Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En koe saavani tasavertaista kohtelua terveydenhuollossa lihavuuteni vuoksi

Vierailija
25.10.2022 |

Olen yrittänyt vuosia saada hoitoa erääseen sairauteen, jota yleisesti pidetään lihavuuden liitännäissairautena. Sitä se varmasti onkin, mutta minulla on siihen myös sukutaustaa. Lähisuvustani löytyy useita henkilöitä, jolla on sama vaiva ja kaikki heistä eivät ole lihavia.

Kun itse menen lääkäriin ja yritän saada hoitoa tähän asiaan, niin vastaus on aina sama. Siis että laihduta, kiitos ja näkemiin. Kerran sain yhden käynnin ravitsemusterapeutille ja käynti oli tyyliä "ei kannata olla liian ankara itselleen, kyllä jälkiruokaakin saa kerran päivässä syödä". Siis sellainen, joka ei auta tilanteeseeni lainkaan.

Itselläni on takana traumaattinen lapsuus pahoinpitelevien vanhempien toimesta ja rankka koulukiusaamistausta sekä vuosien syömishäiriökierre, jolloin on tullut rankasti jojo-laihdutettua. Olen viimein saanut jokseenkin normalisoitua suhteeni ruokaan, lisännyt huomattavasti hyötyliikunnan määrää sekä käyn salilla kolmesti viikossa. Tämä ei silti ole korjannut lihavuutta. Pussikeittokuureihin en enää ikinä aio alkaa, sillä kehoni on kärsinyt jo ihan tarpeeksi. Ennemmin olen lihava kuin enää laitan aineenvaihdutaani enemmän sekaisin.

Miksi en siis voi saada sairauteeni hoitoa? En ole mielestäni laiska ja välinpitämätön, vaan työelämässä ja pärjään siellä hyvin. En koe tuhlailevani kenenkään verorahoja ja koitan juuri huolehtia siitä, että pysyisin työkykyisenä pidempään.

Jos ja kun tämä ketju alkaa kerätä vihapuhetta lihavia kohtaan, niin toivoisin, ettette silti ilmoittaisi ketjua asiattomaksi. Jos keskustelut vaiennetaan vihapuheen takia, niin yhteiskunnan ongelmista ei voi puhua vapaasti.

Ja mahdollisille vihaajille vastaan, että kun on peruskoulusta selvinnyt lihavana, niin ei muutaman huonosti voivan nettihuutelijan kommentit tunnu yhtään missään. Toivon, että se syy, miksi voitte huonosti, ratkeaa parhain päin.

Kommentit (254)

Vierailija
121/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi et vastaa siihen, millä tasolla paineet ovat? Se vaikuttaa paljon siihen, mitä tilanteesta voi sanoa ja millaisia omia kokemuksia jakaa jne.

Vierailija
122/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun ystävä sai nk lihavuusleikkauksen mutta paino tullut lähes takaisin, meni hukkaan veronmaksajain rahat

Lihavuusleikatulla tulee paino takaisin jos ei tee elämäntapamuutosta. Jos jatkaa samalla ruokavaliolla kuin ennen leikkausta oli, niin lihoo samalla tavalla kuin leikkaamattomalla mahalla 100% varmuudella. 

Lihavuusleikkaus ei ole taikakeino, että saa syödä mitä vaan haluaa kun annoskoko on pieni. Ei, vaan lihavuusleikattu syö vain 2 dl kokoisia annoksia koko loppuelämänsä 4-6 annosta vuorokaudessa. Tuota ei isonneta missään vaiheessa lautaselliseksi. Aina, koko loppu elämä, syödään proteiinit edellä, sitten kasvikset ja jos vielä on 2 dl annoksessa tilaa, niin pieni ripaus hiilihydraatteja.

Itse olen tuon leikkauksen läpi käynyt. Lähtö BMI oli 50 ja nyt reilun kolmen vuoden jälkeen 26. Kadonnutta painoa on rutkasti. Lähtöpaino 136 kg ja nyt tasan 70.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mahdollisille vihaajille vastaan, että kun on peruskoulusta selvinnyt lihavana, niin ei muutaman huonosti voivan nettihuutelijan kommentit tunnu yhtään missään. Toivon, että se syy, miksi voitte huonosti, ratkeaa parhain päin.

Sinä AP kai se tässä  huonosti voit, kun terveydenhuoltoa kuormitat. Vai vihjaatko että ramppaat siellä huvikseen?

Asiaan: minä taas olen kokenut, että minun vaivojani ei ole otettu terveydenhuollossa vakavasti, koska olen päälle päin hyväkuntoisen näköinen. Se voi toimia niinkin päin... uskoisin että lähtökohtaisesti kaikkien vaivoja vähätellään, koska tutkiminen maksaa ja jos kyseessä on julkinen palvelu, niin halutaan säästää. Työterveydessä sitten tutkitaan liiankin innokkaasti.

Vierailija
124/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ongelma saattaa johtua ylipainosta on luonnollisesti ensimmäinen hoitokeino laihdutus. Siinä on ihan logiikkaa ettei heti ensimmäisenä tyrkytetä lääkkeitä vaan yritetään saada ongelma ratkaistua helpommin ja pysyvämmin (loppuelämä lääkityksellä vs. laihdutus ja ongelman katoaminen). Voi olla ettei laihdutus auta mutta mitään haittaakaan siitä ei voi olla jos ylipainoa kerran löytyy.

Nämä ongelmat ovat vielä aika huonosti ymmärrettyjä varsinkin syy-seuraussuhteiltansa, mutta nykyään jo tiedetään, että ylipainoon liitetyt sairaudet nivelvaivoja lukuunottamatta eivät aina niinkään johdu varsinaisesta ylipainosta vaan pitkäkestoisen stressin häiritsevistä vaikutuksista, minkä seurausta myös vaikeasti hoidettavissa oleva ylipaino usein on. Kyse on siis klassisesta korrelaatio ei ole kausaliteetti - keissistä. Monilla pitkään kestänyt palautumiskyvyn ylittänyt stressi aiheuttaa kattavan koko elimistön tulehdus- ja puolustusreaktion, joka näkyy mm. hankalina painonhallinan vaikeuksina ja muina virheellisesti ylipainoon itseensä liitettyinä sairauksina. Liikasyönti voi olla tai olla olematta mukana kuviossa, huomattavinta kuitenkin on epäedulliseksi muuttunut aineenvaihdunta ja hormonitoiminta, mikä johtaa nesteen, rasvan ja tulehdussolujen kertymiseen sekä takertumiseen kehossa. 

Terveisin metabolomiikkaa ja lihavuutta tutkiskeleva lääkäritäti

Kyllä! Minulle ylipaino tuli hetkessä kilpirauhasen poiston(->vajaatoiminta) ja estrogeeninestolääkityksen myötä(tadex) eikä lähde millään pois vaikka syön terveellisesti ja vähän ja liikun paljon.

Miten tuota aineenvaihduntaa saisi kohennettua? Stressiä en voi vähentää ja liikuntaa en halua vähentää vaikka taidan harrastaa liikuntaa hieman liikaa.

Taas kerran: ikiliikkujaa ei ole keksitty. Energia sisään = energia ulos+ sisään jäävä energia. Kun sisään menevää energia pienentää ja ulos menevää energiaa kasvattaa, niin sisään jää vähemmän energiaa. Kun sisään menevä energia on pienempi kuin ulos menevä energia, niin laihtuu.

Hyvin yksinkertaista fysiikkaa, silti monien on sitä vaikea ymmärtää.

Sisään menevä energia välillä 900 ja 1800 kcal.

Kulutettu energia 1700 (peruskulutus)+1800(liikunta)=3500 kcal

erotus 1800-3500= -1700 kcal

eli miinuskaloreita tulee päivässä 1700, silti paino ei meinaa millään pudota, 6 kk on tippunut 5 kg.

Mä en usko, että liikut päivittäin 1800 kcal edestä. Tuo tarkoittaisi esim. puolimaratonin juoksemista joka päivä. Tuskimpa kuitenkaan teet niin? 5 kiloa puolessa vuodessa on ihan hyvä tahti. Vuodessa tulee jo 10 kiloa kevennystä.

Kun painan 100 kg pituus 170 cm niin tälläkin laskurilla tulee 1700 kcal 3 tunnin liikunnoista. Joskus liikun jopa 7 h. https://www.kilokalori.net/tyokalut/energiankulutuslaskuri

Polarin mittari näyttää samoja lukemia.

Isolta lukema kuulostaakin, siksikään en ala millekään -500 kalorin dieetille sillä silloinhan minun pitäisi syödä 3000 kcal päivässä eikä vatsaani oikeasti mahdu sellaista määrää!

Toi sinun viimeinen lauseesi....

Ja ehkä juuri siksi kroppasi onkin tukossa? Ei satakiloinen liiku millään 900kc päiväannoksilla edes lepopäivinä.

Vierailija
125/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väännä mulle ja kaikille meile rautalangasta - mitä hoitoa haluat?

Lääkityksen, joka auttaa sairauteeni. Kyseessä siis verenpainetauti.

Ap

Verenpaine taudin ensimmäinen hoito keino on laihduttaminen, suolan vähentäminen ja liikunta, sitten vasta kun nuo ei auta otetaan lääke käyttöön. Äidilläni ja siskollani on lääkitys verenpaineeseen, minulla on taas alhainen, joten se että jollain vaikka läheisellä sukulaisella olisi korkea verenpaine ole merkki siitä että sinulla olisi joku verenpaine tauti, ei se ole sukuvika.

Vierailija
126/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ehkäpä kirjoitti:

Työkuvioissa (ihan eri asiayhteys) tulee joskus mietittyä haasteita erään 5-pisteen mallin kautta. Kun ongelmaan kysyy 5 kertaa 'miksi' -kysymykseen, pääsee lopulta lähemmäksi sitä aitoa syytä.

Kokeillaan:

(1) Miksi olet ylipainoinen => syöt liikaa => (2) miksi syöt liikaa => et halua noudattaa annettuja ruokaohjeistuksia => (3) miksi et halua seurata annettuja ohjeistuksia => pääset elämässä helpommalla syömällä miten haluat => (4) miksi haluat päästä helpommalla sen sijaan että olisit terveempi ja normaalipainoinen => et rakasta itseäsi niin paljoa, että näet sen vaivan arvoiseksi => (5) miksi et rakasta itseäsi?

Tässä toinen näkökulma, omalla kohdallani asia menee seuraavasti: (1) Miksi olet ylipainoinen => en tiedä, keho meni rikki nuoruuden 10 v. jojolaihduttamisesta ja syömishäiriöstä => (2) miksi syöt liikaa => en ole enää vuosiin syönyt liikaa, syön ajoittain liian vähän ja ruokaohjeistukset tunnen entisenä syömishäiriöisenä hyvin ja noudatan niitä säntillisemmin kuin keskivertoihmiset. nytkään en ole syönyt koko päivänä, mutta en myöskään ahmi illalla vaan syön normaalin tasapainoisen aterian 1-3 krt vuorokaudessa mikä on saavutus josta olen hyvin ylpeä. minulta usein unohtuu syödä kun teen mielenkiintoisempia juttuja ja mieheni saa vihaisena patistella minua syömään => (3) miksi et halua seurata annettuja ohjeistuksia => seuraan ohjeistuksia ja pelkään lihomista, mutta en rajoita kaloreita paitsi esim. sokeria, vehnää tai pikaruokaa en syö, enkä ole muutenkaan sellainen henkilö, että pyrkisin pääsemään elämässä helpolla => (4) miksi haluat päästä helpommalla sen sijaan että olisit terveempi ja normaalipainoinen => en halua päästä helpolla, olen monet rajut laihdutukset nuorempana läpikäynyt A-tyypin itsekriittinen ja motivoitunut luonne, ja onneksi nykyään rakastan itseäni hyvin paljon ja tiedän arvoni=> (5) miksi et rakasta itseäsi => rakastan itseäni, mutta se ei enää tässä vaiheessa auta, kun aineenvaihdunta ja ties mikä on paskottu pysyvästi

Ymmärsit nyt väärin tuon viisipistehomman. Sun kohdalla (1) Miksi olet ylipainoinen? en tiedä, keho meni rikki nuoruuden 10 v. jojolaihduttamisesta ja syömishäiriöstä (2) Miksi oli laihduttamista ja syömishäiriötä? => jne. Eli seuraava miksi- kysymys on seurausta OMASTA vastauksesta, jonka edelliseen kysymykseen annoit. Et voi tehdä tätä viisipistemallia vastaamalla kysymyksiin jotka eivät liity toisiinsa, se ei tarkoita sitä.

t: ohis

Ymmärsin aivan oikein, olen viisipistemallia paljon käyttänyt. Tarkoituksella toistin alkuperäisen kirjoittajan vetämät johtopäätökset juuri sellaisina kuin hän ne itse esitti. Mutta ymmärrätkö sinä miksi minä valitsin tehdä niin?

Vierailija
127/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väännä mulle ja kaikille meile rautalangasta - mitä hoitoa haluat?

Lääkityksen, joka auttaa sairauteeni. Kyseessä siis verenpainetauti.

Ap

Väitätkö siis että verenpainettasi ei hoideta, koska olet lihava?

En millään usko tuota.

Itsekin olen ylipainoinen, tosin en kovin paljoa, mutta kuitenkin ja ikinä ei ole kyseenalaistettu verenpaineen hoitoani .

Vierailija
128/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap ei hyväksy sitä hoitokeinoa joka häntä auttaisi?

Aloituksessa sanoin, että olen tehnyt muutoksia elämääni, joilla on ollut positiivinen vaikutus, mutta lihavuutta ne eivät ole korjanneet. Toki tiedän varsin hyvin, miten voi laihtua tehokkaasti. Olen elämäni aikana laihtunut yli 60 kiloa yhteensä, mutta ne ovat aina tulleet takaisin korkojen kera,

Toki hyväksyisin laihdutuksen hoitokeinoksi, mikäli siinä onnistuisin ja mikäli se varmasti korjaisi verenpaineeni. Itse ajattelen näin, että lääkitys mahdollistaisi sen. että voisin juuri tässä hetkessä olla stressaamatta siitä verenpaineesta ja jatkaa terveellisten asioiden edistämistä elämässäni, joka mahdollisesti johtaa myös keventymisen suuntaan.

Ap

Mulla työterveydestä määrättiin beetasalpaajat verenpaineen ollessa n. 170/90. Lääkäri sanoi, että apu haetaan ensin lääkkeestä, koska laihtuminen on hidasta. Lääkityksen annostusta voidaan tarkistaa painonmuutosten myötä. Ole vielä yhteydessä johonkin eri lääkäriin. Itse olen saanut todella asiatonta kohtelua tk:ssa ylipainon vuoksi, mutta yksityinen ja työterveys ovat kohdelleet kuin ihmistä.

Vierailija
129/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa oikeasti yrittää laihduttaa. Minullakin oli jonkin verran ylipainoa ja alkoi verenpaine nousemaan ja sokerit myös. Lääkärissä sanottiin ihan suoraan, että laihdutus, jos meinaat pysyä terveenä. Tein näin. Kun kävin kontrollissa, paineet ja sokerit oli laskeneet. Lääkäri kehui ja alkoi suhtautua vakavasti. Hän tajusi, että tein töitä käskettyä ja otin asiat vakavasti. Joten hän suhtautui samalla tavalla.

Tässä on vain se, että mielestäni on lääkäriltä väärin kehua painon laskusta, jos hän ei tarkalleen tiedä, miten se on tapahtunut. Onpas esim. tervettä, että on jollakin pussikeitoilla tai kokonaan syömisen lopettamalla on saanut painon laskemaan (en sano, että sinä kirjoittaja teit näin, mutta monet tekevät). Hienoa, että potilas joutuu seuraavaksi mahdollisesti anoreksian vuoksi sairaalaan?

Itse olen mm. tehnyt tällaisia muutoksia omaan arkeeni:

- myin autoni ja pyöräilen nykyisin noin 100 kilometriä viikossa

- aloin käydä salilla aluksi 2 kertaa viikossa ja nyt 3 kertaa viikossa

- pilkon joka aamu kulhollisen vihanneksia ja hedelmiä ja syön sen päivän aikana

- olen tehnyt päivärutiinit, joissa on helppo pysyä. Rutiinien mukaan tulee syötyä säännöllisesti joka päivä 4 ateriaa. Tässä olen pysynyt hyvin. Ruokavalio ei ole fitnessbodaajan, mutta en närästyksenkään takia voi vetää esim. hampurilaisia tai suklaata joka päivä niin kuin jotkut vastanneista epäilivät.

Mielestäni nämä muutokset ovat hyviä askeleita terveellisessä elämässä, mutta kiitosta ja kehuja ei keneltäkään tule ellei paino putoa. Tai sitä, että saisi terveysasioissaan hoitoa.

Ap

Vierailija
130/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vihapuhetta se on, jos sanon, että lihavalla puolisollani laski verenpaineet normaalitasolle laihduttamalla?

Samaa suosittelen sinulle, koska kuormitat ympäristöä ja valtiontaloutta ja hyvinvointialueiden surkeita rahakirstuja asialla, joka on korjatttavissa.

Ei varmaan helposti, mutta sitäkin palkitsevammin. Mikä olisi sinulle sopiva keino?

Kyllähän verenpainetauti täytyy hoitaa vaikka olisi lihava, hyvänen aika.

Jos AP joskus laihtuu, niin lääkkeet voi jättää pois , sikäli kun verenpaine laskee.

Vierailija
131/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas on kokemus, että verenpainelääkkeitä määrätään hyvinkin helposti. Toki laihdutusohjeiden kanssa, mutta määrätään kuitenkin. Parempi tietysti olisi pärjätä ilman lääkitystä.

Minäkään en usko, ettei ap saa verenpaineeseen hoitoa lihavuuden takia. Vp hoidetaan aina.

Tämä on omituista,

minullakin on verenpainelääkitys.

Nainen 172 cm, 56 kiloa

Vierailija
132/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi et vastaa siihen, millä tasolla paineet ovat? Se vaikuttaa paljon siihen, mitä tilanteesta voi sanoa ja millaisia omia kokemuksia jakaa jne.

Nämä tiedot olen antanut terveydenhuollossa. Sinulle ne eivät kuulu millään tapaa

Ap

Vierailija
133/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas on kokemus, että verenpainelääkkeitä määrätään hyvinkin helposti. Toki laihdutusohjeiden kanssa, mutta määrätään kuitenkin. Parempi tietysti olisi pärjätä ilman lääkitystä.

Minäkään en usko, ettei ap saa verenpaineeseen hoitoa lihavuuden takia. Vp hoidetaan aina.

Hoidetaan aluksi elämäntapamuutoksella ellei painetta ole oikeesti paljon.

Itselläni vähän korkea ja ohje on elämäntapamuutokset, ruoka ja ulkoilu. 

Aluksi kyllä, mutta ei pitkää aikaa, jos elämäntapamuutokset eivät auta tai niitä ei tule.

Vierailija
134/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut itse myös tilanteessa, jossa oli lievästi ylipainoa ja myös verenpaine koholla - ja sain verenpainelääkityksen ihan pyytämättä. Onhan jo lievä mutta pitkään jatkunut koholla oleva verenpaine sellainen juttu, joka on oikeasti pakko hoitaa. Kaikilla se laihduttaminen ei todellakaan maagisesti verenpainetta laske. Mulla oli kohonnut verenpaine jo lukioiässä jolloin painoin alle 50 kg - todennäköisesti sukurasituksen vuoksi. Joka tapauksessa, ko. lääkäri ei missään vaiheessa käskenyt mua laihduttamaan tai saarnannut mistään ylipainoon liittyvästä vaan oli todella asiallinen ja ystävällinen. Eikä ollut mikään yksityinen lääkäri. Eikä ollut sekään lääkäri joka kohonneen verenpaineen lukioikäisenä mulla totesi. Eli AP, suosittelen vaihtamaan lääkäriä.

Rohkaisevaa kuulla tämä. Kiitos. Ehkä kokeilen vielä kerran.

Ap

Juuri oli tutkimus, että nimenomaan laihuus on se paras lääke about kaikkeen.

Kylmä tosiasia, et moni normaalipainon rajoissakin oleva hyötyisi laihtumisesta.

Terveysmenot räjähtää käsiin jos tätä ei tunnusteta.

Eiköhän tuo ole tunnustettu jo kauan sitten. Se vaan etteivät ihmiset laihdu silmän räpäyksellä tällä tunnustuksella.

Vierailija
135/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman ohis. Mutta itseäni Ärsyttää kun aina kyn puhutaan elämäntapojen muutoksesta keskitytään laihduttamiseen.

Elämäntapojen muutos on kokonaisvaltaisempaa. Kitu ruokavaliot voivat joillekin toimia alku starttina, mutta eikö olisi parempi keskittyä ravinnon sisältöön, mahdollisiin ruoka aikoihin, annoskoon muutoksiin, mikä kullekin yksilöllisesti sopii. Liikunnan lisääminen arkeen, levon tarpeen tyydyttämiseen, stressin vähentämiseen ym.

Pysyvä muutos on kestävämpää kun hokkuspokkus ruokavaliot. (Kitukeitot ym.)

Hitaampi painon putoaminen muutosten seurauksena on parempi kuin nopea hokkuspokkus, veltto iho tai kuurin jälkeinen nopea painon nousu/jojoilu.

Kammottavaa lukea kuinka heppoisesti täällä ehdotetaan lihavuusleikkausta ratkaisuksi ylipainoon. Se vaatii pysyviä muutoksia elämäntapoihin ja voi olla vaarallista. Moni leikkauksen läpikäynyt ei ole pystynyt pysymään uusissa elämäntavoissa ja ei ihme. Silti en heitä arvostelisi niin kuin joku tässä ketjussa.

Vierailija
136/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä tiedot olen antanut terveydenhuollossa. Sinulle ne eivät kuulu millään tapaa

Ap

Ehkä et saa hoitoa koska olet kusipäinen ihminen.

Vierailija
137/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduta.

Vierailija
138/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli täälläkin kelpaa vain yksi vastaus, se mieluinen? Se, että ethän sinä ap tälle tilanteelle mitään olisi voinut tehdä, älä suotta pistä tikkua ristiin terveytesi eteen, kun se on nuo geenit!

Tässä lääkärin vastaus, joka näkee sinunlaisia potilaita vastaanotollaan koko ajan: oikeasti perinnöllistä verenpainetautia esiintyy Suomessa tasan kolmea muotoa, jokainen niistä hyvin, hyvin harvinainen. Näissä verenpaineen nousu on myös suomeksi sanottuna ihan helvetinmoinen, eli lääkärisi kyllä olisi pistänyt sinut jatkotutkimuksiin jos epäilisi näitä geeneistäsi johtuvia syitä verenpaineeseesi.

Sinulla on siis ns. essentiaalinen hypertensio, joka on useimmiten sekoitus perimää ja elintapoja (lihavuuttasi). Perimän vaikutus essentiaalisen hypertension synnyssä on nykykonsensuksen mukaan n. 30%. Laihdutus ja terveelliset elämäntavat siis auttavat sinunkin verenpaineeseesi, jos ei yksin niin lääkityksen rinnalla.

Sori, tämä on totuus. Puhtaan geneettinen hypertensio on yhdessä geenissä siirtyvä, olemattoman harvinainen ominaisuus (tosin tavataan esim. pahasti sisäsiittoisissa eläinkannoissa enemmän, jos sukusi on ns. siskon ja serkun nussijoita niin pyydähän jatkotutkimuksia), hypertensioon voi siis käytännössä aina vaikuttaa kuluttamalla enemmän kuin syö. Ei tule nyt sulle mieluisaa vastausta mutta näin tämä nyt valitettavasti on, lääkärisi ovat olleet täysin oikealla linjalla kun ovat viitanneet lihavuuteesi ongelman syynä.

Ovatko olleet oikeassa ettei AP saa apua verenpaineeseen?

Toki kai lihavatkin hoidetaan lääkityksellä eikä jäädä odottamaan mahdollista painonpudotusta vuosikausiksi?

Se kai vasta todella typerää on ja kallista jos lihava ihminen saa sitten aivoinfarktin ja päätyy työkyvyttömäksi.

Vierailija
139/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa oikeasti yrittää laihduttaa. Minullakin oli jonkin verran ylipainoa ja alkoi verenpaine nousemaan ja sokerit myös. Lääkärissä sanottiin ihan suoraan, että laihdutus, jos meinaat pysyä terveenä. Tein näin. Kun kävin kontrollissa, paineet ja sokerit oli laskeneet. Lääkäri kehui ja alkoi suhtautua vakavasti. Hän tajusi, että tein töitä käskettyä ja otin asiat vakavasti. Joten hän suhtautui samalla tavalla.

Tässä on vain se, että mielestäni on lääkäriltä väärin kehua painon laskusta, jos hän ei tarkalleen tiedä, miten se on tapahtunut. Onpas esim. tervettä, että on jollakin pussikeitoilla tai kokonaan syömisen lopettamalla on saanut painon laskemaan (en sano, että sinä kirjoittaja teit näin, mutta monet tekevät). Hienoa, että potilas joutuu seuraavaksi mahdollisesti anoreksian vuoksi sairaalaan?

Itse olen mm. tehnyt tällaisia muutoksia omaan arkeeni:

- myin autoni ja pyöräilen nykyisin noin 100 kilometriä viikossa

- aloin käydä salilla aluksi 2 kertaa viikossa ja nyt 3 kertaa viikossa

- pilkon joka aamu kulhollisen vihanneksia ja hedelmiä ja syön sen päivän aikana

- olen tehnyt päivärutiinit, joissa on helppo pysyä. Rutiinien mukaan tulee syötyä säännöllisesti joka päivä 4 ateriaa. Tässä olen pysynyt hyvin. Ruokavalio ei ole fitnessbodaajan, mutta en närästyksenkään takia voi vetää esim. hampurilaisia tai suklaata joka päivä niin kuin jotkut vastanneista epäilivät.

Mielestäni nämä muutokset ovat hyviä askeleita terveellisessä elämässä, mutta kiitosta ja kehuja ei keneltäkään tule ellei paino putoa. Tai sitä, että saisi terveysasioissaan hoitoa.

Ap

Hieno alku!

Itse suosittelen että liityt vaikka painonhallinta ryhmään. Siellä saat 3 kuukauden aikana paljon hyvää tietoa ruokavalioista ja siitä miksi paino jumittaa. Ravitsemusterapeutti laatii henkilökohtaisen ruokavalion. Terveyden ammattilaiset on koko tuon ajan tukena.

Suosittelen!

Vierailija
140/254 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menee lääkäriin jonkun oireen takia, lääkärit aina ensin miettivät, mikä on todennäköisin syy oireeseen. Korkean verenpainaan taustalla yleisimmin ovat ylipaino, tupakointi, runsas alkoholinkäyttö, runsas kofeiinipitoisten juomien käyttö, runsas suolan käyttö sekä tiettyjen tulehduskipulääkkeiden pitkäaikainen ja/tai runsas käyttö. Lääkärin näkökulmasta ei ole järkevää alkaa hoitaa oiretta (jos oire ei kuitenkaan ole vaarallisella tasolla) ennenkuin oireen syihin on tehty muutoksia. Pilleri poskeen ei ole enää nykyisin se, mitä lääkärit ensimmäisenä määräävät. Mulla on jo ikää sen verran, että on kokemusta lääkäreissä käynneistä monelta vuosikymmeneltä ja tosiasia on, että yhä useammin lääkärit pyrkivät olemaan määräämättä lääkkeitä ensimmäiseksi vaihtoehdoksi. Ylipainoinenkin voi saada verenpainelääkityksen, jos lääkäri katsoo verenpaineiden olevan huolestuttavan korkeita. Aloittajan kirjoituksista ei käynyt selville, ovatko hänen verenpaineensa huolestuttavan korkeita vai haluaisiko hän verenpainelääkityksen vain siksi, että hänen suvussaan on korkeaa verenpainetta. Jos aloittajan verepaine on ylipainosta huolimatta kutakuinkin normaali (mikä on hyvinkin mahdollista, koska aloittaja on kertomansa mukaan keskimääräistä liikunnallisempi ihminen), tietenkään lääkäri ei aloita verenpainelääkitystä. Ei diabeteslääitystä, reumalääkitystä, sepelvaltimotautilääkitystä tai muitakaan lääkityksiä aloiteta vain sillä perusteella, että näihin sairauksiin on geneettinen sukurasite. Siis ikäänkuin varmuuden vuoksi. Jos aloittajalla on nyt normaalin rajoissa oleva verenpaine, lääkitys aiheuttaisi vain verenpaineen laskemisen liian alas. 

Toivon, että et ap loukkaannu, mutta mulle tuli mieleen, että jos olet ollut aiemmin syömishäiriöinen, oletko sittenkään mitenkään järkyttävän lihava? Vai ajatteletko vain, että esim 10 kg ylipainosi olisi suurikin riskitekijä verenpaineesi suhteen? Jos verenpaineesi ovat nyt normaalin rajoissa eikä ylipainoakaan ole useita kymmeniä kiloja, lääkäri on hyvinkin voinut katsoa, että et tarvitse verenpainelääkkeitä vaan jo se riittää, että laihdutat muutaman kilon. Ja kerroit vielä, että kulutat liikkumalla 1800 kcal joka päivä, joten jos sulla olisi esim 30-40 kg ylipainoa, et välttämättä edes kykenisi liikkumaan niin paljon. Siitäkin mietin, että oletko sittenkin vain omasta mielestäsi lihava. 

Lääkäreiden kehotukset laihduttamiseen voivat johtua yksinkertaisesti siitä, että lääkärit eivät katso verenpaineesi olevan sellainen, että tarvitsisit lääkityksen. Ja jotta et tulisi tarvitsemaan verenpainelääkitystä jatkossakaan, olisi hyvä pyrkiä normaalipainoon. Verenpaineen heittely on täysin normaalia. Fyysinen tai psyykkinen rasitus, kofeiini ja moni muu voi nostaa verenpaineen varsin korkeaksikin ilman, että siitä olisi mitään vaaraa. Paljon oleellisempaa on, mikä on verenpaineen taso silloin, kun ei ole tehnyt mitään em verenpainetta kohottavista asioista. Jos se taso on normaalin rajoissa, verenpainelääkitykselle ei ole tarvetta.