Mulle riitti työttömyys. Mille alalle lähden opiskelemaan 48v?
Mikä ala työllistää ja mille alalle kannattaa lähteä opiskelemaan kun ikää on 48v.? Nyt ei kysytä mielenkiinnon mukaista alaa, olen sellaisella enkä työllisty. Ehdotuksia, kiitos.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso TE-toimiston työvoimakoulutuksia. Ovat aika lyhyitä ja sieltä löytyy sellaisia mistä olisi tarkoitus päätyä johonkin tiettyyn yritykseen töihin. Mitään takeita työllistymisestä ei toki ole. Mutta missäpä olisi.
Hoiva-avustajan koulutusten työllistämisprosentti valmistumishetkellä noin 95%. Aika lailla täysi työllisyys. Se vaan että ensin pitää valmistua eikä siihen ammattiin kaikki sovellu.
Kaikki valmistuneet varmaan työllistyy, mutta kaikki eivät pääse opiskelemaan. Kaverini ei päässyt kun vuosi sitten yritti, mistä sitten jäi kiinni en tiedä. Psykologiset testit olivat kuulemma "ärsyttävät", ehkä siinä sitten meni jotain pieleen. Hyvä että noita psykologisia testejä nykyään tehdään hoitoalalle hakeutuville!
Melkein 48v minäkin ja sama tilanne, mitähän sitä tekisi seuraavaksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin mies, voisin lähteä sähkäriksi tai johonkin muuhun kiinteistöpuolelle. Mutta tämän ikäisenä naisena minut naurettaisiin pihalle koulutuksessa ja viimeistään työn haussa. Ap
Sähkäreitä ei kouluteta enää työvoimakoulutuksessa.
Meillä päin koulutetaan. Mutta ainakin omatoimisena opiskeluna luulisi onnistuvan. Ensin vaan pitää saada te-keskukselta puolto, joka varmasti työttömälle onnistuu. Ja sit perustietä aikuiskoulutuksen puolelle. Toki jos on valittavana työvoimapoliittinen koulutus, kannattaa mennä sinne kun saa lisäksi sen ruhtinaallisen 9 e päivä.
Eikö se 9 € juuri poistettu omaehtoisesta koulutuksessa?
Vierailija kirjoitti:
Moneen paikkaan pääsee ilman koulutusta. Tehtaaseen tai siivoajaksi. Lähihoitajat pääsevät tällähetkellä heti töihin suoraan koulusta. Ala on monipuolinen, suuntautua voi mihin hoitomuotoon tahansa. Vanhus, mt,sairaala,lapset tai toimistoajanvaraus tms. Kotihoito....
Tuskin toimistotyöntekijöistä on pulaa. Sinne haluavat kaikki ne hoitajat, jotka eivät enää jaksa fyysistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
IT-ala, koodaaminen
Mulla on tästä käsitys että junioreille ei ole kysyntää, vaan niille konkareille. Ap
Rekryfirmaan töihin esim työvuorosuunnittelijaksi. Työvuorolistojen tekoa. Sisältää myös paljon yhteydenpitoa sekä työnantajiin että työntekijöihin.
Joku tällä palstassa sanoi, että isännöitsijöistä on pulaa. En tiedä onko totta, mutta TE-toimisto ainakin kouluttaa niitä noin vuodessa. Se lienee miesvaltainen ala, mutten usko, että kellekään naiselle siellä nauretaan tai jos joku nauraakin, niin luulisi, että melkein 5-kymppinen osaisi olla siitä välittämättä.
Alana varmaankin se on aika rasittava.
Vierailija kirjoitti:
Joku tällä palstassa sanoi, että isännöitsijöistä on pulaa. En tiedä onko totta, mutta TE-toimisto ainakin kouluttaa niitä noin vuodessa. Se lienee miesvaltainen ala, mutten usko, että kellekään naiselle siellä nauretaan tai jos joku nauraakin, niin luulisi, että melkein 5-kymppinen osaisi olla siitä välittämättä.
Alana varmaankin se on aika rasittava.
On niistä pulaa, nuoria mielellään kaivataan alalle. Isännöitsijöistä aika iso osa on naisia. Olen ollut alalla muissa tehtävissä ja sanotaanko että se palkka ei kohtaa työmäärää ollenkaan ja työajat on mitä on ja asiakkaat mielenkiintoisia. Mutta niinhän joka alalla on omat piirteensä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä päädyin nelikymppisenä opiskelemaan toimintaterapeutiksi.
Sivusta huutelen, että miten onnistuit pääsemään opiskelemaan? Missä kaupungissa?
Olen entinen lähihoitaja Helsingistä ja yritin neljä vuotta päästä opiskelemaan toimintaterapeutiksi. Kun sitten en päässyt ja hain toiseen koulutukseen, niin siellä psykologi kysyi jotain, johon vastasin hakeneeni toimintaterapeuttikoulutukseen mutten harmikseni päässyt. Psykologi kysyi, että onko todistukseni huono. Vastasin, että olen ns. 9 oppilas. Hän sitten kertoi tekevänsä arvioita mm. sinne toimintaterapeuttikoulutukseen ja että sinne otetaan vain 10 oppilaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta huutelen, että miten onnistuit pääsemään opiskelemaan? Missä kaupungissa?
Olen entinen lähihoitaja Helsingistä ja yritin neljä vuotta päästä opiskelemaan toimintaterapeutiksi. Kun sitten en päässyt ja hain toiseen koulutukseen, niin siellä psykologi kysyi jotain, johon vastasin hakeneeni toimintaterapeuttikoulutukseen mutten harmikseni päässyt. Psykologi kysyi, että onko todistukseni huono. Vastasin, että olen ns. 9 oppilas. Hän sitten kertoi tekevänsä arvioita mm. sinne toimintaterapeuttikoulutukseen ja että sinne otetaan vain 10 oppilaat.
Mikä tekee jostain toimintaterapeutin hommasta mukamas niin erityistä, että sinne kelpuutetaan vain kympin oppilaat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tekee jostain toimintaterapeutin hommasta mukamas niin erityistä, että sinne kelpuutetaan vain kympin oppilaat?
Aloituspaikkoja oli aina vain 15.
Opiskele röntgenhoitajaksi, jos tykkäät (lyhyistä) ihmiskontakteista, tekniikasta ja monipuolisesta työmahdollisuuksista. HUSin alueella ainakin on varaa mistä valita minne hakea töihin. Me rekryttiin jo nyt syksyllä ensi kesän työntekijöitä harjoittelijoista, koska viime kesä meni vajaamiehityksellä kesätyöntekijöiden osalta. Terveyskeskuksissa työ on usein päiväluonteista perus kuvauksia (kuten keuhkot ja rannekuvaukset), sekä mahdollisesti ultraäänitutkimuksissa röntgenlääkärin avustaminen ja viikonloput vapaa. Isotooppimaailma on ihan omanlaisensa, rauhallista päivä/kaksivuorotyötä arkisin, kuten sädehoitokin.
Isommissa sairaaloissa on monipuolisempi työnkuva. 3-vuorotyö toki, mutta esimerkki työvuoroviikostani:
MA Läpivalaisu, TI luukuvaukset, pääosin käveleviä potilaita, KE tietokone-/viipalekuvaukset (CT) ajanvarauspotilaat, käveleviä TO välivuoro 10-18, ultraäänitutkimukset ja muualla tarvittaessa, PE päivystyvuoro potilaat kävelevistä huonokuntoisiin, kuvaukset luu- ja viipalekuvauksia. HUSilla on käytössä autonominen työvuorosuunnittelu, joten voin itse vaikuttaa työvuoroihin ja työnkuvaan.
Voin suositella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen kannattaa pyrkiä polkuopintojen kautta. Ottavat mielellään motivoituneita opiskelijoita.
Röntgenhoitaja kirjoitti:
Opiskele röntgenhoitajaksi, jos tykkäät (lyhyistä) ihmiskontakteista, tekniikasta ja monipuolisesta työmahdollisuuksista. HUSin alueella ainakin on varaa mistä valita minne hakea töihin. Me rekryttiin jo nyt syksyllä ensi kesän työntekijöitä harjoittelijoista, koska viime kesä meni vajaamiehityksellä kesätyöntekijöiden osalta. Terveyskeskuksissa työ on usein päiväluonteista perus kuvauksia (kuten keuhkot ja rannekuvaukset), sekä mahdollisesti ultraäänitutkimuksissa röntgenlääkärin avustaminen ja viikonloput vapaa. Isotooppimaailma on ihan omanlaisensa, rauhallista päivä/kaksivuorotyötä arkisin, kuten sädehoitokin.
Isommissa sairaaloissa on monipuolisempi työnkuva. 3-vuorotyö toki, mutta esimerkki työvuoroviikostani:
MA Läpivalaisu, TI luukuvaukset, pääosin käveleviä potilaita, KE tietokone-/viipalekuvaukset (CT) ajanvarauspotilaat, käveleviä TO välivuoro 10-18, ultraäänitutkimukset ja muualla tarvittaessa, PE päivystyvuoro potilaat kävelevistä huonokuntoisiin, kuvaukset luu- ja viipalekuvauksia. HUSilla on käytössä autonominen työvuorosuunnittelu, joten voin itse vaikuttaa työvuoroihin ja työnkuvaan.
Voin suositella!
Millainen palkkataso? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen kannattaa pyrkiä polkuopintojen kautta. Ottavat mielellään motivoituneita opiskelijoita.
Riippuu kyllä paikkakunnasta, ainakaan Oulussa ei riemusta kiljuen oteta vastaan. Itseäkin kiinnosti toimintaterapia, mutta todella hankalaa päästä opiskelemaan. Toimintaterapeuteista on myös huutava pula. Mutta ei kun ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpsis. Minulla oli lukion päättötodistuksen keskiarvo lukuaineissa 9,0 ja ihan hyvin aukesi tie toimintaterapeutin opintoihin. Sinne haetaan nimittäin ylioppilastodistuksen arvosanoilla (Laudaturiakaan ei tarvitse joka aineesta olla). Ongelmahan on se, että 80% valitaan ensimmäistä kertaa hakevista, joten me aikuiset jäädään taistelemaan niistä lopuista 20%. Minä olen käynyt monimuotokoulutuksena jo ennen kuin se oli nimeltään monimuotokoulutus. Opetusta oli verkossa, itsenäisenä opiskeluna, koululla pari päivää viikossa ja tietysti työharjoittelut.
Työpaikkoja on paljon auki, mutta osa on sellaisia, johon en lähtisi ilman pitkää työkokemusta, esim. kuntoutusarviointien ja lausuntojen laatimista.
Eka työpaikka oli minulla jo opintojen lopussa: asumispalveluissa kuntoutusohjaaja. Mitä se käytännössä oli, niin aika perushoidollista klo 7-11 ja loppupäivä esim. asiakassuunnitelmien ja tavoitteiden laatimista ja erilaista verkostotyötä. Toimintakyvyn arvointiakin oli useampana päivänä viikossa. Sikäli tietysti pidin työtä epäoikeudenmukaisena, että siinä yksikössä toimintaterapeutti sai tehdä vain aamuvuoroa arkisin. Ei paljon lämmitä mieltä 2400 euron palkka, kun kolmivuorotyötä tekevät lähihoitajat tienasi matalammalla koulutuksella jopa 200 euroa enemmän kuussa eikä heillä ollut yhtä paljon töitä vastuullaan. Asiakkaiden omat fysioterapeutit myös lateli jumppa- ja kuntoutusohjeimia, yleensä talon toimntaterapeutille. Anteeksi vaan, mutta minä en ehdi tehdä käsijumppaa yhden kanssa, kävelyharjoituksia toisen kanssa, kuminauhajumppaa kolmannen kanssa, sängyssä venytyksiä neljännen kanssa, seisomatelineellä seisomaharjoituksia viidennen kanssa. Aina sanotaan että tämä ohjelma vie vain 10-15 minuuttia päivässä. Aivan, mutta yksi toimintaterapeutti ei kerta kaikkiaan ehdi, kun aamut pitää olla auttamassa hoitotyössä ja sen jälkeen alkaa ns. paperityöt. Se on äkkiä tunti, pari joka ikinen päivä, mitä niihin fyssarien laatimiin pikkuisiin kotiohjelmiin kuluu aikaa. Eikä ne asiakkaatkaan ole halukkaita välttämättä juuri silloin kun sillä toimintaterapeutilla on aikaa, esim. lounaan jälkeen, vaikka sitä aikaa yrittäisi järjestää. Työhön sisältyi myös paljon asiakkaiden kuntoutuksellisten tavoitteiden esittelyä omassa yksikössä, tavoitteiden seurannan kirjaamista, apuvälinepalveluiden kanssa verkostotyötä, kokouksia ja myös toimintatuokioiden ohjaamista asiakkaille pari kertaa viikossa.
Lähihoitajaksi, suuntaudu alalle, jossa ei tarvitse "koskea" ihmisiin. Esim. mielenterveystyö, päivätoiminta, työtoiminta. Jos olet hyvä työntekijä, voit melkein valita paikkasi.
[/quote]Millainen palkkataso? Ap[/quote]
Peruspalkka HUSin alueella 2690e + sädelomasiirtymäkorvaus reilut 100e (haittakorvaus sädetyöskentelystä, joissain sairaanhoitoalueilla tämä annetaan vapaana) + lisät. Meillä on ollut reilun vuoden kokeiluna suoritepalkkio, jolla voi nostaa palkan osaa 800 euroon asti. Eli mitä enemmän kuvaat, sitä enemmän saat suoritteita. Kiireisinä hetkinä se on kyllä lämmittänyt mieltä! Katsoin keväälle asti palkkatositteita ja keskimäärin olen bruttona tienannut 4000e/ kk. Toki olen tehnyt joinakin kuukausina ylitöitä sekä hälytysraha 150e on nostanut palkkaa, päivystystyö kerryttää (kolmen viikon tasoitusjaksossa olen tehnyt yhden viikonlopun ja kaksi yötä)..
https://koulutukset.te-palvelut.fi/kt/?searchPhrase=Perustutkinto&annou…