Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää, kun mies on vapaamatkustaja kaikessa perheen yhteisessä

Vierailija
22.10.2022 |

Kaikki synttärit, joulut ja muut juhlahetket joudun suunnittelemaan yksin ja järjestämään yksin. Tekee kyllä jonkun yksittäisen helpon asian niistä, jos käskemällä käsken ja annan tarkat ohjeet niin että ei joudu vaivaamaan päätään yhtään, esim että käy keskiviikkona ostamassa joulukuusi, pituus 230 cm, tuuhea, ja laita se ulkovarastoon sulamaan. Osallistuu juhlaan sitten ihan puolivaloilla, on paikalla mutta ei läsnä, istuu jotenkin vähän sivussa ja ei puhu oikein mitään eikä tee mitään. Vaikka lapsia vartenhan ne joulujutut on ja synttäreiden vietot. Ihan kuin häntä ei voisi vähempää kiinnostaa osallistua siihen, että lapsi puhaltaa synttärikakkunsa kynttilät tai avaa joululahjat. Viime jouluna söi oman joulupuuronsa olohuoneen sohvalla telkkaria katsoen, minä ja lapset ruokapöydässä. Kuopuksen viime synttäreillä ei ottanut edes kakkua, vaikka tykkää paljon kakuista. Kun räjähdän lopulta tällaisesta käytöksestä, hän loukkaantuu verisesti. Erota hän ei halua ja perheen halusi perustaa, jopa enemmän kuin minä. Mitä tämä oikein on?

Kommentit (1808)

Vierailija
81/1808 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen reilu 30v perheetön mies. En myöskään ole kiinnostunut mistään hössötyksistä tai väkinäisestä yhdessäolosta, vaan koen suuremmaksi juhlan aiheeksi sen, että saan vihdoin olla rauhassa. En vietä omia synttäreitä tai jouluja tai muitakaan juhlia millään tavoin. Jos joku muu järjestää bileet ja saan kutsun, niin toki voin mennä, jos siltä sattuu tuntumaan, mutta väkisin minua ei saa tällaisiin raahattua. Tämä koskee myös jouluja, jolloin varaan yleensä itselleni reissun johonkin ulkomaille, jotta ei tarvitse osallistua mihinkään ah niin ihaniin, mutta samalla niin nähtyihin joulutraditioihin, jotka tuntuvat lähinnä kiusallisilta ja teennäisiltä, vaikka lapsena olivatkin hauskoja.

Näen sinun miehessäsi hyvin paljon samaa kuin itsessäni ja ymmärrän varsin hyvin, mistä hänen toiminnassaan on kyse. Anna hänen olla oma itsensä, äläkä väkisin patista mihinkään kissanristiäisiin tms. vaan osta hänelle vaikka matkalahjakortti joululahjaksi, jolla saa lähteä vaikka Rodokselle evakkoon joulun ajaksi keskenään. Kaikki eivät ole luonteeltaan seurallisia tai samanlaisia kuin sinä.

Älä vaan tee koskaan lapsia. Sillä se sinun Rodoksen matka yksin jouluna on sinun lastesi ainoa lapsuus.

Ap

Juu, osuin näemmä arveluissani naulan kantaan sen osalta, että sinulla todellakin on pakkoneuroosi ja harhaisia kuvitelmia siitä, millainen perhe-elämä ja yhdessäolo on sinun mielestäsi oikeaa. Olet myös niin umpimielinen, että käsityskykyysi ei mahdu se, etteivät kaikki ole luonteeltaan ja mielenkiinnon kohteiltaan samanlaisia kuin sinä. Muistutat vähän siskoani.

Kerropas sitten miten sitä ihanaa perhe-elämää sinun mielestäsi vietetään? Ap on kysynyt ideoita mieheltään ja koettanut saada osallistumaan, mutta murjottava mörökölli nurkassa tuskin on ainakaan sen lapsen mielestä hauskaa.

Vierailija
82/1808 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opittua avuttomuutta, joka tulee perusluonteesta ja kotikasvatuksesta. Vähin erin vain vastuun lisäystä ja kannustamista ja pariterapiaa, jossa ulkopuolisen sanat menevät paremmin perille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1808 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap teet itsestäsi ja kaikista tapahtumista noin helvetinmoisen numeron? Ketä tahansa normaalia miestä alkaisi ahdistaa!

Tapahtumista? Eli että lauantaina käydään perheen kesken jätskillä? Tai tiistai-iltana pelattaisiin perheen kesken seurapeliä? Tai että lasten synttäriaamuina on synttärikakku? Kertoisitko mikä sellaisessa ahdistaa normaalia miestä?

Ap

No tuo on just numeroiden tekemistä. Sinä haluat sanoa että mitä tehdään milloin ja miten, miksi perheen pitää käydä jäätelöllä tiettynä päivänä, miksi sitäkään ei voi tehdä ilman aikatauluja ja mennä ihan vaan jäätelölle joskus ei mitenkään suunnitellusti. Miksi se kakku pitää aamulla olla ? Miksei päivällä tai illalla esim päivällisen jälkeen ? Itse en ainakaan söisi edes aamulla kakkua, kun en aamulla voi makeaa syödä. Ihmiset on erilaisia ja kyllä kun töissä on tietyt ajat ja rutiinit, lapsilla on koulussa ja päivähoidossa rutiinit, miksi pitäisi olla kalenteri ja kellon ajat vielä vapaalla ? Ahdistaisi minuakin tuollaisen kanssa elää, vaikka ole nainen.

Mikä kumma ihmisiä oikein vaivaa, kun eivät ollenkaan ymmärrä lukemaansa? AP on täällä monta kertaa kertonut, että hänelle kävisi mikä vain mitä mies ehdottaa, mutta kun mies ei ehdota mitään. Eikä AP ole missään kohdin antanut vaikutelmaa, että kakku pitää olla klo 8:47 tai että juuri lauantai on pakollinen jäätelöpäivä. Olen aivan varma, että AP:lle kävisi jäätelöreissu yhtä hyvin sunnuntaina tai kakku puolilta päivin tai klo 15.

Vierailija
84/1808 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi kuulostaa exältäni. Ei tuohon oikein mikään auta (paitsi hyväksyä tilanne tai erota). Joku kirjoittikin että miehesi on sitä tyyppiä joka haluaa perheen mutta ei osallistua siihen. Tai jos osallistuu niin se on hänen ehdoillaan. Ei tee yhtään mitään vapaaehtoisesti. Itse erosin tällaisesta vetkulasta aikoinaan, lapsikin on jo aikuinen. Välit isään on etäiset sillä isä tietenkin kiemurteli irti yhteishuoltajuuteen kuuluvista tapaamisista. Varmasti selittää kaikille tuttavilleen vieläkin kuinka hirveä olen enkä päästänyt lasta hänen luokseen. Totuus on toinen mutta en jaksa välittää. Pääasia on että lapsestani tuli fiksu aikuinen ja meillä on hyvät, lämpimät välit. Lapsi tulee juhlapyhinä kotiin luokseni, isän luona käy lyhyesti kahvilla tms. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Näin jälkiviisaana voin todeta, että ne kuuluisat merkit olivat jo nähtävillä seurusteluaikoina mutta en suostunut näkemään niitä. Ero oli elämäni paras päätös ja sain mieheen menneen energian itselleni takaisin. Puhkesin kukkaan. Olen nykyään onnellinen sinkku, vätysmiehiä tai muitakaan en tarvitse. Tsemppiä ap, yritä saada mies terapiaan jos se auttaisi. Epäilen kyllä että ainoa tie sinullakin on ero tai muuten teet itsesi onnettomaksi (+lapset saavat kaamean esimerkin miehen mallista).

Vierailija
85/1808 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sun miehesi ole vapaamatkustaja, vaan häntä ei kiinnosta.

Sitähän minä olen ajatellutkin. Mutta kun olen räjähtänyt siitä, että miksi ei kiinnosta perheen yhteinen ja miksi sitten perheen halusi, niin loukkaantuu verisesti. Ja väittää, että kiinnostaa. Ap

Oletko ikinä kysynyt edes mieheltäsi miten hän haluaisi lasten synttärit juhlia ? Oletko kysynyt miten hän haluaisi viettää lasten kanssa aikaa ? Tässä kun sinun vastauksia lukee, kaikki lähtee sinun aikatauluista ja mies kuin myös lapset joutuvat tekemään niin kuin sinä tahdot ja sinun valitsema ajankohtana, vain koska sinä olet päättänyt miten teidän perheessä asiat tehdään. Kuuntele muitakin ihmisiä älä sanele ja syyttele. Ja tiedätkö mitä, minun isä ei syönyt koskaan kakkua ei ikinä, kun ei tykännyt, ei jäänyt traumoja, mutta isäni opetti minut kalastamaan, purjehtimaan ja käyttämään työkaluja. Vaikka en poika ole.

Vierailija
86/1808 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vetovastuu itsellesi joka toinen viikko vain. Sunnittele menot, harrastukset, juhlat, vierailut, ruokaostokset vain parillisina viikkoina. Mies hoitakoon parittomat viikot.

Lapsille teet selväksi isän ja äidin viikot ja vastuut.

Olette sitten kaikki valmistautuneita eron jälkeiseen elämään.

Vierailija
87/1808 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap teet itsestäsi ja kaikista tapahtumista noin helvetinmoisen numeron? Ketä tahansa normaalia miestä alkaisi ahdistaa!

Tapahtumista? Eli että lauantaina käydään perheen kesken jätskillä? Tai tiistai-iltana pelattaisiin perheen kesken seurapeliä? Tai että lasten synttäriaamuina on synttärikakku? Kertoisitko mikä sellaisessa ahdistaa normaalia miestä?

Ap

No tuo on just numeroiden tekemistä. Sinä haluat sanoa että mitä tehdään milloin ja miten, miksi perheen pitää käydä jäätelöllä tiettynä päivänä, miksi sitäkään ei voi tehdä ilman aikatauluja ja mennä ihan vaan jäätelölle joskus ei mitenkään suunnitellusti. Miksi se kakku pitää aamulla olla ? Miksei päivällä tai illalla esim päivällisen jälkeen ? Itse en ainakaan söisi edes aamulla kakkua, kun en aamulla voi makeaa syödä. Ihmiset on erilaisia ja kyllä kun töissä on tietyt ajat ja rutiinit, lapsilla on koulussa ja päivähoidossa rutiinit, miksi pitäisi olla kalenteri ja kellon ajat vielä vapaalla ? Ahdistaisi minuakin tuollaisen kanssa elää, vaikka ole nainen.

Kai se ap:n mies osaa suunsa avata ja ehdottaa, että syödäänkö kakku illalla. Miksei se puhu, jos se on tuosta kiinni. Varsinkin, jos on kysytty? Eiköhän se ole se lapsi, joka sen kakun haluaa muutenkin.

Minullakin oli tuollainen osallistumaton isä aikoinaan. Erosivat tietenkin ja äiti pärjäsi hyvin, ei pidetä aikuisena yhteyttä/olla pidetty sen jälkeenkun lähti. On se joskus soitellut, mutta kun tiedän ettei sitä minun elämä tai meidän perheen elämä kiinnosta, niin ei kiinnosta minuakaan. Huolehtikoon sitten itsensä johonkin vanhainkotiin, kun aika koittaa. Haluatko muuten, että oma lapsesi ajattelee näin sinusta?

Vierailija
88/1808 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän minä olen ajatellutkin. Mutta kun olen räjähtänyt siitä, että miksi ei kiinnosta perheen yhteinen ja miksi sitten perheen halusi, niin loukkaantuu verisesti. Ja väittää, että kiinnostaa. Ap

Oletko ikinä kysynyt edes mieheltäsi miten hän haluaisi lasten synttärit juhlia ? Oletko kysynyt miten hän haluaisi viettää lasten kanssa aikaa ? Tässä kun sinun vastauksia lukee, kaikki lähtee sinun aikatauluista ja mies kuin myös lapset joutuvat tekemään niin kuin sinä tahdot ja sinun valitsema ajankohtana, vain koska sinä olet päättänyt miten teidän perheessä asiat tehdään. Kuuntele muitakin ihmisiä älä sanele ja syyttele. Ja tiedätkö mitä, minun isä ei syönyt koskaan kakkua ei ikinä, kun ei tykännyt, ei jäänyt traumoja, mutta isäni opetti minut kalastamaan, purjehtimaan ja käyttämään työkaluja. Vaikka en poika ole.

Kirjoitanko minä todella noin epäselvästi, että kirjoituksistani saa tuon kuvan?

Anteeksi, mutta en ymmärrä. Olen kuitenkin kirjoittanut tässä ketjussa, että mieheni nimenomaan tykkää kakuista. Ja että nimenomaan olen mieheltä kysynyt ja kysynyt mitä haluaa ja miten haluaa, mutta hän ei kerro. Ap

Vierailija
89/1808 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että miehellä on jokin mielenterveysongelma. Vaikka olisi kuinka introvertti, ei ole normaalia aina istua jossain nurkassa mykkänä samalla, kun oma perhe viettää yhteistä aikaa.

Vierailija
90/1808 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaan hyvä, että en ole kiinostunut perheen perustamisesta, näin vältyn tämän palstan kommentoinnilta, saatan vain naiset raskaaksi se on tehtäväni ja kivaa on.

Vierailija
91/1808 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tapauksen.Isäni oli vieläkin vaikeampi.Kun me lapsilauma vietimme joulua , oli aina pakko tutkia milloin tuo juoppo räjähtää ei mistään. Ilkeä ja vaikea koko lapsuutemme. Ei oe kivoja muistoja. Ei koskaan ostanut lahjan lahjaa meille, päinvastoin. 

Pelkäsimme häntä koko ajan. 

Eroa rakas ihminen jos voit .. 

Vierailija
92/1808 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitanko minä todella noin epäselvästi, että kirjoituksistani saa tuon kuvan?

Anteeksi, mutta en ymmärrä. Olen kuitenkin kirjoittanut tässä ketjussa, että mieheni nimenomaan tykkää kakuista. Ja että nimenomaan olen mieheltä kysynyt ja kysynyt mitä haluaa ja miten haluaa, mutta hän ei kerro. Ap

Et kirjoita epäselvästi, päinvastoin. Jotkut vain haluavat tahallaan ymmärtää väärin.

Vierailija
93/1808 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset tekevät juhlapäivistä ja lomista aina aina kauhean härdellin. Aivan kuin lapset kuolisivat jos eivät saa synttärikakkua.

Vierailija
94/1808 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla sen verran tyhjää aikaa, että suunnittelee asiat joulukuusista lähtien Varmaan tulet itkemään kun itse sait (siis jouduit) koristelee sen nykypäivän instatrendin mukaan ja miehesi olisi halunnut laittaa vanhan ajan palloja vain eikä pitsinyplätä kurjenniekkoja suomalaisen alkuperäiskansojen kuvioin

Vierailija
95/1808 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon vätys olemukseen olisi pitänyt havahtua aikoja sitten. Et voi muuttaa tässä asiassa toissa valitettavasti, vätys mikä vätys.

Vierailija
96/1808 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, että mies haluaisi viettää joulua/synttäreitä/lomia/arkea eritavalla. Olin ajautua itse samaan tilanteeseen, kunnes JUTTELIMME. Mies sanoi, että joulu tulee ilman viittä eri laatikkolajia, suursiivousta, ylenpalttista koristelua. Hänelle riittää jouluvalot ja kinkku. Teimme sitten sellaisen joulun ja voin sanoa, että oikeassa oli! Ja paljon pienemmällä stressillä. Eli anna miehellekin sanavaltaa ja kysy, miten haluaa tehdä niin saat hänet mukaan juttuihin.

Mutku ap tarvii LAPSILLE 230 cm kuusen!!!! Se on pakko olla!!! Ihan vaan lapsia varten... Muuten kaikki on pilalla.

Vierailija
97/1808 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi miksi vielä joku laittaa synttärikakkuun kynttilöitä päivänsankarin räittäväksi? Jätäisin itsekin syömättä..

Aina mietin miltä tällaiset hapannaamat näyttävät oikeassa elämässä :D

Vierailija
98/1808 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, että mies haluaisi viettää joulua/synttäreitä/lomia/arkea eritavalla. Olin ajautua itse samaan tilanteeseen, kunnes JUTTELIMME. Mies sanoi, että joulu tulee ilman viittä eri laatikkolajia, suursiivousta, ylenpalttista koristelua. Hänelle riittää jouluvalot ja kinkku. Teimme sitten sellaisen joulun ja voin sanoa, että oikeassa oli! Ja paljon pienemmällä stressillä. Eli anna miehellekin sanavaltaa ja kysy, miten haluaa tehdä niin saat hänet mukaan juttuihin.

Mutku ap tarvii LAPSILLE 230 cm kuusen!!!! Se on pakko olla!!! Ihan vaan lapsia varten... Muuten kaikki on pilalla.

Ei, vaan AP kirjoitti, että mies käy ostamassa kuusen vain ja ainoastaan, jos hänelle antaa tarkat speksit, että millainen kuusi ja miten. Jos miestä vain pyytää käymään ostamassa kuusen, ei mies sitä tee. Miksi luet tahallasi väärin?

Vierailija
99/1808 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuollainen vätys. Ja kaiken lisäksi aina myöhässä joka paikasta. Lento- ja bussiaikataulut piti valehdella, koska muuten oltaisiin myöhästytty.

En edes tajunnut, kuinka stressaantunut olin ennen kuin lopetin suhteen. Onneksi ei tehty lapsia.

Vierailija
100/1808 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos normaali arki perheen kanssa on vaikeaa eikä mies kykene ilmaisemaan tai edes omassa mielessään pohtimaan, mistä moinen johtuu, vaihtoehtona on ehdottaa, kannattaisiko miehen käydä vaikka vain parikin kertaa jossakin ammattilaisella puhumassa asiasta. Laittaisin tämän jopa ehdoksi koko liiton jatkumiselle.  Nykyään terapeutilla käynti ei todellakaan ole mikään stigma vaan vastuun ottamista omasta hyvinvoinnista joka taas välittyy ihmissuhteisiin. Jos mies ei siis halua tai kykene selkeää ongelmaa käsittelemään kanssasi eikä suostu menemään edes yhtä kertaa ammattilaiselle juttelemaan, mistä voisi olla kyse kun perhe-elämä selvästi ahdistaa, oikea tie on ero. Eroaminen ei ole koskaan mukavaa, mutta siinä sinä vapautuisit elämään itsesi näköistä elämää ja jos onni suo, mies ehkä eron jälkeen oppisi omalla vuorollaan ottamaan vastuuta myös niistä isän hommista. Lapset joka tapauksessa aistivat pinnan alla kytevän tyytymättömyyden vanhempien parisuhteessa, joten heillekin ero saattaa olla vain helpotus - varsinkin jos isä eron jälkeen pakon edessä joutuu ottamaan vastuuta jälkikasvustaan ja ehkä sitten kasvaa isäksi, johon lapsilla on oikeus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän