Miten viikonloppujuomisesta voi päästä eroon?
Olen jonkinnäköinen viikonloppujuoppo, tulee ryypättyä joka viikonloppu sekä perjantaina että lauantaina. En vaan keksi mitään muuta tekemistä kuin ryyppääminen enkä pysty olla ilman.
Arkena sitten alkoholi ei käy mielessäkään, mutta alkuviikosta olen aina karmean väsynyt.
Kommentit (44)
Ei se ole mahdollista. Tämän takia alkoholi onkin maailman vaarallisin huume, sen käyttöä ei pysty lopettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mul on menny täs pari viime vuotta aika lujaa ja tän kesän loputtua päätin täräyttää korkin toistaiseksi kiinni. Oon nyt melkein 3kk ollu juomatta pisaraakaan kun alkoi ahdistaa se valtava rahanmeno mitä siihen baarissa ramppaamiseen meni. Muutama tonni pelkästään tänä vuonna. Ois sil jotain fiksumpaakin voinu tehdä ku dokata.
Olet oikeassa, vaikka dokaaminen onkin joskus ihan kivaa, niin AINA on järkevämpää tekemistä kuin se. Laulujen lunnaat on kovemmat ja kovemmat mitä enemmän ikää tulee.
Juo vähemmän. Jos ei onnistu niin ei lainkaan.
Juo tasaisesti pitkin viikkoa, niin ei ole mitään tarvetta viikonloppuna juoda koko viikon edestä ja sitten kärsiä seruraksista. Toki kohtuudella, ja tiistaisin vain pahan makuisia juomia, niin niitä hyviä osaa muina päivinä arvostaa enemmän.
Ei tuohon ongelmaan tunnu oikein olevan lääkettä. Jos joku keksisi, olisi miljardööri.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuohon ongelmaan tunnu oikein olevan lääkettä. Jos joku keksisi, olisi miljardööri.
Alat tekemään muuta elämässäsi. VIikonloppureissuja metsään, aloitata tavoitteellisen treenin ym ym.
Jos juominen on pakko koska ei muuta tekemistä keksi, avain lienee se muun tekemisen kehittäminen ja suunnittelu (ja suunnitelmista kiinni pitäminen). Eli keksi joku harrastus, yritä nähdä kavereitasi selvin päin, mene metsäretkelle, urheile kovaa tms. Aika monelle urheilu on toimivaa koska siitä saa myös mielihyvähormoneita ja lisäksi juominen haittaa urheilua niin paljon ettei pysty tekemään molempia.
Ite join ennen joka perjantaina ja lauantaina. Sitten enää vain lauantaina. Nykyään enää kerran kuukaudessa.
Eli olen vähentänyt asteittain. Juominenkin on hauskempaa kun saa vain kerran kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Alat treenaamaan ja liikkumaan , kun sä ihastut tähän ja jäät koukkuun , niin sä et halua enää koskea viinaa koska se pilaa aina kaiken minkä eteen sä olet tehnyt töitä.
Vihaan liikuntaa. Muuten hyvä. Puoliväkisin olen yrittänyt lenkkeillä, kun työterveydessä oltiin niin huolissaan (turhaan). Ennen kuin joku ehdottaa jotain kilpasoutua tai vuorikiipeilyä, niin todettakoon että muut lajit kiinnostaa vielä vähemmän.
Vastasin vahingossa väärään ketjuun mutta itselläni on tuo sama ongelma kuin aloittajalla.
Vaikea motivoida lopettamaan kun ei ole mitään hauskaa tekemistä tilalle. Tai tekemistä joka nollaisi aivoja.
Harrastan liikuntaa joka päivä, lisäksi avantouintia. Kavereita ei juuri ole joten sen vaihtoehtoisen tekemisen pitäisi olla jotain mitä voi tehdä yksin
Itsellä ikää jo jonkin verran ja olen huomannut, että perjantaina tekee mieli juoda siksi, että on väsynyt työ viikosta. Hyvä keino välttää juominen on mennä sänkyyn, lukea hyvää kirjaa ja nukkua vähän aikaa. Siitä kun herää niin ei tee mieli juoda vaan nauttia vain olemisesta.
Painonnosto. Ei enää muu kiinnosta.
Ite kanssa jättämässä alkoholia. Krapulat + liskojen yöt/psykedeliapainajaiset ja ahdistus alkaa olla liikaa.
Tämä on ikuisuusongelma itsellekin. Ei keksi mitään viikonloppujuomisen tilalle. Viimeisimpänä olen harkinnut joko virkkauksen opettelua tai että ostaisin kitaran. Jotenkin se tyssää siihen, että koen jo pelkästään ajatuksena kaiken sen itseopettelun liian vaikeana.
Itse kun aloin irtautumaan viikonloppudokaamisesta, niin huomasin kuinka vahva psyykkinen riippuvuus asiaan oli. Kesti kokonaisen vuoden päästä irti tuosta. Päätin alkaa elää - ei se niin helppoa ollut. Kuntoilun aloittaminen oli yhtä tuskaa, mutta kunnon parantuessa ruokavaliokin muuttui paljon terveellisemmäksi. Huomasin tuloksia, enkä enää halunnut sotkea pakkaa dokaamisella. Sitten löytyi hyvä parisuhdekin, raittiin miehen kanssa, sekin auttoi valtavasti hommaa. En tiedä, onko tästä sekavasta sepustuksesta hyötyä, mutta oli oma tarinani. Oli harrastanut asiaa ikävuodet 16-33, eli aika kauan kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla loppu siihen kun krapulat veny keskiviikkoon asti. Ei vaan enää jaksanut samaa rumbaa kerta toisensa jälkeen.
Tuon takia vaihdoin päihteen. Krapulat alkoi kestää monta päivää. Ensin yhden oksetti ja 3-4 vuorokautta valvotti.
Mihin päihteeseen vaihdoit?
Kukkaan eli kannabikseen.
Minut ainakin sai lopettamaan se, kun lueskelin erilaisista alkoholin haittavaikutuksista. Ei ollut hyvää luettavaa ne. Nyt 6 vuotta ilman.
Yllättävän moni sanoo samaa,että darrat pahenee. Itse olin perjantaina jurrissa ja lauantaina oli karmee darra ja sunnuntaina hirvee ahdistus enkä nukkunut viimeyönä kuin pienissä pätkissä vähän. Aamulla olo vielä hirveämpi,kunnes alkoi helpottaa pikkuhiljaa. Olin 8 vuotta 4 päivää viikosta kännissä,kunnes erosin ja kolmeen viikkoon ei tehnyt mieli yhtään pisaraa. Perjantaina join ensimmäisen kerran ja nyttuntuu ettei ikinä enää.....
Mä tein tota samaa ikävuodet 17-35. Olin lapsesta aikuisikään urheilija, mutta alkoholi meni sitten senkin edelle. Tai viikonloppujuomiset sotkivat treenaamisen täysin. Samoin kaiken muun. Lopetin kun aloitin 15 vuotta sitten uudelleen tavoitteellisen liikunnan - yht'äkkiä ei enää tehnytkään mieli alkoholia, oli taas joku tarkoitus viikonlopuilla. Koita sellaista?