Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumistukeen tulossa mojova indeksikorotus

Vierailija
23.10.2022 |

Asumistuen enimmäisasumismenoa, eli tuessa huomioitavan vuokran ylärajaa, korotetaan tammikuisin kuluttajahintaindeksin vuosimuutoksella. Korotuksen määrä otetaan lokakuun vuosi-inflaation mukaan.

Viime vuosina luku on ollut 0,23,2 prosenttia, mutta nyt päästään todennäköisesti kahdeksaan prosenttiin tai yli.

Lokakuun lukua ei vielä ole, mutta todennäköisesti tulossa on aika selvä korotus, toteaa neuvotteleva virkamies Mikko Horko sosiaali- ja terveysministeriöstä.

Syyskuussa luku oli 8,1 prosenttia.

Veronmaksaja kiittää.

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Pitäisköhän pudottautua yhteiskunnan elätettäväksi. Mitä mä tässä raadan kun tukia saamalla saan saman kuin nytkin ja jopa enemmän.

Vierailija
82/101 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta tuesta sitten pois otetaan ihan yhtätyhjän kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos vuokra jää alle sen enimmäisrajan, asumistukeen ei tule mitään korotusta? Jos näin, niin mulla se ei sitten nouse ollenkaan. :(

Vierailija
84/101 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos vuokra jää alle sen enimmäisrajan, asumistukeen ei tule mitään korotusta? Jos näin, niin mulla se ei sitten nouse ollenkaan. :(

Mitä ihmettä sä selität?

Vierailija
85/101 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä hakenut asumistukea. Muita?

Vierailija
86/101 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Pitäisköhän pudottautua yhteiskunnan elätettäväksi. Mitä mä tässä raadan kun tukia saamalla saan saman kuin nytkin ja jopa enemmän.

Plus saan enemmän rauhaa ja omaa aikaa.

Vierailija
87/101 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni veronmaksaja on myös asumistuen piiriin kuuluvia.

Eli eivät käytännössä siis maksa veroja, koska saavat saman takaisin tukien muodossa.

Jonkun nämä matalapalkka-alojen työt on tehtävä. Nykypäivän orjia ollaan ja saadaan vielä vìttuilutkin palkaksi.

Vierailija
88/101 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh teknologiateollisuuden työnantajien mielestä 2% korotuskin oli liikaa eli näillä näkymin ei ole tulossa mitään, sopimukset raukeaa ja lakot alkaa. Kiva että laskoittelijoille silti annetaan rahaa

Monet työssäkäyvät saavat asumistukea. Itsekin nostan sitä, olen yrittäjä. Laiskuutta useammin työttömyyden taustalla on työkyvyttömyys tai työntekijän ja tarjolla olevien töiden yhteensopimattomuus, eikä laiskuus. Olisi hienoa puhua työttömistä ja tuensaajista joskus muutenkin kuin alentuvaan sävyyn.

Minunkin tuestani hyötyy loppupeleissä vuokranantajani.

Vierailija
89/101 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sä selität?

Minä luin ensin huolimattomasti ja oletin, että tuen nousu koskee kaikkia asumistuen saajia. Mutta sitten tajusin, että kyse onkin enimmäisasumismenoista eli hyväksyttävän vuokran ylärajan korottamisesta.

Eli tästä hyötyvät vain ne, joiden vuokra ylittää tuon Kelan määrittämän ylärajan. Minä en kuulu siihen porukkaan, mulla melko edullinen vuokra. Oletan siis, että asumistukeni pysyy ainakin suunnilleen samana kuin mitä se nyt on.

Vierailija
90/101 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asumisensa maskaville tulee taas kallis lasku kun vuokrat/hinnat nousee tukien nostattamana. Taas hyvä syy äänestää oikeistoa (Kok, PS, KD)

Asumistuki on vain tuki vuokranantajille eikä muutenkaan ole järkeä maksattaa verorahoista köyhien asumista suurkaupunkien keskustoissa.

Vierailija
91/101 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin,niin, kateellisille idiooteille tiedoksi, taas kerran, että sama summa leikataan TT-tuestak uitnekin pois eli ei ne tulot oiekasti köyhillä nouse senttiäkään!!!!Mulla ainakin leikattiin TT-tuesta näköjään pois jo sekin työmarkkiantuen ruhtinaallinen +20€/kk...kustannukset nousee kiitäen, tuet ei ikinä oikeasti.

Voiskohan vihdoin vaan reilusti korottaa sitä työmarkkinatukea (tuplata sen)niin ei tarvitsisi sataa eri tukea paperisotineen hakea joka kk, tai ihan vaan yhdistää perustuloksi, joka olisi kaikkineen sen (reilun)tonnin/kk! Mutta ei toki, ei, ei huolta, kateelliset! Työttömien,sairaiden, valmiiksi oikein kunnolla päähänmonotettujen kyykyttäminen ja tukirumballa strassauttaminen ja uuvuttaminen on ainoa huvinne ja aito ilonne ad infinitum!

No kyllähän tulot tt-tuessa tietty huomiodaan niin kuin ennenkin. Mutta myös tt-tuen perusosa nousi elokuussa (tosin vähemmän euromääräisesti kuin työmarkkinatuki). Tammikuussa tulee indeksikorotus 4,2 % kaikkiin kansaneläkeindeksiin sidottuihin tukiin, eli myös tt-tukeen.

Vierailija
92/101 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni veronmaksaja on myös asumistuen piiriin kuuluvia.

Eli eivät käytännössä siis maksa veroja, koska saavat saman takaisin tukien muodossa.

ALV maksetaan jokaisessa ostoksessa,yksi monista veroista on sitten se ansiovero.

Vierailija
93/101 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekeminen muuttuu päivä päivältä kannattomammaksi siksi siirryin pois työelämästä hyvissä ajoin saamapuolelle. :)

tee se jo tänään pliiis:-Dääliö

Vierailija
94/101 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos vuokra ei nouse 50 euroa kuukaudessa tai yli,niin eihän sitä asumistukea silloin nosteta .

Muuttaa johonkin Kojamon kämppään, niin ei ole ainakaan sitä pelkoo, että vuokra EI nouse viidellä kympillä. Varmasti on vähintään 50 euroa kalliimpi vuokra heti ensimmäisen vuokran korotuksen jälkeen.

Vierailija
95/101 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sä selität?

Minä luin ensin huolimattomasti ja oletin, että tuen nousu koskee kaikkia asumistuen saajia. Mutta sitten tajusin, että kyse onkin enimmäisasumismenoista eli hyväksyttävän vuokran ylärajan korottamisesta.

Eli tästä hyötyvät vain ne, joiden vuokra ylittää tuon Kelan määrittämän ylärajan. Minä en kuulu siihen porukkaan, mulla melko edullinen vuokra. Oletan siis, että asumistukeni pysyy ainakin suunnilleen samana kuin mitä se nyt on.

Miltä loppui ihan hyvään aikaan oikeus asumistukeen, kun työ vakinaistettiin ja palkka nousi. Asun kämpässä, jossa vuokra korkeampi kuin Kelan yläraja. Heti, kun loppui oikeus asumistukeen, alkaa kuulua uutisia, että ylärajaa korotetaan.😅

Vierailija
96/101 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppi tuli asumistukeen, kymppi meni korotettuun vakuutusmaksuun.

Vierailija
97/101 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin tuulettelee, kannattaa muistaa, että tämä asumistuen korotus tehdään nousevien vuokrien takia. Eli hyvin ison osan vuokralaisista vuokra tulee nousemaan. Itsekin sain tästä ilmoituksen tällä viikolla. Vuokra nousee vuoden vaihteessa n. 40€.

Onkohan jossain ollut tietoa, tuleeko myös perustoimeentulotuen kuntakohtaisiin hyväksyttyihin enimmäisasumismenojen rajoihin korotusta? Jos tätä ei tule, niin varmasti aika monilla perustoimeentulotukea saavilla tulee tarvetta vyönkiristykselle.

Vierailija
98/101 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneen vuoteen ei ole vuokraa nostettu kaupungin kämpässä, mutta nyt ehkä sellanen kutina että nousee ekakerran. Toivottavasti ei tule monen vuoden korotukset sitten köntässä.

Vierailija
99/101 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää rahaa asuntosijoittajille.

Vierailija
100/101 |
28.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin tuulettelee, kannattaa muistaa, että tämä asumistuen korotus tehdään nousevien vuokrien takia. Eli hyvin ison osan vuokralaisista vuokra tulee nousemaan. Itsekin sain tästä ilmoituksen tällä viikolla. Vuokra nousee vuoden vaihteessa n. 40€.

Onkohan jossain ollut tietoa, tuleeko myös perustoimeentulotuen kuntakohtaisiin hyväksyttyihin enimmäisasumismenojen rajoihin korotusta? Jos tätä ei tule, niin varmasti aika monilla perustoimeentulotukea saavilla tulee tarvetta vyönkiristykselle.

Ööö, ei. Vaan vasemmistohallitus on nostamassa muutenkin kaikkia tukia ja heikentämässä edelleen työn kannattavuutta. Tukia ei nosteta kohonneen vuokratason vuoksi, VAAN vuokria tullaan nostamaan koska tukia nostetaan... TAAS kolahtaa niiden nilkkaan jotka ovat hoitaneet omat asiansa hyvin (käyvät töissä ja maksavat kaiken itse ilman tukia - palkat ei toki nouse, mutta kaikki maksut kyllä!)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi