Mitä koirarotua suosittelette
Noin viisikymppisellä 15-vuotiaan lapsen vanhemmalle. Asuntona kolmio kaupungissa. Koiria ollut lapsuudesta asti, omina terreristä rescue-koiran kautta saksanpaimenkoiraan. Kaikki kanssa meni hyvin koko näiden eliniän ajan.
Harkinnassa oli aiemmin bullterrieri, mutta olen luopunut ajatuksesta näiden kaikkien koirahyöykkäysten vuoksi. En halua koiraa, jolla voi napsahtaa, ja tämä tappaa toisen koiran. Koira saa olla suhtaktiivinen, tykkään tehdä pidempiäkin lenkkejä metsässä. Koulutettavuuden ei tarvi olla helpoin mahdollinen, mutta ei turhan haastavakaan. Koko mielellään keskikokoinen, ehkä 15-35kg painoltaan. Turkin hoidettavuudella ei niin väliä. Mieluiten vähähaukkuinen kerrostalossa asumisen vuoksi. Vahtivietillä ei niin väliä. Metsästysviettiä ei saisi olla.
Tiedän, ettei näin koiraa valita, mutta ajattelin jos tätä kautta tulisi uusia ideoita. Edellisen koiran poismenoata on nyt kaksi vuotta, koen että nyt olisi aika uudelle koiralle. Olen vastuuntuntoinen koiranomistaja, ja panostan koiran tapakoulutukseen.
Kommentit (1103)
Eräs britti koirankouluttaja todella suosittu sellainen suosittelee staffia perhekoiraksi. Se ei yleensä aloita tappelua toisten koirien kanssa, mutta ei myöskään peräänny jos sitä haastetaan. Se pitää aina muistaa koirien kanssa ettei niitä pidä pakko sosiaalistaa, eli ei kaikki koirat tule toimeen toisten koirien kanssa. Staffi on terve ja kestävä rotu, joka myös matkustaa helposti sekä mielellään.
Staffit on mainettaan parempia koiria.
Vierailija wrote:
Eräs britti koirankouluttaja todella suosittu sellainen suosittelee staffia perhekoiraksi. Se ei yleensä aloita tappelua toisten koirien kanssa, mutta ei myöskään peräänny jos sitä haastetaan. Se pitää aina muistaa koirien kanssa ettei niitä pidä pakko sosiaalistaa, eli ei kaikki koirat tule toimeen toisten koirien kanssa. Staffi on terve ja kestävä rotu, joka myös matkustaa helposti sekä mielellään.
Kaksi sellaista oli perhekoirana ja olivat todella kärsivällisiä lapsia kohtaan. Siis todella kärsivällisiä. Toinen tykkäsi kaikista koirista, toinen ei niinkää. Toisella oli kana-allergia, toisella ei koskaan mitään. Elivät 13/16-vuotiaiksi. Hyviä koiria, ainakin nämä kaksi yksilöä. Nyt lasten muutettua kotoa minulla on bokseri-labbis mix, joka on paljon epävarmempi ja riehakkaampi kuin staffit olivat.
Villakoira (ne eivät räksytä!)
Vierailija wrote:
Ehkä suomenlapinkoira. Meillä on tipsu ja sitä toki rakastan, mutta seuraava koira saa olla sitten pikkaisen reippaampi. Tämän kanssa ei kovin tosissaan lenkkeillä.
No. Meillä on 3 tipsua ja näistä vain 12-vuotias on laiska. Nuoremmat on villejä tapauksia ja vauhtia riittää. Eivät hauku koskaan sisällä, mutta ulkona räksyttävät esim. varjoille, patsaille ja pyörätuoleille. Tehdään noin 5 km lenkkiä muutaman kerran viikossa ja minä olen se hitain. Vanha koira kiertää alle km lenkkejä hitaasti 3 kertaa päivässä.
Vierailija wrote:
Villakoira (ne eivät räksytä!)
Enpä tiedä haukkuvampaa koiraa kuin villakoira, etenkin omistan ollessa poissa jatkuva räksytys. Valitetttavasti asuttiin kahden villakoiran naapurissa 5 vuotta.
Mulla oli ennen isovillakoira, tosi itsepäinen tapaus. Sitten oli bullterrieri(perin sen exältä reilu parikymppisenä), se oli iso pehmo. Nyt on kultsu-rottweiler sekoitus, joka on näistä touhukkain, mutta mukavin. Voisin suositella ihan puhdasrotuista kultaista noutajaa
Kultainennoutaja taitaa olla teidän makuun liian iso? Helppo koira kouluttaa, miellyttämisen haluinen ja yleensä kaikkien kaveri, jos on sosiaalistettu pienenä. Kiltti perusluonteeltaan.
Vierailija wrote:
Pumi on nätti koira, ei kokemusta niistä. Luulen, että joku kultaisen noutajan tyyppinen olisi ap:lle hyvä. Tai sitten Dalmatialainen, niiden kanssa saa ainakin lenkkeillä. Staffit kivoja, mutta voivat kyllä napata vieraita koiria aika pahastikin, jos ei ole varuillaan.
Ja on ihan oikeinkin, että "nappaavat". Mitäs räköttävät ja aukovat päätään?? Sitä saa, mitä tilaa. Piste. Tällainen tilanne tapahtui taas vaihteeksi jokunen päivä sitten Kuopiossa, joka tunnetaan aika "tylystä" kaupungista varsinkin pikkuräköttäjien kohtelun suhteen! Tuoreessa muistissa vielä lienee kaikilla täkäläisillä Puijonlaakson lapiollakalauttaja! Loppui ininäräkötys kirjaimellisesti kuin seinään! :D Mutta oppii täällä isommatkin olemaan - tai sitten opetetaan. Maaseutukaupungeissa on se hyvä puoli, että asioille ja ilmiöille näytetään niiden todellinen ja oikea paikka.
Onnea koiraharrastukseen, mutta pidä järki päässä.
Seropi, terveitä ja älykkäitä. Varsinkin keskikokoiset versiot. Meille ei ikinä tulisi rotukoiraa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Pumi on nätti koira, ei kokemusta niistä. Luulen, että joku kultaisen noutajan tyyppinen olisi ap:lle hyvä. Tai sitten Dalmatialainen, niiden kanssa saa ainakin lenkkeillä. Staffit kivoja, mutta voivat kyllä napata vieraita koiria aika pahastikin, jos ei ole varuillaan.
Ja on ihan oikeinkin, että "nappaavat". Mitäs räköttävät ja aukovat päätään?? Sitä saa, mitä tilaa. Piste. Tällainen tilanne tapahtui taas vaihteeksi jokunen päivä sitten Kuopiossa, joka tunnetaan aika "tylystä" kaupungista varsinkin pikkuräköttäjien kohtelun suhteen! Tuoreessa muistissa vielä lienee kaikilla täkäläisillä Puijonlaakson lapiollakalauttaja! Loppui ininäräkötys kirjaimellisesti kuin seinään! :D Mutta oppii täällä isommatkin olemaan - tai sitten opetetaan. Maaseutukaupungeissa on se hyvä puoli, että asioille ja ilmiöille näytetään niiden todellinen ja oikea paikka.
Onnea koirahar
Onpa aikamoista uhoamista. En tunnista kotikaupunkiani tuosta. T. Kuopiolainen
Onko staffordshirenbullterrieri niin paha kun annetaan ymmärtää? Meillä lapset on jo pitkään halunneet sellaisen. Lapsuudessa meillä oli bullterrieri, joka oli super mukava meidän lasten kanssa, ratsastettiin sillä ym ”mukavaa”.
Vierailija wrote:
Mikä rotu on tipsu?
Tiibetin spanieli
Jodlaava matikkakoira jonka kanssa voi istua järvenjäällä munat jäässä..
Staffi tai irlanniterrieri