HSL ehdottaa lastenvaunujen kanssa kulkevien ilmaismatkojen lopettamista
HSL esittää lippujen hintoihin korotuksia ja lopetusta lastenvaunujen kanssa liikkuvien ilmaisille matkoille.
Näin pitää toimia! Kaikkien pitää maksaa.
Kommentit (967)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikukaanxxx kirjoitti:
Sen kännykkälipun saa se mamma ennen bussiin nousemista. Kuka enää käyttää fyysistä kortttia?
Mamma jolla ei (muka) ole älypuhelinta, ei nettä puhelimessaan ja elää vain satasella kuussa, eikä myöskään omista hsl:n kantakorttia, koska vasta pullan pyöräytettyäön kulkee julkisilla
kyllähän näitä selityksiä löytyy
Miksi sillä mammalla olisi jonkun muutaman satunnaisen matkan takia sovellus puhelimessaan tai latailisi korttia? Kyllä ne menee jatkossa autolla ne matkat.
Saman valinnan me muutkin tehdään. Ei siinä mitään ihmeellistä. Jotkut käyttää julkisia. Jotkut ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa mies saa jäädä etätöihin niinä päivinä kun on tarvetta liikkua pidemmälle lapsen kanssa, joten bussin sijasta kuljetaan sitten autolla. Itse pääsee huomattavasti helpommalla niin kuin vaihdella busseja ja miettiä mahtuuko bussiin vai ei. Jää ainakin meidän rahat HSL:ltä saamatta. Ja toisen autonkin osto on harkinnassa. Näillä Espoon bussilinjoilla matka-aika on kuitenkin tuplat mitä omalla autolla menisi kulkea .
Eihän toi muuta HSL:n tilannetta mitenkään kun jää tälläkin hetkellä ne rahat teiltä saamatta. Hyvä vaan muille rattaiden, rollaattorien ja pyörätuolien kanssa liikkuville kun mahtuvat paremmin bussiin teidän jäädessä pois.
Minä kun ymmärsin, että tarkoitus juurikin oli jatkossa saada rahat vaunullisilta.
Miten siis tilanne muuttuu, jos vaunullisia siirtyykin autoihin?
Se muuttuu niin, että ne jotka käyttävät julkisia niistä palveluista myös maksavat.
Eli kyseessä ei olekaan se, että lippuhintojen nousun saisi estettyä sillä, että myös vaunulliset ostavat lipun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on jo ohi vaunuiän, joten sinänsä ei minua koske. Mutta kyllä tämmöisen keskivertomamman kohdalla kävisi tuossa tilanteessa just niin, että bussilla ajo vähenisi ja omalla autolla ajo lisääntyisi. Ei se busseilla paikasta toiseen sompailu pikkulasten kanssa niin hauskaa ole, ilmaiseksi kun pääsi niin viitsi nähdä sen vaivan. Ja auton käyttöön siirtyminen tarkoittaa, että asioinnit suuntautuu sinne minne on helpoin ajaa autolla. Eli siis jonnekin laitakaupungin ostariin, ei keskustaan. No, toisaalta olisipa sitten ainakin enemmän tilaa siellä bussissa niille, joille oma auto ei ole vaihtoehto ja pakko kulkea bussilla.
Sulla ei siis ole varaa parin euron bussilippuun mutta on varaa maksaa autosta satoja euroja kuukaudessa, jopa pelkästään siitä että auto seisoo pihalla?
Itse ymmärsin tuon viestin niin että jos maksaa niin ihan sama meniskö omalla autolla. Ei niin ettei varaa olisi.
Minulla ei ole lapsia mutta veikkaan myös että rattaa vaan katoaa julkisesta, eiköhän se ole helpompaa mennä sillä omalla autolla silloin.
Että ei ne teidän muiden liput tule halpenemaan tämän myötä. Ne joilla ei ole varaa lippuun menevät pummilla jos ei tarvitse lähteä lippua kuskille esittämään. Muuta ei saada aikaan kuin vähemmän asiakkaita ja enemmän yksityisautoilua.Ihan höpöpuhetta.. Meinaatko, että max kerran kuukaudessa neuvolakäynti muuttuu yksityisautoiluksi, koska ei ole jatkossa varaa maksaa 5,80e edestakaiseen matkaan?
Kaikki muu on harrastamista tuohon päälle sitten
Miksi ei muuttuisi? Pääsee ajallaan perille kun aina mahtuu autoon eikä mene se 5,80 hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikukaanxxx kirjoitti:
Sen kännykkälipun saa se mamma ennen bussiin nousemista. Kuka enää käyttää fyysistä kortttia?
Mamma jolla ei (muka) ole älypuhelinta, ei nettä puhelimessaan ja elää vain satasella kuussa, eikä myöskään omista hsl:n kantakorttia, koska vasta pullan pyöräytettyäön kulkee julkisilla
Miksi sillä mammalla olisi jonkun muutaman satunnaisen matkan takia sovellus puhelimessaan tai latailisi korttia? Kyllä ne menee jatkossa autolla ne matkat.
Saman valinnan me muutkin tehdään. Ei siinä mitään ihmeellistä. Jotkut käyttää julkisia. Jotkut ei.
Mamma pohtii lähtisikö kaverin kanssa juomaan lattea keskustaan. Ai hitto ensin pitää ladata se sovellus. Siihen pitää laittaa kortin tiedot ja tunnistautua. Olikohan siinä kortissa vielä rahaa? Ei mitään muistikuvaa.
Mamma soittaa kaverille että mennään autolla ja tavataan siellä kaupungin laidalla olevassa kahvilassa, ihan saman laten sieltä saa pienemmällä vaivalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuskien on vaan sitten bussissa odotettava että vanhemmat saavat rauhassa maksaa lipun ja pääsevät takaisin lapsen luokse, ennen kuin bussi lähtee liikkeelle. Sama toki muidenkin matkustajien kohdalla. On odotettava että pääsevät omalle paikalleen ennen kuin lähtevät liikkeelle. Niin monta kaatumista nähty
Juuri näin, ja haluatteko te miten paljon tämä hidastaa bussin kulkua?! Olen aikoinani sekä ajanut bussia että asunut maassa, jossa kaikkien on maksettava bussimatkasta, myös vaunuja työntävän äidin. Siinä kuulkaa kestää yllättävän kauan, kun muija parkkweraa ne vaunut, tulee kuskin luo maksamaan, jonon perälle tietty kun muut matkustajat tulee ensin, ja menee takaisin paikalleen vauvan/taaperon luo. Lisäbonuksena se pikkuvauva saattaa hätääntyä, kun äiti katoaa näköpiiristä, ja rääkyy koko sen ajan, vaikka muutoin olisi hiljaa kun äiti on vieressä (osa äideistä tietty ottaa vauvan vaunuista syliinsä siihen maksuoperaatioon, mutta tämäkin hidastaa sit sitä maksamista ja paikoilleen menemistä).
Eli hyvät urpot, tämä uudistus tulisi tekemään sen, ettette jatkossa voi sitten valittaa, kun bussit ei pysy aikataulussa:)M33
Kuskin. Luokse. Ei. Mennä. Maksamaan.
Eikö??? Olen koko aikuisikäni kulkenut bussilla töihin, ja voin kertoa ettei siellä bussissa sitä maksua suoriteta kenellekään muullekaan 🤣 kyllä se ainoa leimauspääte on siellä kuskin vieressä!
Ota silmä pois persauksista ja katso keskiovea kohti. Voit yllättyä.
Olen eri, mutta voi hyvänen aika tätä ihmisten typeryyttä! "Ota silmä pois persauksistasi"- voi kuules, niitä HSL:n linjoja ON yhä olemassa, joissa ei todellakaan ole mitään lukijaa keskioven kohdalla. Ainoa lukija kuskin vieressä. Tiedän, koska kuljen tällaisella viikoittain. Että ihan turha siinä dissata muita, jotka kehtaavat väittää, että ainoa lukija on kuskin vieressä... Toki jos matkat tulevat myös lastenrattaita kuljettaville maksullisiksi, oletan HSL:n lisäävän tuon laitteen kaikkiin busseihin myös keskiosaan (tämähän ei kaiketi ole ilmaista lystiä muuten, LOL).
Näin lapsettomana, kahta työtä tekevänä pienituloisena minä ainakin haluan, että bussit kulkevat jatkossakin suht ajallaan, eli paree ois lisätä ne lukijat sinne keskiosaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitäisi varmistaa, että lipun maksanut matkustaja myös käyttää maksamaansa palvelua. Nythän tilanne voi olla se, että vaunupaikat on jo täynnä. Sen vuoksi kohtuullistakin että saa matkustaa ilmaiseksi, kun kyydin saaminen on epävarmaa.
Uudistuksen jälkeen vaunupaikan todennäköisesti saa paljon varmemmin, kun kukaan ei ota vaunuja mukaan vain siksi, että niiden kanssa saa ilmaisen matkan. Omat vaunuiluaikani ovat jo ohi, mutta jos vielä kulkisin vaunujen kanssa, olisin todella iloinen uudistuksesta.
Niitä vaunuja pidetään mukana siksi, että vauva/lapsi on niissä. Vauvan kanssa liikkuminen on huomattavasti helpompaa, kun hän on vaunuissa - esim. kaupassakäynnit ja muu asiointi sujuu helpommin kun lapsi ei ole sylissä. Moni toki käyttää kantoreppua, mutta valtaosa suosii vaunuja/rattaita. Ja vielä parivuotias nukkuu päiväunet, ja ainakin oma lapseni nukkui nimenomaan rattaissa, jos olimme liikkeellä. Näistä ajoista on pitkä aika jo, eli itseäni ei uudistus koskettaisi.
Kyllä aika moni käyttää vaunuja/rattaita matkalippuna. Olen nähnyt äidin, jolla oli mukanaan noin 6v poika. Poika käveli sekä pysäkille ja bussissakin istui penkille. Rattaat olivat mukana vain ilmaismatkan vuoksi. Myös eräs tuttavani tuskaili "kun oli pakko ottaa Ella mukaan vaikka oli kiire, jotta pääsi bussissa ilmaiseksi".
Nuo oli vain pari esimerkkiä, mutta olen törmännyt moneen vastaavaan tapaukseen. Itse olen jättänyt lapsilta rattaat pois 2v9kk-2v 10kk iässä, koska rattaat on niin hankalat bussissa ja monesti ei päässyt kyytiin niiden kanssa kun vaunupaikat oli jo täynnä.
Bussin ovi aukeaa, hyppäät kyytiin näyttämällä kännykkää. Pujahdat istumaan penkille ja laitat kännykän laukkuun/taskuun. Se oli nopeaa.
Kun bussin keskiovet aukeavat, ensin tulevat ulos matkustajat, sitten vasta nostat vaunut nopeesti kyytiin (ruuhkabussissa se on aina stressaavampaa). Joudut tekemään useita asioita samanaikaisesti kun bussi on jo liikkeellä: katsot ettet törmää kehenkään, rattaat jarrutilaan, tarkistat ettei vaunuista ole pudonnut tavaraa, jos sinulla on isompi lapsi mukana joudut seuraamaan miten hän voi. Sitten alat etsimään kännykkää (mihin sitä muuten näytetään siinä kohdassa?) toivoen ettei se kännykkä putoa ja näyttöruutu mene mäsäksi. Antakaa armoa aidoille äideille, heillä on hiki bussissa.
Sen sijaan metrohan tässä on ongelma: bussit lakkautettiin, ihmiset metroon. Metroon on helpompi mennä pummilla kuin bussiin. Jo teinit jutteli rullaportaissa selkäni takana kuinka eivät ostanu lippua, kun menevät pummilla. Itselläni vuosilippu, joka on ihanan vapauttava myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin noista ilmaismatkoista pitää luopua, koska eihän niille enää aikoihin ole ollut mitään perusteitakaan.
Alunpitäenhän vaunujen/rattaiden kanssa sai kulkea ilmaiseksi yksi ihminen ihan vain siksi, ettei niitä vaunuja/rattaita tarvinnut jättää yksin siksi aikaa kun menisi ostamaan sen kertalipun/leimaamaan 10 matkan kortin/näyttämään kuskille sitä kuvallista kk/vuosilippua. Kun bussi liikkuu niin ne yksinään olevat kärryt on riski niin lapselle kuin muillekin matkustajille ja jos taas bussi seisoo sen aikaa pysäkillä niin aikataulut kusee.
Nykyään on liput kännyköissä ja lukulaitteita pitkin bussia. Junissa, metroissa, ratikoissa tuolle ilmaismatkustamiselle on ollut vielä vähemmän perusteluita/tarvetta kun ne kulkee kiskoilla (eli rattaat pysyy niillä sijoillaan) ja liputkin luetaan joko siinä eteisessä lukulaitteessa tai jo ennen laiturialueellakaan tulemista.
Ei siis vaaraa eikä riskiä.
Kaikissa hsl:n busseissa ei ole lukulaitteita muualla kuin kuskin luona. Vaikka lippu oisikin ostettu etukäteen, se pitää yhä näyttää kuskille. Jokerilinjoilla ei.
Mutta kaikkiin busseihin laitettaisiin sellaiset, jos myös vaunujen ja rattaiden kanssa liikkuvien pitäisi maksaa matkasta. Mua vähän ihmetyttää tällainen asenne, missä kuvitellaan, ettei busseihin voisi lisätä lukulaitteita. Tottakai voidaan, jos niille tulee tarvetta.
Mua taas kummastuttaa, kuinka hsl:llä on varaa investoida lisälukulaitteisiin, jos säästöehdotuksena on marginaaliporukan ilmaismatkojen lopettaminen :D kyllä, lasken rattailla bussissa kulkevat mammat marginaaliporukaksi nykyään. Ihan oikeesti, niitä on niin vähän, ettei tuollainen kannata ....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikukaanxxx kirjoitti:
Mulla on sovellus luurissa, vaikka käytän bussia ehkä kerran kuussa. Miksei olisi? Pitäisi kai viimeistään nyt olla jokaiselle selviö, että matkoista maksaa jokainen. Tuo lastenvaunuhomma on jo todella aikansa elänyt. Pummit kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuskien on vaan sitten bussissa odotettava että vanhemmat saavat rauhassa maksaa lipun ja pääsevät takaisin lapsen luokse, ennen kuin bussi lähtee liikkeelle. Sama toki muidenkin matkustajien kohdalla. On odotettava että pääsevät omalle paikalleen ennen kuin lähtevät liikkeelle. Niin monta kaatumista nähty
Juuri näin, ja haluatteko te miten paljon tämä hidastaa bussin kulkua?! Olen aikoinani sekä ajanut bussia että asunut maassa, jossa kaikkien on maksettava bussimatkasta, myös vaunuja työntävän äidin. Siinä kuulkaa kestää yllättävän kauan, kun muija parkkweraa ne vaunut, tulee kuskin luo maksamaan, jonon perälle tietty kun muut matkustajat tulee ensin, ja menee takaisin paikalleen vauvan/taaperon luo. Lisäbonuksena se pikkuvauva saattaa hätääntyä, kun äiti katoaa näköpiiristä, ja rääkyy koko sen ajan, vaikka muutoin olisi hiljaa kun äiti on vieressä (osa äideistä tietty ottaa vauvan vaunuista syliinsä siihen maksuoperaatioon, mutta tämäkin hidastaa sit sitä maksamista ja paikoilleen menemistä).
Eli hyvät urpot, tämä uudistus tulisi tekemään sen, ettette jatkossa voi sitten valittaa, kun bussit ei pysy aikataulussa:)M33
Eikö??? Olen koko aikuisikäni kulkenut bussilla töihin, ja voin kertoa ettei siellä bussissa sitä maksua suoriteta kenellekään muullekaan 🤣 kyllä se ainoa leimauspääte on siellä kuskin vieressä!
Olen eri, mutta voi hyvänen aika tätä ihmisten typeryyttä! "Ota silmä pois persauksistasi"- voi kuules, niitä HSL:n linjoja ON yhä olemassa, joissa ei todellakaan ole mitään lukijaa keskioven kohdalla. Ainoa lukija kuskin vieressä. Tiedän, koska kuljen tällaisella viikoittain. Että ihan turha siinä dissata muita, jotka kehtaavat väittää, että ainoa lukija on kuskin vieressä... Toki jos matkat tulevat myös lastenrattaita kuljettaville maksullisiksi, oletan HSL:n lisäävän tuon laitteen kaikkiin busseihin myös keskiosaan (tämähän ei kaiketi ole ilmaista lystiä muuten, LOL).
Näin lapsettomana, kahta työtä tekevänä pienituloisena minä ainakin haluan, että bussit kulkevat jatkossakin suht ajallaan, eli paree ois lisätä ne lukijat sinne keskiosaan!
Hahaha, hyvä kommentti! Meikä lukee tätä ketjua bussissa, ja oikein otin silmämunani pois "persauksista", muttei tuossa keskiosassa mitään lukijaa ole ! XD
Eikä oo ainoa HSL:n bussi salee
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tätäkin alapeukuttaa?! Se nyt on vaan fakta, ettei kaikissa bussilinjoissa ole kuin yksi lukija, se mikä möllöttää siinä kuskin vieressä. Sekin on vaan fakta, että uusien lukijoiden lisääminen busseihin maksaa.
Lapsettomana, autottomana hsl:n "syrjäisemmällä" seudulla asuvana olen samoilla aatteilla, eli annetaan vaunukansan pitää ilmaismatkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikukaanxxx kirjoitti:
Kortillahan on yleensä jo valmiiksi rahaa.. Ja jos ei osaa pari täppäystä tehdä (sovelluksen avaus, osta lippu, vyöhyke, maksa), niin homehdu kotiisi
Vierailija kirjoitti:
Eikukaanxxx kirjoitti:
ja samalla vauvalla on facebook ja kuuluu kaikkiin äityliryhmiin ja miljoona instakuvaa tilillään ja valitt täällä, kun ei oo älypuhelinta ja nettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikukaanxxx kirjoitti:
Mulla on sovellus luurissa, vaikka käytän bussia ehkä kerran kuussa. Miksei olisi? Pitäisi kai viimeistään nyt olla jokaiselle selviö, että matkoista maksaa jokainen. Tuo lastenvaunuhomma on jo todella aikansa elänyt. Pummit kuriin.
mulla sovellus ja käytän muutaman kerran vuodessa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo ilmaismatka bussilla on joillekin tärkeä tuki, niin eikö sitä voisi anoa erikseen vaikka kelalta? Mulla on pieniä lapsia ja käytän julkisia, mutta mulla on kyllä kausilippu puhelimessa, koska käyn myös töissä. Eli olen matkani maksanut ja ei haittaa vaikka jatkossakin maksan. Vauva-aikoina en ladanut lippua, koska sitä ei vaadittu, mutta olisi mulla ollut siihen varaa silloinkin.
Tiedän, että ehdotukseni ei varmasti täällä paljoa hyväksyntää saa, mutta mun mielestä vanhempainvapaalla olo voisi oikeuttaa alennukseen kuukausikortista. Näin ollen ilmaiset matkat loppuisivat, mutta toisaalta se vanhempainvapaalla oleva henkilö pääsisi liikkumaan ilman niitä rattaitakin huokeampaan hintaan.
Jos ajattelen oman lapsen aikaa rattaissa , niin suurin ongelma oli mahtua bussiin. Jos oli määrätty aikataulu niin otin taksin tai muutaman km matkat kävelin.
Eli jos ostaisin pysäkillä valmiiksi kännyklipun, niin se ehtisi vanhaksi ennen kuin pääsen bussiin tai varsinkin jos olisi vaihto.. Leimattava kertalippu pitäisi käydä leimaamassa. Jos tulee rattaille pipoupakako, niin leimausmaite pitää olla keskellä ja rattaiden kanssa mahtua kyytiin yhtä usein kuin muutkin.Se lippu on voimassa 80 minuuttia. Kuinkas usein odotit bussia johon mahtuisi yli 80 minuuttia? Vuorokausilippu on myös vaihtoehto, jos useita vaihtoja tekee ja edestakas matkustelee.
Sillä lipulla ostetaan tietty aika matkustaa. Jos tätä aikaa ei pääse kokonaan käyttämään liikennöitsijän puutteellisen kaluston takia niin totta kai se kuuluu korvata. Mikä ihme vänkäys täällä on korvauksia vastaan?
Mitä sä sekoilet? Ajatrelitko istua 80 minuuttia bussissa reissaten ympyrää, jotta joka sekunti tulee käytetyksi vai kulkea pisteestä A pisteeseen B?
Oletko ikinä ajatellut miksi siinä se aika on ekä vain kerta leimaus? Ilmeiseti et. Se on se mitä ostetaan joten jos se ei toteudu niin totta kai sillon myyjä on korvausvelvollinen. Tai sitten muuttaa kaikki kertaliput sellaisiksi kuin sinä luulet eli yksi kerta sisään ja se siitä lipusta.
Sä ostat sillä matkan sille välille, jonka kuljet, joka oikeuttaa käyttää julkista lipun leipaamisesta 80minuuttia. Se aika alkaa vasta silloin kun olet maksanut lipun. Ei etukäteen. Eri reiteille se toteutuu eri tavoin. Joillakin reitellä matka aikamkestää 45minuuttia, toisella 5 minuuttia.
Jos ei kelpaa, kävele.
Me muut ostetaan matkustusaikaa. Sinä osatat siis reittejä. Mistä sinä sitä oikein ostat? Oleko ikinä ostanut HSL:n lippua?
Kerro tuo vaikka reittioppaalle, että syötetään reitin sijasta matka-aika sä oot pösilö jankkaaja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa mies saa jäädä etätöihin niinä päivinä kun on tarvetta liikkua pidemmälle lapsen kanssa, joten bussin sijasta kuljetaan sitten autolla. Itse pääsee huomattavasti helpommalla niin kuin vaihdella busseja ja miettiä mahtuuko bussiin vai ei. Jää ainakin meidän rahat HSL:ltä saamatta. Ja toisen autonkin osto on harkinnassa. Näillä Espoon bussilinjoilla matka-aika on kuitenkin tuplat mitä omalla autolla menisi kulkea .
Eihän toi muuta HSL:n tilannetta mitenkään kun jää tälläkin hetkellä ne rahat teiltä saamatta. Hyvä vaan muille rattaiden, rollaattorien ja pyörätuolien kanssa liikkuville kun mahtuvat paremmin bussiin teidän jäädessä pois.
Minä kun ymmärsin, että tarkoitus juurikin oli jatkossa saada rahat vaunullisilta.
Miten siis tilanne muuttuu, jos vaunullisia siirtyykin autoihin?
Se muuttuu niin, että ne jotka käyttävät julkisia niistä palveluista myös maksavat.
Niin miten tilanne mielestäsi muuttuu, kun et saa vaunullisista haluamaasi lisätuloa, vaan he siirtyvät autoihin? Idiootti.
Ihanko tosissa kuvittelet, että jokainen raittailla kulkeva siirtyy auton käyttöön? Ne, jotka kokee julkisen raskaaksi, käyttävät jo nyt omaa autoaan. Ne jotka käyttävät julkista niin suurella osalla ei ole omaa autoa olemassa. Luuletko, että ostavat auton ja maksavat juoksevat kulut kuin että maksaisi jonkun kympin kuussa julkisissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitäisi varmistaa, että lipun maksanut matkustaja myös käyttää maksamaansa palvelua. Nythän tilanne voi olla se, että vaunupaikat on jo täynnä. Sen vuoksi kohtuullistakin että saa matkustaa ilmaiseksi, kun kyydin saaminen on epävarmaa.
Uudistuksen jälkeen vaunupaikan todennäköisesti saa paljon varmemmin, kun kukaan ei ota vaunuja mukaan vain siksi, että niiden kanssa saa ilmaisen matkan. Omat vaunuiluaikani ovat jo ohi, mutta jos vielä kulkisin vaunujen kanssa, olisin todella iloinen uudistuksesta.
Niitä vaunuja pidetään mukana siksi, että vauva/lapsi on niissä. Vauvan kanssa liikkuminen on huomattavasti helpompaa, kun hän on vaunuissa - esim. kaupassakäynnit ja muu asiointi sujuu helpommin kun lapsi ei ole sylissä. Moni toki käyttää kantoreppua, mutta valtaosa suosii vaunuja/rattaita. Ja vielä parivuotias nukkuu päiväunet, ja ainakin oma lapseni nukkui nimenomaan rattaissa, jos olimme liikkeellä. Näistä ajoista on pitkä aika jo, eli itseäni ei uudistus koskettaisi.
Kyllä aika moni käyttää vaunuja/rattaita matkalippuna. Olen nähnyt äidin, jolla oli mukanaan noin 6v poika. Poika käveli sekä pysäkille ja bussissakin istui penkille. Rattaat olivat mukana vain ilmaismatkan vuoksi. Myös eräs tuttavani tuskaili "kun oli pakko ottaa Ella mukaan vaikka oli kiire, jotta pääsi bussissa ilmaiseksi".
Nuo oli vain pari esimerkkiä, mutta olen törmännyt moneen vastaavaan tapaukseen. Itse olen jättänyt lapsilta rattaat pois 2v9kk-2v 10kk iässä, koska rattaat on niin hankalat bussissa ja monesti ei päässyt kyytiin niiden kanssa kun vaunupaikat oli jo täynnä.
Mistä tiedät lapsen iän? Mistä tiedät kuinka pitkä matka heillä oli kokonaisuudessaan sillä kerralla kuljettavana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät lapsen iän? Mistä tiedät kuinka pitkä matka heillä oli kokonaisuudessaan sillä kerralla kuljettavana?
Lapsen iän erottaa aika hyvin puheesta ja koosta sekä siitä miten kävelee ja liikuttaa ruumiinosiaan sekä keskustelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikukaanxxx kirjoitti:
Minä minä minä. Koska minä niin totta kai kaikki muutkin hilloaa puhelimessaan turhia sovelluksia. Koska MINÄ.
Pumme ei tällä saada kuriin.
T. Oikeasti pummilla kulkeva