Floor Jansenilla rintasyöpä!
Kommentit (68)
Voiko mammografiaan tulla liian useasti?
Jos rintaan on ilmestynyt patti, ei ole mitään syytä viivytellä mammografiaan tuloa vaikka aikaisempi kuvaus olisikin tehty. Pieni osa rintasyövistä kasvaa hyvin nopeasti. Normaali aikaväli kuvauttamiselle on yhden vuoden välein niille, joilla on lähisuvussa rintasyöpää ja kaikille muille 2 vuoden välein. Toimintamallin ansiosta rintasyövän löytymisriski per käynti on oireettomalla, yli 40-vuotiaalla naisella n. 1/200. Yhden mammografiakäynnin aiheuttama printasyöpäriski on säteilyn kautta 1/13.000, joten kuvauksen hyöty/riski on selvästi kuvausta puoltava.
https://radiologikeskus.fi/palvelut/usein-kysytyt-kysymykset/
Vierailija kirjoitti:
Mitkä seulonnat? Puhuiko käyneensä seulonnoissa? Jos oli huomannut jotain outoa rinnassa ja meni tutkimuksiin?
Joo, kirjoitti julkaisussaan käyneensä seulonnassa. Ei siis tuntenut itseään sairaaksi eikä ollut huomannut rinnassa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Siten se kuvittelee keikkailevansa kesken sytostaattihoitojen? Olen kuvitellut, että tukka lähtee ja yrjö lentää. Onko nykyään siis toisin?
Itse sairastin rintasyövän 2000-luvun alussa, 29-vuotiaana. Sain kahta sytostaattia, toinen aiheutti järkyttävän pahoinvoinnin pariksi päiväksi, hiukset lähtivät, ja eristyksessä piti olla muistaakseni neljäs-viides päivä tiputuksesta. Toinen oli syto joka ei aiheuttanut pahoinvointia mutta kynnet irtosi.
Floor on sanonut ettei syöpä ole levinnyt joten voi selvitä rinnanpoistolla. Ei välttämättä saa sytostaattia mutta se riippuu patologin vastauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykää siellä seulonnoissa.
Nehän alkaa vasta 50-vuotiaana.
Olen 50v ja käynyt jo monta kertaa, joten kyllä alkaa aikaisemmin
Mammografiassa on ongelmana se säteilyn määrä. Jos olet käynyt alle viisikymppisenä monta kertaa, olet saanut huolestuttavan paljon säteilyä.
Mä olen 52-v ja käynyt 14 kertaa.
Mieskin voi tunnustella naisen rintoja. Jos tekee tätä säännöllisesti, huomaa hyvinkin, jos joitakin muutosta on sormin havaittavissa. Vai onkohan silloin jo liian myöhäistä?
Vierailija kirjoitti:
Mieskin voi tunnustella naisen rintoja. Jos tekee tätä säännöllisesti, huomaa hyvinkin, jos joitakin muutosta on sormin havaittavissa. Vai onkohan silloin jo liian myöhäistä?
Mies voi tunnustella omatkin rinnat sillä rintasyöpä voi tulla miehellekin. Aika harvoin tosin tulee mutta aina silloin tällöin.
Toivotaan kaikki menee hyvin ja hoidot tepsivät.
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt, että noin nuori pääsee Hollannissa seulontatutkimuksiin. Eipä täällä taida päästä.
N39
Hollannissa onkin toimiva terveydenhuolto. On ollut ainakin aikaisemmin jopa maailman parhaaksi todettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen äkkiä pääsee leikkaukseen, odotin omaani melkein 2 kuukautta.
Minä pääsin kahden viikon päästä diagnoosista, vaikka oli ensimmäinen koronakevät.
Samoin minä ja olen vanha muumio.
Vierailija kirjoitti:
Siten se kuvittelee keikkailevansa kesken sytostaattihoitojen? Olen kuvitellut, että tukka lähtee ja yrjö lentää. Onko nykyään siis toisin?
Kaikki eivät saa sytoja.
Itsekään e saanut, koska kasvain oli pieni.
En myöskään saanut sädehoitoja, koska valitsin rinnan poiston osapoiston sijasta.
Sain vain antiestrogeenihoidon 5 v.
Jokaiselle valitaan syövän tyypin perusteella sopiva hoito. Ei ole mitään jokaiselle lankeavaa hoitopolkua.
Vierailija kirjoitti:
Nyt näitä syöpiä puhkeilee vähän kaikille. Mistäköhän johtuu?
Joka kolmas meistä saa elinaikanaan jonkin syövän. Syöpä on niin yleinen.
Muistakaa tutkia rinnat itse myös. Äitini löysi itse patin rinnasta. Mammografiassa oli käynyt 2 kk aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies voi tunnustella omatkin rinnat sillä rintasyöpä voi tulla miehellekin. Aika harvoin tosin tulee mutta aina silloin tällöin.
Minä tunnen yhden miehen, jolla rintasyöpä. Parani, ainakin toistaiseksi.
Mikäs on Floorin tilanne? Pystyykö keikkailemaan ja onko syöpä selätetty?
Vierailija kirjoitti:
Mikäs on Floorin tilanne? Pystyykö keikkailemaan ja onko syöpä selätetty?
En tiedä, mutta toivottavasti pysty laulamaan. Vieläkin nousee iho kananlihalle tästä Floorin esityksestä Hollannin "vain elämää"-ohjelmassa:
No tuolla on ainakin päivitystä parin kuukauden takaiseen tilanteeseen:
https://www.seiska.fi/Kotimaa/Talta-syopaleikkauksesta-toipuva-Floor-Ja…
Vierailija kirjoitti:
Syövät ovat kyllä lisääntyneet nuorilla ihmisillä todella paljon.
Koko ajan saa lehdistä lukea, että sillä ja sillä on syöpä.
No ne tunnistetaan nykyään niin paljon paremmin kuin vaikkapa 20v sitten. Toisaalta on ihan hyvä, että tunnetut henkilöt kertovat avoimesti syövistään. Se saattaa auttaa joitain potevia hakeutumaan tarkastukseen ja sitä kautta hoitoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt, että noin nuori pääsee Hollannissa seulontatutkimuksiin. Eipä täällä taida päästä.
N39
Hollannissa onkin toimiva terveydenhuolto. On ollut ainakin aikaisemmin jopa maailman parhaaksi todettu.
Taisi olla Euroopan paras. Maailman paras julkinen terveydenhuolto on ehkä hieman yllättäen Kuubassa.
On se pitkä nainen, mitenköhän pitkä nainen se oikeasti on?
Ne litistää siinä tissin rauhaset rikki kun kone painaa älkää menkö ellei oikeesti ole kipua patteja vaivoja. Etsikää parempaa juomavettä.