Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko vuoroviikkovanhempana muuttaa?

Vierailija
26.10.2022 |

Muutimme exän kanssa aikoinaan paikkaan, jonne minulla ei nykyään eron jälkeen ole mahdollista muuttaa hintojen takia. Kyseessä on erittäin kallis alue ja isä rikas. Pian minulla ei ole enää työsuhdeautoa, joten en pääse tuonne kauas lapsia enää viemään päivähoitoon puhumattakaan siitä, että lasten on viimeistään ekalle luokalle vaihdettava johonkin puoliväliin, kun muuten lapsille tulisi kohtuuttoman pitkä koulumatka.

Kyselin exältä vaihtoehtoja, minne hän pääisisi autollisena helpoiten kun lapset ovat vuoroviikoin ja tällaiset pitää yhdessä sopia ja hän sanoikin, että vie asian käräjäoikeuteen, mikäli kahden lapsen päiväkoti vaihtuu ja jos koulu ei ole se hänen alueensa koulu tulevaisuudessa. Katsoin, että yhteen päiväkotiin pääsisi minun kotoa kävellen nopeasti, ja isän luolta 11 minuutin ajomatkan päässä ja nykyiseenkin ajaa 8 minuuttia. Julkiset eivät kulje tuonne järkevästi ja minulle tulisi yhteen suuntaan matkaa kolmella vaihdolla 1h 25 minuuttia.

Onko minun siis pakko yrittää löytää asunto juuri tuolta alueelta, jonne meillä ei oikeasti olisi varaa muuttaa kuin ehkä yksiöön, jos sellaisia edes kalliilta alueelta löytyy. (nyt ei ollut tarjolla ainakaan yhtään) ja muuten exä vie lapset? Meneekö käräjillä huoltajuus, jos vaihdan päiväkodin sellaiseen jonne lapset pääsisi molemmista kodeista kuitenkin eikä tapaamisiin vaikuta (vuoroviikko)? Rankaiseeko käräjäoikeus minua ja menetän lapset vain siksi, että exä haluaa heille ns. hienostoalueen koulun pitää jos vaan vaihdan tarhapaikan ja ilmoitan isälle sen, kun en saa häneltä muitakaan vaihtoehtoja? Hän väittää, että olisi jo juristilta kysynyt asiaa ja juristi sanonut, että jos muutan lasten päiväkotipaikan, teen rikoksen ja lapset viedään minulta enkä tapaa heitä kuin joskus viikonloppuisin. Hän on ennenkin valehdellut tällaisia joten en tiedä uskoako.

Asialla on jo kiire ja olen todella ahdistunut tästä. Menetän työpaikkani, jos joudun alkaa kulkea 1,5h matkan, koska en voi lähteä sieltä edes niin aikaisin. Isän mielestä lasten elämä tuhoutuu jos heille tulee niin iso muutos elämään ja huono tarha, tuomari tulee määräämään lapset hänelle kokonaan jos päätän uuden tarhan. Tarha sijaitsee aivan tavallisen pientaloalueen keskellä, eikä mikään levoton ja huonomaineinen paikka.

Mitä voin tehdä?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/49 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä juristiin tai lakineuvontaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi muuttaa lasten kouluja ja päiväkotia, jos on yhteishuoltajuus ja toinen vanhempi ei suostu.

Vierailija
4/49 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi muuttaa lasten kouluja ja päiväkotia, jos on yhteishuoltajuus ja toinen vanhempi ei suostu.

Mitä tarkoitat ei voi? On sidottu kymmeneksi vuodeksi exän naapuriin ilman järkevää argumenttia exältä, epäilen vahvasti? Päivähoidon puolelta hakemuksella onnistuu.

Vierailija
5/49 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teidän asumiskuvio nyt on? Oli niin pitkä teksti, että menin sekaisin, oletteko vielä eronneetkaan ja onko mitään asioita vielä sovittuina.

Lasten edusta aina lähdetään. Mahdollisimman pysyvät olosuhteet. Lakiapua sinä tarvitset.

Vierailija
6/49 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli se vaikuttaa tapaamisoikeuteen. 

Vierailija
7/49 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette pääse sopuun, kannattaa hakeutua perheasioiden sovitteluun (mahdollisuus tähän monessa kunnassa esim. perheneuvolassa). Jos toinen ei suostu tähän, niin oikeuden ratkaistavaksi pitää asia viedä. Toki sielläkin tarjotaan aina ensin tuomioistuin sovittelua.

Vierailija
8/49 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teidän asumiskuvio nyt on? Oli niin pitkä teksti, että menin sekaisin, oletteko vielä eronneetkaan ja onko mitään asioita vielä sovittuina.

Lasten edusta aina lähdetään. Mahdollisimman pysyvät olosuhteet. Lakiapua sinä tarvitset.

ap vastaa: Olemme eronneet. Yritän pitää pysyvät olosuhteet parhaalla mahdollisella tavalla, eli etsiä koulut ja tarhat sieltä minne lapset pääsisivät molemmista kodeista. Kaksi lasta siis meillä ja molemmat vielä tarhaikäisiä.

Vierailija
9/49 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat ei voi? On sidottu kymmeneksi vuodeksi exän naapuriin ilman järkevää argumenttia exältä, epäilen vahvasti? Päivähoidon puolelta hakemuksella onnistuu.

No mitä sitten. Lapsen toinen vanhempi sitten hakee takaisin toiseen päiväkotiin. Ei näitä lasten asioita voi yksipuolisesti muuttaa.

Vierailija
10/49 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan ilmeisesti omavaltaiset päätökset tulkitaan sinua vastaan. Pahoittelen, mutta tällä palstalla on vaikea antaa pelkästään positiivisia neuvoja kun ne eivät vastaa todellisuutta aina.

Vierailija
11/49 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huoltajuutta tuollaisen asian takia todellakaan pois oteta. Älä kuitenkaan tee mitään päätöksiä ennen kuin olet saanut lakineuvoja, ettei asiat turhaan mutkistu.

Vierailija
12/49 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä sitten. Lapsen toinen vanhempi sitten hakee takaisin toiseen päiväkotiin. Ei näitä lasten asioita voi yksipuolisesti muuttaa.

Eikä exäkään voi yksipuolisesti päättää vaan pitäisi kyetä pohtimaan, mikä uusi tarha sopisi lapsille niin, että hän voisi siellä käydä kummastakin kodista. Pitää kyetä neuvottelemaan, eikä mennä aina vain sen kautta, mitä itse haluaa. 

Vierailija
13/49 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Et voi sopimatta vaihtaa lasten kouluja tai päiväkoteja, etkä siis muuttaa alueelle josta et pysty kuljettamaan nykyisiin.

Jos vaihdat, mies voi tosiaan viedä aian käräoikeuteen.

Se, mitä oikeus sitten päättää, on ihan fifty-sixty. Voi päättää vanhan mukaan tai uuden mukaan tai jotain muuta. Tähän vaikuttaa sekä molempien vanhempien elämäntilanteet (työpaikat, työllistymismahdollisuudet: ei ole lapsen etu köyhdyttää vanhempaa liikaa) että lasten elämänvaiheet (esim yläkouluun mennessä joka tapauksessa vaihtuu koulu, tai jommassakummassa on joku tarpeellinen erityisluokka, tms). Lopputulos riippuu siis kokonaiskuvasta ja mikä näyttää siinä olevan lapsen etu.

Vierailija
14/49 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei huoltajuutta tuollaisen asian takia todellakaan pois oteta. Älä kuitenkaan tee mitään päätöksiä ennen kuin olet saanut lakineuvoja, ettei asiat turhaan mutkistu.

ap: Hain jo tarhapaikkaa, kun exä ei halunnut ehdottaa mitään tai neuvotella asiasta. Minun on pakko se pian vaan hyväksyä, että pääsen käymään töissä jatkossakin. Vaikea kuvitella, että tästä rangaistaisiin tietenkin lapsia pois ottamalla, kun lapsen etua varmasti pääasiassa ajatellaan, mutta silti pelottaa. Ei minulla ole kauheasti vaihtoehtoja. Olen kyllä exää tiedottanut kuten velvollisuuteen kuuluu ja pyytänyt häneltä myös muita ehdotuksia.

Vierailija
15/49 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun on mahdotonta ostaa autoa? 

Kyseessähän on sinun elämässäsi tapahtuvat muutokset. Lapsilla on tutussa tarhassa  kaverit, oletko miettinyt että he ovat varmaan lapsillesi tärkeitä? Miksi heidän pitäisi vaihtaa kaveripiiriä, kun sinulta lähtee työsuhdeauto? 

Vierailija
16/49 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun on mahdotonta ostaa autoa? 

Kyseessähän on sinun elämässäsi tapahtuvat muutokset. Lapsilla on tutussa tarhassa  kaverit, oletko miettinyt että he ovat varmaan lapsillesi tärkeitä? Miksi heidän pitäisi vaihtaa kaveripiiriä, kun sinulta lähtee työsuhdeauto? 

Rahan takia ja terveyteen liittyvän asian. Lisäksi uusi koulu ei joka tapauksessa voisi olla tuolla, sitten kun lapset alkavat kulkea itse.

Vai saako exän tämänkin päättää yksin?

Vierailija
17/49 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti- ja koulupaikkoja ei voi tuosta vain valita itse, jos julkisista on kyse. Ne määräytyvät pääsääntöisesti lähipäiväkotiin ja lähikouluun, jos paikkoja vain löytyy. Kumman luona lapsillanne on osoite? Kannattaa olla yhteydessä oikeusaputoimistoon, josko olisit oikeutettu oikeusapuun sieltä.

Vierailija
18/49 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jotenkin hauska seurata, miten ihmisille on ihan normaalia elämään kuuluvaa muutosta, jos ydinperhe joskus muuttaa vaikkapa työn perässä ja tarhat vaihtuvat kaupungin toiselle puolelle, mutta auta armias jos se onkin eroperheen toinen vanhemmista. Hän ei saisi muuttaa koskaan mihinkään jos se vaikuttaa päivähoitoon tai kouluun, vaikka se ei mitenkään vaikeuttaisi toisen vanhemman tapaamisia tai vuoroviikkoa. Mitä niin suurta eroa on tässä? Lapsi vaihtaa päivähoitoa  kolmevuotiaana, ihan hirveää itsekkyyttä! :D

Vierailija
19/49 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti- ja koulupaikkoja ei voi tuosta vain valita itse, jos julkisista on kyse. Ne määräytyvät pääsääntöisesti lähipäiväkotiin ja lähikouluun, jos paikkoja vain löytyy. Kumman luona lapsillanne on osoite? Kannattaa olla yhteydessä oikeusaputoimistoon, josko olisit oikeutettu oikeusapuun sieltä.

ap: Minun luona on osoite. Isä yrittää sitä juuri käräjillä saada, että voisi sitten määräytyä hänen kodin viereen jatkuvaksi ja koulu olisi myös sieltä. Tässä tapauksessa lapset eivät siis voisi enää olla minun luona. Tämä ei isän mukaan ole iso muutos lasten elämään.

Vierailija
20/49 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käräjöinti on kyllä viimeinen vaihtoehto, yrittäkää jos pääsisitte sinne perheasioiden sovitteluun.