Asumistukeen tulossa mojova indeksikorotus
Asumistuen enimmäisasumismenoa, eli tuessa huomioitavan vuokran ylärajaa, korotetaan tammikuisin kuluttajahintaindeksin vuosimuutoksella. Korotuksen määrä otetaan lokakuun vuosi-inflaation mukaan.
Viime vuosina luku on ollut 0,23,2 prosenttia, mutta nyt päästään todennäköisesti kahdeksaan prosenttiin tai yli.
Lokakuun lukua ei vielä ole, mutta todennäköisesti tulossa on aika selvä korotus, toteaa neuvotteleva virkamies Mikko Horko sosiaali- ja terveysministeriöstä.
Syyskuussa luku oli 8,1 prosenttia.
Veronmaksaja kiittää.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaus aina vaan 570 euroa. Ollut saman 20 vuotta. Ei korotuksia. Aika varastaa.
Vastahan se nousi elokuussa, ennen oli 552e.
Ja sitä ennen tammikuussa.
Saisiko tähän jonkun lähteen? Nopeasti googlaamalla ei löytynyt.
Tämä alkaa olemaan kestämätöntä. Ymmärrän, että moni tarvitsee asumistukea, mutta tämä systeemi ei ole mitenkään kestävällä pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Asuntosijoittajat kiittää. Tukihan päätyy sijoittajien taskuun.
Ja opiskelijat. Kaksiosta kolmioon nyt sitten yksinäiset viinisiepot jotka ei koskaan enää tahdokaan töihin koska parempi olla ilman.
Työttömillä soppalan tuet ei nouse ja eläkeläisillä ei eläkkeet.
Pienituloisten tulot ei nouse koska ei koske korotukset heitä, ammattiliitot täysin hallituksen taskussa.
Vihdon siihenkin tulee korotus! Olen yksin 4 lapsen kanssa ja olen olen ollut aivan hukassa näiden nousseiden menojen kanssa, kun palkka ei nouse ollenkaan. Saan pienen palkan lisäksi siis lapsilisät 3 lapsesta (vanhin täytti juuri 17) ja elatustuen.
Juuri tuli viime viikolla järjetön vuokrankorotus lappunen kaiken muun päälle. Itku pääsi.
Asumistuki nousee joten toimeentulotuki laskee. Muutenkin jos max summa on reilu 400 niin siitä 8% olisi 32 euroa eli 400 -> 432. Juhlat pystyyn? On se toki enemmän kuin se normaali kympin korotus mutta harvalle tuo maailmaa mullistaa varsinkin kun köyhimmillä toimeentulotuki syö tuon korotuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaus aina vaan 570 euroa. Ollut saman 20 vuotta. Ei korotuksia. Aika varastaa.
Sitä korotettiin satasella 2012.
Ottaen taas kerran huomioon sen miten tukiaiset vaikuttaa toisiinsa ja lopusta menevän veron tuon nettovaikutus oli muistaakseni jotain parikymppiä kuussa. Eli tyypillinen demarien näennäiskorotus ts. vappusatanen.
Te joiden mielestä asumistuki pitää lopettaa.
Olen sairaanhoitaja Helsingissä.
Tuloni työstä ei riitä, tarvitsen asumistukea.
Meitä on monia!
Kiitos matalapalkkauksen.
Kuulostaa siltä että sanouduttava irti ja vaikeutettava teidän ylimielisten terveydenhuoltoa.
Miettinytkin lähtöä Norjaan jossa maksetaan kaksinkertainen määrä samasta työstä palkkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntosijoittajat kiittää. Tukihan päätyy sijoittajien taskuun.
Toisaalta hehän kantavat kaiken riskin eli siinä mielessä ovat kyllä tuottonsa ansainneet.
Juuri näin, tämä fakta "unohtuu" vaan monilta sanoa.
Niitä kiukututtaa, kun eivät ole itse viitsinyt hankkiutua töihin ja sitä kautta saamallaan varallisuudella ostanut sijoitusasunnon.
Vierailija kirjoitti:
Tää on hyvä. Omistan asunnon, jossa ex-mies asuu lapsinemme. Kela maksaa lähes koko vuokran. Lyhennän sillä lainaa ja maksan osan heidän sähkölaskuaan (pimeästi toki).
Pärjää paremmin vaikken mä nostaisikaan elareita. (Olen kahdesti nostanut).
Toisin sanoen olet rahan ahne paska.
Miksi ex-miehesi pitäisi maksaa elareita, jos asuu lastenne kanssa?
Minä teen täyttä päivää hoitoalalla, mutta palkka on niin huono, että ilman asumistukea en voisi asua edes tässä ankeassa kaupungin vuokralähiössä.
Vierailija kirjoitti:
Saisiko tähän jonkun lähteen? Nopeasti googlaamalla ei löytynyt.
Oli siitä lehdissä vähän aikaa sitten.
Itsellä on hyväksyttävät asumiskulut jo nyt alle näiden (maksimi)rajojen, niin ylärajan korottaminen ei lisää tippakaan tukea omalla kohdalla, koska yhteiskunnan maksama prosenttiosuus asumiskuluista pysyy aivan samana.
Joten omalla kohdalla aivan yhtä tyhjän kanssa.
Matalapalkat ei riitä ilman asumistukea,ei ne kaikki työttömiä ole.
Niin siis hyväksyttävän vuokran yläraja nousee, ei itse tuki. Ihan pennosista kyse, useimmilla ei edes vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on monia!
Kiitos matalapalkkauksen.Kuulostaa siltä että sanouduttava irti ja vaikeutettava teidän ylimielisten terveydenhuoltoa.
Miettinytkin lähtöä Norjaan jossa maksetaan kaksinkertainen määrä samasta työstä palkkaa!
Sama. Olen vaka-ope ja kahden lapsen vuoroviikkoäiti. Helsingissä on jäätävä pula vakaopeista, mutta palkkani ei riitä asumiseen, eli olen riippuvainen asumistuesta. Itselläni on ollut myös ruokalaskujen kanssa kylmä paniikkihiki aamuöisin otsalla, joten tämä on sentään pieni helpotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on monia!
Kiitos matalapalkkauksen.Kuulostaa siltä että sanouduttava irti ja vaikeutettava teidän ylimielisten terveydenhuoltoa.
Sama. Olen vaka-ope ja kahden lapsen vuoroviikkoäiti. Helsingissä on jäätävä pula vakaopeista, mutta palkkani ei riitä asumiseen, eli olen riippuvainen asumistuesta. Itselläni on ollut myös ruokalaskujen kanssa kylmä paniikkihiki aamuöisin otsalla, joten tämä on sentään pieni helpotus. <3
Ope etkä siltikään ymärtänyt että tukesi ei nouse.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on asunnot valmiina Pk-seudulla, kun lapset kotoa muuttavat. Asumistuki pitäisi kyllä lopettaa.
Ja olet varma, että lapset jäävät PK-seudulle?
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen indeksikorotuksesta hyötyvät etenkin yksityisiltä markkinoilta asunnon vuokranneet
koskeehan tämä myös opiskelijoita, vaikka heitä ei jutussa mainita sanallakaan? Yleistä asumistukeahan hekin saavat.
Sitä korotettiin satasella 2012.