Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumistukeen tulossa mojova indeksikorotus

Vierailija
23.10.2022 |

Asumistuen enimmäisasumismenoa, eli tuessa huomioitavan vuokran ylärajaa, korotetaan tammikuisin kuluttajahintaindeksin vuosimuutoksella. Korotuksen määrä otetaan lokakuun vuosi-inflaation mukaan.

Viime vuosina luku on ollut 0,23,2 prosenttia, mutta nyt päästään todennäköisesti kahdeksaan prosenttiin tai yli.

Lokakuun lukua ei vielä ole, mutta todennäköisesti tulossa on aika selvä korotus, toteaa neuvotteleva virkamies Mikko Horko sosiaali- ja terveysministeriöstä.

Syyskuussa luku oli 8,1 prosenttia.

Veronmaksaja kiittää.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te joiden mielestä asumistuki pitää lopettaa.

Olen sairaanhoitaja Helsingissä.

Tuloni työstä ei riitä, tarvitsen asumistukea.

Meitä on monia!

Kiitos matalapalkkauksen.

Kuulostaa siltä että sanouduttava irti ja vaikeutettava teidän ylimielisten terveydenhuoltoa.

Miettinytkin lähtöä Norjaan jossa maksetaan kaksinkertainen määrä samasta työstä palkkaa!

Sama. Olen vaka-ope ja kahden lapsen vuoroviikkoäiti. Helsingissä on jäätävä pula vakaopeista, mutta palkkani ei riitä asumiseen, eli olen riippuvainen asumistuesta. Itselläni on ollut myös ruokalaskujen kanssa kylmä paniikkihiki aamuöisin otsalla, joten tämä on sentään pieni helpotus. <3

Ope etkä siltikään ymärtänyt että tukesi ei nouse. 

Ilmeisesti nousee, kun se yläraja nousee. Oma vuokrani on aina ollut yli rajan, ei muutakaan ole saatavilla. Eli kyllä siitä pari kymppiä tulee.

Vierailija
62/101 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te joiden mielestä asumistuki pitää lopettaa.

Olen sairaanhoitaja Helsingissä.

Tuloni työstä ei riitä, tarvitsen asumistukea.

Meitä on monia!

Kiitos matalapalkkauksen.

Kuulostaa siltä että sanouduttava irti ja vaikeutettava teidän ylimielisten terveydenhuoltoa.

Miettinytkin lähtöä Norjaan jossa maksetaan kaksinkertainen määrä samasta työstä palkkaa!

Sama. Olen vaka-ope ja kahden lapsen vuoroviikkoäiti. Helsingissä on jäätävä pula vakaopeista, mutta palkkani ei riitä asumiseen, eli olen riippuvainen asumistuesta. Itselläni on ollut myös ruokalaskujen kanssa kylmä paniikkihiki aamuöisin otsalla, joten tämä on sentään pieni helpotus. <3

Ope etkä siltikään ymärtänyt että tukesi ei nouse. 

Ilmeisesti nousee, kun se yläraja nousee. Oma vuokrani on aina ollut yli rajan, ei muutakaan ole saatavilla. Eli kyllä siitä pari kymppiä tulee.

8% korotus rajaan ei voi tuda pariakymppiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis hyväksyttävän vuokran yläraja nousee, ei itse tuki. Ihan pennosista kyse, useimmilla ei edes vaikuta. 

Heillä toki vaikuttaa, joiden vuokra on suurempi kuin hyväksytty asumismeno.

Vierailija
64/101 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin, että tämän johdosta tulen saamaan hiukan alle 10€ enemmän kuukaudessa, sillä juuri tuli vuokrankorotusilmoitus.

Asun yksin 3 lapsen kanssa.

Olen töissä käyvä ihminen ja olen töitä tehnyt koko ikäni siitä asti, kun täytin 16v. Päivääkään en ole työttömänä ollut, mutta valitettavasti pääkaupunkiseudulla vuokrat ovat niin korkeat, ettei ilman asumistukea ole varaa asua edes näissä kaupungin läävissä.

Hintojen nousun vuoksi olemme joutuneet nipistämään syömisestä ja harrastukset jäivät meiltä kaikilta pois.

Vierailija
65/101 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko minulle asumistuki, eläke netto 1480 €/kk, vastike 240 €/kk, sis. lämmön, veden jne.

Vierailija
66/101 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mojova". Joopa joo taas.

Ja sitten summat lasketaan ja taulukot tehdään sillä oletuksella, etteivät vuokrat ja vastikkeet nouse. Vaan kylläpä ne taitavat enemmistöllä nousta. Ja reilusti.

Ylekin on siirtynyt tällaiseen tarkoitushakuiseen klikkiotsikointiin.

Ja taas saatiin persu- ja kokkareporukka purnaamaan. 

Vierailija
67/101 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko minulle asumistuki, eläke netto 1480 €/kk, vastike 240 €/kk, sis. lämmön, veden jne.

Veikkaan, että sun asumiskulut on niin matalat, ettei siihen tarvitse tukea. :) Voit toki käydä laskemassa laskurin avulla:

https://laskurit.kela.fi/yleisen-asumistuen-laskuri

Vierailija
68/101 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni veronmaksaja on myös asumistuen piiriin kuuluvia.

Eli eivät käytännössä siis maksa veroja, koska saavat saman takaisin tukien muodossa.

Vierailija
69/101 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että sun asumiskulut on niin matalat, ettei siihen tarvitse tukea. :) Voit toki käydä laskemassa laskurin avulla:

0 euroa kuukaudessa. Voi paska, tässä on kiitos, että olen 23-vuotiaasta omistanut itse asuntoni ja sen maksanut kokonaisuudessaan pienestä palkastani, kasvattanut kaksi lasta, jotka erittäin hyviä veronmaksajia. Ja kullä minäkin olen veroni maksanut.

Vierailija
70/101 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekeminen muuttuu päivä päivältä kannattomammaksi siksi siirryin pois työelämästä hyvissä ajoin saamapuolelle. :)

Enpä usko,työttömänä et tee minkäänlaista tiliä .ne tuet on monta kertaa pienempiä mitä tahallisestikin väitetään.

No ei ole. Tunnen monta tälläkin hetkellä työttömänä olevaa, itsekin olen ollut. Kaikki saavat riippuen asumismuodostaan ja vuokran suuruudesta riippuen reilut 900€ nettona käteen. Toimeentulotuki + asumistuki, tähän päälle harkinnanvaraiset tuet + sossun tuki.

Eihän tolla herroiksi elä, mutta ei tuilla eläminen pitäisi sitä tarkoittaakaan, vaikka monet työttömät niin vaativat.

Vierailija
71/101 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole. Tunnen monta tälläkin hetkellä työttömänä olevaa, itsekin olen ollut. Kaikki saavat riippuen asumismuodostaan ja vuokran suuruudesta riippuen reilut 900€ nettona käteen. Toimeentulotuki + asumistuki, tähän päälle harkinnanvaraiset tuet + sossun tuki.

Eihän tolla herroiksi elä, mutta ei tuilla eläminen pitäisi sitä tarkoittaakaan, vaikka monet työttömät niin vaativat.

Niin.

Itse olen varaton ja saa asumistukea ja toimeentulotukea. HALVAN kämpän, netin, veden ja sähkön maksamisen jälkeen jää  noin 340 euroa kuussa ruokaan ja muuhun. Jokainen voi miettiä onko se paljon vai ei.

Olen rehellisesti sanottuna aika kyllästynyt ihmisiin jotka kommentoivat asioita, JOITA EIVÄT OLE OIKEASTI KOKENEET. 

Senkin uhalla, että kuulostan melodramaattiselta; köyhyys tai esim. krooniset terveysongelmat ovat täsmälleen sama asia kuin sodassa oleminen.

JOS ET OLE SITÄ ITSE KOKENUT, ON AIKA TURHA KOMMENTOIDA MITÄÄN.

Ihmiset KUVITTELEVAT tietävänsä, mitä on olla esim. oikeasti köyhä, vaikka todellisuudessa heillä ei ole mitään helvetin käsitystä koko asiasta.

Vierailija
72/101 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni veronmaksaja on myös asumistuen piiriin kuuluvia.

Eli eivät käytännössä siis maksa veroja, koska saavat saman takaisin tukien muodossa.

Välilliset verot on joka ostossa,palkkavero vain yksi monista.

Vierailija
73/101 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekeminen muuttuu päivä päivältä kannattomammaksi siksi siirryin pois työelämästä hyvissä ajoin saamapuolelle. :)

Enpä usko,työttömänä et tee minkäänlaista tiliä .ne tuet on monta kertaa pienempiä mitä tahallisestikin väitetään.

Mikä sossun tuki? Tai harkinnanvarainen?

Eikä kaikki työttömät saa mitään muuta tukea kuin työttömyysturva, nuo muut tuet kun on TALOUSkohtaisia...

Vierailija
74/101 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana tämä on hyvä uutinen. Täysipäiväisten opiskelujen ohella ei oikein pysty työllä kustantamaan elämistä.

Vierailija
75/101 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä mutta ei ole mitään erillistä "sossun tukea". 

Varaton ihminen saa Suomessa toimeentulotukea ja asumistukea. Nämä tulevat Kelan kautta ja Kelan ihmiset käsittelevät hakemukset.

Toimeentulotuen saamiseksi ei saa omistaa mitään. Esim. auto, vene tai moottoripyörä on myytävä. Viranomaiset tarkistavat tuesta päättäessään verotiedot ja lisäksi on toimitettava tiliotteet viimeiseltä kahdelta kuukaudelta. Jos on vaikka kolme tiliä pankissa, kaikista on toimitettava tiliotteet.

Toimeentulotukea laskettaessa katsotaan ensin kuinka paljon ihminen saa asumistukea ja sen mukaan toimeentulon suuruus määritellään.

Haettaessa toimeentulotukea, samalla kaavakkeella haetaan kerralla kaikki kuukauden tuettavat asiat.

Nämä ovat niitä "harkinnanvaraisia tukia", ne ovat kaikki saman toimeentulotuen alla. Esimerkiksi varaton ihminen voi listata lääkekuluja ja saada niihin tukea. Kaikista kuluista pitää kuitenkin olla näytöt paperilla, ei siis vain voi listata asioita ja ilmoittaa tarvitsevansa niihin rahaa.

Toisaalta esim. nettiyhteyden ja puhelinkulujen maksamiseen ei voi saada tukea ollenkaan erikseen, vaan ne on maksettava samasta yleisestä toimeentulotuesta.

Vierailija
76/101 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuen indeksikorotuksesta hyötyvät etenkin yksityisiltä markkinoilta asunnon vuokranneet

https://yle.fi/uutiset/74-20001945

Tietenkin.

Koska yksityiseltä puolelta vuokrattujen asuntojen vuokrat, ovat kalleimpia.

Vuokralainen niissä, maksaa hyvästä ympäristöstä, rauhallisesta asimisesta.

Kuntien vuokta-asunnoissa asuvat kaiken maailman päihteiden käyttäjät, vuoktatalot ovat levottomia, alueilla on paljon väkivaltaa ja rikollisuutta.

Mutta vuokrat ovat kaikkein halvimpia.

Mitä suurempi vuokra, sitä enemmän tietenkin asumistuen korotus, henkilön vuokran maksua helpottaa.

Vierailija
77/101 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0 euroa kuukaudessa. Voi paska, tässä on kiitos, että olen 23-vuotiaasta omistanut itse asuntoni ja sen maksanut kokonaisuudessaan pienestä palkastani, kasvattanut kaksi lasta, jotka erittäin hyviä veronmaksajia. Ja kullä minäkin olen veroni maksanut.

Ihanaa, että sulla on noin hyvä tilanne. Toivottavasti munkin perheellä joku päivä. :)

Vierailija
78/101 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin,niin, kateellisille idiooteille tiedoksi, taas kerran, että sama summa leikataan TT-tuestak uitnekin pois eli ei ne tulot oiekasti köyhillä nouse senttiäkään!!!!Mulla ainakin leikattiin TT-tuesta näköjään pois jo sekin työmarkkiantuen ruhtinaallinen +20€/kk...kustannukset nousee kiitäen, tuet ei ikinä oikeasti.

Voiskohan vihdoin vaan reilusti korottaa sitä työmarkkinatukea (tuplata sen)niin ei tarvitsisi sataa eri tukea paperisotineen hakea joka kk, tai ihan vaan yhdistää perustuloksi, joka olisi kaikkineen sen (reilun)tonnin/kk! Mutta ei toki, ei, ei huolta, kateelliset! Työttömien,sairaiden, valmiiksi oikein kunnolla päähänmonotettujen kyykyttäminen ja tukirumballa strassauttaminen ja uuvuttaminen on ainoa huvinne ja aito ilonne ad infinitum!

Vierailija
79/101 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin,niin, kateellisille idiooteille tiedoksi, taas kerran, että sama summa leikataan TT-tuestak uitnekin pois eli ei ne tulot oiekasti köyhillä nouse senttiäkään!!!!Mulla ainakin leikattiin TT-tuesta näköjään pois jo sekin työmarkkiantuen ruhtinaallinen +20€/kk...kustannukset nousee kiitäen, tuet ei ikinä oikeasti.

Voiskohan vihdoin vaan reilusti korottaa sitä työmarkkinatukea (tuplata sen)niin ei tarvitsisi sataa eri tukea paperisotineen hakea joka kk, tai ihan vaan yhdistää perustuloksi, joka olisi kaikkineen sen (reilun)tonnin/kk! Mutta ei toki, ei, ei huolta, kateelliset! Työttömien,sairaiden, valmiiksi oikein kunnolla päähänmonotettujen kyykyttäminen ja tukirumballa strassauttaminen ja uuvuttaminen on ainoa huvinne ja aito ilonne ad infinitum!

Kuule, kukaan ei mieti sinua huvitellakseen. Tuskin muutenkaan. 

Vierailija
80/101 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten ei tt-tuella, työttömänä ja asumistukea saavana asuta omakotitalossa. Köyhienkin on pakko kuitenkin jossain asua ja saada asumiseen tukea kun on niin kalliit vuokrat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä