Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En koe saavani tasavertaista kohtelua terveydenhuollossa lihavuuteni vuoksi

Vierailija
25.10.2022 |

Olen yrittänyt vuosia saada hoitoa erääseen sairauteen, jota yleisesti pidetään lihavuuden liitännäissairautena. Sitä se varmasti onkin, mutta minulla on siihen myös sukutaustaa. Lähisuvustani löytyy useita henkilöitä, jolla on sama vaiva ja kaikki heistä eivät ole lihavia.

Kun itse menen lääkäriin ja yritän saada hoitoa tähän asiaan, niin vastaus on aina sama. Siis että laihduta, kiitos ja näkemiin. Kerran sain yhden käynnin ravitsemusterapeutille ja käynti oli tyyliä "ei kannata olla liian ankara itselleen, kyllä jälkiruokaakin saa kerran päivässä syödä". Siis sellainen, joka ei auta tilanteeseeni lainkaan.

Itselläni on takana traumaattinen lapsuus pahoinpitelevien vanhempien toimesta ja rankka koulukiusaamistausta sekä vuosien syömishäiriökierre, jolloin on tullut rankasti jojo-laihdutettua. Olen viimein saanut jokseenkin normalisoitua suhteeni ruokaan, lisännyt huomattavasti hyötyliikunnan määrää sekä käyn salilla kolmesti viikossa. Tämä ei silti ole korjannut lihavuutta. Pussikeittokuureihin en enää ikinä aio alkaa, sillä kehoni on kärsinyt jo ihan tarpeeksi. Ennemmin olen lihava kuin enää laitan aineenvaihdutaani enemmän sekaisin.

Miksi en siis voi saada sairauteeni hoitoa? En ole mielestäni laiska ja välinpitämätön, vaan työelämässä ja pärjään siellä hyvin. En koe tuhlailevani kenenkään verorahoja ja koitan juuri huolehtia siitä, että pysyisin työkykyisenä pidempään.

Jos ja kun tämä ketju alkaa kerätä vihapuhetta lihavia kohtaan, niin toivoisin, ettette silti ilmoittaisi ketjua asiattomaksi. Jos keskustelut vaiennetaan vihapuheen takia, niin yhteiskunnan ongelmista ei voi puhua vapaasti.

Ja mahdollisille vihaajille vastaan, että kun on peruskoulusta selvinnyt lihavana, niin ei muutaman huonosti voivan nettihuutelijan kommentit tunnu yhtään missään. Toivon, että se syy, miksi voitte huonosti, ratkeaa parhain päin.

Kommentit (254)

Vierailija
241/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaat ajan ylipainoon perehtyneeltä sisätautilääkäriltä .Aiinakin Yksityiseltä löytyy esim.Mehiläiseltä .Parempi mennä suoraan sen alan asiantuntijalle kuin turhautua kun ei saa apua julkiselta.

Vierailija
242/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas on kokemus, että verenpainelääkkeitä määrätään hyvinkin helposti. Toki laihdutusohjeiden kanssa, mutta määrätään kuitenkin. Parempi tietysti olisi pärjätä ilman lääkitystä.

Minäkään en usko, ettei ap saa verenpaineeseen hoitoa lihavuuden takia. Vp hoidetaan aina.

Hoidetaan aluksi elämäntapamuutoksella ellei painetta ole oikeesti paljon.

Itselläni vähän korkea ja ohje on elämäntapamuutokset, ruoka ja ulkoilu. 

Onhan tässäkin ketjussa juttua ohi ja ilkeilyä. Mielestäni aloittaja on kyllä sikäli hyvässä asemassa, että hän haluaa apua.

Elintasosairaudet vaatinee kuitenkin elintapojen tarkastelua ja muutosta mahdollisen lääkityksen ohella. Voisitko aloittaja kertoa ikäsi. Ehkä voisin neuvoa tai sitten en. Olen terveydenhoitaja ja pitänyt painonhallintaohjauksia joskus kauan sitten. Jos motivaatio kohdallaan, asia onnistuu kyllä ajan kanssa.

En ole ap, mutta voisitko neuvoa mua? Olen 62v. ja painan 64kg, pituutta on 157cm. Verenpaine noin 140/90.

Verenpaine on lääkärin tiedossa? Mitä sanoi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vihapuhetta se on, jos sanon, että lihavalla puolisollani laski verenpaineet normaalitasolle laihduttamalla?

Samaa suosittelen sinulle, koska kuormitat ympäristöä ja valtiontaloutta ja hyvinvointialueiden surkeita rahakirstuja asialla, joka on korjatttavissa.

Ei varmaan helposti, mutta sitäkin palkitsevammin. Mikä olisi sinulle sopiva keino?

Entäs sitten kun AP laihduttaa ja verenpaineet silti koholla? Jos on sukuvika niin eihän laihdutus siihen auta.

Meidän suvussa päinvastoin, sukuvikana erittäin matala verenpaine. Minulla BMI yli 40 ja silti verenpaineet huomattavan matalat. Samoin oli siskollani myös silloin kun oli erittäin lihava ja nyt normaalipainoisena eivät paineet ole muuttuneet suuntaan eikä toiseen, ovat ihan yhtä matalat kuin aina aikaisemmin.

Voitaisiinko siis vihdoin hyväksyä, että kaikki ihmiset ovat erilaisia? Jos meidän suvussa riesana matala verenpaine painosta riippumatta niin miksei jonkun toisen suvussa voisi olla juuri päinvastainen ongelma?

Vierailija
244/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas on kokemus, että verenpainelääkkeitä määrätään hyvinkin helposti. Toki laihdutusohjeiden kanssa, mutta määrätään kuitenkin. Parempi tietysti olisi pärjätä ilman lääkitystä.

mulla oli kerran hypertensiivinen kriisi eikä kukaan antanu mitään lääkettä siihen. Paineet oli jotain 190/ 150 ellen väärin muista. Vieläpä sairaalassa ollessani, he itse mittasi sitä.

Näin.

Nyt jotain 96/50 tänään. Syytä en tiiä

Vierailija
245/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mulla oli kerran hypertensiivinen kriisi eikä kukaan antanu mitään lääkettä siihen. Paineet oli jotain 190/ 150 ellen väärin muista. Vieläpä sairaalassa ollessani, he itse mittasi sitä.

Näin.

Nyt jotain 96/50 tänään. Syytä en tiiä

Ja, olin ylipainoinen sillon 80 kg, nyt vähemmän 70 kg. Suvussa korkeaa vp, kaikilla muilla lääkkeet.

Vierailija
246/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet siinä mielessä jo pitkällä ongelmiesi ratkaisussa, että tunnistat traumataustasi ja syömishäiriösi sekä olet päättänyt lopettaa pikalaihdutusdieetit. Lisäksi harrastat liikuntaa, mikä on hienoa. Mikä on seuraava askeleesi? Itse ajattelen, että sinun kannattaisi ehkä hakeutua terapiaan, jossa käsitellään traumoja ja syömishäiriötä. Kun nämä solmut alkavat riittävästi avautumaan, siihen tueksi sitten ravitsemusterapeutilla käyntejä niin, että saat ruokavalion kuntoon.

Onnea matkaan!

Vierailija
247/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät ihmiset.

'

Jokainen meistä lihavista tietää olevansa lihava.

Jokainen meistä lihavista tietää, että lihavuus on haitallista ja epäterveellistä.

Jokainen meistä lihavista haluaisi laihtua.

Jokainen meistä lihavista tietää, että pitäisi laihtua.

Jokainen meistä lihavista on yrittänyt laihduttaa.

Jokainen meistä lihavista tietää, millaisia ovat terveelliset elämäntavat.

'

Mutta. Niiden terveellisten elämäntapojen soveltaminen käytäntöön ei meiltä lihavilta onnistu.

'

"Miksi???", te kysytte.

"Hemmetin läskit, syökää vähemmän ja liikkukaa enemmän, ei ole niin vaikeaa!!!", te sanotte.

'

Mutta kyllä, kyllä se on meille vaikeaa.

'

Lihavuus johtuu ylensyönnistä. Ylensyönti on syömishäiriö. Syömishäiriö on mielenterveyshäiriö. Ja näihin mielenterveysongelmiin on todella vaikea saada apua. Näistä mielenterveysongelmista on todella vaikea päästä eroon.

'

"Yrittäkää edes, nähkää vaivaa!!!", te sanotte.

Voi, kyllä me todellakin näemme vaivaa. Joka ikinen päivä yritämme lopettaa liiallisen syömisen. Mutta se ei onnistu omin avuin. Olemme voimattomia mielenterveysongelmamme edessä. Tarvitsemme apua.

'

Lihavuuteen ei auta se, että meitä haukutaan ja syrjitään.

Lihavuuteen ei auta se, että meidän käsketään syödä vähemmän ja liikkua enemmän.

Lihavuuteen ei auta se, että meidän käsketään ottaa itseämme niskasta kiinni.

Jos nämä auttaisivat lihavuuteen, eihän meillä edes olisi lihavia.

'

Auttaako masentunutta, että häntä haukutaan ja syyllistetään? Auttaako häntä, jos häntä käsketään ottaa niskasta kiinni? Auttaako häntä, jos hänelle sanotaan, että hän on riesa, loinen ja yhteiskunnalle haitaksi?

'

Toistan: syömishäiriö on mielenterveyshäiriö.

'

-ohis, ei ap-

Kiitos. Itsekin ajattelen, että on tärkeää, että AP on vihdoin saavuttanut terveen ruokasuhteen. Ilman sitä pysyvä painonpudotus tuskin on edes mahdollista. Tästä syystä myös miesten on monesti helpompi laihduttaa. Miehille pizza on pizzaa ja mässy mässyä. Ei siis mitään minkä mies kokisi, esimerkiksi määrittävän ihmisarvonsa. Silloin ruokaan on helpompi suhtautua objektiivisesti ja ajatella, että tänään syön pastan sijasta fetasalaatin. Naisilla ruoka ja ulkonäkö taas liittyy vahvasti minäkuvaan. Olen AP:n puolella siinä, että on typerää käskeä AP:ta laihduttamaan ilman apua laihdutukseen. AP:han on tehnyt niin jo monesti ja ilmeisesti päätynyt vain lihomaan entisestään. Jos lopputulos on kerta tiedossa, miksi ottaa riski AP:n lihomisesta ja sen mahdollisesta negatiivisesta vaikutuksesta verenpaineeseen?

Vierailija
248/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli täälläkin kelpaa vain yksi vastaus, se mieluinen? Se, että ethän sinä ap tälle tilanteelle mitään olisi voinut tehdä, älä suotta pistä tikkua ristiin terveytesi eteen, kun se on nuo geenit!

Tässä lääkärin vastaus, joka näkee sinunlaisia potilaita vastaanotollaan koko ajan: oikeasti perinnöllistä verenpainetautia esiintyy Suomessa tasan kolmea muotoa, jokainen niistä hyvin, hyvin harvinainen. Näissä verenpaineen nousu on myös suomeksi sanottuna ihan helvetinmoinen, eli lääkärisi kyllä olisi pistänyt sinut jatkotutkimuksiin jos epäilisi näitä geeneistäsi johtuvia syitä verenpaineeseesi.

Sinulla on siis ns. essentiaalinen hypertensio, joka on useimmiten sekoitus perimää ja elintapoja (lihavuuttasi). Perimän vaikutus essentiaalisen hypertension synnyssä on nykykonsensuksen mukaan n. 30%. Laihdutus ja terveelliset elämäntavat siis auttavat sinunkin verenpaineeseesi, jos ei yksin niin lääkityksen rinnalla.

Sori, tämä on totuus. Puhtaan geneettinen hypertensio on yhdessä geenissä siirtyvä, olemattoman harvinainen ominaisuus (tosin tavataan esim. pahasti sisäsiittoisissa eläinkannoissa enemmän, jos sukusi on ns. siskon ja serkun nussijoita niin pyydähän jatkotutkimuksia), hypertensioon voi siis käytännössä aina vaikuttaa kuluttamalla enemmän kuin syö. Ei tule nyt sulle mieluisaa vastausta mutta näin tämä nyt valitettavasti on, lääkärisi ovat olleet täysin oikealla linjalla kun ovat viitanneet lihavuuteesi ongelman syynä.

Mielenkiintoista, mulle lääkäri määräsi verenpainelääkettä mitattuaan verenpaineeni kahdesti muun käynnin yhteydessä, totesi, että lääkitys kannattaa aloittaa mahdollisemman varhain, kun verisuonet joustavat vielä.

Ap sanoo, ettei laihdutuksesta tule mitään ja perusteli mielestäni asiallisesti miksei. Onko nyt siis ainoa vaihtoehto odotella ilman lääkitystä että tilanne pahenee? Kun itsellä ei ole kokemusta syömishäiriöstä, ovat asiat juuri näin yksinkertaisia, lihaville todetaan että laihduta ja anorektikoille että syö. 

Vierailija
249/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihmetellyt, ettei kukaan lääkäri ole koskaan maininnut painonpudotusta hoitokeinona. Olen 159cm ja lihonut viidessä vuodessa 54kg -> 69kg. Näytän ulkoisesti aika normaalilta, hiukan tukevalta. Tämän viiden vuoden aikana on ilmaantunut mm. karvojen liikakasvua, hengenahdistusta (parhaillaan tutkitaan astmaa) ja verenpaine on noussut. Itse syytän painoa ainakin karvankasvusta, astma olisi kaltaiselleni allergikolle varmaan kehittynyt joka tapauksessa ennen pitkää. Tosin ylipaino varmasti pahentaa oireita.

Vierailija
250/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vihapuhetta se on, jos sanon, että lihavalla puolisollani laski verenpaineet normaalitasolle laihduttamalla?

Samaa suosittelen sinulle, koska kuormitat ympäristöä ja valtiontaloutta ja hyvinvointialueiden surkeita rahakirstuja asialla, joka on korjatttavissa.

Ei varmaan helposti, mutta sitäkin palkitsevammin. Mikä olisi sinulle sopiva keino?

Luuletko että ap. ei tiedä tuota! Tullaan vaan viisastelemaan ap.:lle!

Vierailija
251/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalloiseen ylipainoon on kaksi hoitomuotoa. Laihduttaminen (minkä kukaan muu ei voi puolestasi tehdä) tai liikalihavuusleikkaus (joka tosin on kallis eikä ole varmuutta ettet sen jälkeen jatka samalla roskaruuan kulutuksen ja liikkumattomuuden linjalla). Tee valintasi äläkä mäkätä täällä yhtään sen enempää kuin mitä olet jo tehnyt.

Voi sua ressukkaa, joka et ole edes suolistohormoneista eli Ozempicista tai Saxendasta kuullut..!

Niillä voi laihduttaa  ja erittäin vaivattomasti! Sunkin kantsii tutustua.

Suolistohormoneihin voi vaikuttaa syödyllä ruualla, lääkkeitä siihen ei tarvita. Hyvin tervettä ja vaivatonta ja halpaa. Sunkin kantsii tutustua.

Vierailija
252/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli täälläkin kelpaa vain yksi vastaus, se mieluinen? Se, että ethän sinä ap tälle tilanteelle mitään olisi voinut tehdä, älä suotta pistä tikkua ristiin terveytesi eteen, kun se on nuo geenit!

Tässä lääkärin vastaus, joka näkee sinunlaisia potilaita vastaanotollaan koko ajan: oikeasti perinnöllistä verenpainetautia esiintyy Suomessa tasan kolmea muotoa, jokainen niistä hyvin, hyvin harvinainen. Näissä verenpaineen nousu on myös suomeksi sanottuna ihan helvetinmoinen, eli lääkärisi kyllä olisi pistänyt sinut jatkotutkimuksiin jos epäilisi näitä geeneistäsi johtuvia syitä verenpaineeseesi.

Sinulla on siis ns. essentiaalinen hypertensio, joka on useimmiten sekoitus perimää ja elintapoja (lihavuuttasi). Perimän vaikutus essentiaalisen hypertension synnyssä on nykykonsensuksen mukaan n. 30%. Laihdutus ja terveelliset elämäntavat siis auttavat sinunkin verenpaineeseesi, jos ei yksin niin lääkityksen rinnalla.

Sori, tämä on totuus. Puhtaan geneettinen hypertensio on yhdessä geenissä siirtyvä, olemattoman harvinainen ominaisuus (tosin tavataan esim. pahasti sisäsiittoisissa eläinkannoissa enemmän, jos sukusi on ns. siskon ja serkun nussijoita niin pyydähän jatkotutkimuksia), hypertensioon voi siis käytännössä aina vaikuttaa kuluttamalla enemmän kuin syö. Ei tule nyt sulle mieluisaa vastausta mutta näin tämä nyt valitettavasti on, lääkärisi ovat olleet täysin oikealla linjalla kun ovat viitanneet lihavuuteesi ongelman syynä.

Mielenkiintoista, mulle lääkäri määräsi verenpainelääkettä mitattuaan verenpaineeni kahdesti muun käynnin yhteydessä, totesi, että lääkitys kannattaa aloittaa mahdollisemman varhain, kun verisuonet joustavat vielä.

Ap sanoo, ettei laihdutuksesta tule mitään ja perusteli mielestäni asiallisesti miksei. Onko nyt siis ainoa vaihtoehto odotella ilman lääkitystä että tilanne pahenee? Kun itsellä ei ole kokemusta syömishäiriöstä, ovat asiat juuri näin yksinkertaisia, lihaville todetaan että laihduta ja anorektikoille että syö. 

Ja masennusta sairastavalle:

Kyllä se siitä, otat vaan itseäsi niskasta kiinni.

Vierailija
253/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuollainen häiritsee niin laihduta. Se ei ole vaikeata: syöt vain vähemmän.

Vierailija
254/254 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en usko, ettei ap saa verenpaineeseen hoitoa lihavuuden takia. Vp hoidetaan aina.

Hoidetaan aluksi elämäntapamuutoksella ellei painetta ole oikeesti paljon.

Itselläni vähän korkea ja ohje on elämäntapamuutokset, ruoka ja ulkoilu. 

Onhan tässäkin ketjussa juttua ohi ja ilkeilyä. Mielestäni aloittaja on kyllä sikäli hyvässä asemassa, että hän haluaa apua.

Elintasosairaudet vaatinee kuitenkin elintapojen tarkastelua ja muutosta mahdollisen lääkityksen ohella. Voisitko aloittaja kertoa ikäsi. Ehkä voisin neuvoa tai sitten en. Olen terveydenhoitaja ja pitänyt painonhallintaohjauksia joskus kauan sitten. Jos motivaatio kohdallaan, asia onnistuu kyllä ajan kanssa.

En ole ap, mutta voisitko neuvoa mua? Olen 62v. ja painan 64kg, pituutta on 157cm. Verenpaine noin 140/90.

Voin, jos ongelma on verenpaine ja mainitsemasi yksittäinen luku on vähän korkea. Mutta se ei kerro koko totuutta. Missä yhteydessä mitattu, onko ollut lepoa, olitko lääkärissä, kaikella merkitystä. Jos lääkärillä, hän on varmaan sanonut, että vähän korkea, mutta se on tavallista siinä tilanteessa.

Painosi on minusta hyvä ikään nähden ja kannattaa pitää huolta, ettei nouse, koska iän myötä lihakset tuppaa pienenemään riippuen minkä verran harrastaa liikuntaa.

Onko sinulla verenpainemittari? Eli kotona saa parhaat tulokset ohjeitten mukaan, onko kotimittaria? Onko lääkitystä mihinkään tautiin?

Verenpainehan on vaihteleva, joten vasta monen päivän tai viikon lukemilla näkyy keskiarvo ja siihen vaikuttavat tekijät.

Kiitos vastauksesta. Mulla on kotona mittari ja tuo lukema on tavallaan keskiarvo. Mittaan aamulla herättyäni kahteen kertaan ja illalla samoin. En tee näin joka päivä, mutta useamman päivän peräjälkeen. Mitään lääkitystä ei mihinkään ole.  Kävelen joka päivä vähintään tunnin (en kuitenkaan vesisateessa) useimmiten enemmänkin.  Kauppareissut sisältyy tuohon, joten välillä on painoakin mukana. Kävelyni on vauhdiltaan noin 4km/h, näin siksi, että työssäni sain aikoinaan juosta kiireessä ihan tarpeeksi (postimies) nyt otan lunkisti :) Ammatista johtuen en mene ulos vesisateella, siitäkin sain jo osani.

Lääkärissä en ole käynyt.

T. se 62v.