluokkaa.

Kansakoulun opettajat kyllä ja varmasti osa peruskoulun alkutaipaleen luokanopettajista. Aineenopettajilla on vaatimuksena ollut maisterintutkinto. Opettajilla on henkistä pääomaa, jota ei voi palkan suuruudella mitata. Opettajat kuuluvat selvästi ylempään keskiluokkaan, monien opettajien suvussa on ollut maistereita jo toista sataa vuotta. Inhottavaa tuollainen opettajien ala-arviointi pelkän palkan perusteella. Se ei kerro kovin korkeasta sivistystasosta.

Vierailija
205/5364 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyt artistit on suosittuja alemmissa luokissa. Popeda Frederik kikka Jope Ruonansuu Tauski Duudsonit Anita Hirvonen

Vierailija
206/5364 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta peritystä asemastaan ei voi liikkua kuin askeleen suuntaan tai toiseen. Yläluokkalainen työtön perijä on silti minimissään ylempää keskiluokkaa asuessaan vanhassa jugend-asunnossaan eläen perinnöllään leveästi. Alempaan keskiluokkaan kuuluva voi nousta maksimissaan keskiluokkaan tai ylempään keskiluokkaan mikäli on erittäin menestynyt akateemisesta sekä tienaa valtavasti.

Tätä mieltä ovat ainakin sosiologit, että isompaa hyppyä ei pysty tekemään. Tapojen ja arvostusten ero on niin suurta (käytännössä lapsuuden ja nuoruuden merkitys).

Niin mikäkin on se uskomaton voima mikä estää?

Kotikasvatus, opitut tavat ja kulttuuri. Toki voi esim. kouluttautua, vaurastua, avioitua eri sosiaaliluokkaan, mutta se miten tuntee kovin kaukana syntymäluokasta olevaa luokkaa kodikseen ei onnistu ellei välimatka ole kohtuullinen. Itse olen syntynyt työväenluokkaan. Olen koulutuksen ja vaurastumisen sekä avioliiton kautta tehnyt luokkaretken ylempään keskiluokkaan. Paitsi, että en ole sisäistänyt ylemmän keskiluokan maailmaa täysin kuitenkaan. Aina välillä pitää tsempata ja karata sinne työväenluokkaan. 

Joo, minuakin usein vituttaa kaikenlainen hienoperseily, ja tekee mieli karata jonnekin juntteilemaan. Olen koulutukseltani kai eliittiä ja rahallisesti tulen hyvin toimeen, kultturellikin olen, mutta sivistynyt käytös ja ulkoiset puitteet ei kauan jaksa kiinnostaa!

Sinänsä mielenkiintoista ettei sivistynyt käytös jaksa kiinnostaa. Monia taas se junttikäytös tympii pahasti.

Vierailija
207/5364 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietyt artistit on suosittuja alemmissa luokissa. Popeda Frederik kikka Jope Ruonansuu Tauski Duudsonit Anita Hirvonen

Jep, ei jotain Yötä fanita todellakaan keskiluokka. 

Vierailija
208/5364 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kengistä sen huomaa. Ja tietyistä fraaseista ja kyvykkyydestä small talkiin. Mitä korkeammasta yhteiskuntaluokasta tulet, sitä enemmän osaat small talkata ja minglata. Usein käytetään kirjakieltäkin. Tästähän tulee juuri se joidenkin ihaileva suhtautuminen työväenluokkaan "aitona" kansanosana: kun herraväki on pelkkää pintaa ja vaihtelee kohteliaisuuksia, osaa puhua ilman että on oikeaa asiaa, niin katajajaisen kansan edustaja puhuu silloin kun on jotain ns. todellista asiaa. Tällä tavalla voidaan myös kokea ylpeyttä omasta luokasta: ettei olla niinkuin "herrat". 

Vierailija
209/5364 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliluokka näkyy myös arvoissa hyvin voimakkaasti tai politiikassa. Korkean sivistyspääoman omaava ylempi keskiluokka, yläluokka ei ole nationalistista. Se kesämökki voi ihan yhtä hyvin olla Espanjassa kuin Kuusamossa. Osataan vieraita kieliä ja ystävä ja tuttavapiiriin kuuluu ihmisiä eri maista. Ollaan yleensä hyvin liberaaleja mitä tulee elämäntapoihin. Työväenluokka hakee kansallisen tason asioita. Persusuomalaisuus kiehtoo, haetaan turvaa kansalaisuudesta. Jos on liberaalimpi, valinta menee vasemmalle etenkin nuorilla. Tuttavat ja kaverit on samoilta kulmilta, tyypillistä, että hengataan vielä aikuisenakin samojen ihmisten kanssa kuin alakoulussa. Ei ole ollut tarvetta muuttaa koulujen perässä saati työn. 

Vierailija
210/5364 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työväenluokka tekee töitä ruumillaan, keskiluokka aivoillaan ja yläluokka omistaa.

Siitä tiedät, mihin kuulut.

Vierailija
211/5364 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kavereita monista taustoista. Ajattelen asiaa eniten silloin, kun nämä kaverit ovat samassa tilassa ja aistin tiettyä asennetta, kun joku täräyttää vaikkapa kirosanoja ahkerasti pilkkujen tilalle tai ei osaa kaikkia hienovaraisia käytössääntöjä. Kiinnostavaa seurata reaktioita, jotka valitettavasti ovat joskus jopa halveksuvia.

Itse olen saanut kasvatuksen, jossa kaikkia tulisi arvostaa, kunnioittaa ja kohdella yhtä kauniisti ketään halveksumatta. Ainoa asia, jota mielestäni hyväkäytöksinen ihminen halveksuu on se, jos joku on oikeasti ilkeä, julma tms.

Vierailija
212/5364 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaatteet kerro sosiaaliluokasta kovinkaan paljon. No, tietty pukeutumistyyli on kyllä selvästi ominaisempaa alemmilla sosiaaliluokille kuin ylemmille, mutta mitään selkeää "yläluokan tyyliä" ei mielestäni ole. Siellä on aika monenlaista. Ja se on myös kokonaisuus, pukeutuminen tilanteen mukaan, puhetapa, käytöstavat jne. mitkä erottaa, ei mikään yksittäinen asia niinkään. Niitä tatuointejakin on kyllä ihan joka yhteiskuntaluokassa nykyään.

Korkeammissa sosiaaliluokissa etiketin mukaan pukeutumista noudatetaan paremmin. Juuri jollekin sontaiselle ratsastustila voi mennä itsekin paskaisissa saappaossa, mutta juhlissa ymmärretään etiketin päälle eikä mennä olkaimettomassa minimekossa ja tennareissa kirkkoon. Vanhan rahan rikkaan/sivistyneen ei tarvitse tehdä maitokaupoilla vaikutusta muihin toisin kuin alempien sosiaaliluokkien edustajien.

Tiedän kyllä ihan tavallisia duunareita, joilla on etiketit hallussa. Osataan pukeutua tilanteen mukaan, ei välttämättä kovin kalliisti mutta kuitenkin. Eivät kaikki kuulu wt-luokkaan.

Vierailija
213/5364 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ei jotain Yötä fanita todellakaan keskiluokka. 

Keskiluokan yöfanit tykkää Jussista, duunarit Ollista. Puolivitsi.

Noh, mutta ei oikeasti kaikki keskiluokassa ole musikaalia ja toisaalta kuka vaan voi lapsena alkaa fanittamaan jotain bändiä. Nykyään nuo mieltymykset sitten tuntuvat seuraavan halki elämän.

Vierailija
214/5364 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minulla sosioekonominen asema näkyy siitä (köyhyys) ettei ole varaa asioida kampaajalla, ei varaa juuri kuin hm rytkyihin jotka on kuluneita. En ole millään mittapuulla muodin mukainen.

Sosioekonominen asema voi näkyä myös esim hoitamattomat hampaat ja jos joku poistetaan tilalle ei tule mitään. Rikas voi ottaa hammasimplantin. Itselläni poistettiin yksi joka ei edes näy kunnolla murta silti hävettää hymyillä.

Rikkaammalla on varaa mätsätä vaatteitaan esim värien mukaan. Minulla on yksi käsilaukku, eikä kenkiäkään ole monet. Talvikenkiä en tiedä raaskinko edes ostaa kun vanhat rikki. Minulla ne on käyttöön (lämpimät kengät) missä rikkaammalla on useampia pareja eri lookkeihin.

Masennukseni näkyy siitä kun en jaksa edes välittää. Monesti menen tuulitakki päällä lenkkarit jalassa. Toki köyhäkin voisi itselleen kirppareita kiertämällä tyylin löytää. Itse keksin elämälleni muutakin tarkoitusta ja tekemiatä. Hankala löytää kokoja kun mikään vaate ei istu monesti kirpparilla. Siellä hm on sentään vaatteita eri kokoisena josta valita oikea.

Johonkin olen köyjänäkin satsannut. Kiitos yhden tilapäisem rikastumisen ostin esim kunnon ulkoilukengät liikkumiseen, kunnon sade/kuorivaatteet ja kalliin toppatakin joka on kestänyt vuosia. Satsaan köyhänä johonkin. Esim kunnon sänky ja kunnon kengät ulkoiluun koiran kanssa.

Ihmettelen aina tätä vaatejuttua. Nykyisin alessa on tarjolla oikeasti aivan käsittämättömän halvalla vaatteita. Varsinkin näissä ketjuliikeissa ja Lidlissä, mutta loppualessa jopa ihan Stockmannilla. Kun ostaa yksivärisiä vaatteita, lähes aina ne sopii keskenään väreiltään.

Ymmärrän jos ei kiinnosta tai on sairas, mutta tyyli ja pukeutuminen ei ole rahakysymys enää. Kannattaa ostaa niitä kenkiä kun on ale. Useampia pareja. Silloin ne kaikki kestävät paremmin, kun jokaisessa tilanteessa on oikeat jalkineet. Kun koko vuoden kävelee samat kengät jalassa, niin tietenkin ne kuluvat nopeasti. Kesällä saa tennareita alesta alle 10€, lenkkareita 12€ Lidlistä lähes koko vuoden tasaisin välein. Jopa talvikenkiä saa 35€. Housuja alle 10€ ja teepaitoja jopa eurolla. Ihan uusina.

Olen sitä mieltä, että kannattaa satsata alennusmyynteihin ja varsinkin loppurysäykseen ja määrään kun on tilaisuus. Enemmän on enemmän ja ei tarvitse aina sitten olla etsimässä tilaisuuksia.

Vierailija
215/5364 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaatteet kerro sosiaaliluokasta kovinkaan paljon. No, tietty pukeutumistyyli on kyllä selvästi ominaisempaa alemmilla sosiaaliluokille kuin ylemmille, mutta mitään selkeää "yläluokan tyyliä" ei mielestäni ole. Siellä on aika monenlaista. Ja se on myös kokonaisuus, pukeutuminen tilanteen mukaan, puhetapa, käytöstavat jne. mitkä erottaa, ei mikään yksittäinen asia niinkään. Niitä tatuointejakin on kyllä ihan joka yhteiskuntaluokassa nykyään.

Korkeammissa sosiaaliluokissa etiketin mukaan pukeutumista noudatetaan paremmin. Juuri jollekin sontaiselle ratsastustila voi mennä itsekin paskaisissa saappaossa, mutta juhlissa ymmärretään etiketin päälle eikä mennä olkaimettomassa minimekossa ja tennareissa kirkkoon. Vanhan rahan rikkaan/sivistyneen ei tarvitse tehdä maitokaupoilla vaikutusta muihin toisin kuin alempien sosiaaliluokkien edustajien.

Tiedän kyllä ihan tavallisia duunareita, joilla on etiketit hallussa. Osataan pukeutua tilanteen mukaan, ei välttämättä kovin kalliisti mutta kuitenkin. Eivät kaikki kuulu wt-luokkaan.

Kokemukseni mukaan duunareista löytyy itseasiassa ne parhaiten käyttäytyvät ihmiset. Olen käynyt kylässä usein yläluokan kotona, hyvä kun edes mitään tarjottavaa saa ja jotenkin kummallinen tunnelma. Duunarin luona ollaan vieraanvaraisia ja huolehditaan vieraiden viihtyvyydestä parhaansa mukaan. Sivityksen mitta sekin.

Vierailija
216/5364 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen aina tätä vaatejuttua. Nykyisin alessa on tarjolla oikeasti aivan käsittämättömän halvalla vaatteita. Varsinkin näissä ketjuliikeissa ja Lidlissä, mutta loppualessa jopa ihan Stockmannilla. Kun ostaa yksivärisiä vaatteita, lähes aina ne sopii keskenään väreiltään.

Ymmärrän jos ei kiinnosta tai on sairas, mutta tyyli ja pukeutuminen ei ole rahakysymys enää. Kannattaa ostaa niitä kenkiä kun on ale. Useampia pareja. Silloin ne kaikki kestävät paremmin, kun jokaisessa tilanteessa on oikeat jalkineet. Kun koko vuoden kävelee samat kengät jalassa, niin tietenkin ne kuluvat nopeasti. Kesällä saa tennareita alesta alle 10€, lenkkareita 12€ Lidlistä lähes koko vuoden tasaisin välein. Jopa talvikenkiä saa 35€. Housuja alle 10€ ja teepaitoja jopa eurolla. Ihan uusina.

Olen sitä mieltä, että kannattaa satsata alennusmyynteihin ja varsinkin loppurysäykseen ja määrään kun on tilaisuus. Enemmän on enemmän ja ei tarvitse aina sitten olla etsimässä tilaisuuksia.

Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa, se euron T-paita on huomenna nuhjaantunut rätti.

Vierailija
217/5364 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Röökin vetäminen viimassa kerrostalon nurkalla on varma merkki siitä, että nyt on jäänyt koulunkäynti vähemmälle. Ja tupakointi ylipäätään.

Tämäkin on vain luulo. Yhtälailla akateemiset lähtevät ulos tupakalle, kun yhdessä kaljoittelemme. Eikä minultakaan koulutusta ole jäänyt puuttumaan, vaikka enemmänkin voisi olla.

Usein ihminen tietää itse, mikä on epäterveellistä ja huonotapaistakin, mutta jatkaa silti piittaamatta näistä seikoista. Kouluttautuneet eivät ole tällaiselle käyttäytymiselle immuuneja.

Vierailija
218/5364 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kengät kertovat kaiken tuloista, ainakin jos mennään ääripäistä toiseen, todella rikkaista köyhempään kansanosaan.

Köyhät tallustelevat lenkkareissa tai huonosti huolletuissa, linttaan astutuissa kierrätyskeskuksesta ostetuissa rönttösissä, kun taas rikkaat pystyvät valitsemaan kenkävalikoimastaan säähän sopivat hyvin hoidetut (melko uudet) kengät.

Sadesäälle eri jalkineet kuin pakkaselle, kaupunkiin eri jalkineet kuin metsävaelluksille.

Rikkaat pukeutuvat myös muutenkin sään mukaisesti, on vedenpitävää kalvoa ja goretexia.

Olen köyhä ja siksi olen huomannut eron selkeästi.

Norjassa ero on silmiinpistävä, oman matkavaatetukseni ja Norjalaisten rikkaiden (suomeen verrattuna) ulkopukeutumisessa.

Höpsis. Prinssi Harry oli kaverinsa häissä rikkinäisissä kengissä.

https://people.com/royals/prince-harry-wardrobe-malfunction-giant-hole-…

Myöskin Niklas Herlin tunnettiin homssuisesta pukeutumisestaan.

Sen sijaan rahan ja koulutuksen puutteen paljastaa yksilön sanavarasto ja kirjoitustaito. Esim. sana 'norjalainen' kuuluisi kirjoittaa pienellä alkukirjaimella.

Vierailija
219/5364 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain omakohtainen kokemus, mutta itselle vakkarityöpaikka tuntui nuorempana joltain lottovoittoa erikoisemmalta asialta ja saavutukselta, eikä tavanomaiselta jatkumolta elämässä. 

Vanhemmat ovat kyllä tehneet paljon töitä, mutta on ollut määräaikaisuutta ja sopimusten ketjuttamista eri paikoissa. 

Vierailija
220/5364 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomin yläluokkaisuudesta kertova tekijä on käytös ja käytös stressitilanteissa. Pankkialalla saattaa olla suvussaan ekan korkeakoulututkinnon saaneita tai ihmisiä joiden suvussa tutkinto haetaan ulkomaiden huippukouluista ja vaalitaan yläluokkaisuutta. Se kuka olet, näkyy silloin kun on tilaisuus puhua p*skaa työkaverista muiden mieliksi, ottaa vähän löysemmin tai purkaa turhautumista. Diplomaattisuus menee hyvin pitkälle ja pikkumaisia luonteenpiirteitä ei näytetä kellekään.

Todistin kerran kassamyyjänä ollessani omiin silmiini outoa käytöstä yläasteikäiseltä tettilöiseltä. Näytti kiusaantuneelta kun itseään vanhemmat vakkarit selasivat tiktokkia äänet päällä ja itse yritti lukea hesarin politiikkauutisia lehdestä. Tervehti epäilyttävän kohteliaasti kaikki uusia ja oli todella kohtelias vanhemmille asiakkaille. Viikon puolessavälissä hänen vanhempansa tulivat tevehtimään ja isä olikin kasvosta tunnistettava yritysjohtaja (jos nyt yhtään yritysmaailmaa seuraa, sen naaman tietää). Oli aikamoinen kontrasti tämön teinin ja muiden välillä. Olin vaan niin pahoillani siitä miten muut käyttäytivät. "Karkeaa käytöstä" jos voisi sanoa :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan