Ilouutinen! työpaikkamme osaamattomin huseeraaja irtisanoutui ja siirtyy muualle "vaativampiin tehtäviin"
Onnea vaan sinne uuteen työpaikkaan! 🤣
Saadaan omaan työyhteisöön taas rauha ja järjestys.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap:ta.
Muita työntekijöitä ärsyttää aina ahkera ja osaava työntekijä.Sellainen joka toimii, osaa kyseenalsistaa asioita, ehdottaa parannuksia työmenetelmiin.
Semmonen tyyppi on ihan p#rseestä työpaikoilla.
Vetelykset ja laiskat vetävät työpaikoilla aina yhtä köyttä.
Ehei. Sellaista, joka osaa, toimii ja ehdottaa realistisia parannuksia työmenetelmiin ja tekee itse asioita sen toteutumisen eteen arvostetaan. Vielä, jos on avoin, osoittaa muita kohtaan arvostusta ja osaa kuunnella niin tämmöistä ei haluttaisi missään tapauksessa päästää pois omasta työporukasta.
Mutta niitä venkuroita, jotka puhuvat työtapojen "parantamisesta" jättäen samalla työt tekemättä, tekevät kaikesta vaikeaa ja kyseenalaistavat muiden (ei tietenkään omia!) työtavat tarjoamatta mitään realistista parempaa työtapaa tilalle vihaavat suunnilleen kaikki.
Itse aina ihmettelen että mikä saa nämä venkurat tulemaan päivä toisensa jälkeen töihin jos/kun tietävät ettei heitä haluttaisi työpaikalle aiheuttamaan eri puraa ja myrkyttämään ilmapiiriä?
Tai sitten he ovat yksinkertaisesti niin syvällä omassa täydellisyyskuplassaan etteivät noteeraa tuota asiaa ja pitävät muita syypäinä työpaikan huonoon ilmapiiriin.
Onhan tuollaisista omasta mielestään täydellisistä ja virheettömistä tyypeistä se vitsikin, missä mies ajaa motarilla ja kuulee radiosta, kuinka juuri sillä motarilla joku ajaa väärään suuntaan. Mies vaimolleen sitten tokaisee, että miten niin yksi, täällähän tulee koko ajan vastaan väärään suuntaan ajavia. Ei siis pienintäkään ymmärrystä, että itsessä voisi olla se vika josta puhutaan, vaan kaikki muut ovat syyllisiä.
Yleensä nuo huseeraajat ottavat kirkkain silmin kunniat hyvästä työstä itselleen, vaikka eivät ole edes kuulleet koko työstä ennen kuin valmista kehuttaessa. Kateelliset työtoverit vain yrittävät mustamaalata häntä kun teki niin hyvää työtä, mitäs sellaisista joutavista faktoista, että huseeraaja oli lomalla silloin kun työ tuli ja tehtiin.
Suutaan osaavat käyttää pomoilleen, yleensä kieli sen verran ruskeana, ettei pomot halua nähdä totuutta tilanteesta.
Ap voisi tulla kyllä kertomaan, onko työtehokkuus noussut huimasti sen jälkeen, kun huseeraaja on häipynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap:ta.
Muita työntekijöitä ärsyttää aina ahkera ja osaava työntekijä.Sellainen joka toimii, osaa kyseenalsistaa asioita, ehdottaa parannuksia työmenetelmiin.
Semmonen tyyppi on ihan p#rseestä työpaikoilla.
Vetelykset ja laiskat vetävät työpaikoilla aina yhtä köyttä.
Ehei. Sellaista, joka osaa, toimii ja ehdottaa realistisia parannuksia työmenetelmiin ja tekee itse asioita sen toteutumisen eteen arvostetaan. Vielä, jos on avoin, osoittaa muita kohtaan arvostusta ja osaa kuunnella niin tämmöistä ei haluttaisi missään tapauksessa päästää pois omasta työporukasta.
Mutta niitä venkuroita, jotka puhuvat työtapojen "parantamisesta" jättäen samalla työt tekemättä, tekevät kaikesta vaikeaa ja kyseenalaistavat muiden (ei tietenkään omia!) työtavat tarjoamatta mitään realistista parempaa työtapaa tilalle vihaavat suunnilleen kaikki.
Riippuu siitä onko pomo itse tyhjänpanttihuseeraaja. Sellaiset pomot vihaavat osaavia ja parannuksia ehdottelevia työntekijöitä ja suojelevat työpaikkakiusaajia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä oli pahanilmanlintu, joka pilasi työilmapiirin vittuilemalla ja nälvimällä muita. Luulin, että tyyppiä pitää kestää vielä 30 vuotta mutta lopulta lähti toiseen työpaikkaan. Olin niin onnellinen, että toin täytekakun meidän tiimille 👍
Mun edellisellä työpaikalla pomot suojelevat tuollaista kiusaajaa. Näköjään pitävät töissä ilmeisesti eläkeikään asti. En ymmärrä miksi, ihan mitään tekemätön tyyppi muutenkin.
Joskus sitä miettii minkälaisessa robottityöelämässä sitä elää. Sain kesällä mahtavan työtehtävän: testaa uusi systeemi ja kouluta porukka sen käyttöön + auta niitä sitten myöhemmin, kun ei hommat suju. Hieno homma, paitsi että tämä uusi systeemi poistuu käytöstä 2023 kesällä uudemman systeemin tieltä, joka oli tiedossa jo ennen alkua. Mitenkähän tätäkin vaan tekee eikä ala huutamaan että mikä v:n järki tässäkin on? Palkka on varmaan liian hyvä, että tälläiset pikkuasiat, kuten hyödyttömän työn tekeminen, haittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se taitaa olla niin että useinkin tälläset huseeraajatyypit (ainakin oman kokemuksen mukaan) on just niitä jotka luulee olevansa tosi pitkän linjan osaajia, kun se suu käy kokoajan niin yleensähän sieltä tule ulos kovasti itsekehua ja mitä kaikkea oon tehny ja saanu aikaan niin töissä ku siviilissäki. He neuvovat mielellään muita....siis ihan missä vaan asiassa.
Ja taas jäi työt tekemättä kun keskittyy vaan leveilyyn ja ees taas pomppimiseen.Usein tämäntyyppiset ihmiset (ainakin asiantuntijaorganisaatioissa) ovat niitä "kukas sen kissan hännän nostaa jos ei kissa itse" tyyppejä ja asettavat ihan itse itsensä sellaiseen rooliin että alkavat delegoida omia töitään ja vastuitaan muille heti kun vaan suinkin tulee tilaisuus.
Persoonaltaa usein levottomia eivätkä pysty pitkäjänteiseen tarkkuutta ja huolellisuutta vaativiin tehtäviin, saati sitten tuottamaan kirjallista materiaalia, esim raportteja.Ja jostain ihmeen syystä, ehkä just hyvillä puheenlahjoilla, he saavat sekoilla ja vapaamatkustaa vuosia ilman että kukaan puuttuu ja palkka juoksee vaikka oikeasti tehtyä työtä on n pulet vähemmän kuin kollegoilla.
Niinpä. Usein oikein ihmettelee, että miten esimiehet eivät huomaa mitään. Kehityskeskustelujakin pidetään. Tehtäviä delegoidaan. Luulisi pomojen näkevän, että kuka tiimissä tekee työnsä ja on pätevä, kuka on täynnä puhetta, muttei tuloksia näy.
Vierailija kirjoitti:
No eipä ollut kovin huono työntekijä, kun kerran muuallekin töihin.
Nykyisin se työhön pääseminen ei ole yksinkertaista, joka alalla.
Ja kaikkiin työpaikkoihin valitaan haastattelujen jälkeen, vain se parhaimmista paras.
Ole hoitaja niin sut valitaan jos vaan haet. Oot ainoa..... vapaa paikka ja kukaan ei hae.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen perusteella ap on isompi ongelma, koska kuka tulee avautumaan näin nettiin? Jos oma työkaveri oikeasti olisi osaamaton huseeraaja, niin ainakaan oma elämäni ei pyörisi sen ympärillä.
Monet joutuvat olemaan tuollaisten tyyppien kanssa samassa työpaikassa vuosikymmeniä. Vaikka häirikkö vaan huseeraisi omiaan, sekin voi aiheuttaa tiimissä ongelmia, koska muidenhan ne työt on sitten tehtävä. Kyllä sellainen saa vuosien jälkeen laupeuden enkelinkin päreet palamaan.
Mutta jos tyyppi aiheuttaa ongelmia ja kiusaa muita vuosien ajan, niin kyllä se myrkyttää toisten työntekijöiden arjen, aiheuttaa stressiä ja masennustakin.
Yks mun entinen työkaveri joutui todellakin toistakymmentä vuotta kiusaajaa kestettyään lopulta terapiaan ja sitä kautta hakeutui sitten aikaisemmin eläkkeelle. Ihan vaan koska vahvallakin on se sietorajansa.
Vierailija kirjoitti:
Koko ketju on täynnä naisvaltaisten työpaikkojen tyypillisiä ongelmia.
Heh heh, kiittäkää feminismiä ongelmistanne. ;-D
Eiköhän noissa itsekehuja-huseerajissa ja töidensä muille delegoijissa ole aika paljon miespuolisiakin henkilöitä.
Olen ollut vuoden alusta työyhteisössä, johon en sopeudu millään. Olen tehnyt alan töitä vuosia, muuton takia vaihdoin työpaikkaa.
Oma esimieheni on saanut ilmeisesti asemansa lipaisemalla oikeita kankun välejä, koska hänellä ei ole mitään ymmärrystä siitä, mitä yksikössämme tehdään. Hän hädin tuskin saa auki käyttämämme ohjelmat.
Työkavereista suurin osa on alanvaihtajia, joilla on pintapuolinen asiaosaaminen eikä yhtään intohimoa alalle.
Haen koko ajan uutta työtä. Luulen, että meilläkin tarjotaan kakkukahvit, kun irtisanoudun. Silloin kaikki voivat palata keräämään tomua nurkkiin ja esimies voi jatkaa jaarittelujaan ilman, että oikeasti toteutettaisiin lakisääteisiä tehtäviä.
Täysin väärässä paikassa ollaan täälläkin, etsin poispääsyä. Ongelmia ilmapiiristä alkaen joka osa-alueella. Kunpa voisi irtisanoutua ilman karenssia, tekisin sen huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ollut kovin huono työntekijä, kun kerran muuallekin töihin.
Nykyisin se työhön pääseminen ei ole yksinkertaista, joka alalla.
Ja kaikkiin työpaikkoihin valitaan haastattelujen jälkeen, vain se parhaimmista paras.
Ole hoitaja niin sut valitaan jos vaan haet. Oot ainoa..... vapaa paikka ja kukaan ei hae.
Ihan sama ravintola-alalla.
Tekijöitä revitään mistä vaan kun on huutava pula, varsinkin pks alueella.
Ja näissä olosuhteissa nämä itseään korostavat tyhjäntoimittajatkin kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ketju on täynnä naisvaltaisten työpaikkojen tyypillisiä ongelmia.
Heh heh, kiittäkää feminismiä ongelmistanne. ;-D
Eiköhän noissa itsekehuja-huseerajissa ja töidensä muille delegoijissa ole aika paljon miespuolisiakin henkilöitä.
Komppaan. Ilman että tästäKÄÄN asiasta olisi alunperin tarvinnut tehdä sukupuolikysymystä, mutta kun nyt sen joku aloitti niin minäkin jatkan.
30v töuraa takana,
siitä 12 v asiantuntijaorganisaatiossa tai sitä läheisesti keskijohdosta seuranneena, kaikki nämä härdääjä, poukkoilija itsekehujat, kaikki keskittymistä ja pitkäjänteistä huolellista työskentelyä vaativat työt jää joko tekemättä ja joku muu joutuu paikkaamaan tai häröilijä rääppäsee vähän sinne päin vasurilla ja virheistä syytetään jotain muuta tyypit on olleet miehiä.
Onneksi niitä on ollut tässä mittakaavassa vain kourallinen.
Missä ap. Joko tyyppi häipynyt,
pt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se taitaa olla niin että useinkin tälläset huseeraajatyypit (ainakin oman kokemuksen mukaan) on just niitä jotka luulee olevansa tosi pitkän linjan osaajia, kun se suu käy kokoajan niin yleensähän sieltä tule ulos kovasti itsekehua ja mitä kaikkea oon tehny ja saanu aikaan niin töissä ku siviilissäki. He neuvovat mielellään muita....siis ihan missä vaan asiassa.
Ja taas jäi työt tekemättä kun keskittyy vaan leveilyyn ja ees taas pomppimiseen.Usein tämäntyyppiset ihmiset (ainakin asiantuntijaorganisaatioissa) ovat niitä "kukas sen kissan hännän nostaa jos ei kissa itse" tyyppejä ja asettavat ihan itse itsensä sellaiseen rooliin että alkavat delegoida omia töitään ja vastuitaan muille heti kun vaan suinkin tulee tilaisuus.
Persoonaltaa usein levottomia eivätkä pysty pitkäjänteiseen tarkkuutta ja huolellisuutta vaativiin tehtäviin, saati sitten tuottamaan kirjallista materiaalia, esim raportteja.Ja jostain ihmeen syystä, ehkä just hyvillä puheenlahjoilla, he saavat sekoilla ja vapaamatkustaa vuosia ilman että kukaan puuttuu ja palkka juoksee vaikka oikeasti tehtyä työtä on n pulet vähemmän kuin kollegoilla.
Niinpä. Usein oikein ihmettelee, että miten esimiehet eivät huomaa mitään. Kehityskeskustelujakin pidetään. Tehtäviä delegoidaan. Luulisi pomojen näkevän, että kuka tiimissä tekee työnsä ja on pätevä, kuka on täynnä puhetta, muttei tuloksia näy.
Joo ja mikä kummallisinta nämä saakelin vapaamatkustajat ja etuisuuksien keräilijät saa jatkaa vuodesta toiseen. Tiimin yt t kään ei onnistu siivoamaan näitä tyhjäntoimittajia pois koska pitäähän tämän osaamisalueen osaaja olla tiimissä. Vaikka oikeasti talon sisältä siihen löytyisi varmasti heittämällä usea jotka pystyisivät hyvinkin samaan ja tekisivät työnsä huolellisesti loppuun saaka eivätkä häröile ees taas jätämällä lähes kaiken puolitiehen.
Muta ei.
Kun tiimissä kiltti koo joo mies johtajana joka ei uskalla (pysty) antamaan kellekään potkuja, sama jatkuu vaikka koko yrityksen johto tunnistaa onglman ja härdääjä vapaamatkustajasta valitettu vuosia.
Oliko syynä työpaikkakiusaaminen, ja jos oikein otaksun, sinä AP olet siihen syyllinen?
Tapahtuisipa täälläkin, mutta se on niin tohelo, ettei edes saisi muualta töitä. On ollut töissä viitisen vuotta ja taidot on edelleen harjoittelijan tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töiden arvioiminen vaatii vaivaa. Monenko työpaikassa on pomo, joka oikeasti kävisi alaistensa töitä läpi? Meillä välissä on tiiminvetäjät, mutta he eivät vaikuta kertovan eteenpäin pomolle työntekijöistä. Tiiminvetäjät keskittyvät saamaan itselleen hyvän arvion ja perustelevat, mitä heidän tontillaan on tehty. Pomo voi olla mukana alaisten haastattelussa, yksittäisessä kokouksessa ja loppukeskustelussa ja siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida tähän, että siinähän se tällaisten häröilijätyyppien ristiriita onkin pomoon nähden, että he ovat "tekevinään", ehkä kovaäänisinä "helppoheikki" tyyppeinä joiden suu käy kokoajan, antavat ymmärtää että tapahtuu ihan hirveesti kokoajan, antavat ymmärtää että "to do lista" on pitkä ja minä sitä ja minä tätä ja sopivassa tilaisuudessa jopa sanovat olleensa tekemässä jossain muualla jotain jonka itseasiassa joku muu oikeasti teki siellä jossain.
Härdääjä kävi toki paikalla huseeraamassa, leuhkimassaja ja juomassa kahvia noin tunnin verran ja lähti taas menemään, koska siellä jossain kertoo että hänellä on hirveä kiire toiseen kohteeseen (kukaan ei siis valvo hänen menojaan koska toimenkuva on liikkuva).
Hän osaa siis antaa kuvan siitä että hirveesti tapahtuu kokoajan jotain, mutta oikeasti hän vaan liihottaa ees taas tekemättä juuri mitään järkevää ja hyödyllistä tai mitään kunnolla loppuun saakka.
Tällainen persoona huomaa kyllä kiltin esimiehen joka luottaa alaisiinsa ja osaa hyödyntää vapautta omiin tarkoitusperiinsä. Hän saattaa jopa muokata ajansaatossa omaa toimenkuvaansa käytännössä niin, että iloittaa joka paikassa (missä omat tiimiläiset ei ole läsnä) ettei joku epämieluisa vastuuale kuulu hänelle tai toimii vaan ns "piällysmiehenä" joka ei tee itse mitään muutakun puhuu ja ohjeistaa muita mistä muualta voi apua saada johonkin asiaan tai kenen muun se asia kuuluu tehdä.
Tämä myös oikeuttaa siihen että kun joku asia ei mene ihan nappiin häröilijätyypin on helppo syyttää aina jotain muuta.
Ja taas hänen pomonsa ei yhtään tiedä mitä tapahtuu vai tapahtuuko oikeesti mitään.
Kun tällasesta vapaamatkustaja km korvausten kerryttäjästä valitetaan johdolle niin kukaan ei usko, koska kaikki luulevat että tyyppi on kova tekemään töitä kun on aina menossa ja äänessä.
Jos se on hyvä puhumaan, diagnoisoimaton ADHD ihminen jonka vuoksi työt ei suju.
No AP, joko se härdääjä on lähtenyt,
mikä fiilis tiimillä.