Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luonto ei merkitse minulle tunnetasolla mitään

Vierailija
22.10.2022 |

Provosoiva otsikko vaikkakaan ei tarkoituksella. Olen lapsesta asti ihmetellyt tätä valuvikaa itsessäni. En vain löydä mitään iloa/riemua/rauhaa/nautintoa luonnosta. Se vain _on_ . Kysyisinkin olenko häpeäkseni oikeasti ainoa, koska kaikki hehkuttavat luonnossa voimaantumista ja muuta. Onko ketään, jota luonto ei inspiroi? Ajoittain jopa jollakin tasolla ahdistun siitä. En todellakaan halua metsäretkille etc.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sen tarvitsekaan merkitä tunnetasolla mitään, kunhan järjellä ymmärrät että luonto on ihmisen elinehto ja senkin vuoksi sillä on arvo ja se on säilytettävä.

Olen eri, mutta minun mielestäni luonnolla, ihmisellä tai elinpiirillä ei enää ole mitään merkitystä.

Noin voi sanoa kun vielä voi hengittää ja nähdä taivaan matkalla suisidiyksiöstä kaljabaariin.  Mutta jos teitä on huomattava joukko, voisi elintilaa paljon säästää sulkemalla samoin tuntevat vaikka samaan bunkkeriin, tai lähettää koeasujiksi toisille planeetoille. Miltäs kuulostaa?

Vierailija
42/81 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta ap kyseli löytyykö muita. Vammaiseen av-tyyliin viherpiiperöt ryntäsivät onanoimaan luontofantasioillaan.

Vammaista on sulkea tärkeä, ellei tärkein elementti pois ja kunnon cityrotan tavoin tarjoilla fantasioita esim. maajussien helposta elämästä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen graduaalinen irtautuminen luonnosta sukupolvi sukupolvelta on viimeinen naula planeettamme arkkuun.

Itselleni luonto on kaikki kaikessa. Kaikkea muuta ajankäyttöä joudun perustelemaan itselleni, metsässä kulkemista, linnunlaulun kuuntelua ja teltassa yöpymistä en milloinkaan. Pahoittelut ap:lle, minusta sinä menetät jotakin hyvin oleellista.

Siksi onkin ihmeellistä, että jopa Vihreät haluavat tuhota kaupungeista lähiluonnon saadakseen "ekologista" tiheää kaupunkirakennetta. Miten ihmisille syntyy näissä oloissa minkäänlaista luontosuhdetta ja sen myötä luonnon arvostamista.

Vierailija
44/81 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta ap kyseli löytyykö muita. Vammaiseen av-tyyliin viherpiiperöt ryntäsivät onanoimaan luontofantasioillaan.

Vammaista on sulkea tärkeä, ellei tärkein elementti pois ja kunnon cityrotan tavoin tarjoilla fantasioita esim. maajussien helposta elämästä. 

Olen eri, mutta maajussi valitsee itse osansa. Jos haluaa kuluttaa mielenterveytensä ja fysiikkanaa navetan ja tuvan välillä peräsuoli pitkänö juosten ja paskalle haisten, niin siitä vaan.

Vierailija
45/81 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku viisas mies sanoi joskus, että kohtele luontoa kunnioittaen ja hyvin, niin se pitää susta huolen ;)

Ihminen kuuluu luontoon, sanokaa mitä sanotte. Se on meidän alkuperänen koti, on ollu aikoja millon ihminen ei edes ollu ravintoketjun ykkösenä, mutta sieltä me jotenki kaivettii ittemme ylös älykkyyden ansiosta... Tämän ei silti pitäisi sokaista ihmistä ja saada tätä kuvittelemaan liikoja itestää, historialla on tapana toistaa itseään, kukaan ei tiedä vaikka joku kriisi veisi meiät takasin lähtökuoppiin.. Ja sitte ei auta taas mukinat kun vieraannuttiin liikaa ;)

M.30

Vierailija
46/81 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit aloittaa luonnon arvostamisesta sillä ajatuksella, että ilman luontoa olisit kuollut. Et säily hengissä ilman luontoa.

Ai niinkuin avaruusasemalla tai ydinsukellusveneessä porukka säilyy vuosia?

Ei siellä luontoa ole

Mieti nyt uudelleen happi, vesi ja ruoka.

Niin mietin, ei luontoa tarvita!!

Vierailija
47/81 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sinä tuossa ap mitään menetät. Nautit niistä jutuista mistä saat iloa - ei me kaikki luonnosta pidetä. Luonto tosiaan vain on - piditpä siitä tai et. Kenenkään palvomisia se ei kaipaa.

Vierailija
48/81 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sen tarvitsekaan merkitä tunnetasolla mitään, kunhan järjellä ymmärrät että luonto on ihmisen elinehto ja senkin vuoksi sillä on arvo ja se on säilytettävä.

Olen eri, mutta minun mielestäni luonnolla, ihmisellä tai elinpiirillä ei enää ole mitään merkitystä.

Noin voi sanoa kun vielä voi hengittää ja nähdä taivaan matkalla suisidiyksiöstä kaljabaariin.  Mutta jos teitä on huomattava joukko, voisi elintilaa paljon säästää sulkemalla samoin tuntevat vaikka samaan bunkkeriin, tai lähettää koeasujiksi toisille planeetoille. Miltäs kuulostaa?

Aika hyvältä

Sen ei tarvii olla pieni!

Sellainen Helsinkiä isompi bunkkeri!

Vierailija
49/81 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei luontoa tarvitse 👍

Vierailija
50/81 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hyvältä

Sen ei tarvii olla pieni!

Sellainen Helsinkiä isompi bunkkeri!

Toki taivaan ja tähdet voi nähdä...

Ne ei ole mitään luontoa!! Eikä kyllä ne Afrikan aavikotkaan tai vesi altaat

Vierailija
51/81 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta maajussi valitsee itse osansa. Jos haluaa kuluttaa mielenterveytensä ja fysiikkanaa navetan ja tuvan välillä peräsuoli pitkänö juosten ja paskalle haisten, niin siitä vaan.

Olet kyllä todella vieraantunut luonnosta. Jos maanviljelijöitä ei olisi, ruokakaupat olisivat täysin tyhjiä. Miltä kuulostaa? Jos pärjäät ilman ruokaa, sitten asia on ok, mutta suurin osa ei kyllä pärjää. Tiedätkö, mistä ruoka tulee? Luonnosta, ei muualta.

Ihminen menehtyisi ilman luontoa.

Rakastan luontoa. Kyllä ihminen menettää paljon, jos luonto ei merkitse mitään.

Toivottavasti ap ja muutkin jotka eivät luonnosta piittaa, joskus saisivat jotain iloa luonnosta.

Vierailija
52/81 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä todella vieraantunut luonnosta. Jos maanviljelijöitä ei olisi, ruokakaupat olisivat täysin tyhjiä. Miltä kuulostaa? Jos pärjäät ilman ruokaa, sitten asia on ok, mutta suurin osa ei kyllä pärjää. Tiedätkö, mistä ruoka tulee? Luonnosta, ei muualta.

Ihminen menehtyisi ilman luontoa.

Rakastan luontoa. Kyllä ihminen menettää paljon, jos luonto ei merkitse mitään.

Toivottavasti ap ja muutkin jotka eivät luonnosta piittaa, joskus saisivat jotain iloa luonnosta.

Alapeukku. Miksi?

Etkö oikeasti tiedä mistä esim. ruoka on peräisin?

Vierailija
53/81 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonto - se vain on . Ehkä sinäkin olet samanlainen. Sinä vain olet.

Hyvin pitkälti. Tuskin minustakaan kukaan erityisesti voimaantuu. Olen aikani ja sitten märkänen pois.

Aika surullinen maailman katsomus minusta.

Vierailija
54/81 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan muistat, ap, että leipäsi kasvaa maassa.

Vierailija
55/81 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan muistat, ap, että leipäsi kasvaa maassa.

No tuskin hän nyt kuvittelee sen puussakaan kasvavan! Voi herrajumala taas näitä viisastelijoita! Korkki kiinni!

Vierailija
56/81 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanottoni!

Vierailija
57/81 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin luonnon ilmiöistä, kuten Auringon paisteesta ja siitä kuinka valo siivilöityy ruskan kultaamien lehvien välistä. Myös meri ja aaltojen ääni rauhoittaa. Toisaalta en koe tarvetta eräilyyn tai vaellukselle lähtemiseen. Myös kaupungista löytyy luontoa ja luontoelämyksiä. Toki hyvässä seurassa nautin luonnossakin liikkumisesta, mutten itsekseni tule lähteneeksi metsäretkille tms. 

Vierailija
58/81 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnossa tuntee itsensä pieneksi, se herättää kunnioitusta, ihailua, joskus pelkoakin. Sama paikka eri vuoden- tai vuorokauden aikana voi näyttäytyä ihan erilaisena. Vaikka me ihmisetkin ollaan alunperin sieltä luonnosta kotoisin, niin siellä tuntee olevansa vieraana, nöyränä, se on ollut siellä ikiaikoja, Suomessa ainakin viime jääkaudesta saakka melko samanlaisena, se on eläinten koti ja karu paikka sellaiselle joka ei sitä kunnioita, tai ole asianmukaisesti varustautunut, mutta tarjoaa myös ruokaa, vettä ja suojaa, jos sitä osaa hyödyntää.

Kävin taannoin Kolilla ja oli kiehtovaa ajatella että ne ihan samat paikat ja maisemat on innoittaneet esim taiteilija Eero Järnefeltiä jo 130 vuotta sitten. Vaikka muuten on maailma ja ajat paljon muuttuneet niistä ajoista, niin jotkut asiat on pysyneet hyvinkin muuttumattomina ja toivottavasti pysyy vielä pitkään. Jos luonto ei herätä mitään ajatuksia, se todennäköisesti johtuu siitä ettei ole siellä juuri aikaa viettänyt. Kun on oikein varustautunut, on luonnon kauneuskin helpompi huomata, muuten kaikki huomio menee vain oman kurjan olonsa sietämiseen.

Vierailija
59/81 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sä sitten pyörit vapaa-ajallasi? Kallio-Alppila akselilla baareissa?

No en ainakaan metsissä. Lähinnä kotona sisällä. Joskus museoissa/teatterissa/kirjastossa.

Ankea elämä.

Vierailija
60/81 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sä sitten pyörit vapaa-ajallasi? Kallio-Alppila akselilla baareissa?

No en ainakaan metsissä. Lähinnä kotona sisällä. Joskus museoissa/teatterissa/kirjastossa.

Ankea elämä.

Tuu museoihin, teatteriin tai kirjastoihin

Elä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi