Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljon teillä yksinasuvilla menee ruokakauppaan kuussa rahaa?

Vierailija
24.10.2022 |

Teen itselleni budjettia, ja haluaisin säästää menoissa, ja asumisen jälkeen ehdottomasti suurin summa menee ruokakauppaan.

Paljon teillä muilla yksinasuvilla menee ruokakauppaan kuussa? Oletteko tehneet budjettia? Ja tarkoitan siis ihan kaikkia ruokia, pesuaineita, hygieniatuotteita, vessapapereita jne.

Viimeeksi kun kävin kaupassa niin huomasin että ihan perus halvin vessapaperikin oli kallistunut euron, kaurahiutaleet myös.

Työpaikkalounaisiin saattaa helposti mennä mulla vitonen päivässä kun ostan jonkun mikroaterian + rahkan tms. Tiedän että säästäisin jos tekisin kotona ruuat, mutta myönnän olevani vähän laiska sen suhteen.

Aluksi mietin, että budjetoisin n. kympin per päivä ruokakauppaan, mutta näillä nykyisillä hinnoilla taitaa paukkua yli.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkku kirjoitti:

150-200e. Syön kanaa, kalaa, salaattia, ym terveellistä..

Miten noin halvalla pääset?

Ostin yksi päivä salaattitarpeet, pelkästään kurkku, tomaatit ja jääsalaatti maksoi yli vitosen.

-AP

Kannattaa syödä satokauden mukaan, tietenkin ne maksaa nyt enemmän jotka eivät vuoden ajallisesti ole sesonkituotteita. Kurkussa ja jääsalaatissa niin onnettomat ravintoaineet muutenkin että tuo vitonen kannattaa sijoittaa vaikka mielummin pihviin.

Juu totta kai, ihmettelin vain kun hän sanoi syövänsä paljon salaatteja, kalaa ja kanaa, ja selviää 150-200 eurolla kuussa.

Vaikka ostaisi satokauden vihanneksia, niin silti tiukkaa tekee jos viidellä eurolla per päivä kaikki pitäisi ostaa. + hygieniatuotteet. Tai sitten annokset ovat todella pieniä.

-AP

Kaikki eivät elä syödäkseen. Ja kun karsii kaiken turhan, ei varsinaisten aterioiden tarvitse olla mitenkään erityisen pieniä. Ja kaikki eivät myöskään tarvitse isoa arsenaalia pesutököttejä ja muita ehosteita ollakseen kelvollisia muiden nenien ja silmien vaikutuspiiriin.

Itselleni henkilökohtainen hygienia on tärkeää, ei muiden takia. Ja herkän ihon ja iho-ongelmien takia niitä "tököttejä" pitää olla paria erilaista eikä se halvin X-Tra saippua aina käy.

Itselleni ruoka on toki ensisijaisesti polttoaine, mutta kyllä se on myös nauttimista varten. Tulisin hulluksi jos kuukaudesta toiseen pitäisi syödä pelkkää halvinta mättöä. Mulle ainakin ne "kaiket turhat" on usein se ruokailun kruunu. En tarkoita, että pihviä ja salaattia tai kalaa ja marjoja pitäisi joka päivä olla, mutta ajattelen myös niin, että ravinto on tärkeää, ja vaikka budjetointi ja säästäminen on fiksua, niin kannattaa myös miettiä mistä sitä säästää, myös ravintoarvojen takia.

Olen yrittänyt säästää nimenomaan niistä turhista, eli esim. makuvissyistä tai kalliimmista erikoisoluista, tai vaihtamalla peruselintarvikkeita halvempiin merkkeihin. Ja ehkä se isoin, eli suunnittelemalla ostokset paremmin, ennen heitin tosi paljon ruokaa pois kun ostin yksinkertaisesti liikaa.

-AP

Vierailija
62/94 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 300 euroa. Ennen meni vain 150 euroa, koska rahaa ei ollut käytettävissä enempää. Mutta tuo 300 euroa on sellainen summa, jolla saan helposti ruuat ostettua, eikä tarvitse pohtia kaupassa, että mitä ihmettä voisin ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette te kovia syömään. Meillä koko neljän hengen perhe elää pienemmällä ruokabudjetilla kuin osa yksinelävistä. Eli syötte neljän edestä..huh.huh.... Siksi kai Suomessa on niin paljon ylipainoisia.

Vinkkejä? Miten teette sen?

Vierailija
64/94 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuuskaupan tietokoneanalyysin mukaan käytän heidän korttiaan noin 600 euron verran kuukaudessa. Siinä on sitten lähes kaikki kauppaostokseni.: Ruoka, hygienia, tankillinen bensaa, vaatteita ja vähän muutakin, mitä osuuskaupasta nyt saa. Syön pääasiallisesti vain kotona, joten varsinaiset ruokamenoni lienevät noin 400 euroo kuukaudessa eli 12-13 euroo päivässä. Siihen sisältyy pari kertaa viikossa pullakahvit baarissa, 40-45 euroo.

Vierailija
65/94 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

160-180e/kk ja tuossa on mukana myös pyykinpesuaineet ja wc-paperit ym. Ruoka on edullista kun tekee sen alusta asti itse eikä osta valmismönjää tai kemikaalijuomia. Syön pääasiassa kanaa, kalaa ja riistaa sekä juureksia ja vihanneksia.

Vierailija
66/94 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 200€ /kk saa puristettu niin minusta se on hyvä suoritus kaikkine papereiden ja pesuaineiden kanssa.

Eipä ne paperit ja pesuaineet ihmeitä maksa, kun yksinasuvalla kulutuskin on pientä. En edes muista milloin viimeksi ostin WC-paperia, yleensä ostan 8 rullan paketin. Pesukoneeseen täysiä koneellisia.

Kyllähän niihin kummasti menee.

Suihkusaippua, shampoo + hoitoaine, naamanpesuaine, pyykinpesuaine, huuhteluaine, tiskikonetabletit, hammastahna, hammasvälilanka/harjat, hammasharjat, wc-paperi, talouspaperi, suodatinpaperit, partavaahto, partaterät, kodin pesuaineet.

Ja juu, ei noita kaikkia tarvitse joka kuukausi ostaa, mutta niitä kuitenkin käytetään kuukausittain.

Sitten vielä jos sattuu olemaan vaikka jotain allergioita tai herkkä iho, niin raha menee erikoissaippuioihin tai rasvaan yms. yms.

Toki sitä voisi ajatella jostain luopuvansa, mutta mulle ainakin henkilökohtainen hygienia ja yleinen puhtaus on sellainen juttu josta en halua tinkiä.

-AP

Noista huuhteluaine on täysin turhake, jonka voit heti tiputtaa listalta pois. Sama koskee talouspaperia, en edes keksi mihin sitä käyttäisin, pöydät ja tasot pyyhitään mikrokuituliinalla. Naisoletettuna en partavaahtoja käytä.

Ja tosiaan joku litran yleispesuainepullo kestää helposti sen vuodenkin ellei enemmän.

Yritin jättää huuhteluaineen pois, mutta ei voi mitään, vaatteet olivat kovia ja karheita ilman, se nyt ei ole iso menoerä ja mielelläni maksan vähän extraa, että vaatteet ovat mukavat ja pehmeät.

Kyllä itselläni ainakin kokatessa kuluu talouspaperia, käytän myös käsien ja suun pyyhkimiseen syödessä.

Tarkoitatko yleispesuainepullolla kodin pintojen pesuainetta vai suihkusaippuaa? Ensimmäisessä varmaan kestää, jälkimmäisessä ei lähellekään.

-AP

Pesetkö itsesi yleispesuaineella? Jos peset, ei kannata. Iho ei tykkää myrkyistä.

Vierailija
67/94 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään ruokiin 200 €. Joskus syön 2-3 krt/kk ulkona. Silloin nousee 250 euroon. Kokkailen 70 % ajasta. Alle 5 €/pv en pääse, jos haluaa syödä monipuolisesti.

Vierailija
68/94 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 100e. Tähän siis laskettuna lähinnä pelkät ruuat eikä esim. hygieniatuotteita. Olisi varaa laittaa vähän enemmänkin, mutta olen niin pihi ruuan suhteen että ostan halvinta mahdollista.

Vierailija
69/94 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkku mies 50v. Kauppaan menee noin 350-400€/kk. Saisin kyllä ruoat halvemmalla mutta tulee ostettua kaikkea muuta hyvää.

Vierailija
70/94 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm mulla menee aika paljon koska syön aika paljon sekä välillä ostan kalliita tuotteita kuten sushia,kalaa yms.

Mulla menee varmaan 400e kuukaudessa rahaa ruokaan keskimäärin. Nyt kun hinnat ovat nousseet kaupassa erittäin paljon niin voipi olla että menee yli tuon eli vastaan 400e-500e menee kuukaudessa rahaa ruokaan...

Saisin tingittyä ruokalaskuistani pois varmaan max 100e jos jätän sushit,kalat yms pois ja katselisin aletuotteita mutta haluan välillä nauttia ruuasta ja aletuotteiden metsästys on hankalaa kun ne menevät heti.

M32

Vierailija
71/94 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette te kovia syömään. Meillä koko neljän hengen perhe elää pienemmällä ruokabudjetilla kuin osa yksinelävistä. Eli syötte neljän edestä..huh.huh.... Siksi kai Suomessa on niin paljon ylipainoisia.

Saisin kyllä 30-40 euroa pois, kun kiristäisin.  Lasken tosin tuohon 250 euroon myös pyyhkeet ja lakanat, joita samalla kun ruokaakin.

Vierailija
72/94 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkku kirjoitti:

Ostin yksi päivä salaattitarpeet, pelkästään kurkku, tomaatit ja jääsalaatti maksoi yli vitosen.

-AP

Kannattaa syödä satokauden mukaan, tietenkin ne maksaa nyt enemmän jotka eivät vuoden ajallisesti ole sesonkituotteita. Kurkussa ja jääsalaatissa niin onnettomat ravintoaineet muutenkin että tuo vitonen kannattaa sijoittaa vaikka mielummin pihviin.

Juu totta kai, ihmettelin vain kun hän sanoi syövänsä paljon salaatteja, kalaa ja kanaa, ja selviää 150-200 eurolla kuussa.

Vaikka ostaisi satokauden vihanneksia, niin silti tiukkaa tekee jos viidellä eurolla per päivä kaikki pitäisi ostaa. + hygieniatuotteet. Tai sitten annokset ovat todella pieniä.

-AP

Kaikki eivät elä syödäkseen. Ja kun karsii kaiken turhan, ei varsinaisten aterioiden tarvitse olla mitenkään erityisen pieniä. Ja kaikki eivät myöskään tarvitse isoa arsenaalia pesutököttejä ja muita ehosteita ollakseen kelvollisia muiden nenien ja silmien vaikutuspiiriin.

Itselleni henkilökohtainen hygienia on tärkeää, ei muiden takia. Ja herkän ihon ja iho-ongelmien takia niitä "tököttejä" pitää olla paria erilaista eikä se halvin X-Tra saippua aina käy.

Itselleni ruoka on toki ensisijaisesti polttoaine, mutta kyllä se on myös nauttimista varten. Tulisin hulluksi jos kuukaudesta toiseen pitäisi syödä pelkkää halvinta mättöä. Mulle ainakin ne "kaiket turhat" on usein se ruokailun kruunu. En tarkoita, että pihviä ja salaattia tai kalaa ja marjoja pitäisi joka päivä olla, mutta ajattelen myös niin, että ravinto on tärkeää, ja vaikka budjetointi ja säästäminen on fiksua, niin kannattaa myös miettiä mistä sitä säästää, myös ravintoarvojen takia.

Olen yrittänyt säästää nimenomaan niistä turhista, eli esim. makuvissyistä tai kalliimmista erikoisoluista, tai vaihtamalla peruselintarvikkeita halvempiin merkkeihin. Ja ehkä se isoin, eli suunnittelemalla ostokset paremmin, ennen heitin tosi paljon ruokaa pois kun ostin yksinkertaisesti liikaa.

-AP

No sit sun pitää vaan lopettaa tekosyiden listaaminen ja hyväksyä, että sulla menee kauppaan se mitä sinne menee.

Mulle riittää henkkoht hygieniaan markettien shampoot, mikä milloinkin tarjouksessa on, palasaippua käy saippuasta niin suihkussa kuin vessassakin. Dödönä on todella riittoisaa suolakivi. Hammastahnaksi sitä mikä kulloinkin tarjouksessa on. Käsirasvaa tarvitsen, kun töissä kuivuu kädet vesillä lutratessa, siihenkin käy ihan joku perus ja edullinen. Mun hiuslaatu ei tarvitse onneksi hoitoainetta.

Itsekin panostan ruoassa laatuun ja siksi olen karsinut epäolennaiset pois. Kaksi kunnollista täysipainoista ateriaa, niin mitään välipaloja ei tarvita. Ei ole tarvetta ostaa halvinta mättöä, kun ei osta mättöä ylipäätään.

Se nyt on ihan tyhmää, että ostaa ruokaa jota ei syö, vaan ruokkii sillä roskista. Olen mieluummin hetken vaikka vähän nälkäinen ja alimitoitan ruokaostokset, kuin heitän ylimäärän pois.

Vierailija
73/94 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että aika monet arvioivat alakanttiin kauppalaskunsa (eli eivät oikeasti pidä kirjaa joka kauppareissusta) tai sitten juurikin työpäivinä syödyt lounaat ei ole mukana laskuissa. Tosi monet eivät ota kuittia kaupasta mutta ehkä sitten muistavat mitä meni tai katsovat tiliotteesta?

On meinaan aika hyvin saada alle 200 € ja vaikkei niitä papereita joka viikko osteta eikä pesuaineita niin on ne kuitenkin menoja kun keskimäärin laskee. Toki jos saa perunat, kalat ja lihat maksutta (kuten joku kirjoitti) jostain niin sitten on eri asia.

Mulla meni yksi viikko 40 euroa mutta teinkin vain kaksi ruokaa (siskonmakkarakeiton ja jauhelihamurekkeen) mitä söin koko viikon mutta pitää kaupasta aina muutakin ostaa; hedelmiä, vihanneksia, juureksia, aamupalaa, roskapusseja, leivän päällisiä. 

Yksin asuva ei niin paljon syö etteikö tuohon summaan lihaa ja kalaa saisi sisällytettyä. 100g-250g on normi proteiinin määrä annosta kohden. Kokonaisen hauen saa tarjouksessa kympillä ja söisin sitä itse yli viikon. Toki se pitää osata/viitsiä itse fileroida. Juurekset, vihannekset ja kasvikset ovat edullisia kun ostaa kauden mukaan. Roskapusseja saa eurolla rullan. Leikkeleet eivät ole mikään välttämättömyys, jos leivänpäällisillä tarkoitit niitä.

Toki vähemmälläkin pärjää, jos pitää oikein tiukalle vetää ja säästää. En kyllä haukea söisi, mieluummin sitten vaan juureksia ja kasviksia, perunaa ja puuroa. Ilman leipääkin pärjää. Dit ei tarvi juustoakaan.

Ajattelin, että AP nyt kyselee ruokabudjettia, ei välttämättä sitä mahdollisimman minimiä. Uskon että satasella/kk pärjäisin jos oikein pitäisi pistää.

Vierailija
74/94 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkku kirjoitti:

-AP

Ravintoaineet = kalorit?

Vierailija
75/94 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai täytyy muistaa, että yksinasuvia on erilaisia. Tietysti joku 50 kg nainen syö ja kuluttaa vähemmän kuin 90 kg mies.

Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen kategoriaan, ja aivan varmasti mulla menee enemmän rahaa ruokaan, proteiiniin yms. kun käyn salilla ja liikun paljon. Ja sitä haluaisi syödä terveellisemmin, mutta marjoihin ja kalaan ei toki joka päivä ole varaa.

-AP

Marjoja saa ilmaiseksi metsästä niin paljon kuin jaksaa ja viitsii poimia.

Vierailija
76/94 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai täytyy muistaa, että yksinasuvia on erilaisia. Tietysti joku 50 kg nainen syö ja kuluttaa vähemmän kuin 90 kg mies.

Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen kategoriaan, ja aivan varmasti mulla menee enemmän rahaa ruokaan, proteiiniin yms. kun käyn salilla ja liikun paljon. Ja sitä haluaisi syödä terveellisemmin, mutta marjoihin ja kalaan ei toki joka päivä ole varaa.

-AP

Marjoja saa ilmaiseksi metsästä niin paljon kuin jaksaa ja viitsii poimia.

Tosin ei kaikilla ole siihen  mahdollisuutta. Ihailen kovasti niitä ihmisiä, jotka vielä omien marjojen lisäksi keräävät sellaisille läheisilleen, jotka itse eivät kykene esim. terveyden vuoksi.

Vierailija
77/94 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkku kirjoitti:

-AP

Ravintoaineet = kalorit?

No ei juuri niitäkään, kurkku lähinnä pelkkää vettä.

Vierailija
78/94 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkku kirjoitti:

-AP

Ravintoaineet = kalorit?

No ei juuri niitäkään, kurkku lähinnä pelkkää vettä.

Mä tulen laittamaan tämän joka kerta tänne, kun huomaan jonkun sanovan, että kurkku on pelkkää vettä (kerran olen jo laittanut):

Eli kurkku on todellinen terveyspommi:

https://www.herkkusuut.com/kurkku-on-todellinen-terveyspommi-lue-11-syy…

Vierailija
79/94 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä kestäis, jos kaikki pitäis vetää kovin tiukalle. Kyllä pitää olla talouspaperia, se on arki lautasliina, ja kunnon pesuaineet ja dödöt kun töissä käy.

Mitään lappulihaa en syö (juurekset ja vihannekset kyllä käy) ruoat teen itse ja hyvistä aineista, saattaa sinne lasagne soosiin vähän punkkua mennä ja marjoja on aina sekä tuoremehua ja hedelmiä. Vähän reilu 300 €.

Onneks ei tarvitse ihan satasella sentään pärjätä.

Vierailija
80/94 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkku kirjoitti:

-AP

Mitä vihreitä vihanneksia suosittelisit ostettavaksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi