HSL ehdottaa lastenvaunujen kanssa kulkevien ilmaismatkojen lopettamista
HSL esittää lippujen hintoihin korotuksia ja lopetusta lastenvaunujen kanssa liikkuvien ilmaisille matkoille.
Näin pitää toimia! Kaikkien pitää maksaa.
Kommentit (967)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on jo ohi vaunuiän, joten sinänsä ei minua koske. Mutta kyllä tämmöisen keskivertomamman kohdalla kävisi tuossa tilanteessa just niin, että bussilla ajo vähenisi ja omalla autolla ajo lisääntyisi. Ei se busseilla paikasta toiseen sompailu pikkulasten kanssa niin hauskaa ole, ilmaiseksi kun pääsi niin viitsi nähdä sen vaivan. Ja auton käyttöön siirtyminen tarkoittaa, että asioinnit suuntautuu sinne minne on helpoin ajaa autolla. Eli siis jonnekin laitakaupungin ostariin, ei keskustaan. No, toisaalta olisipa sitten ainakin enemmän tilaa siellä bussissa niille, joille oma auto ei ole vaihtoehto ja pakko kulkea bussilla.
Sulla ei siis ole varaa parin euron bussilippuun mutta on varaa maksaa autosta satoja euroja kuukaudessa, jopa pelkästään siitä että auto seisoo pihalla?
Eihän tässä puhuttu mitään siitä olisiko lippuun varaa vai ei, tottakai suurimmalla osalla on varaa. Mutta jos on myös se auto olemassa, monella on, niin kyllä se tulee valittua ennemmin kuin maksullinen ja vaunujen kanssa hankala bussikyyti. Ei paljon kiinnosta maksaa vitosta (kun pitää sieltä matkan kohteesta tulla takaisinkin) siitä ilosta, että saa odotella bussipysäkillä milloin tulee semmoinen bussi johon mahtuu ja sen jälkeen seisoa huojuvassa bussissa ihmisten tönittävänä ja mulkoilun kohteena, toivoen että lapset pysyy rauhallisena. Autolla pääsee vielä nykyisilläkin polttoainehinnoilla jopa halvemmalla, ja huomattavasti nopeammin.
Naurattaa nää kommentit, että jos matka alkaa maksaa, niin sitten ei enää matkusteta bussilla.
Mitä sitten? Ettehän te ole maksaneet lippua tähänkään asti!
Eli lisääntyville lipputuloille ei ollutkaan tarvetta?
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa mies saa jäädä etätöihin niinä päivinä kun on tarvetta liikkua pidemmälle lapsen kanssa, joten bussin sijasta kuljetaan sitten autolla. Itse pääsee huomattavasti helpommalla niin kuin vaihdella busseja ja miettiä mahtuuko bussiin vai ei. Jää ainakin meidän rahat HSL:ltä saamatta. Ja toisen autonkin osto on harkinnassa. Näillä Espoon bussilinjoilla matka-aika on kuitenkin tuplat mitä omalla autolla menisi kulkea .
Eihän toi muuta HSL:n tilannetta mitenkään kun jää tälläkin hetkellä ne rahat teiltä saamatta. Hyvä vaan muille rattaiden, rollaattorien ja pyörätuolien kanssa liikkuville kun mahtuvat paremmin bussiin teidän jäädessä pois.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisautoilu kiittää
Meinaatko, että sillä älypuhelittomalla mammalla, joka elää satasella kuussa, olisi autoon varaa, jos ei ole 2,8e lippuunkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo ilmaismatka bussilla on joillekin tärkeä tuki, niin eikö sitä voisi anoa erikseen vaikka kelalta? Mulla on pieniä lapsia ja käytän julkisia, mutta mulla on kyllä kausilippu puhelimessa, koska käyn myös töissä. Eli olen matkani maksanut ja ei haittaa vaikka jatkossakin maksan. Vauva-aikoina en ladanut lippua, koska sitä ei vaadittu, mutta olisi mulla ollut siihen varaa silloinkin.
Tiedän, että ehdotukseni ei varmasti täällä paljoa hyväksyntää saa, mutta mun mielestä vanhempainvapaalla olo voisi oikeuttaa alennukseen kuukausikortista. Näin ollen ilmaiset matkat loppuisivat, mutta toisaalta se vanhempainvapaalla oleva henkilö pääsisi liikkumaan ilman niitä rattaitakin huokeampaan hintaan.
Jos ajattelen oman lapsen aikaa rattaissa , niin suurin ongelma oli mahtua bussiin. Jos oli määrätty aikataulu niin otin taksin tai muutaman km matkat kävelin.
Eli jos ostaisin pysäkillä valmiiksi kännyklipun, niin se ehtisi vanhaksi ennen kuin pääsen bussiin tai varsinkin jos olisi vaihto.. Leimattava kertalippu pitäisi käydä leimaamassa. Jos tulee rattaille pipoupakako, niin leimausmaite pitää olla keskellä ja rattaiden kanssa mahtua kyytiin yhtä usein kuin muutkin.Se lippu on voimassa 80 minuuttia. Kuinkas usein odotit bussia johon mahtuisi yli 80 minuuttia? Vuorokausilippu on myös vaihtoehto, jos useita vaihtoja tekee ja edestakas matkustelee.
Sillä lipulla ostetaan tietty aika matkustaa. Jos tätä aikaa ei pääse kokonaan käyttämään liikennöitsijän puutteellisen kaluston takia niin totta kai se kuuluu korvata. Mikä ihme vänkäys täällä on korvauksia vastaan?
Mitä sä sekoilet? Ajatrelitko istua 80 minuuttia bussissa reissaten ympyrää, jotta joka sekunti tulee käytetyksi vai kulkea pisteestä A pisteeseen B?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuskien on vaan sitten bussissa odotettava että vanhemmat saavat rauhassa maksaa lipun ja pääsevät takaisin lapsen luokse, ennen kuin bussi lähtee liikkeelle. Sama toki muidenkin matkustajien kohdalla. On odotettava että pääsevät omalle paikalleen ennen kuin lähtevät liikkeelle. Niin monta kaatumista nähty
Busseissa ei voi enää maksaa ollenkaan. Matka pitää olla maksettu jo ennen kuin astuu bussiin tai muuhunkaan kulkuneuvoon.
Ei pidä. Miksi puhut paskaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on jo ohi vaunuiän, joten sinänsä ei minua koske. Mutta kyllä tämmöisen keskivertomamman kohdalla kävisi tuossa tilanteessa just niin, että bussilla ajo vähenisi ja omalla autolla ajo lisääntyisi. Ei se busseilla paikasta toiseen sompailu pikkulasten kanssa niin hauskaa ole, ilmaiseksi kun pääsi niin viitsi nähdä sen vaivan. Ja auton käyttöön siirtyminen tarkoittaa, että asioinnit suuntautuu sinne minne on helpoin ajaa autolla. Eli siis jonnekin laitakaupungin ostariin, ei keskustaan. No, toisaalta olisipa sitten ainakin enemmän tilaa siellä bussissa niille, joille oma auto ei ole vaihtoehto ja pakko kulkea bussilla.
Sulla ei siis ole varaa parin euron bussilippuun mutta on varaa maksaa autosta satoja euroja kuukaudessa, jopa pelkästään siitä että auto seisoo pihalla?
Itse ymmärsin tuon viestin niin että jos maksaa niin ihan sama meniskö omalla autolla. Ei niin ettei varaa olisi.
Minulla ei ole lapsia mutta veikkaan myös että rattaa vaan katoaa julkisesta, eiköhän se ole helpompaa mennä sillä omalla autolla silloin.
Että ei ne teidän muiden liput tule halpenemaan tämän myötä. Ne joilla ei ole varaa lippuun menevät pummilla jos ei tarvitse lähteä lippua kuskille esittämään. Muuta ei saada aikaan kuin vähemmän asiakkaita ja enemmän yksityisautoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo ilmaismatka bussilla on joillekin tärkeä tuki, niin eikö sitä voisi anoa erikseen vaikka kelalta? Mulla on pieniä lapsia ja käytän julkisia, mutta mulla on kyllä kausilippu puhelimessa, koska käyn myös töissä. Eli olen matkani maksanut ja ei haittaa vaikka jatkossakin maksan. Vauva-aikoina en ladanut lippua, koska sitä ei vaadittu, mutta olisi mulla ollut siihen varaa silloinkin.
Tiedän, että ehdotukseni ei varmasti täällä paljoa hyväksyntää saa, mutta mun mielestä vanhempainvapaalla olo voisi oikeuttaa alennukseen kuukausikortista. Näin ollen ilmaiset matkat loppuisivat, mutta toisaalta se vanhempainvapaalla oleva henkilö pääsisi liikkumaan ilman niitä rattaitakin huokeampaan hintaan.
Jos ajattelen oman lapsen aikaa rattaissa , niin suurin ongelma oli mahtua bussiin. Jos oli määrätty aikataulu niin otin taksin tai muutaman km matkat kävelin.
Eli jos ostaisin pysäkillä valmiiksi kännyklipun, niin se ehtisi vanhaksi ennen kuin pääsen bussiin tai varsinkin jos olisi vaihto.. Leimattava kertalippu pitäisi käydä leimaamassa. Jos tulee rattaille pipoupakako, niin leimausmaite pitää olla keskellä ja rattaiden kanssa mahtua kyytiin yhtä usein kuin muutkin.Se lippu on voimassa 80 minuuttia. Kuinkas usein odotit bussia johon mahtuisi yli 80 minuuttia? Vuorokausilippu on myös vaihtoehto, jos useita vaihtoja tekee ja edestakas matkustelee.
Sillä lipulla ostetaan tietty aika matkustaa. Jos tätä aikaa ei pääse kokonaan käyttämään liikennöitsijän puutteellisen kaluston takia niin totta kai se kuuluu korvata. Mikä ihme vänkäys täällä on korvauksia vastaan?
Mitä sä sekoilet? Ajatrelitko istua 80 minuuttia bussissa reissaten ympyrää, jotta joka sekunti tulee käytetyksi vai kulkea pisteestä A pisteeseen B?
Oletko ikinä ajatellut miksi siinä se aika on ekä vain kerta leimaus? Ilmeiseti et. Se on se mitä ostetaan joten jos se ei toteudu niin totta kai sillon myyjä on korvausvelvollinen. Tai sitten muuttaa kaikki kertaliput sellaisiksi kuin sinä luulet eli yksi kerta sisään ja se siitä lipusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisautoilu kiittää
Joo tohon tuo julkisten hinnannousu vaikuttaa just ostettiin viikko sitten tyttärelle 1000 € :n bensa opel
Ja kyllä kannatti 😀 kyllä HSL:ää nyt harmittaa.
Vertailun vuoksi HSL AB-lippu 653,60 vuodessa, ABC 997,30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ymmärsin tuon viestin niin että jos maksaa niin ihan sama meniskö omalla autolla. Ei niin ettei varaa olisi.
Minulla ei ole lapsia mutta veikkaan myös että rattaa vaan katoaa julkisesta, eiköhän se ole helpompaa mennä sillä omalla autolla silloin.
Että ei ne teidän muiden liput tule halpenemaan tämän myötä. Ne joilla ei ole varaa lippuun menevät pummilla jos ei tarvitse lähteä lippua kuskille esittämään. Muuta ei saada aikaan kuin vähemmän asiakkaita ja enemmän yksityisautoilua.
Ihan höpöpuhetta.. Meinaatko, että max kerran kuukaudessa neuvolakäynti muuttuu yksityisautoiluksi, koska ei ole jatkossa varaa maksaa 5,80e edestakaiseen matkaan?
Kaikki muu on harrastamista tuohon päälle sitten
Vierailija kirjoitti:
Juuri nähnyt kun 8-vuotias tungettiin lastenrattaisiin jalat mutkalla.. että päästään ilmaiseksi äiti ja pienemmät sisaret sekä 8v.
Uskoo, ken tahtoo. Tai sitten olivat romanikerjäläisiä, joita kaikki meuhkaavat matit ja pirjot tietysti kadehtivat, koska seniorit eivät saa vielä matkata ihan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hintojen nousua en ymmärrä.Nykyhinnat jo sellaiset ettei kannusta juurikaan käyttämään.Puututtaisiin enemmän liputta matkustaviin.Portit juniin ja metroon ettei pääse ilman lippua.Lastevaunujen maksu ok.
matkustaako niin moni pummilla, että hsl menettää niin paljon rahaa, että on kannattavaa maksaa miljoonia uusista porteista? vai nostaisiko toikin uudistus lipun hintaa. jokainen uudistushan tuntuu hintoja nostavan.
Varmaan yhden matkalippujentarkastajan vuosittaisilla henkilöstökuluilla saa jo useita portteja ja käyttöikä on vuosia. Samalla nousisivat lipputuotot, kun pummilla ei enää matkustettaisi.
Ei pummilla matkustaminen mihinkään portteihin lopu. Niiden yli pääsee loikkaamalla ja varsinkin nuoriso tulisi näin tekemään. Ja kaupungeissa, joissa on nuo portit niin siellä on aina asemalla työntekijä omassa kopissaan jne. Mieti nyt vaikka Tukholman metroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ei tarvitsisi ostaa lippua kuskilta niin lipun leimaaminen ja laitteella ostaminen on vauvaa hoitaessa hankalampaa liikkuvassa bussissa. Saa olla tarkkana että ei vaunut lähde yksin liikkeelle bussin kaahatessa ja kurvailessa vuorotellen.
Kiihdytys ja jarrutus vuorotellen liikennevalojen vaihtuessa.
Ei sitä vauvaa voi yksin jättää.
Ja se leimauslaite on siinä vietessä, jossa rattaatkin on. Korkeintaa joutuu vähän kääntymään ympäri.
Katselepa ensi kerralla bussissa, missä niitä leimauslaitteita on. ja jos leimaaminen ärsyttää, käytä kännykkäsovellusta, kun se kännykkä on kuitenkin käsissä, myös silloin kun ylität rattailla autotietä
Ei ihme että täällä puhutaan lippuhintojen tuplaantumisesta kun kerta aikovat joka bussiin hommata sen laitteen myös keskiovelle.
Tällä heitellä kun se on vain harvoissa. Paljon tämä tulee kustantamaan? Montako sataa laitetta ollaan hankkimassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ikinä ajatellut miksi siinä se aika on ekä vain kerta leimaus? Ilmeiseti et. Se on se mitä ostetaan joten jos se ei toteudu niin totta kai sillon myyjä on korvausvelvollinen. Tai sitten muuttaa kaikki kertaliput sellaisiksi kuin sinä luulet eli yksi kerta sisään ja se siitä lipusta.
Sä ostat sillä matkan sille välille, jonka kuljet, joka oikeuttaa käyttää julkista lipun leipaamisesta 80minuuttia. Se aika alkaa vasta silloin kun olet maksanut lipun. Ei etukäteen. Eri reiteille se toteutuu eri tavoin. Joillakin reitellä matka aikamkestää 45minuuttia, toisella 5 minuuttia.
Jos ei kelpaa, kävele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuskien on vaan sitten bussissa odotettava että vanhemmat saavat rauhassa maksaa lipun ja pääsevät takaisin lapsen luokse, ennen kuin bussi lähtee liikkeelle. Sama toki muidenkin matkustajien kohdalla. On odotettava että pääsevät omalle paikalleen ennen kuin lähtevät liikkeelle. Niin monta kaatumista nähty
Millä vuosituhannella elät? Matkustusoikeuden pitää olla voimassa ennen bussiin astumista. Ei HSL-bussin kuski ole mikään rahastaja.
Ei pidä olla. Ihan normaalisti sillä hsl:n kortilla voi ostaa lipun bussissa.
Silloinkin se arvokortti pitää olla jo olemassa ja ladattuna. Kuski ei myy lippuja.
Mutta lippuja voi ostaa bussin sisällä toisin kuin väitettiin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa kertalipun pitää olla voimassa niin kauan että matkan voi tehdä vaihtoineen myös vaunujen kanssa!
Aina ei mahdu bussiin ja pitää oottaa seuraavaa. Metroasemilla joutuu jonottamaan hissiin.
Kokemusta on, että matka-aika venyy rattaiden kanssa.
Kävele plösö seuraavalle pysäkille.
Okei.
Eli jos ongelma on siinä, ettei lipputuloja tule tarpeeksi, ja lippujen hintoja jouduttaisiin tästä syystä korottamaan.
Ja sinä karsisit maksavia asiakkaita ja kehotat "ystävällisesti" kävelemään?
Logiikkaa en nyt ihan ymmärrä 🤔
Mutta kuljen kyllä mieluusti jatkossakin omalla autolla.jo yksikin maksava rattaita työntävä on enemmän kuin nykytilanteessa. joten ihan sama miten niitä rattaita jatkossa tuolla viedään, koska kaikki on vain plussaa, kun nyt ne ei tuota mitään. Logiikkasi ontuu..
Tuossahan kehotettiin juurikin maksavaa rattaiden kanssa kulkevaa kävelemään 🤔
Kuten sanottu, itse en taatusti siirry autostani julkisen liikenteen asiakkaaksi, jos asenne muita matkustajia kohtaan on tässä ketjussa kuvatunlainen.
Minäkin luen huvittuneena miten jokainen ehdotus miten siitä saataisiin toimivaa rattaiden kanssa oleville aiheuttaa kunnon viharyöpyn.
Näette mammat paljon teitä oikeasti halutaan auttamaan näitä niiden kalliiden lippujensa hinnoissa. Ei kannata auttaa. Minä jo kuljen pummilla, kiitos niiden keskiovilla yleistyneiden leimauslaitteiden :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä ostat sillä matkan sille välille, jonka kuljet, joka oikeuttaa käyttää julkista lipun leipaamisesta 80minuuttia. Se aika alkaa vasta silloin kun olet maksanut lipun. Ei etukäteen. Eri reiteille se toteutuu eri tavoin. Joillakin reitellä matka aikamkestää 45minuuttia, toisella 5 minuuttia.
Jos ei kelpaa, kävele.
Me muut ostetaan matkustusaikaa. Sinä osatat siis reittejä. Mistä sinä sitä oikein ostat? Oleko ikinä ostanut HSL:n lippua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hintojen nousua en ymmärrä.Nykyhinnat jo sellaiset ettei kannusta juurikaan käyttämään.Puututtaisiin enemmän liputta matkustaviin.Portit juniin ja metroon ettei pääse ilman lippua.Lastevaunujen maksu ok.
matkustaako niin moni pummilla, että hsl menettää niin paljon rahaa, että on kannattavaa maksaa miljoonia uusista porteista? vai nostaisiko toikin uudistus lipun hintaa. jokainen uudistushan tuntuu hintoja nostavan.
Varmaan yhden matkalippujentarkastajan vuosittaisilla henkilöstökuluilla saa jo useita portteja ja käyttöikä on vuosia. Samalla nousisivat lipputuotot, kun pummilla ei enää matkustettaisi.
Ei pummilla matkustaminen mihinkään portteihin lopu. Niiden yli pääsee loikkaamalla ja varsinkin nuoriso tulisi näin tekemään. Ja kaupungeissa, joissa on nuo portit niin siellä on aina asemalla työntekijä omassa kopissaan jne. Mieti nyt vaikka Tukholman metroa.
Monessa kaupungissa on sellaiset korkeat muoviset liukuovet. Saa kyllä atleettista porukkaa olla kun niiden yli loikkivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa mies saa jäädä etätöihin niinä päivinä kun on tarvetta liikkua pidemmälle lapsen kanssa, joten bussin sijasta kuljetaan sitten autolla. Itse pääsee huomattavasti helpommalla niin kuin vaihdella busseja ja miettiä mahtuuko bussiin vai ei. Jää ainakin meidän rahat HSL:ltä saamatta. Ja toisen autonkin osto on harkinnassa. Näillä Espoon bussilinjoilla matka-aika on kuitenkin tuplat mitä omalla autolla menisi kulkea .
Eihän toi muuta HSL:n tilannetta mitenkään kun jää tälläkin hetkellä ne rahat teiltä saamatta. Hyvä vaan muille rattaiden, rollaattorien ja pyörätuolien kanssa liikkuville kun mahtuvat paremmin bussiin teidän jäädessä pois.
Minä kun ymmärsin, että tarkoitus juurikin oli jatkossa saada rahat vaunullisilta.
Miten siis tilanne muuttuu, jos vaunullisia siirtyykin autoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kun ymmärsin, että tarkoitus juurikin oli jatkossa saada rahat vaunullisilta.
Miten siis tilanne muuttuu, jos vaunullisia siirtyykin autoihin?
Se muuttuu niin, että ne jotka käyttävät julkisia niistä palveluista myös maksavat.