Paljon teillä yksinasuvilla menee ruokakauppaan kuussa rahaa?
Teen itselleni budjettia, ja haluaisin säästää menoissa, ja asumisen jälkeen ehdottomasti suurin summa menee ruokakauppaan.
Paljon teillä muilla yksinasuvilla menee ruokakauppaan kuussa? Oletteko tehneet budjettia? Ja tarkoitan siis ihan kaikkia ruokia, pesuaineita, hygieniatuotteita, vessapapereita jne.
Viimeeksi kun kävin kaupassa niin huomasin että ihan perus halvin vessapaperikin oli kallistunut euron, kaurahiutaleet myös.
Työpaikkalounaisiin saattaa helposti mennä mulla vitonen päivässä kun ostan jonkun mikroaterian + rahkan tms. Tiedän että säästäisin jos tekisin kotona ruuat, mutta myönnän olevani vähän laiska sen suhteen.
Aluksi mietin, että budjetoisin n. kympin per päivä ruokakauppaan, mutta näillä nykyisillä hinnoilla taitaa paukkua yli.
Kommentit (94)
400 €. Sisältää kaikki ruuat, pesuaineet ja hygieniatarvikkeet ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkku kirjoitti:
150-200e. Syön kanaa, kalaa, salaattia, ym terveellistä..
Miten noin halvalla pääset?
Ostin yksi päivä salaattitarpeet, pelkästään kurkku, tomaatit ja jääsalaatti maksoi yli vitosen.
-AP
Kannattaa syödä satokauden mukaan, tietenkin ne maksaa nyt enemmän jotka eivät vuoden ajallisesti ole sesonkituotteita. Kurkussa ja jääsalaatissa niin onnettomat ravintoaineet muutenkin että tuo vitonen kannattaa sijoittaa vaikka mielummin pihviin.
Juu totta kai, ihmettelin vain kun hän sanoi syövänsä paljon salaatteja, kalaa ja kanaa, ja selviää 150-200 eurolla kuussa.
Vaikka ostaisi satokauden vihanneksia, niin silti tiukkaa tekee jos viidellä eurolla per päivä kaikki pitäisi ostaa. + hygieniatuotteet. Tai sitten annokset ovat todella pieniä.
-AP
Kaikki eivät elä syödäkseen. Ja kun karsii kaiken turhan, ei varsinaisten aterioiden tarvitse olla mitenkään erityisen pieniä. Ja kaikki eivät myöskään tarvitse isoa arsenaalia pesutököttejä ja muita ehosteita ollakseen kelvollisia muiden nenien ja silmien vaikutuspiiriin.
Itselleni henkilökohtainen hygienia on tärkeää, ei muiden takia. Ja herkän ihon ja iho-ongelmien takia niitä "tököttejä" pitää olla paria erilaista eikä se halvin X-Tra saippua aina käy.
Itselleni ruoka on toki ensisijaisesti polttoaine, mutta kyllä se on myös nauttimista varten. Tulisin hulluksi jos kuukaudesta toiseen pitäisi syödä pelkkää halvinta mättöä. Mulle ainakin ne "kaiket turhat" on usein se ruokailun kruunu. En tarkoita, että pihviä ja salaattia tai kalaa ja marjoja pitäisi joka päivä olla, mutta ajattelen myös niin, että ravinto on tärkeää, ja vaikka budjetointi ja säästäminen on fiksua, niin kannattaa myös miettiä mistä sitä säästää, myös ravintoarvojen takia.
Olen yrittänyt säästää nimenomaan niistä turhista, eli esim. makuvissyistä tai kalliimmista erikoisoluista, tai vaihtamalla peruselintarvikkeita halvempiin merkkeihin. Ja ehkä se isoin, eli suunnittelemalla ostokset paremmin, ennen heitin tosi paljon ruokaa pois kun ostin yksinkertaisesti liikaa.
-AP
No sit sun pitää vaan lopettaa tekosyiden listaaminen ja hyväksyä, että sulla menee kauppaan se mitä sinne menee.
Mulle riittää henkkoht hygieniaan markettien shampoot, mikä milloinkin tarjouksessa on, palasaippua käy saippuasta niin suihkussa kuin vessassakin. Dödönä on todella riittoisaa suolakivi. Hammastahnaksi sitä mikä kulloinkin tarjouksessa on. Käsirasvaa tarvitsen, kun töissä kuivuu kädet vesillä lutratessa, siihenkin käy ihan joku perus ja edullinen. Mun hiuslaatu ei tarvitse onneksi hoitoainetta.
Itsekin panostan ruoassa laatuun ja siksi olen karsinut epäolennaiset pois. Kaksi kunnollista täysipainoista ateriaa, niin mitään välipaloja ei tarvita. Ei ole tarvetta ostaa halvinta mättöä, kun ei osta mättöä ylipäätään.
Se nyt on ihan tyhmää, että ostaa ruokaa jota ei syö, vaan ruokkii sillä roskista. Olen mieluummin hetken vaikka vähän nälkäinen ja alimitoitan ruokaostokset, kuin heitän ylimäärän pois.
Eivät nuo ole tekosyitä vaan ihan henkilökohtaisia valintoja.
Tuossahan juuri kirjoitin että olen suunnitellut huolellisemmin ja heitän huomattavasti vähemmän ruokaa roskiin.
Itsellä atooppinen iho ja herkkä päänahka, niin ihan mikä tahansa markettishampoo tai saippua ei käy.
Minähän en tässä varsinaisesti kysynyt säästövinkkejä vaan mielenkiinnosta muiden budjetteja.
-AP
300-400€
Vaikea sanoa kun osa on hitaasti kuluvaa kuivatavaraa.
Miten niin?
No johan kilo kalaa maksaa neljäkymppiä.
Puoli kiloa hyvää juustoa parikymppiä.
kilo lihaa parikymppiä.
Hedelmät ja vihanneksetkin vaan kallistuu. Oliiviöljyä menee pullo/kk, maksaa kympin.
Että jos satasella tai parilla pärjää, niin pitää varmaan käydä leipäjonossa.
Vai pelkkää puuroako te syötte?
Noin 300e/kk. En syö valmis ruokaa. Karkkia tai naposteluja ei mene yhtään tai jos menee niin harvemmin.
Kyllä mulla menee maassa rahaa, tuskin kuusta voi ostaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
No johan kilo kalaa maksaa neljäkymppiä.
Puoli kiloa hyvää juustoa parikymppiä.
kilo lihaa parikymppiä.
Hedelmät ja vihanneksetkin vaan kallistuu. Oliiviöljyä menee pullo/kk, maksaa kympin.Että jos satasella tai parilla pärjää, niin pitää varmaan käydä leipäjonossa.
Vai pelkkää puuroako te syötte?
Sinäkö juot oliiviöljyä ruokajuomana?
Mulla menee tonni kuussa sisältää bisset (600€)
Ap tehköön budjetinsa omien varojensa mukaan. Ei siinä tieto muiden kauppalaskuista mitään auta, paitsi hetkellinen mielenkiinto ja huvi.
Vierailija kirjoitti:
Minähän en tässä varsinaisesti kysynyt säästövinkkejä vaan mielenkiinnosta muiden budjetteja.
-AP
Oikeastaan aloituksessa et sano noin, vaan siitä saattaa ihan hyvin saada vaikutelman, että kysyt vinkkejä. Mietit kaurahiutaleiden hintojakin, vaikka sen ei luulisi olevan merkittävä tekijä, koska toisaalta kerrot myöhemmässä kommentissa, että "extra" on sinulle tärkeää ruokailussa, etkä haluaisi siitä karsia.
Vierailija kirjoitti:
Ap tehköön budjetinsa omien varojensa mukaan. Ei siinä tieto muiden kauppalaskuista mitään auta, paitsi hetkellinen mielenkiinto ja huvi.
Niinhän minä teenkin.
Kai sitä nyt mielenkiinnosta saa kysellä vaikka sukkien väriä. Jokainen vastatkoon jos haluaa osallistua keskusteluun.
Toki myös vinkkejä mielelläni kuuntelen ja sovellan jos omaan elämäntyyliin sopivat.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Oikeastaan aloituksessa et sano noin, vaan siitä saattaa ihan hyvin saada vaikutelman, että kysyt vinkkejä. Mietit kaurahiutaleiden hintojakin, vaikka sen ei luulisi olevan merkittävä tekijä, koska toisaalta kerrot myöhemmässä kommentissa, että "extra" on sinulle tärkeää ruokailussa, etkä haluaisi siitä karsia.
Toki vinkkejä voin ottaa vastaan, mutta aloituksessa oli pääasiassa tarkoitus ihan mielenkiinnosta kysellä muiden budjetteja ja kauppatottumuksia.
Ajattelen niin, että kun säästää niistä jokapäiväisistä jutuista, kuten sitten vaikka kaurahiutaleista, eli ostaa aina sitä halvempaa hiutaletta, suodatinpapereita, sesonkihedelmää yms. niin sitten voi paremmilla mielin vaikka viikonloppuisin sitten nauttia siitä "extrasta" ja silti säästää rahaa.
-AP
Ennen budjetti pelkkään ruokaan oli 200 euroa per kk, mutta nyt tuo summa ylittyy kyllä jo.
Aika paljon kittaat olutta, 1/3 euroista siihen !