Jos on koiraihminen, kiintyykö kissaan?
Olen liikuntarajoitteinen nykyään, enkä voi ottaa enää koiraa, vaikka kovasti haluaisin. Siksi harkitsen kissan ottamista. Kissan ulkoiluttaminen kyllä onnistuisi, pystyn siis toki liikkumaan, en vain siten kuin koiran lenkitys edellyttäisi. Nyt mietityttää vain se, tulisiko minusta kissaihmistä? Onko teistä joku tehnyt vastaavan vaihdon, miten meni?
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Olen sekä-että.
Kiinnyn syvästi sekä kissoihinj että koiriin <3
Ihan sama juttu, nyt sylissäni velttoilee ja lekottelee hoitokissa, joka taitaa olla maailman laiskin katti. Ruoka-aikansa se tietää minuutin tarkkuudella ja silloin kyllä on supervalppaana🐈
Vierailija kirjoitti:
Sinusta en osaa sanoa, mutta minä en ole oppinut. Kissat ovat ok, mutta en minä koe niitä samalla tavalla ihaniksi kuin koirat ovat, koska kissat ovat aika erilaisia kuin koirat.
Monet sisäkissat kärsivät liikunnan puutteesta ja ovat siksi käytösongelmaisia. Siksi olen alkanut epäillä, että kissa ei edes ole sopiva kotieläimeksi tai ainakaan se ei sovi kaikille kissoille. Ulkona pitämiseen taas liittyy paljon vaaroja sekä kissoille että pikkulinnuille.
En ottaisi sisäkissaa ainakaan pieniin tiloihin. Tallilla ja navetassa maaseudulla taas kissa on ihan mainio lemmikki, saa virikkeitä ja voi paremmin.
Anteeksi millä tavalla käytösongelmaisia? Kissa tarvitsee aktivointia yhtä lailla kuin koirakin. Sille pitää olla tarpeeksi kiipeilyalaa ja sitä pitää leikittää, mikä on paljon pienempi vaiva kuin koiran lenkitys. Ihan omistajasta kiinni miten tuon jaksaa toteuttaa ja kyllähän koiratkin tuhoaa paikkoja ja paljon pahemmin kuin kissat, jos niitä ei aktivoi. Hajottavat sohvia ja ovia ja syövät kenkiä yms.
Vierailija kirjoitti:
Sinusta en osaa sanoa, mutta minä en ole oppinut. Kissat ovat ok, mutta en minä koe niitä samalla tavalla ihaniksi kuin koirat ovat, koska kissat ovat aika erilaisia kuin koirat.
Monet sisäkissat kärsivät liikunnan puutteesta ja ovat siksi käytösongelmaisia. Siksi olen alkanut epäillä, että kissa ei edes ole sopiva kotieläimeksi tai ainakaan se ei sovi kaikille kissoille. Ulkona pitämiseen taas liittyy paljon vaaroja sekä kissoille että pikkulinnuille.
En ottaisi sisäkissaa ainakaan pieniin tiloihin. Tallilla ja navetassa maaseudulla taas kissa on ihan mainio lemmikki, saa virikkeitä ja voi paremmin.
Joo kyllä käy sääliksi sisäkissoja. Naapurilla on kissa ja se onneksi saa ulkoilla vapaaana halutessaan. Kuinkahan moni pikkulintu kuolee pelkästään autojen tuulilasiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissat on tylsiä, niihin ei saa kontaktia.
Ne vain maleksivat ja sotkevat ja päästelee rumia ääniä.Mä oon kerran lupautunut kissan hoitajaksi kun asuin solussa jonka vakkariasukas halusi jättää kissansa mulle, tuntemattomalle ihmiselle.
Rasittava otus roikkui lahkeessa aina kun olin kotona eli harvoin. Annoin ruoat ja vaihdoin hiekat kun olin luvannut. Mutta oli helpotus kun omistaja haki kattinsa pois muutaman päivän päästä.
Ja niitä väkämäisiä karvoja on sitten joka paikassa.
Onko joku ihme että roikkui lahkeessa jos oli valtaosan ajasta yksin kotona.
Olihan siellä muitakin asukkaita.
En kai nyt kesää istunut kissanvahtina, oletko ihan tahvo? Kävin töissä, bailaamassa, harrastuksissa ja kotona nukkumassa.
Sitä juuri tarkoitan: kissa on tylsä, sen kanssa ei voi tehdä mitään järkevää eikä sitä voi viedä mihinkään.
Siksi koiraihminen kyllästyy ja ärtyy kissaan. Se ei edes pysy häkissä kuin joku marsu vaan mellastaa koko asunnossa.
En suosittele.
Kun lähtee matkalle on pulassa. Tälläkään ihmisellä ei ollut ainuttakaan tyyppiä jolle jättää kattinsa. Kertoo myös aika lailla kissaihmisistä: jättää nyt oma lemmikki tuikituntemattomalle kesäasukkaalle.
Kyllä minä sen hoidin mutta joku muu olisi voinut häipyä ja jättää elikon mouruamaan.
Koiranomistaja ei koiraansa jätä tuolla lailla. Mutta koira onkin ihmisen paras ystävä.
Tein testin ja huomasin, että tunnistin kissan ilmeet oikein, mutta en kaikkia koiran ilmeitä. Olen enemmän kissaihminen. Testissä väitettiin, että kissan ilmeet olisivat vaikeammin tulkittavissa, mutta mielestäni näin ei ole.
Kissat eivät tahdo useinkaan, että niihin heti kiinnitettäisiin suurta huomiota. Niille riittää, kun vähän vilkaisee ja sen jälkeen jättää kissalle aikaa päättää, että tahtooko se ottaa kontaktia uuteen ihmiseen. Minuun tahtovat. Kissa esittää itse mitä se tahtoo. Kissa tulee hyvin läheiseksi sellaisen ihmisen kanssa, joka osaa kertoa mitä tahtoo ja joka myös antaa kissalle mitä kissa tahtoo. Kissa näyttää tahtonsa hyvin suorasti. Tulkitsemisen ei pitäisi olla vaikeaa.
Kannattaa pohtia tarkkaan ennen kuin ottaa minkä tahansa lemmikin. PItää miettä onko taustatuki, jos itse vaikka sairastuu.
Ja selvittää lemmikin tarvitsevat tarvikkeet ja tila.
On tutkittu, että ainakin koiria hoidetaan usein väärin, on paljon pelkääviä tai jopa vihaisia koiria eikä niinkään ihmisten pahuuden vaan tietämättömyyden vuoksi.
Parhaat oikean elämän lemmikkisuhteet ovat syntyneet kun lemmikki saa itse valita, että tuo on minun ihminen.
Voi mennä vaikka löytötalon kissojen huoneeseen istumaan lattialle, niin se oikea saattaa tulla syliisi.
Persialainen kissa on kuin koira with benefits! Ei tarvitse viedä ulos ja pärjää yön yli yksin, mutta on todella seurallinen, osoittaa kiintymystä, tulee mukaan joka paikkaan ja omaa ison persoonan. Suosittelen <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi millä tavalla käytösongelmaisia? Kissa tarvitsee aktivointia yhtä lailla kuin koirakin. Sille pitää olla tarpeeksi kiipeilyalaa ja sitä pitää leikittää, mikä on paljon pienempi vaiva kuin koiran lenkitys. Ihan omistajasta kiinni miten tuon jaksaa toteuttaa ja kyllähän koiratkin tuhoaa paikkoja ja paljon pahemmin kuin kissat, jos niitä ei aktivoi. Hajottavat sohvia ja ovia ja syövät kenkiä yms.
Sillä tavalla, että käyvät ihmiseen kiinni hattuhyllyltä vaanien yms. Toiset kissat ovat aktiivisempia, leikkisämpiä jne. eikä sitä voi tietää kissan ottaessaan millainen persoona se on. Valjaissa ulkoileminen ei riitä kissalle ja sitä pitää todella aktivoida ja paljon, kun kerrostaloasunto ei ole kissalle välttämättä sopiva paikka. Ujolle, matalaenergiselle, traumatisoituneelle kissalle se voi ollakin sopiva paikka, mutta kun sitä ei voi etukäteen tietää, siinä ongelma.
Vähän sama juttu kuin koirankin kanssa eli seuraneidiksi sohvalle ei kannata ottaa palveluskoiraa eli pyrin lähestymään kysymystä kissan lajityypillisen käyttäytymisen kannalta. Minulla itselläni ei ole ollut kissaa kerrostalossa kuin hoidossa. Kissoja on ollut isossa maalaistalossa navetta- ja tallikissana. Juurikin sellaisia, jotka eivät sisäkissoina pärjänneet. Minusta kissa on vaativampi lemmikki tavallaan kuin koira.
Jos ottaa kissanpennun (tai mieluummin kaksi), niin ei pidä ottaa liian nuorta. Jotkut vastuuttomat myyvät liian pieniä kissoja ja ne jäävät paljosta paitsi, kun emo ei ole ehtinyt vielä opettaa esim. miten käydään pissalla ja että toisia ei saa purra. Kissat oppivat vasta 6 viikon ikäisenä leikkiessään sisarusten kanssa,että pureminen koskee ja eivätkä sitten pure ihmisomistajaansakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista eläintä ole olemassakaan kuin sisäkissa. Omistajan välinpitämättömyyttä ja laiskuutta jos ei ulkoiluta kissaansa.
Persialainen kirjoitti:
Persialainen kissa on kuin koira with benefits! Ei tarvitse viedä ulos ja pärjää yön yli yksin, mutta on todella seurallinen, osoittaa kiintymystä, tulee mukaan joka paikkaan ja omaa ison persoonan. Suosittelen <3
Mopsiversio kissasta. Sairasta että tuollaista jalostusta joku tukee vielä 2022.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista eläintä ole olemassakaan kuin sisäkissa. Omistajan välinpitämättömyyttä ja laiskuutta jos ei ulkoiluta kissaansa.
Samaa mietin, että miksi niitä kissoja ei ulkoiluteta päivittäin kuten koiria, kun valjaat on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Tein testin ja huomasin, että tunnistin kissan ilmeet oikein, mutta en kaikkia koiran ilmeitä. Olen enemmän kissaihminen. Testissä väitettiin, että kissan ilmeet olisivat vaikeammin tulkittavissa, mutta mielestäni näin ei ole.
Kissat eivät tahdo useinkaan, että niihin heti kiinnitettäisiin suurta huomiota. Niille riittää, kun vähän vilkaisee ja sen jälkeen jättää kissalle aikaa päättää, että tahtooko se ottaa kontaktia uuteen ihmiseen. Minuun tahtovat. Kissa esittää itse mitä se tahtoo. Kissa tulee hyvin läheiseksi sellaisen ihmisen kanssa, joka osaa kertoa mitä tahtoo ja joka myös antaa kissalle mitä kissa tahtoo. Kissa näyttää tahtonsa hyvin suorasti. Tulkitsemisen ei pitäisi olla vaikeaa.
Minusta kissat pitävät juuri sen vuoksi, että en ole koko ajan niiden kimpussa. Pidän kyllä kissoista, mutta en todellakaan ole mikään kissaihminen, vaikka niitä on muutama ollutkin niille soveliaassa ympäristössä, missä kissa saa toteuttaa itseään ja olla samalla turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissat on tylsiä, niihin ei saa kontaktia.
Ne vain maleksivat ja sotkevat ja päästelee rumia ääniä.Mä oon kerran lupautunut kissan hoitajaksi kun asuin solussa jonka vakkariasukas halusi jättää kissansa mulle, tuntemattomalle ihmiselle.
Rasittava otus roikkui lahkeessa aina kun olin kotona eli harvoin. Annoin ruoat ja vaihdoin hiekat kun olin luvannut. Mutta oli helpotus kun omistaja haki kattinsa pois muutaman päivän päästä.
Ja niitä väkämäisiä karvoja on sitten joka paikassa.
Onko joku ihme että roikkui lahkeessa jos oli valtaosan ajasta yksin kotona.
Olihan siellä muitakin asukkaita.
En kai nyt kesää istunut kissanvahtina, oletko ihan tahvo? Kävin töissä, bailaamassa, harrastuksissa ja kotona nukkumassa.
Sitä juuri tarkoitan: kissa on tylsä, sen kanssa ei voi tehdä mitään järkevää eikä sitä voi viedä mihinkään.
Siksi koiraihminen kyllästyy ja ärtyy kissaan. Se ei edes pysy häkissä kuin joku marsu vaan mellastaa koko asunnossa.
En suosittele.
Kun lähtee matkalle on pulassa. Tälläkään ihmisellä ei ollut ainuttakaan tyyppiä jolle jättää kattinsa. Kertoo myös aika lailla kissaihmisistä: jättää nyt oma lemmikki tuikituntemattomalle kesäasukkaalle.
Kyllä minä sen hoidin mutta joku muu olisi voinut häipyä ja jättää elikon mouruamaan.Koiranomistaja ei koiraansa jätä tuolla lailla. Mutta koira onkin ihmisen paras ystävä.
En tarkoittanut että sinun olisi pitänyt istua kissan kanssa 24/7 sisällä. Tarkoitin että sait varmasti vähän erilaisen kuvan siitä kissasta, kun viiletit ympäri kyliä ja kissa jäi aktivoimatta ja ilman seuraa. Menee siinä hermo muillaki eläimillä kuin kissoilla.
Kissan kanssa voi tehdä vaikka mitä. Käydä metsälenkeillä ja leikittää, opettaa temppuja ja seurustella. Kissa on myös helppo viedä kissahotelliin loman ajaksi, toisin kuin koira joka eroahdistuu kun ihminen katoaa näköpiiristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valjaissa ulkoilutus tai pieni häkki ulkona on irvikuva siitä, millaista liikuntaa ja virikkeitä kissa tarvitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valjaissa ulkoilutus tai pieni häkki ulkona on irvikuva siitä, millaista liikuntaa ja virikkeitä kissa tarvitsisi.
Pitää paikkansa, mutta se ei ole syy vangita kissaa koko elämäkseen sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Parhaat oikean elämän lemmikkisuhteet ovat syntyneet kun lemmikki saa itse valita, että tuo on minun ihminen.
Tämän allekirjoitan.
Kävimme katsomassa pikkupentuja.
Kutsuimme iloisesti koiraa sillä nimellä jonka olimme valinneet.
Yksi narttupennuista nosti heti päätään ja tuli luoksemme ja jäi.
Saimme sen, ja siitä kasvoi suloinen, hauska rakas koira, joka eli pitkän elämän.
Koirat on kivoja, mutta ei elämänkumppaneita eikä täyttymyksen tuojia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisäkissa on ainoa, mikä on olemassa, jos lainsäädännön mukaan mennään eivätkä eläinsuojelupaikatkaan luovuta kuin "sisäkissoiksi", vaikka tulisi keskustella siitä, onko kissa lainkaan sovelias lemmikki nykyaikaan kenellekään. Monet kissat kärsivät lajityypillisen käyttäytymisen puuttumisesta pienissä asunnoissa ja ulkoilu valjaissa on siihen naurettava ratkaisu. Kissahan pelkää ja pikkuhäkit taas ovat liian pieniä, ellei sitten ole koko takapihaa päällystetty ja aidattu verkolla. Harvemmin on.
Miksi kissojen rääkkäämisestä puhutaan niin vähän, sillä lajityypillisen käyttäytymisen puuttuminen on eläimelle rääkkäystä.
Koira on ehkä vaativampi hoidettava tarpeidensa takia. Kissa viihtyy yksinäänkin, eikä tarvitse ulkona käyttää monta kertaa vuodessa.
Olen täysin kissaihminen, mutta kyllä olen ihastellut esim. tuota Pekka Poudan koiraa, on söpö. Tietääkö joku, onko se jo aikuinen koira`?