Saanko mistään tietää/tietoa isäni kuolemasta?
En siis ole ollut missään tekemisissä hänen kanssaan ainakaan 10+vuoteen ja silloinkin oli kyse vain puhelusta.
Eli kun hänen päivänsä päättyvät, oletan että on edelleen elossa, tuleeko mistään minulle asiasta tieto, sukulaisten tahoon en voi asiassa laskea.
Kommentit (47)
Minulla on samankaltainen tilanne. Ei mitään sidettä biologiseen isään.
Voinko joutua maksajaksi hautajaisiin tms?
Vierailija kirjoitti:
Voinko joutua maksajaksi hautajaisiin tms?
Hautajaiset maksetaan vainajan rahoista, ei omaisten. Jos vainajalta ei jäänyt lainkaan rahaa tai muuta omaisuutta, sossulta voi hakea hautausavustuksen, joka riittää minimikuluihin, mutta ei esim. muistotilaisuuden tarjoiluun. Jos omaiset haluavat järjestää muistotilaisuuden ja sinne tarjoilua, maksavat he sen tällaisessa tapauksessa itse.
Et siis joudu maksamaan isäsi hautajaisia, jos osaat hoitaa kaiken (avustusten hakemiset ja tilaukset) oikein ja tyydyt minimiin, jos isältä ei jäänyt varoja. Kannattaa kuitenkin kysyä neuvoja siinä vaiheessa, kun asia on ajankohtainen, sillä väärin toimimalla voit joutua maksumieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten kutsu voi tulla, kun kukaan ei tiedä yhteystietojani?
Ap
Kyllä ne väestörekisteristä pystyy selvittämään
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voinko joutua maksajaksi hautajaisiin tms?Et siis joudu maksamaan isäsi hautajaisia, jos osaat hoitaa kaiken (avustusten hakemiset ja tilaukset) oikein ja tyydyt minimiin, jos isältä ei jäänyt varoja. Kannattaa kuitenkin kysyä neuvoja siinä vaiheessa, kun asia on ajankohtainen, sillä väärin toimimalla voit joutua maksumieheksi.
Kiitos vastauksesta.
En haluaisi hoitaa yhtään mitään enkä edes osallistua hautajaisiin. Kyseessä on minulle täysin vieras ihminen, vaikka on biologinen isäni ja tietääkseni hänellä ei ole muita lapsia.
Voiko tällaisesta sanoutua irti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä yhteystiedot löytyy maistraatista. Samoin se että olet vaihtanut sukunimeäsi, myös muuttamiset yms. löytyy sieltä.
Maistraatti on nykyään DVV eli Digi- ja vörstötietovirasto.
Kyllä maistraatti on komeampi nimi!
"Mennä naimisiin maistraatissa" vai "mennä naimisiin Digi- ja väestötietovirastossa"?
DVV:n sivuilta voit tarkastaa henkilötietosi. Tiedoistasi näet vanhempiesi syntymä- ja kuolinpäivät (mutta et nimiä..). Joten jos mietityttää onko isäsi kuollut niin näet sen omista tiedoistasi.
Ei se nyt välttämättä mene, kuten täällä on kerrottu. Jos isä kuolee, lähiomaiseksi on merkitty joku naisystävä, sille kerrotaan ja se on siinä. Miten ja kuka tietää alkaa toimittamaan perukirjoitusta, jos ap ei jälkeläisenä tiedä, että isä on kuollut ja perukirjoitus tulisi tehdä? "kutsu perukirjotukseen tulee" väitetään. Niin keneltä se kutsu tulee, jos ko homma olisi vain ap:n velvollisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voinko joutua maksajaksi hautajaisiin tms?Et siis joudu maksamaan isäsi hautajaisia, jos osaat hoitaa kaiken (avustusten hakemiset ja tilaukset) oikein ja tyydyt minimiin, jos isältä ei jäänyt varoja. Kannattaa kuitenkin kysyä neuvoja siinä vaiheessa, kun asia on ajankohtainen, sillä väärin toimimalla voit joutua maksumieheksi.
Kiitos vastauksesta.
En haluaisi hoitaa yhtään mitään enkä edes osallistua hautajaisiin. Kyseessä on minulle täysin vieras ihminen, vaikka on biologinen isäni ja tietääkseni hänellä ei ole muita lapsia.
Älä herranjumala ala missään tapauksessa tekemään mitään. Avustusten varaan on turha heittäytyä, varaton anoppi sai 500 euron avustuksen. Minimikulut tosin olivat tonnin, siihen päälle perukirjoitus, pienet hautajaiset ja nimilaatta sukuhautaan: Meiltä meni 1500euroa. Olis kannattanut alunperin olla tekemättä mitään, niin kunta oliis joutunut ottamaan vastuulleen kaikki hautaustoimiston laskut, oltais säästetty pitkä penni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Voiko tällaisesta sanoutua irti?Älä herranjumala ala missään tapauksessa tekemään mitään. Avustusten varaan on turha heittäytyä, varaton anoppi sai 500 euron avustuksen. Minimikulut tosin olivat tonnin, siihen päälle perukirjoitus, pienet hautajaiset ja nimilaatta sukuhautaan: Meiltä meni 1500euroa. Olis kannattanut alunperin olla tekemättä mitään, niin kunta oliis joutunut ottamaan vastuulleen kaikki hautaustoimiston laskut, oltais säästetty pitkä penni.
Hautajaisten suhteen voi jättääkin asiat tekemättä, mutta jos perunkirjoitusta ei tehdä määräajassa (tai haeta lisäaikaa), voi pahimmassa tapauksessa joutua vastuuseen vainajan veloista. On siis rintaperillisen oma etu pitää huoli siitä, että perunkirjoitus tehdään, jos kukaan muu ei huolehdi siitä.
[
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisten suhteen voi jättääkin asiat tekemättä, mutta jos perunkirjoitusta ei tehdä määräajassa (tai haeta lisäaikaa), voi pahimmassa tapauksessa joutua vastuuseen vainajan veloista. On siis rintaperillisen oma etu pitää huoli siitä, että perunkirjoitus tehdään, jos kukaan muu ei huolehdi siitä.
Tämä varmaan edellyttää sitä että saan jostain tiedon siitä että isäni on kuollut?
Missä tullaankin alkuperäiseen kysymykseen.
Perinnöstä/veloista ei siis voi sanoutua irti?
Vierailija kirjoitti:
[
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä varmaan edellyttää sitä että saan jostain tiedon siitä että isäni on kuollut?
Missä tullaankin alkuperäiseen kysymykseen.
Perinnöstä/veloista ei siis voi sanoutua irti?
Niinpä. Mun mielestä tässä on ristiriitoja. Ainoana rintaperillisenä on velvollisuus toimittaa perukirjoitus, mutta mistä tietää koska tähän toimitukseen on ryhdyttävä? Laissa on siis velvollisuus, jonka täyttö on tuurista kiinni. Sitten, perinnöstähän on oikeus kieltäytyä, kieltäytyä voi, jos ei ole aktiivisesti alkanut perinnönjakoon. Jos sun pitää tehdä itsenäisesti perukirjoitus, niin mikä hetki on se, että voit itsellesi ilmoittaa, että en alakaan tähän hommaan?
Kun minun vanhempani kuoli, niin sisko olisi voinu lähettää kirjeen. On kuitenkin erittäin ilkeä luonteeltaan ja hoiti asian siten, että pyysi paikkakunnalla asuvaa ulkopuolista henkilöä rustaamaan lappusen, jonka tämä henkilö kävi tiputtamassa postiluukustani. Kirjeitse tieto olisi tullut samassa ajassa ja mielestäni se olisi ollut asiallisempi tapa toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Ei muita lapsia? Mihin se pikkuveli katosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Voiko tällaisesta sanoutua irti?Ei muita lapsia? Mihin se pikkuveli katosi?
Olen eri kuin ap. Olen se, joka kirjoitti olevansa samankaltaisessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kysy sen paikkakunnan seurakunnasta/maistraatista, paikkakunnan, jossa tiedät isäsi viimeksi olleen.
Vierailija kirjoitti:
Enpä noihin perintöasioihin usko, alkoholisti kyseessä joka teki "parannuksen" perheensä menetettyään, mutta siltikin maistui kuppi jossakin määrin. Viimeksi kun puhuttiin niin asui jonkun naisen kanssa yksissä lapsuusmaisemissani n.500km päässä, ei hänellä ole osoitettani eikä mitään.
Ja minun sukunimeni on vaihtunut 2x vanhempieni eron jälkeen, riparille päästyäni kun otin isäpuoleni nimen ja sitte kun menin itse naimisiin.
En ota mitään perintöjä vastaan, mutta ei sellaista kyllä ole tulossakaan tietäen hänen elämänsä. Ja en todellakaan maksaisi mitään hautajaiskuluja tms. Pikkuveljeni kanssa hän on varmasti tekemisissä, veli ei saanut tuta hänen viinakohtauksiakaan ja nyrkkiään.
Veli ja minä emme ole myöskään tekemisissä.Ap
Kyllähän se perunkirjoitus tehdään jokaisesta kuolleesta.
Ja jälkeläiset/rintaperilliset selviää virkatodistuksesta, joka vainajasta pyydetään.
Sen virkatodistuksen mukaan kutsutaan perunkirjoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voinko joutua maksajaksi hautajaisiin tms?Hautajaiset maksetaan vainajan rahoista, ei omaisten. Jos vainajalta ei jäänyt lainkaan rahaa tai muuta omaisuutta, sossulta voi hakea hautausavustuksen, joka riittää minimikuluihin, mutta ei esim. muistotilaisuuden tarjoiluun. Jos omaiset haluavat järjestää muistotilaisuuden ja sinne tarjoilua, maksavat he sen tällaisessa tapauksessa itse.
Et siis joudu maksamaan isäsi hautajaisia, jos osaat hoitaa kaiken (avustusten hakemiset ja tilaukset) oikein ja tyydyt minimiin, jos isältä ei jäänyt varoja. Kannattaa kuitenkin kysyä neuvoja siinä vaiheessa, kun asia on ajankohtainen, sillä väärin toimimalla voit joutua maksumieheksi.
Ja taas, kun joku tiesi, miten asian laita on, niin eikös jälleen löytynyt alapeukuttaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Voiko tällaisesta sanoutua irti?Älä herranjumala ala missään tapauksessa tekemään mitään. Avustusten varaan on turha heittäytyä, varaton anoppi sai 500 euron avustuksen. Minimikulut tosin olivat tonnin, siihen päälle perukirjoitus, pienet hautajaiset ja nimilaatta sukuhautaan: Meiltä meni 1500euroa. Olis kannattanut alunperin olla tekemättä mitään, niin kunta oliis joutunut ottamaan vastuulleen kaikki hautaustoimiston laskut, oltais säästetty pitkä penni.
AP voi kyllä ilmoittaa luopuvansa perinnöstä. Silloin ei myöskään vastuita tai velkoja tule hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän pesänselvittäjän tulee sinut kutsua perukirjoitukseen.
Viimeistään verotoimisto lähettää sinulle perintöverolaskelman vaikkei veroa menisikään.
Hän tarkoitti perunkirjoittajaa. Pesäselvittäjän määrätään vasta siinä vaiheessa, jos kuolinpesää ei saada muuten jaetuksi.
Näin se valitettavasti tuppaa menemään.