Miten te ette katkeroidu sen takia, että rahaa ei jää mihinkään laskujen ja ruokaostosten jälkeen?
Vaikka käytte töissä ja painatte pitkiä päiviä. Eikö se saa ihmistä katkeraksi, että kaikki mitä tienaat menee laskuihin ja ruokaan etkä itse voi "nauttia" palkastasi, esim käymällä ihan, vaikkapa ravintolassa syömässä, teatterissa, reissussa tms? Miten jaksat sitä?
Ja kyllä, etsin vertaistukea..
Kommentit (551)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä on 1 600 000, työikäisiä on vähemmän.
Lehdessä luki, että ensi keväänä ei saa asuntoa myytyä, kun ihmiset joutuvat talousahdinkoon.
Älä viitsi edelleen levittää tuota virheellistä tietoa. Työikäisiä on enemmän kuin eläkeläisiä. Tarkista vaikka tilastokeskuksen sivuilta.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.
2400 brutto palkalla ei saa lainaa ilman säästöjä. Lainaa ei saa myöskään osa-aikatöillä, nolla - sopimuksilla, palkkatukitöillä, työkokeiluilla eikä kuntouttavalla työtoiminnalla eikä kursseilla.
Työttömiä on aktivoituna 90 000
Sähkölämmitteiset omakotitalot, jotka tulevat perinnöksi jäävät omaisille. Eläkeläisillä on myös 1980, 1990 ja 2000 - luvun taloja kaupunkien taajama-alueilla, ne menevät purettavaksi.
1990 - luvun 2 kerroksinen talo, missä sähkölämmitys ja takka vain alakerrassa, ei käy kateeksi perijää.
Tulee jännä talvi nähdä miten eläkeläiset maksaa noita sähkölämmitteisten omakotitalojen laskuja.
Onneksi meidät nuoremmat laitettiin työkokeiluun eikä ehditty tuollaisiin velkaa ottamaan ja nyt tiedetään ettei ikinä osteta sähkölämmitteistä asuntoa.
Koska pahemminkin voisi olla. Elin aikaa, jolloin ei jäänyt rahaa edes noihin, suurista veloista johtuen, silloin olin katkera. Nyt kun saa edes ruoan itselleen ja lapselleen on asiat hyvin ja tasaisesti, ei stressiä.
Maalämpö taloissakin voi joutua poraamaan uudet kaivot 15 vuoden välein ja vesi lämpenee sähköllä.
Kallista, en ikinä osta tuollaisia.
Olen ollut katkera koko elämäni.
Näen vain kaksi vaihtoehtoa;
1. joko kouluttaudun niin kauan kunnes saan alan josta palkasta jää pakollisten menojen jälkeen "pahan päivän varalle" tai vanhuuden päiviä varten.
2. Omaisuuden haaliminen laittomasti.
Tällä hetkellä menossa kolmas ammattitutkinto. Tarkoitus olisi hommata ainakin 1-2 lisää ja pyrkiä siihen että jäisi palkasta rahaa yliopiston valmennuskurssia varten jotta saan korkeapalkkaisen alan tutkinnon.
-Milleniaali.
Mun katkeruus alkoi vasta, kun jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle.
P*ska eläke. Kovat sairauskulut. Koko ajan taiteilen toimeentulotuen rajamailla.
Pahinta tässä on, että en enää näe mitään hyvää tulevaisuudessa. Vain pahempaa.
Toivo menetetty.751
Olen järjestänyt asiat niin ettei meidän elämä juuri muutu tänä talvena.
Meidän bruttotulot on yhteensä n.65.000€/vuodessa ja lapsia on 3, vain yhdestä saadaan lapsilisää. Asutaan isossa omakotitalossa, josta vielä 3v. lyhennetään lainaa
Olen säästänyt 20.000€ puskurin, mutta tavoite on ettei siihen kajota.
Olen hankkinut talven ajalle hygieniatuotteet alennuksella vähän sieltä sun täältä.
Kuukauden ruoka-aineet löytyy melkolailla kaapeista, parin kuukauden ruokalista on suunniteltu valmiiksi, ruuat on alle 1€/annos maksavia.
Sähkölasku pitäisi olla pienempi kuin viime talvena, silloin oli pörssisähkö, nyt kiinteä 14,6snt/kwh.
Joulu- ja tommikuu on tiukempaa, kun on isompi sähkölasku, sitten helpottaa.
Kun varautuu ja suunnittelee hyvin, niin ei tarvi stressata.
Meillä tavoite olisi jopa säästää ja mennä rantalomalle koko perhe taas ensi syksynä.
Vierailija kirjoitti:
Maalämpö taloissakin voi joutua poraamaan uudet kaivot 15 vuoden välein ja vesi lämpenee sähköllä.
Nyt sinua on kusetettu.
15v. ollaan maalämmöllä nyt lämmitetty. Vaihdettiin pumppu vasta ja sekin vain koska haluttiin tehokkaampi. Vanha myytiin eteenpäin ja meni käyttöön. 10-15 vuotta on maalämpöpumpun kompressorin elinikä, se remppa maksaa 3000-5000€.
Kaivot on käytännössä ikuisia
Siksi, koska vaihtoehtoja on paljon pahempia. Meillä ei ole sota kotimaassa, emme elä diktatuurissa, meillä sentään on ruokaa, miljoonat ihmiset voivat kohta olla nälänhädässä, elämme mielipiteen ja elinkeinon vapaudessa jne. Ei kannata olla katkera.
Miten niin ei jää? Viimesen vuoden aikana menny jotain 80000e rahaa ja silti jääny yli.
Vierailija kirjoitti:
Koska pahemminkin voisi olla. Elin aikaa, jolloin ei jäänyt rahaa edes noihin, suurista veloista johtuen, silloin olin katkera. Nyt kun saa edes ruoan itselleen ja lapselleen on asiat hyvin ja tasaisesti, ei stressiä.
Just näin ja ihan hyvä. Ihmiset luulevat, että ku asuvat Suomessa nii on jotenkin "ansaittua" kaikki verrattuna kehitysmaihin. Eivät ole, eivätkä muutenkaan varmoja juttuja.
Miksi katkeroitua? Vaikka minkälaiset tulot olisivat niin suurin osa elää palkasta palkkaan. Elämän valinnat olen tehnyt sillä tavoin ettei tarvitse katkeroitua.
Ihmisillä osalla on kumma käsitys mikä on kohtuus.
Jos on käynyt peruskoulun jälkeen vain jotain pientä, olet matalapalkkaisessa työssä, miten on mahdollista odotetaan voit asua omakotitalossa, 2 autoa, 3 lasta, 2 koiraa, varaa käydä kesällä ulkomailla, Lintsillä jne jne.
Lapset heitetään ulos kotoa heti, kun täyttää 18, yhteiskunta maksaa asumisen jne.
Äitivainaa kehotti elämään "suu säkkiä myöten", älä elä yli varojesi. Ikäni vähätuloisena tämä on ollut hyvä muistisäntö. Käytän rahani aika loppuun joka kuukausi, mutta se on oma valintani enkä sure pennien perään. Velkaa ei kannata tehdö, se on kallista rahaa. Kannattaa tarkkailla, mihin raha menee ja tehdä tarvittavat ryhtiliikkeet sen mukaan..
ap voi muuttaa p-koreaan tai venäjälle niissä maissa tarjotaan jopa rintama huvituksia miksi luuseri täällä vinkuu painu vittuuuuuuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sinua on kusetettu.
15v. ollaan maalämmöllä nyt lämmitetty. Vaihdettiin pumppu vasta ja sekin vain koska haluttiin tehokkaampi. Vanha myytiin eteenpäin ja meni käyttöön. 10-15 vuotta on maalämpöpumpun kompressorin elinikä, se remppa maksaa 3000-5000€.
Kaivot on käytännössä ikuisia
Ei ole joka paikassa. Juuri oli lehtiotsikko, että ne kylmenevät ja varsinkin, kun naapuritkin laittavat maalämmön.
Kannattaa ajatella, että tosi monella on nyt sama tilanne. Sulla on kuitenkin netti, joten voit katsella monia sisältöjä myös ilmaiseksi. Käy taidesivuilla, katsele jotain indie-teatteriesityksiä, kuuntele musiikkia. Youtubesta löytyy monenlaisia videoita. Yle Areena on ilmainen, siellä voi käydä katsomassa sarjoja ja elokuvia. Soundcloudissa ilmaiseksi musiikkia. Ota suoratoistojen ilmainen kokeilujakso, niin saat valtavan määrän katsottavaa pariksi viikoksi.
En tiedä lohduttaako tämä kaikkia, mutta mulla on ainakin sellainen olo, etten jää paitsi kovin tärkeistä kultuuriasioista. Tietysti matkustelu, shoppailu ja ravintolassa käyminen on menetetty, mutta elämässä voi olla sisältöä myös kotona.
Tota noin, mihin sitä sitten tarttis enää noiden jälkeen?? Rahaa pelkän rahan vuoksi??
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska vaihtoehtoja on paljon pahempia. Meillä ei ole sota kotimaassa, emme elä diktatuurissa, meillä sentään on ruokaa, miljoonat ihmiset voivat kohta olla nälänhädässä, elämme mielipiteen ja elinkeinon vapaudessa jne. Ei kannata olla katkera.
No ehe-ehe. 🥱
Kyllä olisin onnellinen jos raha riittäisi edes kunnolla ruokaan
Oma vika, miksi menit töihin ja ostit omistusasunnon?