Mitä iloa ihmiset saa siitä kun ovat pihejä
Kommentit (56)
Mukavaa tsekkailla tilin saldoo, kun siellä useampia satatonnisia lepäilee..
Pihiys voi olla pakkomielle eli sairaus.
On tullut esiin monet kerrat miten " köyhänä" kuollut tai köyhänä pidetty onkin kuolemansa jälkeen rikas, eli säästössä suuri omaisuus.
Tiedän muutaman tosielämästä. Ei he tajua, että miksi pitää pihistää kun ei oo pesijöitä edes.
Pihiydessä ei sinänsä ole mitää vikaa, jos se kohdistuu omaan elämään ja kulutukseen.
Mutta usein nämä ovat myös yhteisissä asioissa pihejä, vaikuttaa sosiaalisiin suhteisiin. Pihistellään yhteisissä lahjoissa, kuluissa, lainaillaan vain yksipuolisesti tavaroita, tarjoilussa, kyydeissä, myydään voitolla saatua tavaraa, halutaan aina ja joka tilanteessa jäädä voitolle. Myös neuvoista ja avuista pihistellään ihan vain periaatteen vuoksi, ettei toiset hyödy mistään. Juu on näitä nähty ja itseä melkein jo huvittaa, nauttikaa nyt edes vähän elämästä.
Mitä iloa rottailija saa kaverinsa pihiksi haukkumisesta sen jälkeen, kun kaveri ei suostu hyväksikäytettäväksi?
Vierailija kirjoitti:
En saa mitään iloa siitä, että ostan uusia tavaroita, kun entisetkin ovat täysin käyttökelpoisia. Puhelinkin on yli viisi vuotta vanha mutta toimii.
Kysehän onkin siitä, mennäänkö sillä puhelimella vielä kymmenen vuotta vai ei.
Mistäs luulet johtuvan että niillä on rahaa? Siksi että eivät käytä sitä päättömästi.
Vierailija kirjoitti:
Joka on säästäväinen rahassa on sitä myös rakkaudessa. Tai kait se alunperin lähtee siitä että kun ei ole saanut rakkautta ei osaa tai kykene sitä myöskään antamaan. Ja raha on monelle synonyymi rakkaudelle.
Rakkautta saa siis mielestäsi rahalla? Eli kovatkin tunteet on pelissä eittämättä, kun mies käy maksullisella.
Itse säästän kalliimpaa hankintaa varten. Ensin pihistely tuntui vaikealta, mutta sitten sitä vaan tottui vaatimattomampaan arkeen. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa mitään iloa siitä, että ostan uusia tavaroita, kun entisetkin ovat täysin käyttökelpoisia. Puhelinkin on yli viisi vuotta vanha mutta toimii.
Kukaan kalleimman puhelimen ostaja ei käytä sitä kauan.
Pihit on yleensä myös ahneita ja kateellisia. Tuntemani yksilö ei yksinkertaisesti pystynyt ostamaan lapselleen uutena edes halpa-ketjujen vaatteita vaikka olisi ollut varaa melkein Dioriin. Ei ostanut lelujakaan vaan kerjäsi kaikki köyhemmiltä sukulaisilta lahjaksi. Ei voinut vaihtaa pienelle vauvalle kuin 3 vaippaa päivässä vaikka vauvan iho oli lähes verillä. Ei edes hoitanut sitä ihoa muuten kuin ilmakylvyillä. Pyysi usein "talkooapua" tai halusi tulla luoksesi syömään lapsineen, mutta tämä ei ollut koskaan vastavuoroista. Pinnallisen kiltteyden alla hyvin kylmä ihminen. On ollut ikänsä samanlainen. Emme ole enää väleissä.
Ai sinusta kai koko kuukausipalkan voi tuhlata maksupäivänä kun nyt "on rahaa".Sitten ihmettelet mihin rahat menee.
Minulla on rahaa, mutta en halua mitään sellaista, mitä rahalla voi hankkia. Minulla on jo elämisen perustarpeet ja ne riittävät minulle. Elämyksiäkään en kaipaa, vaikka nuorempana ajattelin että kun jään eläkkeelle, matkustelen koko ajan. Nyt matkustaminen ei enää kiinnostakaan, olen matkustanut jo tarpeeksi.
En siis ole pihi, vaan minulla ei vain ole tarvetta käyttää rahojani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä rahaa pitäisi käyttää ja miksi? Itselläni ei ainakaan ole mitään isompaa tarvetta rahan käytölle.
Ruokaa ostan ja perus elintarvikkeita, enkä muuta kaipaakaan. Kerran vuodessa ehkä uusia vaatteita.Antaa vaikka vähävaraisille. Tunnen yhden joka osti lapsellensa hirveitä vaatteita vain sen takia koska ovat halpoja.
Miksi? Työttömällä ei voi olla varakkaan elintasoa.
Vierailija kirjoitti:
Joka on säästäväinen rahassa on sitä myös rakkaudessa. Tai kait se alunperin lähtee siitä että kun ei ole saanut rakkautta ei osaa tai kykene sitä myöskään antamaan. Ja raha on monelle synonyymi rakkaudelle.
Komppaan. Ne tuntemani ihmiset, jotka ovat huomiotaherättävän pihejä ja/tai säästävät pelkästä säästämisen ilosta, ovat poikkeuksetta ikäviä ihmisiä muutenkin. Vähän niinkuin säästäisivät kaikessa sellaisessakin, joka ei maksa mitään. Esimerkkinä juurikin rakkaus ja muutkin tunneilmaisut. Ja turha varmaan mainitakaan ettei empatiakyky kuulu piirrevalikoimaan.
Olen miettinyt ihan samaa. Itse olen ihan kunnon pihistelijä vaikka rahaa on aina ollut paljon. Noin 5v sitten sain ihan muhkean arpajaisvoitonkin, enkä tiedä mitä sillä tekisin, ja silti vaan nuukailen.
Myyn tavaraa netissä ja iloitsen jostain 3e kaupasta.
Juhlin kun saan 5e plussa- rahaa. Ihan hölmöä. Ostan kirpparilta "uudet" farkut vitosella. Uusin repun hihnat jotta se kestäisi vielä seuraavat 10 vuotta. Jee!
Samaan aikaan ostan surutta erikoiskahvin 4eurolla, maksan kampaajalle 150e tai hankin uudet lenkkarit 200 eurolla. Eikä harmita yhtään.
Heillä on sitten säästettynä kunnon saldot kun matka täältä maanpäältä jatkuu!!??!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan kalleimman puhelimen ostaja ei käytä sitä kauan.
Tai eihän ne sitä "osta" vaan maksavat osamaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan. Ne tuntemani ihmiset, jotka ovat huomiotaherättävän pihejä ja/tai säästävät pelkästä säästämisen ilosta, ovat poikkeuksetta ikäviä ihmisiä muutenkin. Vähän niinkuin säästäisivät kaikessa sellaisessakin, joka ei maksa mitään. Esimerkkinä juurikin rakkaus ja muutkin tunneilmaisut. Ja turha varmaan mainitakaan ettei empatiakyky kuulu piirrevalikoimaan.
Autismi tulee ensimmäisenä mieleen.
Joka vuosi, kun ostan uuden huippuluokan älypuhelimen, pyydän myyjää "Esitelkää kalleinta puhelin mallianne". Kun sitten hän kertoo hinnan, niin joudun aina kysymään "Eikö löydy mitään kalliimpaa?
Miksi, miksi, miksi, miksi, miksi, miksi