En koe saavani tasavertaista kohtelua terveydenhuollossa lihavuuteni vuoksi
Olen yrittänyt vuosia saada hoitoa erääseen sairauteen, jota yleisesti pidetään lihavuuden liitännäissairautena. Sitä se varmasti onkin, mutta minulla on siihen myös sukutaustaa. Lähisuvustani löytyy useita henkilöitä, jolla on sama vaiva ja kaikki heistä eivät ole lihavia.
Kun itse menen lääkäriin ja yritän saada hoitoa tähän asiaan, niin vastaus on aina sama. Siis että laihduta, kiitos ja näkemiin. Kerran sain yhden käynnin ravitsemusterapeutille ja käynti oli tyyliä "ei kannata olla liian ankara itselleen, kyllä jälkiruokaakin saa kerran päivässä syödä". Siis sellainen, joka ei auta tilanteeseeni lainkaan.
Itselläni on takana traumaattinen lapsuus pahoinpitelevien vanhempien toimesta ja rankka koulukiusaamistausta sekä vuosien syömishäiriökierre, jolloin on tullut rankasti jojo-laihdutettua. Olen viimein saanut jokseenkin normalisoitua suhteeni ruokaan, lisännyt huomattavasti hyötyliikunnan määrää sekä käyn salilla kolmesti viikossa. Tämä ei silti ole korjannut lihavuutta. Pussikeittokuureihin en enää ikinä aio alkaa, sillä kehoni on kärsinyt jo ihan tarpeeksi. Ennemmin olen lihava kuin enää laitan aineenvaihdutaani enemmän sekaisin.
Miksi en siis voi saada sairauteeni hoitoa? En ole mielestäni laiska ja välinpitämätön, vaan työelämässä ja pärjään siellä hyvin. En koe tuhlailevani kenenkään verorahoja ja koitan juuri huolehtia siitä, että pysyisin työkykyisenä pidempään.
Jos ja kun tämä ketju alkaa kerätä vihapuhetta lihavia kohtaan, niin toivoisin, ettette silti ilmoittaisi ketjua asiattomaksi. Jos keskustelut vaiennetaan vihapuheen takia, niin yhteiskunnan ongelmista ei voi puhua vapaasti.
Ja mahdollisille vihaajille vastaan, että kun on peruskoulusta selvinnyt lihavana, niin ei muutaman huonosti voivan nettihuutelijan kommentit tunnu yhtään missään. Toivon, että se syy, miksi voitte huonosti, ratkeaa parhain päin.
Kommentit (254)
Ap, anna anteeksi jos toistan jotain jo sanottua. Etenkin, jos olet jo vastannut vastaavaan. En ehtinyt lukea koko ketjua.
Estääkö jokin sinua hakeutumasta terapiaan? Tuot paljon esiin traumataustaasi, kysyn siksi. Minun silmiini vaikuttaa siltä, että tässä on nyt vähän syvemmät lukot kyseessä, ja apu voisi olla tarpeen.
Maailma on täynnä keinoja ja ratkaisuja, eivät vaan tuppaa olemaan helppoja tai miellyttäviä. Ihan vilpittömästi toivon, että saat tarvitsemasi tuen, mitä ikinä se onkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olkaa sitten niin läskejä kuin haluatte kun seuraavaksi aletaan uhriutumaan että kuinka maattiin nälkäkuoleman partaalla ulisten että tämäkö on loppuelämää. Syökää, nielkää ja mässäilkää! Purilaista poskeen ja extrajuustot päälle! Varmasti soossia ja läskimuhennosta! Kierikää keittiöön ja nääntykää verenpaineisiinne! Kuin tykkäätte kun mikään ei sovi eikä ainakaan annoskoon tarkkailu ole sopivaa.
Ps aika harva normaalipainoinen on ortorektikko, me vaan osataan. Te ette.
Haistapa vit tu
Lällää.
Säälittävä kiusaaja olet. Lapsen tasolle jäänyt.
Niin olen, mutta iloisesti lihava itsekin. En voi sille mitään koska se on geeneissä. Lääkäri sanoi että kolesteroliarvot ovat pilvissä ja minunkin verenpaineet ovat huolestuttavan koholla ja väittää että olen liian lihava mutta en usko. Olen aiemminkin laihduttanut 150 kg joten osaan kyllä laskea kalorit. Olen maannut luurankona nääntymäisilläni nälästä sängyllä ja kiireellisesti vietiin teho-osastolle pillit soiden. Sen jälkeen ylilääkärit kautta maan kokoontuivat ja valkeat takinliepeet hulmuten he laskeutuvat sairaspetini ääreen ja kertoivat olleensa täysin väärässä sekä siunaavansa tulevan ja pysyvän lihavuuteni! Ajattele että olen niin harvinaisesti geenimuunnollinen että siihen tarvittiin englantilaista perinnöllisyysklinikkaa jonne näytteeni vietiin helikoptereilla ja ylilääkärit juoksivat näyteputkieni parissa. Sen jälkeen ylilääkärit soittivatkin tk-lääkärille ja nuhtelivat häntä vihaisin sanoin ja sain anteeksipyyntökirjeen pikakirjeenä sekä kukkalähetyksen toki suklaalevyjen kera kotiin! Sen jälkeen onkin palvelu toiminut kuin tanssi. Niin myös ruokakuljetus.
Ei sinulle viitsi edes alapeukkua laittaa kun voit noin huonosti, raukka.
Sehän hyvä koska itsetuntoni musertuisi. Mutta jatka sinä ruikutusta, menen syömään juuri sitä mitä haluan :) terveisin 168/54.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olkaa sitten niin läskejä kuin haluatte kun seuraavaksi aletaan uhriutumaan että kuinka maattiin nälkäkuoleman partaalla ulisten että tämäkö on loppuelämää. Syökää, nielkää ja mässäilkää! Purilaista poskeen ja extrajuustot päälle! Varmasti soossia ja läskimuhennosta! Kierikää keittiöön ja nääntykää verenpaineisiinne! Kuin tykkäätte kun mikään ei sovi eikä ainakaan annoskoon tarkkailu ole sopivaa.
Haistapa vit tu
Joko rapisee sipsipussi vai Woltin kuski kärrää makkaraperunoita extramajoneesilla? Mieti nyt kaikkia niitä maailman herkkuja mitä et ole vielä päässyt maistamaan. Yritä nyt tänään ainakin prosentti lisää syödä <3
Pakko sanoa ohiksena, että juttusi alkavat vaikuttaa vahvasti psykoottistasoisilta. Sairaan energian voi oikein aistia ruudun takaa, surullista.
Kirjoittaa ihminen joka ei halua laihduttaa vaikka verenpaineet ovat korkealla ja uhkailee sen jälkeen nääntyvänsä nälkään jos joutuu laihduttamaan. Ota ota nyt vähän vielä ruokaa, mieli tekee kuitenkin. Mitä peilistä näkyy?
Psykoosissahan sinä olet. Sinun peilistäsi näkyy varmasti vain mustaa synkkyyttä. Hourit ja näet läskejä kaikkialla. En ole Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ehkäpä kirjoitti:
Työkuvioissa (ihan eri asiayhteys) tulee joskus mietittyä haasteita erään 5-pisteen mallin kautta. Kun ongelmaan kysyy 5 kertaa 'miksi' -kysymykseen, pääsee lopulta lähemmäksi sitä aitoa syytä.
Kokeillaan:
(1) Miksi olet ylipainoinen => syöt liikaa => (2) miksi syöt liikaa => et halua noudattaa annettuja ruokaohjeistuksia => (3) miksi et halua seurata annettuja ohjeistuksia => pääset elämässä helpommalla syömällä miten haluat => (4) miksi haluat päästä helpommalla sen sijaan että olisit terveempi ja normaalipainoinen => et rakasta itseäsi niin paljoa, että näet sen vaivan arvoiseksi => (5) miksi et rakasta itseäsi?
Tässä toinen näkökulma, omalla kohdallani asia menee seuraavasti: (1) Miksi olet ylipainoinen => en tiedä, keho meni rikki nuoruuden 10 v. jojolaihduttamisesta ja syömishäiriöstä => (2) miksi syöt liikaa => en ole enää vuosiin syönyt liikaa, syön ajoittain liian vähän ja ruokaohjeistukset tunnen entisenä syömishäiriöisenä hyvin ja noudatan niitä säntillisemmin kuin keskivertoihmiset. nytkään en ole syönyt koko päivänä, mutta en myöskään ahmi illalla vaan syön normaalin tasapainoisen aterian 1-3 krt vuorokaudessa mikä on saavutus josta olen hyvin ylpeä. minulta usein unohtuu syödä kun teen mielenkiintoisempia juttuja ja mieheni saa vihaisena patistella minua syömään => (3) miksi et halua seurata annettuja ohjeistuksia => seuraan ohjeistuksia ja pelkään lihomista, mutta en rajoita kaloreita paitsi esim. sokeria, vehnää tai pikaruokaa en syö, enkä ole muutenkaan sellainen henkilö, että pyrkisin pääsemään elämässä helpolla => (4) miksi haluat päästä helpommalla sen sijaan että olisit terveempi ja normaalipainoinen => en halua päästä helpolla, olen monet rajut laihdutukset nuorempana läpikäynyt A-tyypin itsekriittinen ja motivoitunut luonne, ja onneksi nykyään rakastan itseäni hyvin paljon ja tiedän arvoni=> (5) miksi et rakasta itseäsi => rakastan itseäni, mutta se ei enää tässä vaiheessa auta, kun aineenvaihdunta ja ties mikä on paskottu pysyvästi
Ymmärsit nyt väärin tuon viisipistehomman. Sun kohdalla (1) Miksi olet ylipainoinen? en tiedä, keho meni rikki nuoruuden 10 v. jojolaihduttamisesta ja syömishäiriöstä (2) Miksi oli laihduttamista ja syömishäiriötä? => jne. Eli seuraava miksi- kysymys on seurausta OMASTA vastauksesta, jonka edelliseen kysymykseen annoit. Et voi tehdä tätä viisipistemallia vastaamalla kysymyksiin jotka eivät liity toisiinsa, se ei tarkoita sitä.
t: ohis
Ymmärsin aivan oikein, olen viisipistemallia paljon käyttänyt. Tarkoituksella toistin alkuperäisen kirjoittajan vetämät johtopäätökset juuri sellaisina kuin hän ne itse esitti. Mutta ymmärrätkö sinä miksi minä valitsin tehdä niin?
Ai sä halusit vaan vastata randomilla joihinkin kysymyksiin, no ymmärrän sitten. Ihmettelin vaan kun sitä viisipistemallia lainasit kun se ei sun vastaukseen liittynyt, ei muuta. Jatketaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ehkäpä kirjoitti:
Työkuvioissa (ihan eri asiayhteys) tulee joskus mietittyä haasteita erään 5-pisteen mallin kautta. Kun ongelmaan kysyy 5 kertaa 'miksi' -kysymykseen, pääsee lopulta lähemmäksi sitä aitoa syytä.
Kokeillaan:
(1) Miksi olet ylipainoinen => syöt liikaa => (2) miksi syöt liikaa => et halua noudattaa annettuja ruokaohjeistuksia => (3) miksi et halua seurata annettuja ohjeistuksia => pääset elämässä helpommalla syömällä miten haluat => (4) miksi haluat päästä helpommalla sen sijaan että olisit terveempi ja normaalipainoinen => et rakasta itseäsi niin paljoa, että näet sen vaivan arvoiseksi => (5) miksi et rakasta itseäsi?
Tässä toinen näkökulma, omalla kohdallani asia menee seuraavasti: (1) Miksi olet ylipainoinen => en tiedä, keho meni rikki nuoruuden 10 v. jojolaihduttamisesta ja syömishäiriöstä => (2) miksi syöt liikaa => en ole enää vuosiin syönyt liikaa, syön ajoittain liian vähän ja ruokaohjeistukset tunnen entisenä syömishäiriöisenä hyvin ja noudatan niitä säntillisemmin kuin keskivertoihmiset. nytkään en ole syönyt koko päivänä, mutta en myöskään ahmi illalla vaan syön normaalin tasapainoisen aterian 1-3 krt vuorokaudessa mikä on saavutus josta olen hyvin ylpeä. minulta usein unohtuu syödä kun teen mielenkiintoisempia juttuja ja mieheni saa vihaisena patistella minua syömään => (3) miksi et halua seurata annettuja ohjeistuksia => seuraan ohjeistuksia ja pelkään lihomista, mutta en rajoita kaloreita paitsi esim. sokeria, vehnää tai pikaruokaa en syö, enkä ole muutenkaan sellainen henkilö, että pyrkisin pääsemään elämässä helpolla => (4) miksi haluat päästä helpommalla sen sijaan että olisit terveempi ja normaalipainoinen => en halua päästä helpolla, olen monet rajut laihdutukset nuorempana läpikäynyt A-tyypin itsekriittinen ja motivoitunut luonne, ja onneksi nykyään rakastan itseäni hyvin paljon ja tiedän arvoni=> (5) miksi et rakasta itseäsi => rakastan itseäni, mutta se ei enää tässä vaiheessa auta, kun aineenvaihdunta ja ties mikä on paskottu pysyvästi
Ymmärsit nyt väärin tuon viisipistehomman. Sun kohdalla (1) Miksi olet ylipainoinen? en tiedä, keho meni rikki nuoruuden 10 v. jojolaihduttamisesta ja syömishäiriöstä (2) Miksi oli laihduttamista ja syömishäiriötä? => jne. Eli seuraava miksi- kysymys on seurausta OMASTA vastauksesta, jonka edelliseen kysymykseen annoit. Et voi tehdä tätä viisipistemallia vastaamalla kysymyksiin jotka eivät liity toisiinsa, se ei tarkoita sitä.
t: ohis
Ymmärsin aivan oikein, olen viisipistemallia paljon käyttänyt. Tarkoituksella toistin alkuperäisen kirjoittajan vetämät johtopäätökset juuri sellaisina kuin hän ne itse esitti. Mutta ymmärrätkö sinä miksi minä valitsin tehdä niin?
Ai sä halusit vaan vastata randomilla joihinkin kysymyksiin, no ymmärrän sitten. Ihmettelin vaan kun sitä viisipistemallia lainasit kun se ei sun vastaukseen liittynyt, ei muuta. Jatketaan.
Ei kai se nyt ihan randomia ollut kun vastasin ja haastoin hypoteesisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ongelma saattaa johtua ylipainosta on luonnollisesti ensimmäinen hoitokeino laihdutus. Siinä on ihan logiikkaa ettei heti ensimmäisenä tyrkytetä lääkkeitä vaan yritetään saada ongelma ratkaistua helpommin ja pysyvämmin (loppuelämä lääkityksellä vs. laihdutus ja ongelman katoaminen). Voi olla ettei laihdutus auta mutta mitään haittaakaan siitä ei voi olla jos ylipainoa kerran löytyy.
Nämä ongelmat ovat vielä aika huonosti ymmärrettyjä varsinkin syy-seuraussuhteiltansa, mutta nykyään jo tiedetään, että ylipainoon liitetyt sairaudet nivelvaivoja lukuunottamatta eivät aina niinkään johdu varsinaisesta ylipainosta vaan pitkäkestoisen stressin häiritsevistä vaikutuksista, minkä seurausta myös vaikeasti hoidettavissa oleva ylipaino usein on. Kyse on siis klassisesta korrelaatio ei ole kausaliteetti - keissistä. Monilla pitkään kestänyt palautumiskyvyn ylittänyt stressi aiheuttaa kattavan koko elimistön tulehdus- ja puolustusreaktion, joka näkyy mm. hankalina painonhallinan vaikeuksina ja muina virheellisesti ylipainoon itseensä liitettyinä sairauksina. Liikasyönti voi olla tai olla olematta mukana kuviossa, huomattavinta kuitenkin on epäedulliseksi muuttunut aineenvaihdunta ja hormonitoiminta, mikä johtaa nesteen, rasvan ja tulehdussolujen kertymiseen sekä takertumiseen kehossa.
Terveisin metabolomiikkaa ja lihavuutta tutkiskeleva lääkäritäti
Kyllä! Minulle ylipaino tuli hetkessä kilpirauhasen poiston(->vajaatoiminta) ja estrogeeninestolääkityksen myötä(tadex) eikä lähde millään pois vaikka syön terveellisesti ja vähän ja liikun paljon.
Miten tuota aineenvaihduntaa saisi kohennettua? Stressiä en voi vähentää ja liikuntaa en halua vähentää vaikka taidan harrastaa liikuntaa hieman liikaa.
Taas kerran: ikiliikkujaa ei ole keksitty. Energia sisään = energia ulos+ sisään jäävä energia. Kun sisään menevää energia pienentää ja ulos menevää energiaa kasvattaa, niin sisään jää vähemmän energiaa. Kun sisään menevä energia on pienempi kuin ulos menevä energia, niin laihtuu.
Hyvin yksinkertaista fysiikkaa, silti monien on sitä vaikea ymmärtää.
Sisään menevä energia välillä 900 ja 1800 kcal.
Kulutettu energia 1700 (peruskulutus)+1800(liikunta)=3500 kcal
erotus 1800-3500= -1700 kcal
eli miinuskaloreita tulee päivässä 1700, silti paino ei meinaa millään pudota, 6 kk on tippunut 5 kg.
Mä en usko, että liikut päivittäin 1800 kcal edestä. Tuo tarkoittaisi esim. puolimaratonin juoksemista joka päivä. Tuskimpa kuitenkaan teet niin? 5 kiloa puolessa vuodessa on ihan hyvä tahti. Vuodessa tulee jo 10 kiloa kevennystä.
Kun painan 100 kg pituus 170 cm niin tälläkin laskurilla tulee 1700 kcal 3 tunnin liikunnoista. Joskus liikun jopa 7 h. https://www.kilokalori.net/tyokalut/energiankulutuslaskuri
Polarin mittari näyttää samoja lukemia.
Isolta lukema kuulostaakin, siksikään en ala millekään -500 kalorin dieetille sillä silloinhan minun pitäisi syödä 3000 kcal päivässä eikä vatsaani oikeasti mahdu sellaista määrää!
Toi sinun viimeinen lauseesi....
Ja ehkä juuri siksi kroppasi onkin tukossa? Ei satakiloinen liiku millään 900kc päiväannoksilla edes lepopäivinä.
Mitähän tämä tarkoittaa? Ihan hyvin pystyn 900 kalorilla päivässä harrastamaan liikuntaa monta tuntia näin satakiloisena. Olen tottunut paastoaja(ennen syöpää harrastin viikon mehupaastoja). Pidän itseasiassa välillä 500 kalorinkin päiviä ja harrastan liikuntaa.
Joku myös väitti ettei 100 kg jaksa liikkua 1800 kalorin edestä päivässä. No minäpä jaksan. Liikuin paljon ennen lihomista ja sairautta, 60 kiloisena kaloreita kului vähemmän kuin näin satakiloisena. Liikuntamäärä on siis sama mutta kaloreita kuluu nykyisin enemmän.
Pyrin pitämään vatsalaukkuni venymättömänä, syön 200 gramman annoksia ja en todellakaan päivässä jaksaisi syödä 3000 kaloria. Joskus mietin onko syöpä levinnyt vatsaan kun tuntuu että ihan pienestäkin määrästä tulee ähky. Mutta ajattelen että vatsarasvaa vaan on niin paljon että elimillä tekee tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten musta tuntuu, että verenpaineeseen työnnetään heti pilleriä, kun sitä vaan on hetken aikaa seurattu. Sitten seurataan, että lääkitys on kohdillaan ja sitten vasta alkaa puhe, mistä ne paineet johtuu.
Oma kokemus ja kymmenien tuttujen.
Verenpainetautia voi olla normaalipainoisillakin. Kuten diabetes kakkosta jne.
Itse olen joutunut käymään nilkkakipujen takia lääkärissä. Yksikään lääkäri ei ole jättänyt hoitamatta nilkkaa, vaikka mulla reippaasti ylipainoa onkin. Päinvastoin. Ensin pitää saada nilkka parempaan kuntoon, että pääsee nainen taas jatkamaan laihdutustaan (elämäntapamuutostaan) kokonaisvaltaisesti.
En ole kokenut milloinkaan, että läskieni takia olisin jäänyt hoidotta.
Mulla on aika tuhti verenpaine-lääkitys, ollut jo vuosia. Jäin ns haaviin YTHS: n tarkastuksessa. Paineita seurattiin melkein vuosi, tutkittiin munuaiset ja kaikki: ei niistä syytä löytynyt. Olen hyvin liikunnallinen, 167, 50kg. En käytä Alkoa ja kolesterolitkin kohdillaan, vaan vp-tauti on ja lääkkeet ylemmällä Kela-korvauksella. Muilla suvussa Normaalit paineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haistapa vit tu
Joko rapisee sipsipussi vai Woltin kuski kärrää makkaraperunoita extramajoneesilla? Mieti nyt kaikkia niitä maailman herkkuja mitä et ole vielä päässyt maistamaan. Yritä nyt tänään ainakin prosentti lisää syödä <3
Pakko sanoa ohiksena, että juttusi alkavat vaikuttaa vahvasti psykoottistasoisilta. Sairaan energian voi oikein aistia ruudun takaa, surullista.
Ehdottomasti haluan tietää selkäläskisi määrän, kuinka monta makkaraa näkyy selässä? Voittajalla on ainakin kolme.
Hei pikku peikko, täällä minä heiluttelen juuri kylvystä tulleita piparminttusuihkugeelin tuoksuisia selkämakkaroita sinulle <3 🥰💋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vihapuhetta se on, jos sanon, että lihavalla puolisollani laski verenpaineet normaalitasolle laihduttamalla?
Samaa suosittelen sinulle, koska kuormitat ympäristöä ja valtiontaloutta ja hyvinvointialueiden surkeita rahakirstuja asialla, joka on korjatttavissa.
Ei varmaan helposti, mutta sitäkin palkitsevammin. Mikä olisi sinulle sopiva keino?
Kyllähän verenpainetauti täytyy hoitaa vaikka olisi lihava, hyvänen aika.
Jos AP joskus laihtuu, niin lääkkeet voi jättää pois , sikäli kun verenpaine laskee.
No kyllä. verenpainelääkitys on joka toisella. Ehkä yleisin lääkitys. Ei sitä painon takia jätetä määräämättä. Paineet ei ehkä ole tarpeeksi korkeat tai seurantaa ei ole tehty kunnolla. Samalla toki huomautetaan painosta, koska se vaikuttaa asiaan, ja muihinkin asioihin, mutta ei se ole syy siihen, että lääkettä ei ole määrätty. Harvassa sairaudessa ennaltaehkäisy on niin helppoa ja halpaa kuin rr-taudissa niin ei sitä todellakaan jätetä käyttämättä painon takia. Lääkärit miettii kyllä taloudellisuuttakin. Jotain magneettikuvauksia tai muita kalliita tutkimuksia voidaan lykätä jos kunnon perustetta ei ole, mutta mitä hyötyä siitä on, että ei määrätä verenpaineeseen lääkitystä jos asiakas sen tarvitsee?
Eiköhän kaikki lähtisi siitä että kerrot mihin haet apua.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaislääkärini on sanonutkin, että jotkut meinaavat hyppiä silmille kun kehottaa pudottamaan painoa terveyden parantamiseksi. Herkkää. Mutta kuuluu lääkärin tehtäviin huomauttaa asiasta.
Ei lääkäriin varmaan mennä kuulemaan vain itselle mieluisia asioita, tai ilmeisesti jotkut menee. Tää on tää bodypositiivisuusliike, joka yrittää normalisoida (naisten) lihavuuden, miesten pitää edelleen olla timmissä kunnossa tullakseen hyväksytyksi näiden samojen naisten toimesta. Temptation Island on hyvä esimerkki, vähintään puolet naisista on pahasti kehopositiivisia, mutta kaikki miehet timmejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väännä mulle ja kaikille meile rautalangasta - mitä hoitoa haluat?
Lääkityksen, joka auttaa sairauteeni. Kyseessä siis verenpainetauti.
Ap
Se painon pudottaminen on myös hoitoa. Tee niin kuin kehoitetaan. Et voi sanoa, ettet ole saanut hoitoa. Ei ne pillerit auta, jos paino on korkea.
Ei elintapoja tarvitse muuttaa. Haetaan ensin verenpainelääke, sitten diabeteslääke, kolesterolilääke ja kilpirauhaslääke. Vuoden kuluttua masennuslääke kun mikään ei ole muuttunut parempaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut itse myös tilanteessa, jossa oli lievästi ylipainoa ja myös verenpaine koholla - ja sain verenpainelääkityksen ihan pyytämättä. Onhan jo lievä mutta pitkään jatkunut koholla oleva verenpaine sellainen juttu, joka on oikeasti pakko hoitaa. Kaikilla se laihduttaminen ei todellakaan maagisesti verenpainetta laske. Mulla oli kohonnut verenpaine jo lukioiässä jolloin painoin alle 50 kg - todennäköisesti sukurasituksen vuoksi. Joka tapauksessa, ko. lääkäri ei missään vaiheessa käskenyt mua laihduttamaan tai saarnannut mistään ylipainoon liittyvästä vaan oli todella asiallinen ja ystävällinen. Eikä ollut mikään yksityinen lääkäri. Eikä ollut sekään lääkäri joka kohonneen verenpaineen lukioikäisenä mulla totesi. Eli AP, suosittelen vaihtamaan lääkäriä.
Pakkohoitoa on vain psykiatrian puolella.
Miten tästä riittää juttua näin paljon. Aloittajalla on verenpainetauti (diagnosoituko?) vai oma arvio. Miten todettu? Nimittäin tarvitaan useita mittauksia oikeissa olosuhteissa.
Lääkäri katsoo arvot ja miettii, tarvitaanko lääkitystä. Joskus tietysti tarvitaan heti normipainoisellakin ja ohje on myös verenpaineen seuranta.
Joskus taas liikutaan sillä rajalla, joku lääkäri aloittaa lääkityksen toinen ei vaan kehottaa potilastaan kiinnittämään riskitekijöihin huomioita esim. suola, ylipaino ja ehkä antamaan mittausohjeet kotona.
Kumpikin toimii harkintansa mukaan, ei toinen ole oikea ja toinen väärä.
Aloittaja ei ole esim. ikäänsä kertonut, painokin olisi hyvä tietää.
Terveydenhuolto ei pelaa sillä tavalla, että potilas kertoo, mitä hän tarvitsee. apua on kyllä saatavilla ja onhan toki totta, että esim. joku ikävä kokemus voi lannistaa niinkuin tässä tapauksessa yks kohtaaminen ravitsemusterapeutilla.
Siitä vaan uudestaan yrittämään ja jos traumat syvät, olisiko vaikka psyk. sairaanhoitaja keskusteluapu paikallaan. Tämäkin voi kunnan palvelua (tai sitten ei)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ongelma saattaa johtua ylipainosta on luonnollisesti ensimmäinen hoitokeino laihdutus. Siinä on ihan logiikkaa ettei heti ensimmäisenä tyrkytetä lääkkeitä vaan yritetään saada ongelma ratkaistua helpommin ja pysyvämmin (loppuelämä lääkityksellä vs. laihdutus ja ongelman katoaminen). Voi olla ettei laihdutus auta mutta mitään haittaakaan siitä ei voi olla jos ylipainoa kerran löytyy.
Nämä ongelmat ovat vielä aika huonosti ymmärrettyjä varsinkin syy-seuraussuhteiltansa, mutta nykyään jo tiedetään, että ylipainoon liitetyt sairaudet nivelvaivoja lukuunottamatta eivät aina niinkään johdu varsinaisesta ylipainosta vaan pitkäkestoisen stressin häiritsevistä vaikutuksista, minkä seurausta myös vaikeasti hoidettavissa oleva ylipaino usein on. Kyse on siis klassisesta korrelaatio ei ole kausaliteetti - keissistä. Monilla pitkään kestänyt palautumiskyvyn ylittänyt stressi aiheuttaa kattavan koko elimistön tulehdus- ja puolustusreaktion, joka näkyy mm. hankalina painonhallinan vaikeuksina ja muina virheellisesti ylipainoon itseensä liitettyinä sairauksina. Liikasyönti voi olla tai olla olematta mukana kuviossa, huomattavinta kuitenkin on epäedulliseksi muuttunut aineenvaihdunta ja hormonitoiminta, mikä johtaa nesteen, rasvan ja tulehdussolujen kertymiseen sekä takertumiseen kehossa.
Terveisin metabolomiikkaa ja lihavuutta tutkiskeleva lääkäritäti
Kyllä! Minulle ylipaino tuli hetkessä kilpirauhasen poiston(->vajaatoiminta) ja estrogeeninestolääkityksen myötä(tadex) eikä lähde millään pois vaikka syön terveellisesti ja vähän ja liikun paljon.
Miten tuota aineenvaihduntaa saisi kohennettua? Stressiä en voi vähentää ja liikuntaa en halua vähentää vaikka taidan harrastaa liikuntaa hieman liikaa.
Taas kerran: ikiliikkujaa ei ole keksitty. Energia sisään = energia ulos+ sisään jäävä energia. Kun sisään menevää energia pienentää ja ulos menevää energiaa kasvattaa, niin sisään jää vähemmän energiaa. Kun sisään menevä energia on pienempi kuin ulos menevä energia, niin laihtuu.
Hyvin yksinkertaista fysiikkaa, silti monien on sitä vaikea ymmärtää.
Sisään menevä energia välillä 900 ja 1800 kcal.
Kulutettu energia 1700 (peruskulutus)+1800(liikunta)=3500 kcal
erotus 1800-3500= -1700 kcal
eli miinuskaloreita tulee päivässä 1700, silti paino ei meinaa millään pudota, 6 kk on tippunut 5 kg.
Mä en usko, että liikut päivittäin 1800 kcal edestä. Tuo tarkoittaisi esim. puolimaratonin juoksemista joka päivä. Tuskimpa kuitenkaan teet niin? 5 kiloa puolessa vuodessa on ihan hyvä tahti. Vuodessa tulee jo 10 kiloa kevennystä.
Kun painan 100 kg pituus 170 cm niin tälläkin laskurilla tulee 1700 kcal 3 tunnin liikunnoista. Joskus liikun jopa 7 h. https://www.kilokalori.net/tyokalut/energiankulutuslaskuri
Polarin mittari näyttää samoja lukemia.
Isolta lukema kuulostaakin, siksikään en ala millekään -500 kalorin dieetille sillä silloinhan minun pitäisi syödä 3000 kcal päivässä eikä vatsaani oikeasti mahdu sellaista määrää!
Toi sinun viimeinen lauseesi....
Ja ehkä juuri siksi kroppasi onkin tukossa? Ei satakiloinen liiku millään 900kc päiväannoksilla edes lepopäivinä.
Mitähän tämä tarkoittaa? Ihan hyvin pystyn 900 kalorilla päivässä harrastamaan liikuntaa monta tuntia näin satakiloisena. Olen tottunut paastoaja(ennen syöpää harrastin viikon mehupaastoja). Pidän itseasiassa välillä 500 kalorinkin päiviä ja harrastan liikuntaa.
Joku myös väitti ettei 100 kg jaksa liikkua 1800 kalorin edestä päivässä. No minäpä jaksan. Liikuin paljon ennen lihomista ja sairautta, 60 kiloisena kaloreita kului vähemmän kuin näin satakiloisena. Liikuntamäärä on siis sama mutta kaloreita kuluu nykyisin enemmän.
Pyrin pitämään vatsalaukkuni venymättömänä, syön 200 gramman annoksia ja en todellakaan päivässä jaksaisi syödä 3000 kaloria. Joskus mietin onko syöpä levinnyt vatsaan kun tuntuu että ihan pienestäkin määrästä tulee ähky. Mutta ajattelen että vatsarasvaa vaan on niin paljon että elimillä tekee tiukkaa.
Ei se syöpä taida olla sun ongelma vaan vuosien ajan jatkunut itsensä rääkkäys. Sun kroppa on täysin sekaisin, etkä varmasti saa tuloksia tuolla menolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla taas on kokemus, että verenpainelääkkeitä määrätään hyvinkin helposti. Toki laihdutusohjeiden kanssa, mutta määrätään kuitenkin. Parempi tietysti olisi pärjätä ilman lääkitystä.
Minäkään en usko, ettei ap saa verenpaineeseen hoitoa lihavuuden takia. Vp hoidetaan aina.
Hoidetaan aluksi elämäntapamuutoksella ellei painetta ole oikeesti paljon.
Itselläni vähän korkea ja ohje on elämäntapamuutokset, ruoka ja ulkoilu.
Onhan tässäkin ketjussa juttua ohi ja ilkeilyä. Mielestäni aloittaja on kyllä sikäli hyvässä asemassa, että hän haluaa apua.
Elintasosairaudet vaatinee kuitenkin elintapojen tarkastelua ja muutosta mahdollisen lääkityksen ohella. Voisitko aloittaja kertoa ikäsi. Ehkä voisin neuvoa tai sitten en. Olen terveydenhoitaja ja pitänyt painonhallintaohjauksia joskus kauan sitten. Jos motivaatio kohdallaan, asia onnistuu kyllä ajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla taas on kokemus, että verenpainelääkkeitä määrätään hyvinkin helposti. Toki laihdutusohjeiden kanssa, mutta määrätään kuitenkin. Parempi tietysti olisi pärjätä ilman lääkitystä.
Minäkään en usko, ettei ap saa verenpaineeseen hoitoa lihavuuden takia. Vp hoidetaan aina.
Hoidetaan aluksi elämäntapamuutoksella ellei painetta ole oikeesti paljon.
Itselläni vähän korkea ja ohje on elämäntapamuutokset, ruoka ja ulkoilu.
Onhan tässäkin ketjussa juttua ohi ja ilkeilyä. Mielestäni aloittaja on kyllä sikäli hyvässä asemassa, että hän haluaa apua.
Elintasosairaudet vaatinee kuitenkin elintapojen tarkastelua ja muutosta mahdollisen lääkityksen ohella. Voisitko aloittaja kertoa ikäsi. Ehkä voisin neuvoa tai sitten en. Olen terveydenhoitaja ja pitänyt painonhallintaohjauksia joskus kauan sitten. Jos motivaatio kohdallaan, asia onnistuu kyllä ajan kanssa.
En ole ap, mutta voisitko neuvoa mua? Olen 62v. ja painan 64kg, pituutta on 157cm. Verenpaine noin 140/90.
Vierailija kirjoitti:
Eli täälläkin kelpaa vain yksi vastaus, se mieluinen? Se, että ethän sinä ap tälle tilanteelle mitään olisi voinut tehdä, älä suotta pistä tikkua ristiin terveytesi eteen, kun se on nuo geenit!
Tässä lääkärin vastaus, joka näkee sinunlaisia potilaita vastaanotollaan koko ajan: oikeasti perinnöllistä verenpainetautia esiintyy Suomessa tasan kolmea muotoa, jokainen niistä hyvin, hyvin harvinainen. Näissä verenpaineen nousu on myös suomeksi sanottuna ihan helvetinmoinen, eli lääkärisi kyllä olisi pistänyt sinut jatkotutkimuksiin jos epäilisi näitä geeneistäsi johtuvia syitä verenpaineeseesi.
Sinulla on siis ns. essentiaalinen hypertensio, joka on useimmiten sekoitus perimää ja elintapoja (lihavuuttasi). Perimän vaikutus essentiaalisen hypertension synnyssä on nykykonsensuksen mukaan n. 30%. Laihdutus ja terveelliset elämäntavat siis auttavat sinunkin verenpaineeseesi, jos ei yksin niin lääkityksen rinnalla.
Sori, tämä on totuus. Puhtaan geneettinen hypertensio on yhdessä geenissä siirtyvä, olemattoman harvinainen ominaisuus (tosin tavataan esim. pahasti sisäsiittoisissa eläinkannoissa enemmän, jos sukusi on ns. siskon ja serkun nussijoita niin pyydähän jatkotutkimuksia), hypertensioon voi siis käytännössä aina vaikuttaa kuluttamalla enemmän kuin syö. Ei tule nyt sulle mieluisaa vastausta mutta näin tämä nyt valitettavasti on, lääkärisi ovat olleet täysin oikealla linjalla kun ovat viitanneet lihavuuteesi ongelman syynä.
Tämä kirjoittaja tuskin on lääkäri, hän yrittää vain päteä tiedoilla, jotka uppoavat tyhmiin palstalaisiin, kuin veitsi sulaan, voihin, mutta jotka eivät ole ap:n tilannetta arvioitaessa mitenkään relevantteja.
Oleellista on kaksi asiaa:
1. Onko ap:n verenpaine jo haitallisen korkea? Jos on, lääkäri kyllä hoitaa sitä, että vastaa puoskaroivasti, kuten tämä "lääkäri".
2. Verenpainetta vasta seurataan, eikä siihen tarvitse vielä aloittaa lääkitystä. Painon pudottaminen voisi estää tilanteen etenemisen, aloittajalle on siksi suositeltu sitä.
Näkee, että kaikki vastaajat ovat tyhmiä maallikoita, jiotka eivät tajua, että tietenkin vp hoidetaan aina, painoa katsomatta, jos lukemat niin vaativat.
Olette siis samalla tietotasolla aloittajan kanssa (jos hän luulee, ettei saa lääkehoitoa siksi, että on lihava).
Kyllä saa.
Miksi sitä ei saa? Saa lääkäri sanoa, että kannattaa laihduttaa, mutta pitäisi myös määrätä lääkkeet sen lisäksi.