Jos on koiraihminen, kiintyykö kissaan?
Olen liikuntarajoitteinen nykyään, enkä voi ottaa enää koiraa, vaikka kovasti haluaisin. Siksi harkitsen kissan ottamista. Kissan ulkoiluttaminen kyllä onnistuisi, pystyn siis toki liikkumaan, en vain siten kuin koiran lenkitys edellyttäisi. Nyt mietityttää vain se, tulisiko minusta kissaihmistä? Onko teistä joku tehnyt vastaavan vaihdon, miten meni?
Kommentit (294)
Olen koiraihminen, mutta varmasti kiintyisin myös kissaan, jos sellaisen joskus ottaisin. Monilla kevereillani on kissoja ja kavereilla käydessä kissatkin ovat tulleet tervehtimään ja kiehnäämään jalkoihin jolloin olen rapsutellut niitä ja vähän jopa leikkinytkin niiden kanssa. Kissatkin ovat omalla tavallaan todella kivoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta en osaa sanoa, mutta minä en ole oppinut. Kissat ovat ok, mutta en minä koe niitä samalla tavalla ihaniksi kuin koirat ovat, koska kissat ovat aika erilaisia kuin koirat.
Monet sisäkissat kärsivät liikunnan puutteesta ja ovat siksi käytösongelmaisia. Siksi olen alkanut epäillä, että kissa ei edes ole sopiva kotieläimeksi tai ainakaan se ei sovi kaikille kissoille. Ulkona pitämiseen taas liittyy paljon vaaroja sekä kissoille että pikkulinnuille.
En ottaisi sisäkissaa ainakaan pieniin tiloihin. Tallilla ja navetassa maaseudulla taas kissa on ihan mainio lemmikki, saa virikkeitä ja voi paremmin.
Ei sellaista eläintä ole olemassakaan kuin sisäkissa. Omistajan välinpitämättömyyttä ja laiskuutta jos ei ulkoiluta kissaansa.
Sisäkissa on ainoa, mikä on olemassa, jos lainsäädännön mukaan mennään eivätkä eläinsuojelupaikatkaan luovuta kuin "sisäkissoiksi", vaikka tulisi keskustella siitä, onko kissa lainkaan sovelias lemmikki nykyaikaan kenellekään. Monet kissat kärsivät lajityypillisen käyttäytymisen puuttumisesta pienissä asunnoissa ja ulkoilu valjaissa on siihen naurettava ratkaisu. Kissahan pelkää ja pikkuhäkit taas ovat liian pieniä, ellei sitten ole koko takapihaa päällystetty ja aidattu verkolla. Harvemmin on.
Miksi kissojen rääkkäämisestä puhutaan niin vähän, sillä lajityypillisen käyttäytymisen puuttuminen on eläimelle rääkkäystä.
Ei se narussa kulkeminen ole koiralle yhtään sen lajityypillisempää kuin kissallekaan. Jostain syystä se on silti sille välttämätöntä ja kissalle ei. Naurettava ajatus.
Kissa on täysin erilainen eläin kuin koira, itsenäinen, eikä sitä ole jalostettu ihmisen kanssa toimimaan. Koira on olemassa siksi, että se on jalostettu erilaisiin tehtäviin ja yhteistyöhön ihmisen kanssa.
Taidat valitettavasti kuulua niihin, jotka eivät tahdo nähdä rakastamansa eläimen lajityypillistä käytöstä ja miten se ei toteudu.
Ei toteudu, se on selvä. Kissalle lajityypillistä käytöstä on vapaana saalistaminen. Kun se on lemmikki, yritetään toteuttaa näitä viettejä toiseksi parhaalla mahdollisella tavalla, eli leikittämällä ja valjasulkoilulla. Vai mikä on sinun tekosyysi vangita eläin sisätiloihin vuosiksi? Laiskuus?
Kissa voi toteuttaa sisällä viettejään lelujen kanssa. "Teko"syitä pitää sisäkissaa ovat esimerkiksi kissan oma turvallisuus sekä lähiympäristön pieneläinlajien säilyvyys.
Saat sillä taluttimella mainiosti säädettyä sitä mitä kissa saa ulkoillessaan kiinni. Eikä sitä kannata auton allekaan päästää, painat sitä flexin pysäytysnappulaa ennen kuin niin käy. Laiskottaako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta en osaa sanoa, mutta minä en ole oppinut. Kissat ovat ok, mutta en minä koe niitä samalla tavalla ihaniksi kuin koirat ovat, koska kissat ovat aika erilaisia kuin koirat.
Monet sisäkissat kärsivät liikunnan puutteesta ja ovat siksi käytösongelmaisia. Siksi olen alkanut epäillä, että kissa ei edes ole sopiva kotieläimeksi tai ainakaan se ei sovi kaikille kissoille. Ulkona pitämiseen taas liittyy paljon vaaroja sekä kissoille että pikkulinnuille.
En ottaisi sisäkissaa ainakaan pieniin tiloihin. Tallilla ja navetassa maaseudulla taas kissa on ihan mainio lemmikki, saa virikkeitä ja voi paremmin.
Ei sellaista eläintä ole olemassakaan kuin sisäkissa. Omistajan välinpitämättömyyttä ja laiskuutta jos ei ulkoiluta kissaansa.
Joo, kissan ulkoiluttaminen se vasta hauskaa onkin!
Semmoinen once in a lifetime -juttu.
Olin luvannut viedä kissan ulos sillä aikaa kun omistaja oli poissa. Panta kaulaan, ovesta ulos ja matkaan.
Olin varautunut että kissa koikkelehtii, kulkee hiljaa tai mitä vain. Mutta se vain istui perseelleen eikä liikahtanut.
10 minuuttia seisoin odottamassa, sitten sanoin että nyt mennään sisään. No eihän kissat mitään tajua, se vain istui. Nykäisin hihnasta ihan kevyesti, niin elikko sai raivarin: se sylki ja kärisi kuin raivotautinen. Olin jo nähnyt ja kuullut millaisia arpia omistajilla oli kissansa kynsien jäljiltä naamassa ja käsissä, joten nyhdin elikon sisään ja jätin hihnoineen siihen.
Että semmonen 2 metrin ulkoilu.
Kannattaa ainakin kokeilla kissan kanssa olemista ennen kuin ostaa oman.
On ne sen verran outoja. Ja vaarallisia kynsineen.
Jos koira saisi samanlaisia raivareita ja purisi niin kuin kissa raapii (ja mieluiten ihmisen naamaa) niin koira vietäisiin piikille.
Mutta kissanomistaja vain hymistelee "se leikkii", käy tikkauttamassa poskensa, ja peli jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kotona pienenä ollessani kissa oli valjaissa ihan hysteerinen meni peloissaan matalalla poukkoillen, selvästi pelkäsi kuollakseen. Äiti lopetti ulkoilun lyhyeen.
Kissa pitää opettaa siihen pienestä saakka, meillä kissa kulki valjaissa ja flexissä kuin koira :D
Ei ole mikään pakko. Tämä on täysin keksitty ongelma, että kissa ei viihtyisi sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kissan ulkoiluttaminen se vasta hauskaa onkin!
Semmoinen once in a lifetime -juttu.Olin luvannut viedä kissan ulos sillä aikaa kun omistaja oli poissa. Panta kaulaan, ovesta ulos ja matkaan.
Olin varautunut että kissa koikkelehtii, kulkee hiljaa tai mitä vain. Mutta se vain istui perseelleen eikä liikahtanut.
10 minuuttia seisoin odottamassa, sitten sanoin että nyt mennään sisään. No eihän kissat mitään tajua, se vain istui. Nykäisin hihnasta ihan kevyesti, niin elikko sai raivarin: se sylki ja kärisi kuin raivotautinen. Olin jo nähnyt ja kuullut millaisia arpia omistajilla oli kissansa kynsien jäljiltä naamassa ja käsissä, joten nyhdin elikon sisään ja jätin hihnoineen siihen.
Että semmonen 2 metrin ulkoilu.
Kannattaa ainakin kokeilla kissan kanssa olemista ennen kuin ostaa oman.
On ne sen verran outoja. Ja vaarallisia kynsineen.Jos koira saisi samanlaisia raivareita ja purisi niin kuin kissa raapii (ja mieluiten ihmisen naamaa) niin koira vietäisiin piikille.
Mutta kissanomistaja vain hymistelee "se leikkii", käy tikkauttamassa poskensa, ja peli jatkuu.
Mikä tahansa eläin suuttuu kun sitä vedetään kaulan ympärille kiedotusta narusta. Vieläpä vieraan ihmisen toimesta.
Kissan ulkoilutus ei tosiaan aina ole hauskaa hommaa, mutta eipä ole koirankaan ja niin vain ne pääsevät ulos useampaan kertaan päivässä. Itsekin seison välillä 20 min paikallani kissan kanssa ulkona kun se tarkkailee lintuja tai vaanii hiiriä, mutta sellaista se on. En pistä omaa mukavuuttani lemmikkini hyvinvoinnin edelle koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisäkissa on ainoa, mikä on olemassa, jos lainsäädännön mukaan mennään eivätkä eläinsuojelupaikatkaan luovuta kuin "sisäkissoiksi", vaikka tulisi keskustella siitä, onko kissa lainkaan sovelias lemmikki nykyaikaan kenellekään. Monet kissat kärsivät lajityypillisen käyttäytymisen puuttumisesta pienissä asunnoissa ja ulkoilu valjaissa on siihen naurettava ratkaisu. Kissahan pelkää ja pikkuhäkit taas ovat liian pieniä, ellei sitten ole koko takapihaa päällystetty ja aidattu verkolla. Harvemmin on.
Miksi kissojen rääkkäämisestä puhutaan niin vähän, sillä lajityypillisen käyttäytymisen puuttuminen on eläimelle rääkkäystä.
Ei se narussa kulkeminen ole koiralle yhtään sen lajityypillisempää kuin kissallekaan. Jostain syystä se on silti sille välttämätöntä ja kissalle ei. Naurettava ajatus.
Kissa on täysin erilainen eläin kuin koira, itsenäinen, eikä sitä ole jalostettu ihmisen kanssa toimimaan. Koira on olemassa siksi, että se on jalostettu erilaisiin tehtäviin ja yhteistyöhön ihmisen kanssa.
Taidat valitettavasti kuulua niihin, jotka eivät tahdo nähdä rakastamansa eläimen lajityypillistä käytöstä ja miten se ei toteudu.
Ei toteudu, se on selvä. Kissalle lajityypillistä käytöstä on vapaana saalistaminen. Kun se on lemmikki, yritetään toteuttaa näitä viettejä toiseksi parhaalla mahdollisella tavalla, eli leikittämällä ja valjasulkoilulla. Vai mikä on sinun tekosyysi vangita eläin sisätiloihin vuosiksi? Laiskuus?
Kissa voi toteuttaa sisällä viettejään lelujen kanssa. "Teko"syitä pitää sisäkissaa ovat esimerkiksi kissan oma turvallisuus sekä lähiympäristön pieneläinlajien säilyvyys.
Saat sillä taluttimella mainiosti säädettyä sitä mitä kissa saa ulkoillessaan kiinni. Eikä sitä kannata auton allekaan päästää, painat sitä flexin pysäytysnappulaa ennen kuin niin käy. Laiskottaako?
Ei laiskota. Kissani viihtyy sisällä mutta valjaissa ja ulkona ei yhtään. Miksi kiusaisin eläintäni siksi että joku juntti keskustelupalstalla esittää mielipiteitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valjaissa ulkoilutus tai pieni häkki ulkona on irvikuva siitä, millaista liikuntaa ja virikkeitä kissa tarvitsisi.
Pitää paikkansa, mutta se ei ole syy vangita kissaa koko elämäkseen sisälle.
Ei olekaan, minusta pitäisi keskustella siitä onko kissa lainkaan sopiva kotieläin nyky-yhteiskuntaan.
Ei kannata. Keskustelu kääntyy aina räksytykseksi koiraihmisten taholta.
Älykkäät ihmiset valitsevat vertaisensa lemmikin ja sitten on koiraihmiset.
Kissa ei valitettavasti ole kovin älykäs, jos älykkyydellä tarkoitetaan ongelmanratkaisukykyä, mutta sillä on vahvat vietit ja se on itsenäinen eikä nauti ihmisen kanssa yhteistyöstä. Se juuri muodostaa ongelman miksi kissa ei sovellu lemmikiksi kovin hyvin verrattuna moneen muuhun eläimeen. Esimerkiksi sika sopisi paljon paremmin. Toki niitäkin paljon hyvättiin, kun muoti meni ohi.
Ilmiantakaa tuo eläinrääkkääjä trolli joka spämmää tänne noita rääkkäysvideoita ja käykää Youtubessa liputtamassa ne viestit lakia rikkoviksi! Joutuu trolli vastuuseen tuon materiaalin levittämisestä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiraihmiset on yleensä eläin r a s i s t e j a eli he pitävät vain koirista muttei kissoista.
Kissaihmiset pitää kaikista eläimistä.
Siksi minäkin pidän enemmän kissaihmisistä.
Olen allerginen kaikille karvaisille ja hilseisille eläimille joten en omista mitään.
Siinä taas yksi hullu kissatäti, jonka pään toksoplasmoosi on sekoittanut.
Siinä taas ääliö lukutaidoton rakki, joka ei osannut edes lukea viestiä loppuun jossa sanottiin ettei henkilö omista lemmikkejä? Tommosia räksyttäjiä te koiraihmiset olette. Lisäksi haluatte koiria lemmikeiksi joita pystyy alistaa ja eläinrääkätä kerrostaloasunnoissa vaikka koiran paikka on maaseudulla.
Moni kerrostalokoira saa enemmän virikettä ja liikutaa kuin maaseutukoira, jotka eivät välttämättä pääse edes häkista lenkille päivittäin tai joutuu vain pihalla haistelemaan omia hajuja päivästä toiseen.
Mikäs kehitysvammainen spämmiääliö tänne taas pesiytyi?
Meillä on ollut molempia, tällä hetkellä vain kissoja. Eläimet on omia persooniaan. Meillä koirat on aiheuttaneet enemmän vahinkoa kuin kissat. On järsitty kenkiä, syöty sohvaa ja ei ne whippetin pennun naskalihampaatkaan kivalta tunnu ihossa :D. Koirat on äänekkäämpi kuin kissat. Aina kuulee askelista missä koira menee, aluksi oli outoa tottua kissan hiljaisuuteen. Voivat ilmestyä äänettömästi mistä piilosta vaan tai ilmestyä selän taakse.
Kissojen elekieli on erilaista kuin koirilla, mutta kun sitä oppii tulkitsemaan niin ei kissaa ole yhtään vaikeampi lukea. Meillä on tosin aina ollut omapäisiä, "kissamaisina" pidettyjä rotuja Eli whippettejä ja salukeja. Ei ole kokemusta esim paimenroduista jotka varmaan eroaa enemmän.
Kissa on periaatteessa helpompi lemmikki, mutta tarvitsee silti virikkeitä ja ihmisen seuraa. Suosittelen ottamaan samantien kaksi kissaa. Ihminen ei täysin korvaa lajitoverin seuraa, ja on kiva seurata kaverusten puuhia.
Kun olin koiran kanssa lenkillä metsässä, niin vastaan tuli ihminen joka lenkitti kissaa. Siinä se kissa käveli yhtä nätisti ku mun koira flexin päässä. En tiiä miten kauan pitää kouluttaa että kissa suostuu flexillä liikkumaan. Mutta hauskalta vaikutti!
Vierailija kirjoitti:
Ilmiantakaa tuo eläinrääkkääjä trolli joka spämmää tänne noita rääkkäysvideoita ja käykää Youtubessa liputtamassa ne viestit lakia rikkoviksi! Joutuu trolli vastuuseen tuon materiaalin levittämisestä!
Ilmoitin sen poliisille, en nettipoliisille vaan oikealle poliisille.
Sisäkissa vaatii ehdottomasti kunnon kissojen kiipeily-raapimispuun virikkeeksi.
Lisäksi siistinä eläimenä hiekkalootaa on jaksettava puhdistaa aamuin illoin.
Sohvat voi suojata heittämällä viltti siihen kulmaan, mistä raapii.
Robotti-imuri päivittäin surisemaan, niin se minimoi karvat, mitä on siellä täällä.
Samaten kantsii harjaa paljon turkkia, jos ei tykkää karvoista.
Ja kissa ei ole yksineläjä. Kannattaa suoraan ottaa kaksi pentua, jotka aktivoivat toisiaan, leikkivät, painivat ja jahtaavat ja heistä on iloa toisilleen. Ihminen tuollaista toista pentua ei pysty korvaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissat on tylsiä, niihin ei saa kontaktia.
Ne vain maleksivat ja sotkevat ja päästelee rumia ääniä.Mä oon kerran lupautunut kissan hoitajaksi kun asuin solussa jonka vakkariasukas halusi jättää kissansa mulle, tuntemattomalle ihmiselle.
Rasittava otus roikkui lahkeessa aina kun olin kotona eli harvoin. Annoin ruoat ja vaihdoin hiekat kun olin luvannut. Mutta oli helpotus kun omistaja haki kattinsa pois muutaman päivän päästä.
Ja niitä väkämäisiä karvoja on sitten joka paikassa.
Rumia ääniä 😅 Ai niin kuin koiran räksytykseen ja ulvontaan verrattuna?
Ei normikoirat räksytä ja varsinkaan ulvo.
Ei jos ovat hyvin koulutettuja.
...mitä on ehkä 10% koirista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kissat oikein sovellu lemmikeiksi.
Parhaiten jollekin syrjäytyneelle joka viettää elämänsä kotona eikä keksi mitään tekemistä.
Siinä voi sitten tutkia kissan ilmeitä ja vinguttaa leluhiirtä.
Mutta ei kissoista saa kaveria lenkille, metsälle, kalaan, pyöräilemään, agilityyn, pelastustoimintaan, jäljestykseen, henkilöhakuun, metsäretkelle. Ylipäätään mihinkään mielekkääseen toimintaan.
Lasten kanssa se on tietysti vaarallinen.
Mää oon ehdottomasti koiraihminen, mutta mulla on nykyään kissa. Ollut nyt kohta kolme vuotta ja tulee olemaan, miten kauan elää (ikä ei ole tiedossa, mutta hyväkuntoinenhan tuo on. Vähintään 5-vuotias, ei pentu). Kissa tuli hoitooni "väliaikaisesti", kun sukulainen kuoli. Etsin sille ensin hyvää pysyvää kotia, johon HALUTAAN KISSA, mutta kiinnyin siihen niin, että jossain vaiheessa tajusin, etten pysty sitä kellekään antamaan.
Joskus aikoinaan jopa vähän pelkäsin kissoja. Siis vielä silloin, kun kissa haettiin kuolleen sukulaisen asunnosta, en uskaltanut nostaa sitä syliin, vaan kaverin piti nostaa. Nykyään uskallan sitä nostaa ja kantaa miten vaan ja ei pelota kynnet, vaan joskus tassuilla ja sormilla leikitään sängyllä makoillessa ja kissa saattaa leikkikynsitellä minua vähän, mutta ei häiritse, kun tiedän, että se tietää, minkä verran voi painaa kynnellä ilman että satuttaa minua ja tiedän, että se lopettaa heti kun haluan.
Kyllä mää oon kiintyny tohon kattiin, vaikken alunperin ees halunnu sitä ja tuntuu, että nykyään juttelemme sen kanssa samaan tapaan, kuin aikoinaan juttelin koirani kanssa. Siis en tarkoita mitään lässyttelyä vaan että katseista ja eleistä molemmat tietää, mitä toisella on mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissat on tylsiä, niihin ei saa kontaktia.
Ne vain maleksivat ja sotkevat ja päästelee rumia ääniä.Mä oon kerran lupautunut kissan hoitajaksi kun asuin solussa jonka vakkariasukas halusi jättää kissansa mulle, tuntemattomalle ihmiselle.
Rasittava otus roikkui lahkeessa aina kun olin kotona eli harvoin. Annoin ruoat ja vaihdoin hiekat kun olin luvannut. Mutta oli helpotus kun omistaja haki kattinsa pois muutaman päivän päästä.
Ja niitä väkämäisiä karvoja on sitten joka paikassa.
Rumia ääniä 😅 Ai niin kuin koiran räksytykseen ja ulvontaan verrattuna?
Ei normikoirat räksytä ja varsinkaan ulvo.
Ei jos ovat hyvin koulutettuja.
...mitä on ehkä 10% koirista.
Totta. Koira on vaativa lemmikki koulutuksen suhteen, mutta koska se tietynlaisena eläimenä vetoaa urpoihin, niin koiranomistajiksi sopimattomat ihmiset ottavat niitä ja jättävät koiransa kouluttamatta. Tästä tuli korona-aikaan ja sen jälkeen valtava ongelmakin, kun kodit täyttyivät pikkukoirista joiden tarpeisiin ja kouluttamiseen ei jaksettukaan panostaa. Sitten vaan dumpattiin ne eläimet eteenpäin. Hienoa toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YHYY YHYY😩
Ja taas typerä koiraihminen halusi todistaa älynsä vähäisen valon.
Ottaisin kissan vain omakotitaloon ja laittaisin sellaisen aidan ettei se pääsisi siitä ylös. Ylhäältä siis taivutetaan verkko pihallepäin.