Mitä koirarotua suosittelette
Noin viisikymppisellä 15-vuotiaan lapsen vanhemmalle. Asuntona kolmio kaupungissa. Koiria ollut lapsuudesta asti, omina terreristä rescue-koiran kautta saksanpaimenkoiraan. Kaikki kanssa meni hyvin koko näiden eliniän ajan.
Harkinnassa oli aiemmin bullterrieri, mutta olen luopunut ajatuksesta näiden kaikkien koirahyöykkäysten vuoksi. En halua koiraa, jolla voi napsahtaa, ja tämä tappaa toisen koiran. Koira saa olla suhtaktiivinen, tykkään tehdä pidempiäkin lenkkejä metsässä. Koulutettavuuden ei tarvi olla helpoin mahdollinen, mutta ei turhan haastavakaan. Koko mielellään keskikokoinen, ehkä 15-35kg painoltaan. Turkin hoidettavuudella ei niin väliä. Mieluiten vähähaukkuinen kerrostalossa asumisen vuoksi. Vahtivietillä ei niin väliä. Metsästysviettiä ei saisi olla.
Tiedän, ettei näin koiraa valita, mutta ajattelin jos tätä kautta tulisi uusia ideoita. Edellisen koiran poismenoata on nyt kaksi vuotta, koen että nyt olisi aika uudelle koiralle. Olen vastuuntuntoinen koiranomistaja, ja panostan koiran tapakoulutukseen.
Kommentit (1103)
Staffordshire bullterrieri, mutta pienikokoinen narttu
Mäyräkoiraa suosittelisin, mutta niillä on turhan paljon terveysongelmia. Kannattanee hankkia ennemmin kissa.
Mäyräkoirat ovat mahtavia. Et lojaalimpaa otusta löydä. Mutta ei karkeakarvaista, niillä on usein hurja metsästysvietti. Pitkäkarvainen on kaikista lempein. Lähtee riemuissaan lenkille mutta tykkää myös makoilla vieressä. Älyä piisaa, ehkä liikaakin, osaa manipuloida omistajaa :) Leikkisä ja hauska. Mutta selän kanssa pitää olla tarkkana, se on oikeastaan ainoa miinus-puoli jonka keksin. Ei myöskään hauku jos pennusta opettaa.
Vierailija wrote:
Karkeakarvainen munanseisottaja
Ai kauhee!! 🤭
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Pumi on nätti koira, ei kokemusta niistä. Luulen, että joku kultaisen noutajan tyyppinen olisi ap:lle hyvä. Tai sitten Dalmatialainen, niiden kanssa saa ainakin lenkkeillä. Staffit kivoja, mutta voivat kyllä napata vieraita koiria aika pahastikin, jos ei ole varuillaan.
Ja on ihan oikeinkin, että "nappaavat". Mitäs räköttävät ja aukovat päätään?? Sitä saa, mitä tilaa. Piste. Tällainen tilanne tapahtui taas vaihteeksi jokunen päivä sitten Kuopiossa, joka tunnetaan aika "tylystä" kaupungista varsinkin pikkuräköttäjien kohtelun suhteen! Tuoreessa muistissa vielä lienee kaikilla täkäläisillä Puijonlaakson lapiollakalauttaja! Loppui ininäräkötys kirjaimellisesti kuin seinään! :D Mutta oppii täällä isommatkin olemaan - tai sitten opetetaan. Maaseutukaupungeissa on se hyvä puoli, että asioille ja ilmiöille näytetään niiden tode
Ei kannattaisi uskoa ihan kaikkea mitä Savon Sanomissa kirjoitetaan (ja mitä sieltä sitten vuotaa jopa valtakunnan medioihinkin!) Kyseinen "sanomalehtihän" on tunnettu lievästi sanoen "aika" raflaavista heitoista milloin minkäkin asian suhteen; nyt on sitten viime aikoina tullut tämä Puijonlaakson "keissi". Joo, lihapullia ja raatelijakoiria joka nurkassa - ja vähän kauempana nalle-emo pesueineen (olisikin! <3) :D
Meillä on sellainen kääpiömäyräkoira. Vain yksi silmä, mutta luonteeltaan hirmuisen kiltti. Ruskeaa vakosamettia. Ikää on noin 45 vuotta. - Suosittelen.
Mulla on todella outo mix: bullterrierin ja kultaisen noutajan jälkeläinen. Hurjan näköinen, mutta luonne täyttä kultaa. Ei taida tällaisia löytyä, mutta tämä yksilö on mahtava.
Noutaja, esim. kultainen tai sileäkarvainen. Valitse pentueen hiljaisin yksilö. Meidän koiramme ei hauku kuin silloin, kun ei tunne kotiimme pyrkijää. Sukulaiset ja lapsen kaverit saavat ihan vapaasti tulla, koira kyllä hyppii ja nuolee ja riemuitsee muuten, mutta sitten rauhoittuu ja alkaa koisia.
Paras rescuekoira on piikille viety ja rotukoira on syntymättä jäänyt.
En suosittele mitään koiraa kerrostaloon.
Ota kani tai marsu
Vierailija wrote:
Kaverin Howavartista vain huonoja kokemuksia. Yritti alistaa vieraita ja lapsia, törkeä varas, järsi ja tuhosi tavaroita.
Hoffi vaatii kunnon ja johdonmukaisen koulutuksen.Jos omistajasta ei siihen ole,toimii juuri näin.
Vaativa rotu.Meillä oli 11 vuotta ja parempaa koiraa ei ole,eikä tule.
Upea rotu oikein koulutettuna.
En mitään, kerrostalo ei ole eläimille.
Vierailija wrote:
Mistä tuollainen "paha olo" kumpuaa? Sulla on varmaan todella "paha olla"? :D Vitsivitsi, olen tasan samaa mieltä. Mutta koska asiaintila ei vielä ole kuvailemasi kaltainen, vaan tässä maassa todellakin on edelleen lähes miljoona rusinanaivoista luontokappaletta, jatkan missiotani nuppineulalihapullien kanssa ja - mikä parasta - EN VÄLITÄ YHTÄÄN MITÄÄN MISTÄÄN, vaikka miten olisi milloin missäkin kyyneoltsikot "taistelusta leikkauspöydällä". En välitä, ei liikuta, ei hetkauta, ei kiinnosta - paitsi että NAUTIN. Kiitos koirahäiriköt, te olette näyttäneet minulle, miten ollaan piittaamatta yhtään mitään yhtään kenestäkään; ilman teitä en olisi ikinä löytänyt ylimielisen piittamattomuuden tuottamaa nautintoa. Tämä on hauskaa. :D
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mistä tuollainen "paha olo" kumpuaa? Sulla on varmaan todella "paha olla"? :D Vitsivitsi, olen tasan samaa mieltä. Mutta koska asiaintila ei vielä ole kuvailemasi kaltainen, vaan tässä maassa todellakin on edelleen lähes miljoona rusinanaivoista luontokappaletta, jatkan missiotani nuppineulalihapullien kanssa ja - mikä parasta - EN VÄLITÄ YHTÄÄN MITÄÄN MISTÄÄN, vaikka miten olisi milloin missäkin kyyneoltsikot "taistelusta leikkauspöydällä". En välitä, ei liikuta, ei hetkauta, ei kiinnosta - paitsi että NAUTIN. Kiitos koirahäiriköt, te olette näyttäneet minulle, miten ollaan piittaamatta yhtään mitään yhtään kenestäkään; ilman teitä en olisi ikinä löytänyt ylimielisen piittamattomuuden tuottamaa nautintoa. Tämä on hauskaa. :D
toivotaan, ettet satu kohdalle. Edes trollailemaan
Mulla on ollut staffi 11 vuotta. Älä ota sellaista. Aivan ihana koira muuten, oli lapseni kanssa mahtava kun tämä oli pieni. Mutta se koira-aggressio, se on todella rasittavaa. Oma koirani ei voi sietää toisia koiria, ja saa aina olla silmät selässä. Kävisi varoittaen tai varoittamatta kaikkien kimppuun. Mikään koulutus ei saa tuota rodunomaista ominaisuutta pois. En ottaisi tällaista enää, vaikka hyviäkin puolia on paljon, enkä suosittele kenellekään. Kultainen noutaja on paras perhekoira, otan sellaisen seuraavaksi, dobermannin ja staffin jälkeen on hyvä palata kivempien rotujen pariin.
Ei mitään koiraa kerrostaloon.
Ota kissa tai kani.