Te joiden kotona lapsia kuritettiin fyysisesti, oliko vanhemmat väkivaltaisia myös toisiaan kohtaan?
Ainakin isoisäni löi niin vaimoa kuin lapsiakin.
Kommentit (46)
Kyllä. Meillä äiti oli se väkivaltainen sekä meitä lapsia että isää kohtaan. Isää kohtaan se tosin ilmeni enimmäkseen tavaroiden heittelyllä, me lapset saatiin kunnolla selkään.
Kyllä, isä äitiä kohtaan, silti äiti oli se, joka kuritti enimmäkseen meitä.
Eivät olleet. Meillä rankaistiin risulla ja remmillä ainoastaan lapsia.
Eivät olleet. Silloin ennen muinoin, kun olin lapsi, pidettiin kovaa kuria hyvänä oppina lapsille. "Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa", koettiin, että kuritus on oikein ja hyödyllistä.
Ei. Remmiä tuli lapsena jos käyttäytyi todella huonosti, esim varastamisesta.
Toisiaan ei vanhemmat remmillä hakanneet, tai mistä minä tiedän vaikka olisivat makuuhuoneessa sellaisia leikkejä leikkineet.
Normaali rangaistus lievemmistä "rikkeistä" oli mennä omaan huoneeseen jäähylle ja rauhoitumaan.
En koskaan nähnyt väkivaltaa vanhempieni välillä, sen sijaan usein toistuvia, varsinkin yöllisiä kovaäänisiä riitoja, niin ettemme mekään voineet nukkua normaalisti.
Vieläkin tulee mieleen, vaikka noista ajoista on 45+ vuotta.
Jos jotain oli tehnyt väärin, niin äiti oli se joka antoi selkään. Isää ei tainnut paljon kiinnostaa, hän alkoholistui pahasti vuosien myötä.
Ei. Äiti löi minua ja siinä se. Siskoani ei lyönyt ja isän kanssa ei tietenkään tapellut. Se olisi ollut ihan vihoviimeinen teko.
Äitini hakkasi minua kun isä ei ollut paikalla, tätä jatkui säännöllisesti koko lapsuuteni. En ehkä sanoisi sitä kurittamiseksi, koska yleensä en edes tehnyt mitään väärää vaan äiti vaan purki minuun omaa pahaa oloaan. Muutaman kerran näin kun äiti hakkasi myös isää kun oli oikein vihainen jostain.
Löivät toisiaan, mutta mua ei ikinä kuritettu fyysisesti eikä lyöty.
Isä hakkasi mua, huusi, mitätöi ja haukkui. Veljeäni hakkasi vain kun oli hyvä syy. Mun äitiä ei ikinä lyönyt, ei edes huutanut hänelle.
Senkin isä muisti joka kerta kertoa minua hakatessaan, että häneen sattuu hakkaaminen enemmän kuin minuun. Rohkenen epäillä.
Joo. Meille lapsille annettujen selkäsaunojen, tukkapöllyjen ja litsareiden lisäksi isä kävi joskus kännissä käsiksi äitiin. Kiinnipitoa, tönimistä. Sohvalla vieressään nukkunutta koiraa läimäytti myös ainakin kahdesti, ihan vaan koska oli kännissä ja kiukutti ja sopiva heikompi kohde sattui olemaan siinä käden ulottuvilla.
Juu. Isä hakkasi äitiä aina kännissä. Erosivat jossain vaiheessa, mutta äiti jatkoi sitten isän sijasta meidän lasten pieksämistä.
Ei. Minä sain selkääni molemmilta tasaisin väliajoin, yleensä en edes tiennyt miksi. Olin varmaan ärsyttävä.
Kyllä, vanhemmat ottivat fyysisesti ja henkisesti väkivaltaisia mittelöitä. Isä kunnostautui fyysisessä puolessa.
Lapsia hakkasivat vain, keskenään eivät oikeastaan tapelleet koskaan?
Ja äiti oli se julmempi, saattoi tukistaa, lyödä, nolata ihan muuten vain. Oli myös väkivaltainen meidän koiraa kohtaan, lapsista pahoinpiteli kaikkia muita paitsi nuorinta ja vanhinta.
En voi tajuta sitä julmuutta; lapsena halusin auttaa imuroimisessa tai kotitöissä niin saattoi käydä tukistamista ja repimässä just esim. jonkun kattilan käsistä. Löi kun yritin auttaa imuroimisessa ja en osannut pidentää sitä imurinvartta. Olin joku 6-10 vuotias.
Välillä se väkivalta oli niin rajua että aloin pelkäämään että kuolen ja siinäkin vain sitä että äiti joutuu ongelmiin jos joutuu rankaista mua niin paljon että kuolen
Että sellainen ihana äiti mulla 😘 Toivottavasti makaa jossain laitoksessa p a s k a t vaipoissa, katkaisin kaikki välit kun täysin 18 ja pystyin muuttamaan pois.
Ei toisia ihmisiä, mutta koiria kyllä.