Talvitakki ei mahdu kiinni :(
Kylmä tulee ja harmittaa. Välttelin sovittamista viimeiseen asti, koska tiesin lihoneeni vuoden aikana. Kohtalotovereita?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut saman. Näyttää myös pahalta takki, joka juuri ja juuri mahtuu pinkeästi kiinni eikä laskeudu selkäpuolelta lantiolle vaan jää ryttyyn takapuolen päälle. Monet suomalaiset käyttävät ihan liian pieniä takkeja.
Täällä sama, takki mahtuu vielä juuri ja juuri kiinni, muttei laskeudu enää tarpeeksi alas. Kaikki makkarat sen sijaan näkyy kilometrin päähän.
Yksi koko on viisi kiloa, joten takki mahtuu piano kiinni, kunhan katsoin nyt syömisten perään. Siihen asti väliaikainen takki kirpparilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää lihoa aika paljon, tai takin olla jo valmiiksi aika väärän kokoinen, jottei se mahdu kiinni.
Minä olen vaatekokoa 40, ja juuri eilen käytin välikerroksena tyköistuvaa kevyttoppatakkia kokoa 34. Oli aivan karmean näköinen, mutta meni kyllä helposti kiinni, vaikka painoa oli ehkä +15 kg suhteessa takin kokoon. Ja tiedoksenne: päällimmäisenä oli ohut väljä sadetakki, joten en pilannut kenenkään maisemaa.
Olisi kiva tietää, että mikä tässä oli niin alapeukkujen arvoista.
Tosiasia on, että jos ostaa talvitakin oikean kokonsa mukaisesti, siihen mahtuu mukavasti välikerroksia, eikä kymmenenkään kilon painonvaihtelu estä takkia menemästä kiinni.
Sitten jos jo kaupassa valitsee pienimmän takin, jonka vetoketju menee kiinni, ei se tietenkään mahdu päälle lihomisen jälkeen. Ja lämpöominaisuudet ovat pielessä ihan alun pitäen. Katukuvassa näitä näkee paljon.
Alapeukkujen arvoista on mm. ilkeä asenteesi ja väärät faktat koskien takkien mallia ja mitoitusta.
Olen minäkin muuten täsmälleen saman kokoisena, samalla ostosreissulla sovittanut sekä koon 34 että koon 40 tykäistuvia takkeja. Selvästi näillä valmistajilla on ollut hyvin eri käsitykset siitä minkä mittaisia ovat koon 34 ja koon 40 henkilöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää lihoa aika paljon, tai takin olla jo valmiiksi aika väärän kokoinen, jottei se mahdu kiinni.
Minä olen vaatekokoa 40, ja juuri eilen käytin välikerroksena tyköistuvaa kevyttoppatakkia kokoa 34. Oli aivan karmean näköinen, mutta meni kyllä helposti kiinni, vaikka painoa oli ehkä +15 kg suhteessa takin kokoon. Ja tiedoksenne: päällimmäisenä oli ohut väljä sadetakki, joten en pilannut kenenkään maisemaa.
Tosiasia on, että jos ostaa talvitakin oikean kokonsa mukaisesti, siihen mahtuu mukavasti välikerroksia, eikä kymmenenkään kilon painonvaihtelu estä takkia menemästä kiinni.
Sitten jos jo kaupassa valitsee pienimmän takin, jonka vetoketju menee kiinni, ei se tietenkään mahdu päälle lihomisen jälkeen. Ja lämpöominaisuudet ovat pielessä ihan alun pitäen. Katukuvassa näitä näkee paljon.
Alapeukkujen arvoista on mm. ilkeä asenteesi ja väärät faktat koskien takkien mallia ja mitoitusta.
Olen minäkin muuten täsmälleen saman kokoisena, samalla ostosreissulla sovittanut sekä koon 34 että koon 40 tykäistuvia takkeja. Selvästi näillä valmistajilla on ollut hyvin eri käsitykset siitä minkä mittaisia ovat koon 34 ja koon 40 henkilöt.
Eri vaimistajilla on erilaisia väljyysvaroja, ja eri mallisten takkien on tarkoitus istua eri tavoin. Oma koko selviää mittanauhan avulla, ja jos valitsee omasta oikeasta koosta mieleisensä mallin, saa vaatteen, joka istuu siten kuin valmistaja on tarkoittanut.
Sen sijaan jos menee kauppaan ja valitsee sen pienimmän takin, jonka vetoketju menee kiinni, on lopputulos - no, ikävän yleinen suomalaisessa katukuvassa.
Kerro minulle mittasi, niin minä voin kertoa sinulle, onko oikea koko sinulle 34 vai 40 vai jotain siltä väliltä.
Kevättalvella ostin käytettynä kevyttoppiksen, kun vanha ei mennyt synnytyksen jälkeen kiinni. Hyvä sinänsä, koska eivät vanhat takit mene edelleenkään järkevän näköisesti päälle. Normaalisti rinnat ovat C kokoa, mutta nyt ovat H kokoa.
Vedin viime talvena muutoin takki auki. Nyt talvella taitaa tulla vähän enempi ulkoilua, joten pitää kai tutkia lähi kirppiksiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri vaimistajilla on erilaisia väljyysvaroja, ja eri mallisten takkien on tarkoitus istua eri tavoin. Oma koko selviää mittanauhan avulla, ja jos valitsee omasta oikeasta koosta mieleisensä mallin, saa vaatteen, joka istuu siten kuin valmistaja on tarkoittanut.
Sen sijaan jos menee kauppaan ja valitsee sen pienimmän takin, jonka vetoketju menee kiinni, on lopputulos - no, ikävän yleinen suomalaisessa katukuvassa.
Kerro minulle mittasi, niin minä voin kertoa sinulle, onko oikea koko sinulle 34 vai 40 vai jotain siltä väliltä.
Me muut tiedämme kyllä myös, että takkeja on eri mallisia. Sinä tiesit meidän puolestamme, että muut valitsemme vääränlaisia ja vääränkokoisia takkeja. Ja että pelkästään vetoketjua katsomalla arvioimme kokoa, emmekä esimerkiksi takin yleisen istuvuuden lisäksi sen perusteella, mihin olkapäälinja osuu suhteessa takin malliin.
Kiitos avuntarjouksesta, mutta satunnaisen keskustelupalstan vastaajan sijasta voimme tarkistaa mitat aina kunkin valmistajan omasta kokotaulukosta.
Pitkä paksu kaulaliina eteen ja takki auki kulkien. Voi laittaa vaikka vyön ettei helmat lepata ja villapaita alle.
Minullekin on käynyt samalla tavalla joskus ja jouduin ostamaan uuden takin, mutta odotin alennusmyynteihin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino kertyy ihmisillä eri paikkoihin, jos se tulee vatsaan niinkuin minulla niin silloin käy juuri niin että takki ei mene kiinni vaikka on muuten täysin sopiva. Ja tietysti takin mallista. On väljempiä ja sitten vartalonmyötäisiä takkeja.
Ap, et ole ainoa. Juuri tänään sovitin, ja keräämäni läskit tekivät ennestään rumasta takista vielä kamalamman näköisen ja ahtaan.
t. kanssakärsijä
Onneksi ostin todella halpoja takkeja ennen kuin lihosin. Yksi suosikkini taisi olla vain 19e... Mutta siitä hajosi tasku ja rispaantui ja se jouti mennä. Näissä ilmoissa olen kulkenut 10e takissa. Parista takista luulen, että ne kutistuivat pesussa. Ostan H&M XL, koska pidän nykyään ennemmin hieman liian isosta takista kuin tiukasta.
Saako takkeihin lisäpalaa?
Esim. tässä liivien lisäpala, mutta saisiko takkiin samalla idealla?
https://www.blaklader.fi/fi/tuote/21291860-liivin-lisapala
Vierailija kirjoitti:
Pitkä paksu kaulaliina eteen ja takki auki kulkien. Voi laittaa vaikka vyön ettei helmat lepata ja villapaita alle.
Minullekin on käynyt samalla tavalla joskus ja jouduin ostamaan uuden takin, mutta odotin alennusmyynteihin asti.
Mikset laihduttanut ennen alennusmyyntejä?Koko talvi oli aikaa..
Minullapas on valmiiksi liian iso takki, jota käytän kovimmilla pakkasilla.
Mun mielestä näyttää ja tuntuu paremmalta liian iso kuin liian pieni takki, jos ei juuri täydellisesti sopivaa löydy. Itsellä aina hihat jäävät liian pitkiksi, koska olen lyhyt punkero .
Uudenveroisia talvitakkeja saa kirppareilta ja netistä alkaen vitosella.
Ei tällä kertaa, mutta olen tuon kokenut. Olin silloin ulkomailla lämpimässä maassa töissä, josta ei uutta takkia voinut löytää ja päädyin juoksemaan Helsingin tuulisia kylmiä katuja takki auki Suomeen tullessani. Nyt ei ap auta kuin ostaa uusi takki, laihtuminen vie useamman kuukauden. Oma kokemukseni on, että vyötäröltä voi saada senttejä pois nopeastikin, mutta jos on jykevöitynyt muualta, niiden kilojen sulaminen vie aikaa.