Vertaistuen merkitys vanhemmuudelle?
Hei,
Oletko kohdannut haasteita vanhempana toimimisessa? Entä oletko saanut vertaistuesta apua vanhemmuuteesi, ihan pieniinkin mieltäsi vaivaaviin asioihin? Tai onko joku tuntematon saanut Sinulle hyvän mielen kehuttuaan esimerkiksi toimintaasi lapsesi kanssa? Vai oletko kohdannut ihmisiä, jotka yrittävät tarkoittaa hyvää, mutta sanat kuitenkin loukkaavat Sinua? Onko Sinulla kenties luottoystävä tai puoliso, jonka kanssa voit jutella vaikeistakin vanhemmuuteen liittyvistä asioista?
Olen itsekin äiti ja pohtinut kyseisiä asioita paljon miettiessäni, miten olla hyvä vanhempi lapselleni. Nyt aikuisopiskelijana olen tekemässä opintoihini liittyvää lopputyötä tuen (vertaistuen) merkityksestä pienten lasten vanhemmille ja etsin tutkimustani varten haastateltavia. Jos haluaisit kertoa omista kokemuksistasi luottamuksellisesti, niin ota minuun yhteyttä viestinnangradu@gmail.com , niin palaan asiaan ja kerron Sinulle lisää.
Mielestäni tuen (vertaistuen) merkityksestä pienten lasten vanhemmille ei puhuta tarpeeksi. Itsellänikin on omakohtaisia kokemuksia siitä, kun neuvolassa ei uskallakaan ottaa jotain asiaa puheeksi, vaikka on aikonut, kun se tuntuu lopulta tosi tyhmältä. Tai tiedän sen helpotuksen tunteen, kun kuulee joltain toiselta vanhemmalta, että heillä painitaan samojen lapsiin liittyvien haasteiden kanssa. Koen, että tuella on suuri merkitys siihen, miten itse kokee oman vanhemmuutensa ja miten siinä pyrkii luovimaan eteenpäin.
Olisin erittäin kiitollinen, jos haluaisit kertoa kokemuksistasi. Tutkimus tehdään ehdottoman luottamuksellisesti ja tulokset raportoidaan täysin anonyymisti. Merkitystä on vain Sinun arvokkailla kokemuksillasi aiheesta. Kiitos jo etukäteen.