En koe saavani tasavertaista kohtelua terveydenhuollossa lihavuuteni vuoksi
Olen yrittänyt vuosia saada hoitoa erääseen sairauteen, jota yleisesti pidetään lihavuuden liitännäissairautena. Sitä se varmasti onkin, mutta minulla on siihen myös sukutaustaa. Lähisuvustani löytyy useita henkilöitä, jolla on sama vaiva ja kaikki heistä eivät ole lihavia.
Kun itse menen lääkäriin ja yritän saada hoitoa tähän asiaan, niin vastaus on aina sama. Siis että laihduta, kiitos ja näkemiin. Kerran sain yhden käynnin ravitsemusterapeutille ja käynti oli tyyliä "ei kannata olla liian ankara itselleen, kyllä jälkiruokaakin saa kerran päivässä syödä". Siis sellainen, joka ei auta tilanteeseeni lainkaan.
Itselläni on takana traumaattinen lapsuus pahoinpitelevien vanhempien toimesta ja rankka koulukiusaamistausta sekä vuosien syömishäiriökierre, jolloin on tullut rankasti jojo-laihdutettua. Olen viimein saanut jokseenkin normalisoitua suhteeni ruokaan, lisännyt huomattavasti hyötyliikunnan määrää sekä käyn salilla kolmesti viikossa. Tämä ei silti ole korjannut lihavuutta. Pussikeittokuureihin en enää ikinä aio alkaa, sillä kehoni on kärsinyt jo ihan tarpeeksi. Ennemmin olen lihava kuin enää laitan aineenvaihdutaani enemmän sekaisin.
Miksi en siis voi saada sairauteeni hoitoa? En ole mielestäni laiska ja välinpitämätön, vaan työelämässä ja pärjään siellä hyvin. En koe tuhlailevani kenenkään verorahoja ja koitan juuri huolehtia siitä, että pysyisin työkykyisenä pidempään.
Jos ja kun tämä ketju alkaa kerätä vihapuhetta lihavia kohtaan, niin toivoisin, ettette silti ilmoittaisi ketjua asiattomaksi. Jos keskustelut vaiennetaan vihapuheen takia, niin yhteiskunnan ongelmista ei voi puhua vapaasti.
Ja mahdollisille vihaajille vastaan, että kun on peruskoulusta selvinnyt lihavana, niin ei muutaman huonosti voivan nettihuutelijan kommentit tunnu yhtään missään. Toivon, että se syy, miksi voitte huonosti, ratkeaa parhain päin.
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi et vastaa siihen, millä tasolla paineet ovat? Se vaikuttaa paljon siihen, mitä tilanteesta voi sanoa ja millaisia omia kokemuksia jakaa jne.
Nämä tiedot olen antanut terveydenhuollossa. Sinulle ne eivät kuulu millään tapaa
Ap
No mutta jos tulet nimenomaan asiasta keskustelemaan palstalle, niin olisihan ihan loogista tietää paljonko se verenpaine on. Onko se esim 200/ 100 vai 150 / 90. Voihan olla että se on vaikka ihan normaali, tai jos vaikka mittailet väärin. Istu ensin 5 min rauhassa mittaa sitten, ja vähintäin kaksi mittausta. Jne jne.
Minulle tulee mieleen, että eniten hyötyisit psykoterapiasta.
ottakaa rennosti. verenpaineet nousevat ihan kireyden takia. Rentoutta elämiseen, liikkumiseen , syömiseen, lepoon, nukkumiseen, työhön, juhlimiseen. Ja suolan saantia voi tarkkailla.
Vierailija kirjoitti:
Ompa ärsyttävä ap. Näkemiin.
Sorry, onpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun menee lääkäriin jonkun oireen takia, lääkärit aina ensin miettivät, mikä on todennäköisin syy oireeseen. Korkean verenpainaan taustalla yleisimmin ovat ylipaino, tupakointi, runsas alkoholinkäyttö, runsas kofeiinipitoisten juomien käyttö, runsas suolan käyttö sekä tiettyjen tulehduskipulääkkeiden pitkäaikainen ja/tai runsas käyttö. Lääkärin näkökulmasta ei ole järkevää alkaa hoitaa oiretta (jos oire ei kuitenkaan ole vaarallisella tasolla) ennenkuin oireen syihin on tehty muutoksia. Pilleri poskeen ei ole enää nykyisin se, mitä lääkärit ensimmäisenä määräävät. Mulla on jo ikää sen verran, että on kokemusta lääkäreissä käynneistä monelta vuosikymmeneltä ja tosiasia on, että yhä useammin lääkärit pyrkivät olemaan määräämättä lääkkeitä ensimmäiseksi vaihtoehdoksi. Ylipainoinenkin voi saada verenpainelääkityksen, jos lääkäri katsoo verenpaineiden olevan huolestuttavan korkeita. Aloittajan kirjoituksista ei käynyt selville, ovatko hänen verenpaineensa huolestuttavan korkeita vai haluaisiko hän verenpainelääkityksen vain siksi, että hänen suvussaan on korkeaa verenpainetta. Jos aloittajan verepaine on ylipainosta huolimatta kutakuinkin normaali (mikä on hyvinkin mahdollista, koska aloittaja on kertomansa mukaan keskimääräistä liikunnallisempi ihminen), tietenkään lääkäri ei aloita verenpainelääkitystä. Ei diabeteslääitystä, reumalääkitystä, sepelvaltimotautilääkitystä tai muitakaan lääkityksiä aloiteta vain sillä perusteella, että näihin sairauksiin on geneettinen sukurasite. Siis ikäänkuin varmuuden vuoksi. Jos aloittajalla on nyt normaalin rajoissa oleva verenpaine, lääkitys aiheuttaisi vain verenpaineen laskemisen liian alas.
Toivon, että et ap loukkaannu, mutta mulle tuli mieleen, että jos olet ollut aiemmin syömishäiriöinen, oletko sittenkään mitenkään järkyttävän lihava? Vai ajatteletko vain, että esim 10 kg ylipainosi olisi suurikin riskitekijä verenpaineesi suhteen? Jos verenpaineesi ovat nyt normaalin rajoissa eikä ylipainoakaan ole useita kymmeniä kiloja, lääkäri on hyvinkin voinut katsoa, että et tarvitse verenpainelääkkeitä vaan jo se riittää, että laihdutat muutaman kilon. Ja kerroit vielä, että kulutat liikkumalla 1800 kcal joka päivä, joten jos sulla olisi esim 30-40 kg ylipainoa, et välttämättä edes kykenisi liikkumaan niin paljon. Siitäkin mietin, että oletko sittenkin vain omasta mielestäsi lihava.
Lääkäreiden kehotukset laihduttamiseen voivat johtua yksinkertaisesti siitä, että lääkärit eivät katso verenpaineesi olevan sellainen, että tarvitsisit lääkityksen. Ja jotta et tulisi tarvitsemaan verenpainelääkitystä jatkossakaan, olisi hyvä pyrkiä normaalipainoon. Verenpaineen heittely on täysin normaalia. Fyysinen tai psyykkinen rasitus, kofeiini ja moni muu voi nostaa verenpaineen varsin korkeaksikin ilman, että siitä olisi mitään vaaraa. Paljon oleellisempaa on, mikä on verenpaineen taso silloin, kun ei ole tehnyt mitään em verenpainetta kohottavista asioista. Jos se taso on normaalin rajoissa, verenpainelääkitykselle ei ole tarvetta.
En ollut tuo, joka sanoi liikkuvansa 1800 kcal edestä joka päivä. Olen allekirjoittanut kaikki kirjoittamani viestit "Ap". En liiku noin paljon, mutta en kyllä ole täysin liikkumatonkaan.
Minusta on haitallista, että ajattelet, ettei tietyn painoinen henkilö voisi liikkua paljon. Keho on niin yksilöllinen, ettei tuollaisia johtopäätöksiä voi kukaan vetää.
Olen kyllä ihan selvästi lihava ja verenpainetasot sellaiset, että mikäli olisin hoikka, niin lääkitys olisi varmasti aloitettu jo.
Ap
Okei, sitten sekoitin kaksi kommentoijaa. Mutta jos ihmisen normaalipainon yläraja on esimerkisi 60 kg , mutta henkilö kuitenkin painaa 90-100 kg, niin ihan takuulla ei liiku joka päivä 1800 kcal:in edestä. Ei yksinkertaisesti pysty. Mä painan 60 kg ja jos mun pitäisi liikkua 1800 kcal:in edestä joka päivä kantaen samalla 30-40 litran maitotölkkiä, niin ihan oikeasti ei onnistu. Lihavakin voi liikkua paljon, mutta 1800 kcal:in edestä liikkuminen vaatii todella paljon liikuntaa.
Kirjoitit omassa kommentissasi just sen oleellisen: "verenpainetasot sellaiset, että mikäli olisin hoikka, niin lääkitys olisi varmasti aloitettu jo". Mutta koska et ole hoikka, lääkärit eivät katso tarpeelliseksi aloittaa lääkitystä. Aloittavat sen varmasti, jos ensin laihdutat itsesi normaalipainoiseksi ja jos verenpaineesi ovat edelleenkin yhtä korkeat kuin nyt.
Monen ihmisen on vaikea hyväksyä sitä, että nykyään lääkärit eivät enää määrää "ihmepilleriä" vaan potilaan pitää itse alkaa tekemään muutoksia. Vielä 1980-luvulla sait yksityislääkärille menessäsi suurinpiirtein nimetä lääkevalmisteen ja lääkäri kirjoitti reseptin. Nykyisin lääkäreiden noudattamat käypähoitosuositukset perustuvat muuhun kuin potilaiden lääkitsemiseen. Voin kertoa sulle, että jos ylipainosi aiheuttaa sulle polviisi tai lonkkiisi nivelrikon, niin sitten sä vasta pulassa olet. Koska enemmän kuin mitään muuta lääkettä kipulääkkeitä määrätään tosi nihkeästi.
Ymmärrän kuitenkin sua. Mulla on hyvä ystävä, joka ylipainonsa vuoksi alkaa olla suunnilleen kotinsa vanki. On sanonut mulle ihan samaa eli lääkärit käskevät vain laihduttamaan. Niin pahalta kuin tuntuukin, monesti laihduttaminen nyt vaan on se ensimmäinen hoitokeino. Jos laihdutuskaan ei auta, sitten kokeillaan muuta. Vähän sama juttu kuin jos mä kävisin lääkärille valittamassa päänsärkyä hakattuani pari tuntia päätäni betoniseinään ja haluaisin kipulääkettä. Lääkäri käskisi mua lopettamaan pään hakkaamisen betoniseinään ja jos en omin neuvoin siihen pystyisi, mun pitäisi hakea apua päänhakkaamiseen betoniseinään eikä kipulääkkeitä.
Varmaan määrätään lääkkeet. Multa ei edes kysytty että haluanko. Arvot oli usealla mittauskerralla aina korkeat ja löivät reseptin kouraan. Mutta tuskin jollekin 20-vuotiaalle määrätään. Eli hieman vanhempi pitää olla.
Ei ne verenpainelääkkeet mikään onni ja autuus välttämättä ole. Voi olla että joku merkki ei käy. Sitten niitä vaihdellaan. Osa on myös kalliimpia kuin toiset.
Tuttu kuoli silti vaikka oli lääkkeetkin.
Koko kansa nyt kuntokuurille.
Eli läskimakkaran, herkkujen, sokerin, pullan ja muun roskan tilalle urheilu, ulkoilu, liikunta ja kuntoilu.
Kävely ja juoksu ei maksa mitään.
Sen sijaan ylipaino maksaa euroja ja henkesi...
Jos on ylipainoa kannattaa laihduttaa.
Näinhän se lääkärikin sanoo.
Ylipaino kun tuo lukuisat sairaudet - itseaiheutetusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, taas valtasivat laihuushullut tämänkin ketjun. Eikö teille milloinkaan uppoa kaaliin, että nuo teidän "LAIHDUTA KUNNOLLA!" -mantrat eivät millään tavalla edesauta kenenkään laihtumista. Kukaan ei pysty laihtumaan käskemällä. Jos pystyisi, kukaan ei olisi lihava.
AP on kertonut laihduttaneensa 60 kiloa elämänsä aikana. Sen tien hän on jo kulkenut, eikä siitä ole ollut apua. Nyt hän kertoo olevansa jo erinomaisen hyvällä polulla kohti terveempää elämää, mutta huolissaan verenpaineesta, jota terveydenhuollossa ei oteta vakavasti. Pitäisikö AP:n kupsahtaa korkean verenpaineen seurauksena, jos hän nyt ei sattumalta ole mallin mitoissa?
Lakatkaa hokemasta mantraanne ja yrittäkää edes sisäistää, mitä AP ja muut asialliset tässä ketjussa kertovat.
Vaikka kuinka faktat ahdistaisi, niin jonkun ne on kerrottava. Ja lihavuuden syyt ja seuraukset on niin hyvin tutkittu, että ei niistä ole mitään epäilystä.
Lääkkeet: Terveellinen ruokavalio, aktiivinen elämäntapa, riittävä lepo ja vähäisesti alkoholia. Toisin kuin monet lihavat väittävät, nämä eivät edellytä mitään ihmeellistä tahdonvoimaa.
Jokainen tietää mitä tupakoinnista, huumeista tai alkoholista seuraa. Miksi epäterveellisen elämäntavan vaikutukset painoon on niin vaikea ymmärtää?
Edelleen, se ei ole tiedosta kiinni. Nämä sinun faktasi ei siis tuo asiaan mitään uutta.
Sukulaislääkärini on sanonutkin, että jotkut meinaavat hyppiä silmille kun kehottaa pudottamaan painoa terveyden parantamiseksi. Herkkää. Mutta kuuluu lääkärin tehtäviin huomauttaa asiasta.
Se on niin tavallista, että kuvitellaan että pilleri auttaa joka vaivaan. Mitään ei viitsis tehdä itse asian hyväksi, on niin helppo ottaa pilleri.
Ap ei voi mitenkään olla kovin tietoinen verenpaineen köypähoidosta, kun vaatii pillereitä.
Verenpaine ja mittaus riippuu niin monista tekijöistä, esim stressitasosta, iästä ym. Kun ap ei ei ilmoita ikäänsä ja verenpainettansa, eikä painoaan, ei voi ottaa muuta kuin yleisellä tasolla asiaan kantaa.
Elintapamuutos on siis ensisijainen hoito ja sen jälkeen lääkehoito tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta kaupasta kalium pillereitä. Ne laskee verenpainetta ja alat syömään liha kasvis painotteisesti.
Niitä ei saa käyttää ellei ole kaliumin vajausta. Liika kalium on vaarallista.
On kyllä mutta sama kun sanoisit että älä syö liikaa perunaa tai banaania. Erilaisia vajeita on mahdotonta tiedostaa varmaksi ilman testausta eikä lisäkalium ole vaarallista jos ei kourakaupalla syö pitkään unnustelematta omaa oloa
Perunoita ja banaaneja pitäisi syödä päivittäin kilotolkulla. Ennen kaliumin aloittamista pitää käydä verikokeessa. Vaikka kaliumia saa ostaa ilman reseptiä, se ei silti ole vapaasti hyllyssä vaan pitää pyytää farmaseutilta. Farmaseutti kysyy, onko kaliumin käyttämisestä juteltu lääkärin kanssa.
Tää oli varmaan ammattilaisen ohje mutta joo, älkää nyt nappailko mitään kaliumeja omin päin, siitä voi tulla vakavia seurauksia.
Mulle erikoislääkäri polilta määräsi viikon kaliumkuurin ja kyllä veriarvot halusi työterveyslääkäri katsoa jo parin päivän kuluttua koska kalium oli 2.6 ja vaikka kontrolliverikoe olisi otettu seuraavalla viikolla. Lääkäri määrää annoksen ja kontrolloi arvot. En voi ymmärtää millaisia ohjeita täällä annetaan, joku onneton vielä kokeilee ja saa sydärin!
Niin sydärin siitä että kaliumit on alhaalla vai mitenkä?
Tämä riippuu apteekista. Joissakin kalium on samalla hyllyllä monivitamiinin kanssa eikä mitään tenttausta tule. Moni aine on vaarallinen liiallisesti käytettynä, siinä ei ole mitään ihmeellistä.
Turha luoda hysteriaa. Ei siitäkään elimistö hätkähdä jos ottaa vähän enemmän suolaa kuin tavallisesti kerran tai vaikka viikon ajan. Eri asia jos sitä lappaa kauhakaupalla suuhun.
Vaatii jo vähän yrittämistä lukea viestini väärin. Joten mä nyt yritän avata tätä asiaa. Jos sä syöt kaliumia ja arvosi on tasan 4.9 ja lapat lääkettä turhaan elimistöön niin mitä tapahtuu? Mieti nyt hetki ennenkuin jakelet hengenvaarallisia laihdutusvinkkejä. Tai no antaa palaa, onneksi evoluutio teidätkin hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan määrätään lääkkeet. Multa ei edes kysytty että haluanko. Arvot oli usealla mittauskerralla aina korkeat ja löivät reseptin kouraan. Mutta tuskin jollekin 20-vuotiaalle määrätään. Eli hieman vanhempi pitää olla.
Ei ne verenpainelääkkeet mikään onni ja autuus välttämättä ole. Voi olla että joku merkki ei käy. Sitten niitä vaihdellaan. Osa on myös kalliimpia kuin toiset.
Tuttu kuoli silti vaikka oli lääkkeetkin.
Siinäpä se, oikean lääkityksen löytäminen ei ole mitenkään helppoa, paine laskee liikaa, tai ei ollenkaan, tulee ikäviä ja hankalia sivuvaikutuksia ym.
Itse olen saanut verenpainetta alemmaksi kun olen laihtunut, minulla on lääkitys edelleen.
Avainsana oli diabetekseni hoitoon aloitettu Ozempic jota pistetään kerran viikossa. Nälän tunne ja ruoan himo on kadonnut. Pitää muistutella itseään syömisestä. Kaikki napostelu on jäänyt pois. Syön oikeaa ruokaa en enää herkkuja, en himoitse enää makeaa enkä liian rasvaista ruokaa. Ateriakoot ovat pienentyneet kuin itsestään, ei pysty syömään suuria määriä kerralla. Paino on pikkuhiljaa pudonnut jo ennen piikkilääkitystä vuosien ajan, pahimmillaan se oli 136 kg. Nyt paino alkaa ysillä, en ole vähään aikaan punninnut itseäni, mutta vaatteet ovat väljenneet.
Kannustan kaikesta huolimatta elämäntaparemonttiin, syömistapasi ovat virheelliset. Et voi loputtomiin syyttää lapsuuden traumoja yms. - nykyhetkessä sinä teet päätökset mitä suuhusi laitat.
Aloita vaikka ruokapäiväkirjalla nykyisellä syömiselläsi ja lasket rehellisesti kuinka paljon saat energiaa päivässä. Seuraa viikon ajan.
Tuossa linkkejä josta voit aloittaa, finelissä ruokapäiväkirjamahdollisuus ja kalorilaskurit joita voit hyödyntää ruokailun seurannassa
https://fineli.fi/fineli/fi/index
https://sydan.fi/fakta/laske-energiantarpeesi/?gclid=Cj0KCQjwkt6aBhDKAR…
https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri
Kirjoitin tämän siksi että ehkä sinä voit välttää ylipainon tuomat liitännäissairaudet joita on muitakin kuin verenpainetauti.
Toivoisin että saisit apua traumataustaasi. Se todennäköisesti auttaisi syömishäiriön ja painonhallinankin kanssa. Oletko yrittänyt päästä psykoterapiaan?
Kaikkea hyvää sinulle Ap. Älä välitä ikävistä kommenteista.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen saanut verenpainetta alemmaksi kun olen laihtunut, minulla on lääkitys edelleen.
Avainsana oli diabetekseni hoitoon aloitettu Ozempic jota pistetään kerran viikossa. Nälän tunne ja ruoan himo on kadonnut. Pitää muistutella itseään syömisestä. Kaikki napostelu on jäänyt pois. Syön oikeaa ruokaa en enää herkkuja, en himoitse enää makeaa enkä liian rasvaista ruokaa. Ateriakoot ovat pienentyneet kuin itsestään, ei pysty syömään suuria määriä kerralla. Paino on pikkuhiljaa pudonnut jo ennen piikkilääkitystä vuosien ajan, pahimmillaan se oli 136 kg. Nyt paino alkaa ysillä, en ole vähään aikaan punninnut itseäni, mutta vaatteet ovat väljenneet.
Kannustan kaikesta huolimatta elämäntaparemonttiin, syömistapasi ovat virheelliset. Et voi loputtomiin syyttää lapsuuden traumoja yms. - nykyhetkessä sinä teet päätökset mitä suuhusi laitat.
Aloita vaikka ruokapäiväkirjalla nykyisellä syömiselläsi ja lasket rehellisesti kuinka paljon saat energiaa päivässä. Seuraa viikon ajan.
Tuossa linkkejä josta voit aloittaa, finelissä ruokapäiväkirjamahdollisuus ja kalorilaskurit joita voit hyödyntää ruokailun seurannassa
https://fineli.fi/fineli/fi/index
https://sydan.fi/fakta/laske-energiantarpeesi/?gclid=Cj0KCQjwkt6aBhDKAR…
https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri
Kirjoitin tämän siksi että ehkä sinä voit välttää ylipainon tuomat liitännäissairaudet joita on muitakin kuin verenpainetauti.
Kenelle viestisi on tarkoitettu?
AP on tässä ketjussa kertonut laihduttaneensa kymmeniä, kymmeniä kiloja ja olevansa todella hyvä kalorilaskija. Niin on moni muukin lihava, minäkin tiedän tasan tarkkaan, kuinka paljon kaloreita on juustohampurilaisessa, porkkanassa, viinilasillisessa tai parsakaalissa. AP on tehnyt ihailtavaa elämäntapamuutosta ja hän on myös kertonut syömishäiriötaustastaan.
Me lihavat tiedämme todella paljon terveellisestä syömisestä. Kaloreiden laskeminen lipsahtaa meillä tosi usein siihen, että ryhdytään toteuttamaan anorektista/ortorektista syömiskäyttäytymistä. Osa ruoista saa suorastaan demonisia piirteitä.
Minäkin aikoinani laihdutin 30 kiloa kaloreita laskemalla. Sen seurauksena veriarvoni huononivat, sain rytmihäiriöitä, masennuin enkä jaksanut liikkua muuta kuin sängystä sohvalle. Miten niin? Koska käyttäydyin kuin anorektikko: lopulta mielessäni ainoat sallitut ruoka-aineet olivat porkkana, pinaatti ja rasvaton raejuusto enkä syönyt enää mitään muuta. Pilasin myös hampaani jatkuvalla oksentelulla. Mutta hei, olinpahan ainakin LAIHA, mikä on ilmeisesti ainoa tavoiteltava asia tässä maailmassa. Hyvinvoinnista viis.
Suosittelen katsomaan sarjaa Hengenvaarallisesti lihava/ My 600-lb Life. Dr. Now käy potilaidensa kanssa läpi samat asiat ja realiteetit joista tässäkin ketjussa keskustellaan.
No olkaa sitten niin läskejä kuin haluatte kun seuraavaksi aletaan uhriutumaan että kuinka maattiin nälkäkuoleman partaalla ulisten että tämäkö on loppuelämää. Syökää, nielkää ja mässäilkää! Purilaista poskeen ja extrajuustot päälle! Varmasti soossia ja läskimuhennosta! Kierikää keittiöön ja nääntykää verenpaineisiinne! Kuin tykkäätte kun mikään ei sovi eikä ainakaan annoskoon tarkkailu ole sopivaa.
Ps aika harva normaalipainoinen on ortorektikko, me vaan osataan. Te ette.
https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/fcdab459-030d-4529-80ea-8827bf0576…
Tässä kerrotaan lääkkeestä mistä moni on saanut apua painonpudotukseen. Toki sitä vaikeaa saada. Mietin myös, että vaikka joillakin on todellakin taipumus korkeaan paineeseen, vaikka ovat laihoja niin kyllä monesti ylipaino vielä kuormittaa lisää. Näin minusta on selvää miksi lääkärit kehottavat pudottamaan painoa. Silti minusta on hyvä liikkua myutenkin eli jos et laihdu, mutta harrastat liikuntaa niin sekin voi auttaa. Ja tietysti olisi tärkeää syödä silti hyvin ja pitää edes tuo paino missä nyt on ettei liho enempää. Ruokavaliolla on merkitystä ja lihavakin voi syödä terveellisemmin vaikkei edes laihtuisi. Mietin myös stressin yms määrää. Jollakin nousee paineet jo kuormittavan elämäntilanteen myötä. Samoin kirjoitit traumoistasi. Itselle ne tuttuja ja mietin, että nekin voivat myös henkisellä puolella vaikuttaa kuten korkean verenpaineen myötä jos ihminen ns rasittaa itseään niillä ja ne tuovat surua elämään. Samoin esim univaikeudet voivat aiheuttaa paineen nousua joillekin. Tuli nämä mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika, taas valtasivat laihuushullut tämänkin ketjun. Eikö teille milloinkaan uppoa kaaliin, että nuo teidän "LAIHDUTA KUNNOLLA!" -mantrat eivät millään tavalla edesauta kenenkään laihtumista. Kukaan ei pysty laihtumaan käskemällä. Jos pystyisi, kukaan ei olisi lihava.
AP on kertonut laihduttaneensa 60 kiloa elämänsä aikana. Sen tien hän on jo kulkenut, eikä siitä ole ollut apua. Nyt hän kertoo olevansa jo erinomaisen hyvällä polulla kohti terveempää elämää, mutta huolissaan verenpaineesta, jota terveydenhuollossa ei oteta vakavasti. Pitäisikö AP:n kupsahtaa korkean verenpaineen seurauksena, jos hän nyt ei sattumalta ole mallin mitoissa?
Lakatkaa hokemasta mantraanne ja yrittäkää edes sisäistää, mitä AP ja muut asialliset tässä ketjussa kertovat.
Vaikka kuinka faktat ahdistaisi, niin jonkun ne on kerrottava. Ja lihavuuden syyt ja seuraukset on niin hyvin tutkittu, että ei niistä ole mitään epäilystä.
Lääkkeet: Terveellinen ruokavalio, aktiivinen elämäntapa, riittävä lepo ja vähäisesti alkoholia. Toisin kuin monet lihavat väittävät, nämä eivät edellytä mitään ihmeellistä tahdonvoimaa.
Jokainen tietää mitä tupakoinnista, huumeista tai alkoholista seuraa. Miksi epäterveellisen elämäntavan vaikutukset painoon on niin vaikea ymmärtää?
Edelleen, se ei ole tiedosta kiinni. Nämä sinun faktasi ei siis tuo asiaan mitään uutta.
Miksi sitten ostat kaupasta suklaapatukan etkä kurkkua?
Mitä ne sinun verenpaineet sitten on?
Kyllä verenpainelääkkeet määrätään, jos sille on tarvetta. Käy vaikka yksityisellä hakemassa.