Saanko mistään tietää/tietoa isäni kuolemasta?
En siis ole ollut missään tekemisissä hänen kanssaan ainakaan 10+vuoteen ja silloinkin oli kyse vain puhelusta.
Eli kun hänen päivänsä päättyvät, oletan että on edelleen elossa, tuleeko mistään minulle asiasta tieto, sukulaisten tahoon en voi asiassa laskea.
Kommentit (47)
Tietenkin joku soittaa/tulee käymään, poliisi, lääkäri tms joku muu. Esim mulle soitti lääkäri sairaalasta kun veli kuoli, tapasin joskus 40v sitte.
Kyllähän pesänselvittäjän tulee sinut kutsua perukirjoitukseen.
Viimeistään verotoimisto lähettää sinulle perintöverolaskelman vaikkei veroa menisikään.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin joku soittaa/tulee käymään, poliisi, lääkäri tms joku muu. Esim mulle soitti lääkäri sairaalasta kun veli kuoli, tapasin joskus 40v sitte.
Viranomaiset ilmoittavat yleensä kuolemasta vain yhdelle lähiomaiselle ja olettavat, että tämä kertoo muille omaisille. Ei siis ole mitenkään varmaa, että ap saa tiedon tätä kautta.
Mutta perunkirjoitukseen pitää tulla kutsu.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet rintaperillinen niin joo pitäisi tulla ilmoitus/kutsu perunkirjoitukseen.
Tieto tulee aina.
Vierailija kirjoitti:
Tällä isällä ehkä muita läheisiä. Ei poliisi ilmoita kuin yhdelle.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet lähiomainen eikä muita tietoja ole niin joo. Mutta mikään ei velvoita sairaalaa/lääkäriä ilmoittamaan asiasta sukulaisille, jos lähiomaiseksi on merkitty esim. puoliso tai vaikka ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän pesänselvittäjän tulee sinut kutsua perukirjoitukseen.
Viimeistään verotoimisto lähettää sinulle perintöverolaskelman vaikkei veroa menisikään.
Suurimmassa osassa perunkirjoituksia ei ole mitään pesänselvittäjää. Mutta perunkirjoitustilaisuuden järjestäjän pitää kutsua ap perunkirjoitukseen.
Enpä noihin perintöasioihin usko, alkoholisti kyseessä joka teki "parannuksen" perheensä menetettyään, mutta siltikin maistui kuppi jossakin määrin. Viimeksi kun puhuttiin niin asui jonkun naisen kanssa yksissä lapsuusmaisemissani n.500km päässä, ei hänellä ole osoitettani eikä mitään.
Ja minun sukunimeni on vaihtunut 2x vanhempieni eron jälkeen, riparille päästyäni kun otin isäpuoleni nimen ja sitte kun menin itse naimisiin.
En ota mitään perintöjä vastaan, mutta ei sellaista kyllä ole tulossakaan tietäen hänen elämänsä. Ja en todellakaan maksaisi mitään hautajaiskuluja tms. Pikkuveljeni kanssa hän on varmasti tekemisissä, veli ei saanut tuta hänen viinakohtauksiakaan ja nyrkkiään.
Veli ja minä emme ole myöskään tekemisissä.
Ap
Miten kutsu voi tulla, kun kukaan ei tiedä yhteystietojani?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Enpä noihin perintöasioihin usko, alkoholisti kyseessä joka teki "parannuksen" perheensä menetettyään, mutta siltikin maistui kuppi jossakin määrin. Viimeksi kun puhuttiin niin asui jonkun naisen kanssa yksissä lapsuusmaisemissani n.500km päässä, ei hänellä ole osoitettani eikä mitään.
Ja minun sukunimeni on vaihtunut 2x vanhempieni eron jälkeen, riparille päästyäni kun otin isäpuoleni nimen ja sitte kun menin itse naimisiin.
En ota mitään perintöjä vastaan, mutta ei sellaista kyllä ole tulossakaan tietäen hänen elämänsä. Ja en todellakaan maksaisi mitään hautajaiskuluja tms. Pikkuveljeni kanssa hän on varmasti tekemisissä, veli ei saanut tuta hänen viinakohtauksiakaan ja nyrkkiään.
Veli ja minä emme ole myöskään tekemisissä.Ap
Perunkirjoitus on pakko järjestää varattomallekin ja siihen on velvollisuus kutsua kaikki rintaperilliset. Mutta siinä voi siis mennä kolme kuukautta tai enemmänkin, jos hakevat jatkoaikaa.
Kuolemasta ei todennäköisesti ilmoiteta terveydenhuollosta sinulle, jos on se pikkuveli ja hänet merkitty terveydenhuollon tietoihin lähiomaiseksi. Jos tulee lääketieteellinen avaus, niin siihenkin riittää se, että kysyvät veljeltäsi.
Eli todennäköisesti isäsi on siinä vaiheessa jo haudattu, kun tieto tulee sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä ne sinun yhteystietosi selvitetään jos ei muuten, niin väestötietojärjestelmästä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä yhteystiedot löytyy maistraatista. Samoin se että olet vaihtanut sukunimeäsi, myös muuttamiset yms. löytyy sieltä.
No, niin kai sitten ja hyvä niin, koska jollakin tasolla koen, että haluan tietää sitten, kun olen kummatkin vanhempani menettänyt.
Tasan ei mene onnen lahjat, väkivaltainen alkkis isä elänee ja porskuttaa 69v iässä, jos ja kun siis nyt elossa, ja äiti menee ja kuolee helvetillisesti kärsittyään (enkä puhu isäni hakkaamisista yms) vain 47v iässä (olisi nyt 63v).
Ap
Vierailija kirjoitti:
No, niin kai sitten ja hyvä niin, koska jollakin tasolla koen, että haluan tietää sitten, kun olen kummatkin vanhempani menettänyt.
Tasan ei mene onnen lahjat, väkivaltainen alkkis isä elänee ja porskuttaa 69v iässä, jos ja kun siis nyt elossa, ja äiti menee ja kuolee helvetillisesti kärsittyään (enkä puhu isäni hakkaamisista yms) vain 47v iässä (olisi nyt 63v).Ap
Vaikuttaa hieman silä että sinua kiinnostaisi tietää miten isäsi on elänyt, mitä sairauksia hänellä on tai mikä olisi hänen kuolinsyynsä. Sen parempi mitä ikävämpiä ne hänen kannaltaan olisi. Ne asiat ei välttämättä selviä perunkirjoituksesta jos niitä ei sinulle kukaan halua erikseen kertoa. Perunkirjoituksessa selviää varat ja velat kuolinhetkellä, onko testamenttia, onko perillisiä useampia, sairaudet tai kärsinykset ei siinä selviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasan ei mene onnen lahjat, väkivaltainen alkkis isä elänee ja porskuttaa 69v iässä, jos ja kun siis nyt elossa, ja äiti menee ja kuolee helvetillisesti kärsittyään (enkä puhu isäni hakkaamisista yms) vain 47v iässä (olisi nyt 63v).Ap
Vaikuttaa hieman silä että sinua kiinnostaisi tietää miten isäsi on elänyt, mitä sairauksia hänellä on tai mikä olisi hänen kuolinsyynsä. Sen parempi mitä ikävämpiä ne hänen kannaltaan olisi. Ne asiat ei välttämättä selviä perunkirjoituksesta jos niitä ei sinulle kukaan halua erikseen kertoa. Perunkirjoituksessa selviää varat ja velat kuolinhetkellä, onko testamenttia, onko perillisiä useampia, sairaudet tai kärsinykset ei siinä selviä.
Et voisi enempää olla väärässä, minua ei vähäisemmässäkään määrin kiinnosta hänen terveys/sairaushistoriansa.
Tuo viittaus hänen todnäk elossa olemiseensa ja äitini tilanteeseen, oli vain lakoninen toteamus siitä, miten elämä heittelee ja on myös "epäreilu".
Ainoa asia mikä hieman kiinnostaa on tuo aiemmin mainitsemani "onko kummatkin vanhempani kuolleet"-seikka.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä yhteystiedot löytyy maistraatista. Samoin se että olet vaihtanut sukunimeäsi, myös muuttamiset yms. löytyy sieltä.
Maistraatti on nykyään DVV eli Digi- ja vörstötietovirasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Maistraatti on nykyään DVV eli Digi- ja vörstötietovirasto.
*Digi- ja väestötietovirasto.
Kyllä se tieto tulee, jos sinun tiedot on ajan tasalla niin sitä nopeammin. Kun en tiedä onko isälläsi muita lapsia niin ainakin hautajaisiin etsitään maksaja ja viimeistään perunkirjoituksessa selviää..
Kun mahdollisesti velallinen vanhempi kuolee on perunkirja tehtävä ja haettava pesä konkurssiin. Eli ei voi tuudittautua siihen, että ei ole mitään perittävää ja jättää perukirja tekemättä.
https://www.minilex.fi/a/kuolinpes%C3%A4-velkainen
Jos olet rintaperillinen niin joo pitäisi tulla ilmoitus/kutsu perunkirjoitukseen.