34-vuotias kaveri on alkanut lukemaan lastenkirjoja
Siis itsekseen ei lapselleen. Pitäisikö olla huolissaan?
Kommentit (84)
Ja Helmet-lukuhaasteen yhtenä kohtanakin oli lastenkirja, tosin en muista nyt oliko tänä vuonna vai viime vuonna. Tänä vuonna oli ainakin Supersankarista kertova kirja
Minä olen lukenut aina lasten kirjoja ja olen yli 50v. Ja näin teki myös molemmat vanhempani.
Tykkään kovasti, koska ne on helppotajuisia ja lukee nopeasti. Poistaa stressiä ja työpaineita.
Ja sitäpaitsi, lasten kirjat ovat usein parempia, samoin nuorten kirjallisuus.
No niin Jonnet, se on ymmärrettävää, että teininä on sanouduttava hetkiseksi eroon lapsen maailmasta. Kuuluu kasvuprosessiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutko minusta? Olen totaaliuupunut, pahassa burnoutissa ja menettänyt lähes täysin keskittymiskykyni enkä pysty lukemaan tavallisia aikuisten tekstejä. Mutta olen ihan sisulla päättänyt saada aivoni takaisin, joten aloin lukea lastenkirjoja.
Eteenpäin on menty, nyt onnistuu jo palstailukin :D Ehkä vielä jonain päivänä jaksan taas lukea vaikka Dostojevskia.Sama koettu. Omat lapsuusajan lempikirjat toivat lisäksi turvallisuudentunnetta, sekin helpotti keskittymistä. Dostojevskin tasolle en ole vielä päässyt, mutta kesällä luin jo Täällä Pohjantähden alla.
Mukava kuulla että olet saanut jo Pohjantähden luettua, tämä antaa toivoa :)
- sama keskittymiskyvytön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luen minäkin Pottereita ja klassikoita kuten Päättymätön tarina.
N28
Oletko mielialalääkityksellä?
Alapeukut kertovat kuinka sairasta porukkaa palstalla on. Mammat on pipipäitä.
Minä olen 34-vuotias ja välillä KUUNTELEN, en lue, Enid Blytonin kirjoja. Ihan olen terve. Enemmän olen huolissani teistä, jotka kuvittelette, että tiettyjä asioita saa tehdä vaan tietyn ikäisinä.
Potteria lukevat aikuiset voisi viedä saunan taakse.
Vierailija kirjoitti:
Potteria lukevat aikuiset voisi viedä saunan taakse.
Kuinka usein lastenkirjoissa tapetaan ihmisiä ja harjoitetaan systemaattista syrjintää?
Pitäisihän se jonkin sortin hälytysmerkki olla, jos keski-ikää lähestyvä tykkää räikeistä väreistä, lukee lasten kirjoja ja muutenkin kiukuttelee kuin lapsi.
Tässä ketjussa häiriköi ne ulliksen jonnet, jotka eivät saaneet edes Aapista luettua?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lukenut viimeisen viiden vuoden aikana esim. Viisikoita, nyt kesällå ekan Harry Potter kirjan,
ja olen viiskymppinen :))Ihan sopivaa luettavaa ikäiselleni, joidenkin dekkareiden tai elämäkertojen oheen.
Olen sinua vanhempi ja ajattelin myös aloittaa uudelleen Viisikot. Paikallisessa kirjastossa oli jo vähän heikko valikoima nettisivujen mukaan. Pitänee kysyä, näkyvätkö varastoidut kirjat netissä vai ovatko jo laittaneet ne poistoina kiertoon. Uskon saavani uuden näkökulman niihin näin aikuisena.
Olen itse hinkunut jo pidemmän aikaa lukevani uudelleen L.M. Montgomeryn runotyttökirjat: Pieni runotyttö, Runotyttö maineen polulla ja Runotyttö etsii tähteään. Muistan niissä esiintyneet henkilöt vieläkin aivan hyvin. Sitä en tiedä, olisinko heistä samaa mieltä kuin lapsena. Mutta Teddy Kent oli kyllä ihana ja on varmaan vieläkin.
Ostin viime kesänä Bertin päiväkirjat, kun koko sarjan sai parilla kympillä. Viimeksi olen lukenut niitä ala-asteella ja haluaisin muistella menneitä.
Lääkäri ei ole diagnoosia antanut, mutta ehkä AV tietää paremmin.
- M35, tehdastyöläinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hinkunut jo pidemmän aikaa lukevani uudelleen L.M. Montgomeryn runotyttökirjat: Pieni runotyttö, Runotyttö maineen polulla ja Runotyttö etsii tähteään. Muistan niissä esiintyneet henkilöt vieläkin aivan hyvin. Sitä en tiedä, olisinko heistä samaa mieltä kuin lapsena. Mutta Teddy Kent oli kyllä ihana ja on varmaan vieläkin.
Minä olen lukenut nuo Anna-kirjat tähän neljänkymmenen vuoden ikääni useita kertoja. Aina löydän niistä jotain uutta, ja saman mitä tuonne aikaisemminkin kirjoitin muista kirjoista, ne kertovat hienosti ajankuvaa
So? Itsekin tykkään lukea Tove Janssonin Muumi-kirjoja aina tasaisin väliajoin.
Tässä lasten kirjoja aikuisten makuun
https://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Roihuvuoren_kirjasto/…
Oi mitä muistoja! Tämän ketjun innoittamana taidan mennä lainaamaan kirjastosta Bertit, Lasset, Annat, Tiinat ynnä muut lapsuuteni suosikit.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat Grimmin sadut ovat tyylikkäitä, ne ja sitä vanhemmat ovat tarkoitettu juurikin aikuisille aikoinaan.
Ne on alunperin kirjoitettu aikuisille. Hankin monen kirjan uuden käännöksen ja totesin silloin, ettei näitä voi lapsille lukea. Lasten sadut on siloteltuja versioita noista, nekin, mitkä ei ole supersokereituja Disney-versioita.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisihän se jonkin sortin hälytysmerkki olla, jos keski-ikää lähestyvä tykkää räikeistä väreistä, lukee lasten kirjoja ja muutenkin kiukuttelee kuin lapsi.
Maailman sivun on tarjottu lasten kirjoja aikuisten luettavaksi.
Ja jatkuvasti niistä tehdään listoja ja suosituksia ja vinkkejä aikuisten luettavaksi.
Lähes kaikki lastenkirjat ovat myös aikuisten kirjoittamia.
Itsekin olen lukenut lasten satuja näin aikuisiällä. Jotenkin todella nostalgista.
Onhan se muutenkin avartavaa lukea niitä lapsuuden satuja eri silmillä.
Toisaalta yksi lempi saduistani eli Lumikki ja seitsemän kääpiötä menetti sen hohdokkuutensa 😔 nyt epäröin uskallanko edes lukea Tuhkimoa.