Ärsyttää terapian tyrkyttäjät
Ei auta kuule yhtään mitään, että joku vieras henkilö kuuntelee ongelmani ja traumani ja sitten ehdottelee jotakin hengitysharjoituksia tai uusia käyttäytymismalleja. Jos on sairas mieleltään, ei kukaan toinen henkilö voi omilla sanoillaan yhtäkkiä parantaa.
Kommentit (63)
Olen kuullut monta kertaa lausahduksen "mun ei tartte muuttua", ihmisiltä, joilla selvästi on syviä ongelmia, jotka vaivaata heitä ja joiden vuoksi joku on heille sanonut tai kysynyt, että eikä terapia voisi auttaa.
viimeksi tuon lausahduksen kuulin sen yhden kansanedustajan suusta, joskaan en yhtään tiedä hänen ongelmistaan ja hänen puheensa kyllä oli asiaa: toisinaan minustakin on tuntunut, että nuo eduskunnassa olevat toisten päällehuutelijat ja keskeytttelijät ovat jotain entisiä koulukiusaajia ja nykyisiä aikuiskiusaajia.
Kuitenkin tuosta "mun ei tartte muuttua" lausahduksesta on vuosien aikana tullut itselleni jonkinlainen red flag ihmisistä, joiden seurassa en jaksa olla, koska oletan, että he ovat hyvin rasittavia persoonia.
Henk. kohta on kokemusta kahdesta tällaisesta ystävästä, nykyisin ex-ystävästä. Olen onnellinen, että he ovat päättäneet, että eivät aio muuttua tai kehittää itseään ja jatkavat sillä urallaan. Toivottavasti tulevat onnelliseksi tunnedraamojensa kanssa. Harmi sikäli, että elämä kehittyvänä ihmisenä on paljon jännempää ja tunnerikkaampaa ja on aina kiva, kun huomaa, että on itse kehittynyt jossain asiassa.
Elämäntilanne ei ole tarpeeksi turvallinen, vaikka on motivaatio tai terapeutti taitamaton. Silloin ei kasvua tapahdu, vaikka olisi halua. Suurin osa ihmisistä ei kuitenkaan halua oppia, kasvaa ja kehittää itseään, joten Yle katsoo koko terapiaa ja haukkuu sinne meneviä.