Miten te ette katkeroidu sen takia, että rahaa ei jää mihinkään laskujen ja ruokaostosten jälkeen?
Vaikka käytte töissä ja painatte pitkiä päiviä. Eikö se saa ihmistä katkeraksi, että kaikki mitä tienaat menee laskuihin ja ruokaan etkä itse voi "nauttia" palkastasi, esim käymällä ihan, vaikkapa ravintolassa syömässä, teatterissa, reissussa tms? Miten jaksat sitä?
Ja kyllä, etsin vertaistukea..
Kommentit (551)
Mennyt maailma ei koskaan enää palaa.
Kaipa tällä kurjistamisella jokin tarkoitus on.
Se etten ole yksin tässä tilanteessa, kuten ap ja liuta muitakin.
Kyllähän se pelottaa mitä tulevaisuudessa.
Työ on arjen mahdollistaja ja kun tulee se tilanne milloin on kaiken turhan jo poistanut elämästä eikä rahat edelleenkään riitä niin en todella tiedä mitä sitten. Mielestäni olen äänestämällä yrittänyt saada päättäjäksi viisaan ihmisen vaan todellisuus on ettei se välitä pa skaakaan omasta yhteiskunnasta vaan hyvesingaloi ulkomaille ja ennenkaikkea itselleen. Olen pettynyt.
Eilen tuli ilmoitus, että vuokra nousee 50 e/kk. Itkin. Motivoi taas menemään töihin, kun kaikki muukin kallistuu ihan hulluna.
Nämähän on valintoja. Itse otin autolainan kun halusin hyvän auton, siihen menee ylimääräinen. Jos aitoa ei olisi, se menisi johonkin muuhun turhuuteen. Nyt rahat riittää asumiseen, ruokaan ja autoon. Se riittää minulle.
🇺🇦🇮🇱
Kun ei ajattele liikaa, ei katkeroidu. Menettelin näin, tietty vähimmäissumma ensin ruokaan, sitten jollei kaikista laskuista selvinnyt, pyysin maksuaikaa. Velkoja ei piittaa asiakkaan nälästä. Nykyään riittää rahat paremmin.
Kaupassa nousseet hinnat menevät kauppiaan taskuun ja ruun tuottajat ovat kärsimässä kun heilläkään ei rahat riitä. Sähköyhtiöt repivät 50c/kWh, vaikka sen tuottaminen ei ole kallistunut yhtään siitä, kun sitä myytiin hintaan 5c/kWh. Ja sitten täällä vielä vaaditaan palkkamalttia ja että pitäisi suihkutkin ottaa kylminä. Aivan kuin se tavallinen palkansaaja olisi jotenkin syypäänä kaikkeen, vaikka tosiasiassa hän on kärsijän roolissa. Hallituskaan ei tee yhtään mitään noiden riistäjäfirmojen hillitsemiseksi, vaan keskittyy syyttelemään miten on väärin lämmittää puilla vaikkei varaa sähköön olisikaan.
Suomessa ei ole kyllä mitään yhteisöllisyyttä enää, vaan samanlaiseksi roistovaltioksi taannutaan kuin muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Joskus 1900-luvun alussa mies kävi töissä ja hankki elannon koko perheelle. Riittääkö nykyään yhden henkilön palkka koko perheen elättämiseen. Eli onko ne palkat nousseet noin sadan vuoden aikana. Mitään rahallisia tukia ei tainnut silloin olla.
Taitaa olla niin, että suomalainen nainenkin kävi töissä 1900-luvun alussa. TYöpaikka saattoi olla maatila, tehdas tai toisen koti, joskus se omakin (esim. pyykkärit), mutta meillä nainen on ns. aina tehnyt töitä joko puolison rinnalla tai itsenäisesti.
Yhden henkilön palkka riittää hyvin elämiseen, jos ryhdytään elämään vaikka 1950-luvun tyyliin eli ei kaikille puhelinta, ei nettiä, ei ulkomaanmatkoja, ei kesämökkiä (kuin harvoille), ei autoa, ei ravintolailtoja, ei festareita jne. Eikä yhteiskunnan tarjoamaa päivähoitoa tai maksutonta perusopetusta.
Eilen rupesin itkemään köyhyyden takia. Ihan vain koska imurinpussit loppui ja en pysty niitä nyt ostamaan. Sitä ennen itkin koska mulla ei ole talvikenkiä eikä housuja, eikä paljon muutakaan.
T. Työtön
Kyllä minulla jää aina 2600 kk-palkastani rahaa ylimääräiseenkin lainanlyhennyksen ja laskujen jälkeen. Useimmiten ostelen sillä lautapelejä tai osakkeita. En käy hienoissa ravintoloissa useinkaan, mutta Kotipizzaa tai sushia ostan silloin tällöin. Osaan suhteuttaa menot ja tulot ja elää sen mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa nousseet hinnat menevät kauppiaan taskuun ja ruun tuottajat ovat kärsimässä kun heilläkään ei rahat riitä. Sähköyhtiöt repivät 50c/kWh, vaikka sen tuottaminen ei ole kallistunut yhtään siitä, kun sitä myytiin hintaan 5c/kWh. Ja sitten täällä vielä vaaditaan palkkamalttia ja että pitäisi suihkutkin ottaa kylminä. Aivan kuin se tavallinen palkansaaja olisi jotenkin syypäänä kaikkeen, vaikka tosiasiassa hän on kärsijän roolissa. Hallituskaan ei tee yhtään mitään noiden riistäjäfirmojen hillitsemiseksi, vaan keskittyy syyttelemään miten on väärin lämmittää puilla vaikkei varaa sähköön olisikaan.
Suomessa ei ole kyllä mitään yhteisöllisyyttä enää, vaan samanlaiseksi roistovaltioksi taannutaan kuin muuallakin.
Meille asennettiin viime viikolla aggregaatti ja laskettiin, että on halvempaa tuottaa sähköä sillä kuin ostaa valtakunnanverkosta. Vihreä siirtymä tarkoittaa meillä sitä, että päästöt kasvavat, mutta eipä tarvitse miettiä sähkölaskua.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisina kuukausina meinasi aikoinaan iskeä katkeruus, jos ei rahat riittäneet laskujen jälkeen kunnolla ruokaan. Kun riitti, olen tyytyväinen. En ole kaivannut enempiä, kuten teatteria tai reissuja. Jos on tarpeeksi rahaa ok-elämiseen niin se on mulle hyvä. Sittemmin on palkka hieman noussut niin noin tiukkoja kuukausia ei ole enää onneksi ollut, ettei ruokaa saisi (joskus piti ruokaa ostaa pakosti luottokortilla)
Johtuuko siitä mihin on tottunut. Minulla oli tosi köyhä lapsuus 80-luvun maaseudulla ja olen ollut tyytyväinen nyt aikuisena, että mulla on perusasiat.
Jos tuntuu ettei oma palkka vaan riitä ja tahtoo enemmän, niin asian eteen voi muutosta tehdä vain sinä itse.
Nykyään ei enää omilla valinnoilla voi muuttaa tilannettaan paremmaksi.
Kaffebulla kirjoitti:
Nämähän on valintoja. Itse otin autolainan kun halusin hyvän auton, siihen menee ylimääräinen. Jos aitoa ei olisi, se menisi johonkin muuhun turhuuteen. Nyt rahat riittää asumiseen, ruokaan ja autoon. Se riittää minulle.
Kuule kun ei nämä kaikille ole valintoja. Kyllä aikuisen ihmisen sen verran pitäisi elämästä jo ymmärtää.
Tsemppiä kaikille joilla on tiukkaa! Ette ole yksin ettekä ainoita.
Perunaa on kellari täynnä, pakastin täynnä marjoja ja riistaa. Edullinen sähkösopimus voimassa vielä yli vuoden.
Lappiin kun lähtee lomalle voi ottaa neljä kaveria mukaan jakamaan bensoja.
Ravintolassa käyn viikolla klo.14 ja maksaa noin 12e. Ei kovin kallista.
Ulkomaille äkkilähdöt ja siellä ollessa säästää kotimaan bensarahat.
Harrastan ratsastusta ja pystyn kattamaan kuluja tekemällä tallitöitä. Saa samalla hyvää kuntoilua; säästää salikortissa.
Kannattaa hakeutua eri alan töihin jos ei palkka riitä.
Vierailija kirjoitti:
Orjatkaan eivät saaneet palkkaa, tekivät työtä ilmaiseksi ja saivat toki ruokaa ja asumisen. Olemme suunnilleen samassa tilanteessa, missä pakollisten menojen jälkeen ei paljoa jää säästöön.
TÄMÄ: Siksi on työnantajapuolen parhaaksi että on työttömyyttä, jotta "osaa arvostaa" sitä orjatyöpalkkaa. Töissä kun PÄÄSEE kehittämään itseään ja jopa sitä työpaikkaa tai työtehtäviä pääsee kehittämään sillä samalla palkalla, ja oppimaan uutta (niitä työnantajan töiden tekemisiä) .
Olen mitoittanut arkeni niin, että koko palkka ei kulu pakollisiin menoihin.
Teinini tekee juuri ammatinvalinta- ja kakkosasteen suunnitelmia... olen kehoittanut tutustumaan palkkataulukoihin ja valitsemaan sieltä puolivälin yläpuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Perunaa on kellari täynnä, pakastin täynnä marjoja ja riistaa. Edullinen sähkösopimus voimassa vielä yli vuoden.
Lappiin kun lähtee lomalle voi ottaa neljä kaveria mukaan jakamaan bensoja.
Ravintolassa käyn viikolla klo.14 ja maksaa noin 12e. Ei kovin kallista.
Ulkomaille äkkilähdöt ja siellä ollessa säästää kotimaan bensarahat.
Harrastan ratsastusta ja pystyn kattamaan kuluja tekemällä tallitöitä. Saa samalla hyvää kuntoilua; säästää salikortissa.
Kannattaa hakeutua eri alan töihin jos ei palkka riitä.
Lounasravintola ja illallisravintola on vähän erilaiset jutut. Jos valita pitäisi niin jättäisin ne ravintolalounaat pois ja panostaisin ne rahat illalliseen.
Kaikkialla maailmassa on yhteiskunta rauha järkkynyt, kun keskiluokkaa ei enää ole. Nyt mennään kiivasta tahtia tätä kohti Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Koska mulla on jo kaikki mitä haluan
Olen iloinen, kun laskut on maksettu ja ruokaa pöydässä.
Mä laskin, että kun helmikuun jälkeen täytyy uusia sähkösoppari niin sen jälkeen ei ole enää mitään järkeä käydä töissä. 25 e kk on 250 e kk. Siihen päälle alati kohoava ruoan hinta niin en mä tiedä kuka siellä töissä käy mun puolesta. Varsinkin kun nyt on jo kroppa kohta hajalla. Orjakin on orja pakosta, ei mistään ilosta tehdä työtä ilmaiseksi.
Miksi rahaa pitäisi jäädä säästöön?
Ihminen käy töissä, että saa hankittua ruokaa ja katon pään päälle. Ei se raha tilillä tee onnelliseksi.
Toki, jos joku nimenomaan haluaa rahaa säästöön, se pitää silloin huomioida omissa kulutusvalinnoissa.
Kauanko oletat tuon kiitollisuuden vielä jatkuvan, että on rauha, koti, lämpöä ja puhdasta vettä? Tässä maailmantilanteessa riskit menettää nuo kaikki alkaa olla todella suuret ja jos tarkkoja ollaan, niiden menettämisen riskeihin ollaan päästy hyväsignaloinnilla kun on haluttu lähteä mukaan puolien ottamiseen.
En ole putinisti, mutta otan huomioon pitkän itärajan ja sen, että naapurien kanssa tulisi kuitekin tulla toimeen.