Pelastuslaitos kehottaa varautumaan niin, että pärjää ainakin kolme vuorokautta itsenäisesti ja ilman sähköä
Ylen uutisista tämä:
Kodeissa tulisi varautua pärjäämään itsenäisesti ainakin kolme vuorokautta häiriötilanteen sattuessa. Kotoa pitäisi löytyä vähintään kolmeksi vuorokaudeksi ruokaa, vettä ja lääkkeitä.
Mitä kotoa olisi hyvä löytyä sähkökatkon varalta:
-Puhtaita ja kannellisia vesiastioita, esimerkiksi ämpäreitä
-Edes muutama litra juomavettä avaamattomissa kaupan pulloissa tai -kanistereissa (tarve on n. kaksi litraa/hlö/vrk)
-Helposti valmistettavaa ja kaikille perheenjäsenille sopivaa ruokaa
-Sellaisenaan syötävää ruokaa
-Ruokaa lemmikeille
-Paristoilla toimiva radio
-Paristoilla toimiva taskulamppu tai otsalamppu
-Paristoja
-Varavirtalähde mm. puhelimen lataamista varten
-Retkikeitin, sen polttoaine ja tulitikkuja
-Käteistä rahaa muutaman päivän varalle, kolikoita ja pieniä seteleitä
-Välttämättömät lääkkeet
-Hygieniatarvikkeita kuten kosteuspyyhkeitä, vaippoja tai kuukautissuojia
-Jätepusseja wc:tä varten
-Leveä, paksu teippi
Kertakäyttöastioita ruokailuun
-Lämmintä vaatetusta ja esimerkiksi lisätäkkejä tai makuupusseja
-Heijastimia ja mahdollisesti heijastinliivi ulkoilua varten.
Kommentit (868)
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vain. Mutta miten helvetissä sitä sähköä voidaan säästää? Sähköä ei tule kantaverkosta yhtään sen enempää,kuin sitä juuri sillä hetkellä kulutetaan.
Rahaahan tässä vain säästetään. Minne te sähkön säästäjät sitä sähköä varastoitte? Tai minne valtio sitä varastoi? Ei yhtään mihinkään! Mitä ihmettä tässä sähkönsäästövimmassa oikein säästetään? Hiiltä? Auringonpaistetta? Uraania? Kertokaa!
Veikkaan, että luontoa säästetään. Ilmanmuutosta vastaan.
Mielestäni näin olin jostain kuullut, mutta en tiedä mikä se tosi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan on lähtenyt viestejä oikein huolella bittiavaruuteen. Jopa omanikin, jossa vain kerroin miten itse suhtautuisin sähköttömään tilanteeseen.
Mikä idea tälläisellä keskustelulla on, jossa ei hyväksytä toisten harmittomia kommentteja?
Oikeastaan se mun kommentti oli harmillinen itselleni vaan.
Huomasin saman. Tätä ketjua yritetään nyt sabotoida kommenteilla, jotka eivät mitenkään liity alkuperäiseen aiheeseen. Mahdollisesti samat tyypit poistattavat aiheeseen liittyviä kommentteja, jotta keskustelu alkuperäisestä aiheesta loppuisi ja keskustelu jatkuisi pelkästään hörhöilynä.
Mulla itselläni on riittävästi ruokaa, juotavaa, lämmintä vaatetta jne, jos sähkökatko kestäisi useamman päivän. Pääkaupunkiseudulla sellaista tilanne ei ole mun elinaikanani ollut. Näihin talvella mahdollisesti tuleviin muutaman tunnin sähkökatkoksiin mun ei tarvitse kauheasti edes varautua. Mulla on etätyö ja joustavat työajat, joten voin aloittaa työni vasta sitten, kun aamulla sähköt palaa. Ruokaa ehdin tehdä päivällä, kun sähköt toimivat. Mahdollinen illallakin tuleva muutaman tunnin sähkökatkoskaan ei olisi mulle ongelma.
Tällaista on tapahtunut aikaisemminkin, kun on keskusteltu juuri tästä aiheesta. Ihmettelen.
Minäkin ihmettelen. Kuitenkin on kyse ohjeistuksesta, joka on ollut olemassa jo vuosikymmeniä. Sieltä Kodin turvaopas -sivustolta löytyy tosi paljon tietoa. Ihan esimerkiksi miten varautua myrskyihin jne. Sivustoa ylläpitää Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK . Kuuluu ihan yleissivistykseen tietää, miten tietyissä tilanteissa pitää toimia ja miten varautua tilanteisiin. Ei mene sitten sormi suuhun, jos esim sähköt menee poikki.
Todellakin, taitaa olla opastus noin 60 vuotta vanha, jolloin lämmitettiin haloilla. Aivan älytön opastus, jos ei selitetä, mitä tekevät ihmiset, joilla ei ole puulämmitysmahdollisuutta.
No ei se nyt ihan 60 vuotta vanha ole vaan sitä on päivitetty. 60 vuotta sitten kukaan ei ollut vielä matkapuhelimista kuullutkaan, mutta nyt matkapuhelimet mainitaan jo em ohjeissa. Söhkökatkoksen varalle kehotetään kyllä hankkimaan polttopuita, mutta ohjeessa lukee "polttopuita, jos kotona on takka tai puu-uuni" Ei niitä kehoteta hankkimaan, jos takkaa tai puu-uunia ei ole.
Niin, eli tässä kohdassa pitäisi olla ilmoitus evakuointimahdollisuudesta niille, joilla on öljylämmitys, ilmalämpöpumppu, kaukolämpö tai sähkölämmitys. Nyt näistä talouksista ei mainita mitään, ihan yhtä tyhjän kanssa! Osaan kyllä ostaa taskulampun ihan ilman ohjeitakin.
Evakuointia ei tehdä sähkökatkosten vuoksi, mutta evakuonnistakin löytyy ohjeet Kodin turvaoppaasta:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan on lähtenyt viestejä oikein huolella bittiavaruuteen. Jopa omanikin, jossa vain kerroin miten itse suhtautuisin sähköttömään tilanteeseen.
Mikä idea tälläisellä keskustelulla on, jossa ei hyväksytä toisten harmittomia kommentteja?
Huomasin saman. Tätä ketjua yritetään nyt sabotoida kommenteilla, jotka eivät mitenkään liity alkuperäiseen aiheeseen. Mahdollisesti samat tyypit poistattavat aiheeseen liittyviä kommentteja, jotta keskustelu alkuperäisestä aiheesta loppuisi ja keskustelu jatkuisi pelkästään hörhöilynä.
Mulla itselläni on riittävästi ruokaa, juotavaa, lämmintä vaatetta jne, jos sähkökatko kestäisi useamman päivän. Pääkaupunkiseudulla sellaista tilanne ei ole mun elinaikanani ollut. Näihin talvella mahdollisesti tuleviin muutaman tunnin sähkökatkoksiin mun ei tarvitse kauheasti edes varautua. Mulla on etätyö ja joustavat työajat, joten voin aloittaa työni vasta sitten, kun aamulla sähköt palaa. Ruokaa ehdin tehdä päivällä, kun sähköt toimivat. Mahdollinen illallakin tuleva muutaman tunnin sähkökatkoskaan ei olisi mulle ongelma.
Tällaista on tapahtunut aikaisemminkin, kun on keskusteltu juuri tästä aiheesta. Ihmettelen.
Minäkin ihmettelen. Kuitenkin on kyse ohjeistuksesta, joka on ollut olemassa jo vuosikymmeniä. Sieltä Kodin turvaopas -sivustolta löytyy tosi paljon tietoa. Ihan esimerkiksi miten varautua myrskyihin jne. Sivustoa ylläpitää Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK . Kuuluu ihan yleissivistykseen tietää, miten tietyissä tilanteissa pitää toimia ja miten varautua tilanteisiin. Ei mene sitten sormi suuhun, jos esim sähköt menee poikki.
Todellakin, taitaa olla opastus noin 60 vuotta vanha, jolloin lämmitettiin haloilla. Aivan älytön opastus, jos ei selitetä, mitä tekevät ihmiset, joilla ei ole puulämmitysmahdollisuutta.
No ei se nyt ihan 60 vuotta vanha ole vaan sitä on päivitetty. 60 vuotta sitten kukaan ei ollut vielä matkapuhelimista kuullutkaan, mutta nyt matkapuhelimet mainitaan jo em ohjeissa. Söhkökatkoksen varalle kehotetään kyllä hankkimaan polttopuita, mutta ohjeessa lukee "polttopuita, jos kotona on takka tai puu-uuni" Ei niitä kehoteta hankkimaan, jos takkaa tai puu-uunia ei ole.
Eikö olisi aiheellista antaa ohjeet niillekin, joilla takkaa tai puu-uunia ole? Nyt jätetään homma ikäänkuin puolitiehen ja osa ihmisistä ihmettelemään, että entäs me muut.
Niinkuin mitä ohjeet? Sieltä löytyy ohjeet kotivarasta. Ja siellä ohjeistetaan miettimään, miten hankkimistasi raaka-aineista saisit valmistettua ruokaa ilman sähköäkin. Ei pidä takertuaa siihen, ettei satu olemaan puuhellaa. Ei mullakaan ole. Hankkii retkikeittimen (mainittu kotivaraohjeissa) tai sitten kotivaran sellaisista elintarvikkeista, joita ei edes tarvitse kypsentää. Ja ohjeistetaan hankkimaan taskulamppuja, paristoja, kynttilöitä, tulitikkuja jne, niin ei tarvitse törmäillä huonekaluihin pimeässä. Helpompi laittaa ruokaakin, kun näkee, mitä tekee.
Kai ymmärrät, että jos pakkasta on parikymmentä astetta, ilman lämmitystä talo jäätyy pian, tulee putkirikko jne. Kysymys on myös ihmisten hengestä. Joku strategia pitäisi olla valmiina kunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi aiheellista antaa ohjeet niillekin, joilla takkaa tai puu-uunia ole? Nyt jätetään homma ikäänkuin puolitiehen ja osa ihmisistä ihmettelemään, että entäs me muut.
Niinkuin mitä ohjeet? Sieltä löytyy ohjeet kotivarasta. Ja siellä ohjeistetaan miettimään, miten hankkimistasi raaka-aineista saisit valmistettua ruokaa ilman sähköäkin. Ei pidä takertuaa siihen, ettei satu olemaan puuhellaa. Ei mullakaan ole. Hankkii retkikeittimen (mainittu kotivaraohjeissa) tai sitten kotivaran sellaisista elintarvikkeista, joita ei edes tarvitse kypsentää. Ja ohjeistetaan hankkimaan taskulamppuja, paristoja, kynttilöitä, tulitikkuja jne, niin ei tarvitse törmäillä huonekaluihin pimeässä. Helpompi laittaa ruokaakin, kun näkee, mitä tekee.
Kai ymmärrät, että jos pakkasta on parikymmentä astetta, ilman lämmitystä talo jäätyy pian, tulee putkirikko jne. Kysymys on myös ihmisten hengestä. Joku strategia pitäisi olla valmiina kunnilla.
Tavallisen kansalaisen kohdalla strategia on kuunnella viranomaisten ohjeita, jos pitkäaikainen sähkökatko tulee kovilla pakkasilla. Ja se 72 tunnin kotivara on 72 tunniksi juuri siksi, että kunnilla on aikaa järjestää miten ikinä sitten järjestävätkin hätämajoituksia.
Muutama oma huomio ja parannusehdotus aiempiin listoihin:
- Isojen kanistereiden sijasta ostaisin pienempiä pulloja, max 1,5l.
Koska avattuna se vesi menee melko pian pilalle ja esim. 5 litran kanisterista en itse enää ainakaan joisi vettä seuraavana päivänä. Ripuli voi tulla helposti.
- Olkaa sit tosi varovaisia niiden kynttilöidenne kanssa...
Palolaitosta ei niin vaan kutsuta paikalle. Hommatkaa käsisammuttimia ja harjoitelkaa niiden käyttö.
Mitäs jos vaihtaisimme tämän hullun hallituksen pois? Se olisi pars varustautuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tuota käteistä rahaa tarvitaan, kun kaikkien kauppojen kassajärjestelmät toimii sähköllä?
Eiköhän ainakin pienet kaupat keksi jonkin keinon vastaanottaa käteistä siinä vaiheessa kun sähkökatko on kestänyt pari päivää.
Minä olin nuorempana pienessä liikuntahallin kahvilassa töissä ja sähkökatkon sattuessa, joita joskus etenkin ukkosilla tuli, niin myytiin käteisellä ja listattiin asiakkaiden ostamat tuotteet + hinnat kynällä paperille ja otettiin vaan rahat vastaan & annettiin vaihtorahat ihan päässä laskien. Sitten kun sähköt palasi, lyötiin summat kassaan. Ei siinä sen kummempaa. Hyvin pystyy myymään ilman sähköä, jos vaan tietää hinnat ja osaa laskea. :)
Yksinäiset vanhukset ovat varsinkin pulassa.
Mun mummokin olisi ihan kädetön, mutta onneksi hänellä on hyvät kontaktit.
Aika monelta myös puuttuu sitä kapasiteettia selviytyä kriisi tilanteessa jopa niiltä nuoremmiltakin.
Mitä sitten, jos joku saa jonkun kohtauksen tai joutuu onnettomuuteen ja kännyjen akut ovat nollassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eli tässä kohdassa pitäisi olla ilmoitus evakuointimahdollisuudesta niille, joilla on öljylämmitys, ilmalämpöpumppu, kaukolämpö tai sähkölämmitys. Nyt näistä talouksista ei mainita mitään, ihan yhtä tyhjän kanssa! Osaan kyllä ostaa taskulampun ihan ilman ohjeitakin.
No ostitko? Aika moni täällä sanoo, että ei.
Vierailija kirjoitti:
Mun mummokin olisi ihan kädetön, mutta onneksi hänellä on hyvät kontaktit.Aika monelta myös puuttuu sitä kapasiteettia selviytyä kriisi tilanteessa jopa niiltä nuoremmiltakin.
Mitä sitten, jos joku saa jonkun kohtauksen tai joutuu onnettomuuteen ja kännyjen akut ovat nollassa?
Nyt kannattaa alkaa tutustua niihin vanhuksiin. Jos asutte esim. kerrostalossa, sopikaa vaikka, että ovellenne saa tulla soittaan ovikelloa, jos tarvii apua. Tai jos tulee joku tilanne, niin kierrä ovelta ovelle kysyyn vanhuksilta joka päivä onko kaikki hyvin ja tarvivatko jossain apua.
Yhteisöllisyys takaisin kunniaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppohan se on täällä maaseudulla asujien huudella että pärjätään kun on puulämmitys, puuhella, mahdollisuus nostaa kaivosta vettä.
Kerrostalossa tulee tenkkapoo jos pidemmäksi aikaa tukee joku ongelma. Täällä ei puulla lämmitellä, eikä nosteta kaivosta vettä.Nythän se olis kyllä hyvä etsiä joku piilopirtti jostakin maalta, mutta kun polttoaineen ja sähkön hinta on kalliita niin ei ole varaa siihenkään. Kyllä pitää myös kaupunkilaisille järjestää siedettävät olot vai muutetaanko maaseudulla asujien nurkkiin?![/quote]
Ei me oteta teitä
Olen jo teillä. Luulit rapinaa hiiriksi.
Osta jääkaappiin kalkkunaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mummokin olisi ihan kädetön, mutta onneksi hänellä on hyvät kontaktit.Aika monelta myös puuttuu sitä kapasiteettia selviytyä kriisi tilanteessa jopa niiltä nuoremmiltakin.
Tähänkin löytyy ohjeistus Kodin turvaoppaasta Hanki sähkökatkon varalle -listalta: "laturi, jolla voi ladata matkapuhelimen ilman sähköä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa alkaa tutustua niihin vanhuksiin. Jos asutte esim. kerrostalossa, sopikaa vaikka, että ovellenne saa tulla soittaan ovikelloa, jos tarvii apua. Tai jos tulee joku tilanne, niin kierrä ovelta ovelle kysyyn vanhuksilta joka päivä onko kaikki hyvin ja tarvivatko jossain apua.
Yhteisöllisyys takaisin kunniaan!
Toi on hyvä asenne, mutta harmittavaa on se kuinka monelta tuo asenne puuttuu. Sitten kun vielä toisilla on tapana sulkeutua toisilta ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin aion vain seurata Jumalaa ja Jeesusta, ja auttaa kaikkia ihmisiä mutta satanisteja en lähde seuraamaan helvettiin joka on varma. Otan ristini ja tunnustan Jeesusta Kristusta Pelastajanani. Anna Jumala voimaa ja armoa meille. Että Suomi kääntyisi ja huomaisi miten saatana virittää meille ansaa.
Viimeistä mainitsemaasi kutsumme Putin-vaariksi.
Vierailija kirjoitti:
Muutama oma huomio ja parannusehdotus aiempiin listoihin:
- Isojen kanistereiden sijasta ostaisin pienempiä pulloja, max 1,5l.
Koska avattuna se vesi menee melko pian pilalle ja esim. 5 litran kanisterista en itse enää ainakaan joisi vettä seuraavana päivänä. Ripuli voi tulla helposti.
- Olkaa sit tosi varovaisia niiden kynttilöidenne kanssa...
Palolaitosta ei niin vaan kutsuta paikalle. Hommatkaa käsisammuttimia ja harjoitelkaa niiden käyttö.
Ai että vesi pilaantuis heti kättelyssä?Kyllä me mökillä juodaan useampana päivänä yhestä kymmenen litran kanisterista eikä se vesi kyllä miteenkään parissa päivässä pilaannu (jos sinne ei mitään likaa laita).
Vierailija kirjoitti:
Pakastimet sulaa kolmessa vuorokaudessa. Sieltä voi kitusiin lappaa einestä.
Ai pitääkö perheen pökäleet sulloa jätesäkkein veskissä eli paskoa pussiin?
Riippuu siitä, millaisessa talossa perhe asuu. Kerrostalossa varmaan joutuisi, mutta ok-talo, jonka yhteydessä on ulkohuussi, olisi onnekkaammassa asemassa vessareissujen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä leveää teippiä tarvitaan?
Sillä teipataan kälkättävän akan suu kiinni, ja kädet yhteen selän taakse ettei saa sitä teippiä suun edestä pois : )
Ei kannata. Parempi hankkia tuohon harrastukseen asianmukaiset välineet alan kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppohan se on täällä maaseudulla asujien huudella että pärjätään kun on puulämmitys, puuhella, mahdollisuus nostaa kaivosta vettä.
Kerrostalossa tulee tenkkapoo jos pidemmäksi aikaa tukee joku ongelma. Täällä ei puulla lämmitellä, eikä nosteta kaivosta vettä.Nythän se olis kyllä hyvä etsiä joku piilopirtti jostakin maalta, mutta kun polttoaineen ja sähkön hinta on kalliita niin ei ole varaa siihenkään. Kyllä pitää myös kaupunkilaisille järjestää siedettävät olot vai muutetaanko maaseudulla asujien nurkkiin?![/quote]
Ei me oteta teitä
Olen jo teillä. Luulit rapinaa hiiriksi.
Osta jääkaappiin kalkkunaa.Selvä, siis kampaviinereitä. Mitä muuta toivoisit? Pullaa? Jätskiä? Pakastevihanneksia? Vaahdotettua kurpitsavegelattea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vain. Mutta miten helvetissä sitä sähköä voidaan säästää? Sähköä ei tule kantaverkosta yhtään sen enempää,kuin sitä juuri sillä hetkellä kulutetaan.
Rahaahan tässä vain säästetään. Minne te sähkön säästäjät sitä sähköä varastoitte? Tai minne valtio sitä varastoi? Ei yhtään mihinkään! Mitä ihmettä tässä sähkönsäästövimmassa oikein säästetään? Hiiltä? Auringonpaistetta? Uraania? Kertokaa!
Veikkaan, että luontoa säästetään. Ilmanmuutosta vastaan.
Mielestäni näin olin jostain kuullut, mutta en tiedä mikä se tosi on.
Jep Ukrainassa haluataan myös säästää tuota luontoa , 73 miljoonaa kissaa ja samanverran miltei koiria ja lehmiä siellä säästelllään ja lintuja ja pesimisrauhaakin, ihan ntsien voimalla. Samaa vaan tänne, Nato sotkemaan kaikki eläimet hyönteiset ja sudet ja porot lihoiksi ja muuat, jep luonnon takia ja ilmasto tykkää ohjuksistakin niiiiin kovasti.