Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HSL ehdottaa lastenvaunujen kanssa kulkevien ilmaismatkojen lopettamista

Vierailija
21.10.2022 |

HSL esittää lippujen hintoihin korotuksia ja lopetusta lastenvaunujen kanssa liikkuvien ilmaisille matkoille.

Näin pitää toimia! Kaikkien pitää maksaa.

Kommentit (967)

Vierailija
441/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kommenteista uskoisi, että tämä on vauvapalsta.

Eli oikeastiko täällä on äänessä pienten lasten äidit?

Tervetuloa vauvapalstalle! Taidat olla ensimmäistä kertaa täällä. No vähän kun ketjuja käyt läpi tai edes otsikoita lukaset niin ymmärrät, että täällä muistakin kun pienten lasten äitejä.

Nykyään tämä palsta on järkyttävän lapsivihamielinen. Aivan puistattaa!

Joo, se on niiq lapsivihamielistä jos pitäisi maksaa oma matkalippunsa eikä matkustaa muiden rahoilla.

Vierailija
442/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuskien on vaan sitten bussissa odotettava että vanhemmat saavat rauhassa maksaa lipun ja pääsevät takaisin lapsen luokse, ennen kuin bussi lähtee liikkeelle. Sama toki muidenkin matkustajien kohdalla. On odotettava että pääsevät omalle paikalleen ennen kuin lähtevät liikkeelle. Niin monta kaatumista nähty

Juuri näin, ja haluatteko te miten paljon tämä hidastaa bussin kulkua?! Olen aikoinani sekä ajanut bussia että asunut maassa, jossa kaikkien on maksettava bussimatkasta, myös vaunuja työntävän äidin. Siinä kuulkaa kestää yllättävän kauan, kun muija parkkweraa ne vaunut, tulee kuskin luo maksamaan, jonon perälle tietty kun muut matkustajat tulee ensin, ja menee takaisin paikalleen vauvan/taaperon luo. Lisäbonuksena se pikkuvauva saattaa hätääntyä, kun äiti katoaa näköpiiristä, ja rääkyy koko sen ajan, vaikka muutoin olisi hiljaa kun äiti on vieressä (osa äideistä tietty ottaa vauvan vaunuista syliinsä siihen maksuoperaatioon, mutta tämäkin hidastaa sit sitä maksamista ja paikoilleen menemistä).

Eli hyvät urpot, tämä uudistus tulisi tekemään sen, ettette jatkossa voi sitten valittaa, kun bussit ei pysy aikataulussa:)

M33

Kuskin. Luokse. Ei. Mennä. Maksamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kommenteista uskoisi, että tämä on vauvapalsta.

Eli oikeastiko täällä on äänessä pienten lasten äidit?

Tervetuloa vauvapalstalle! Taidat olla ensimmäistä kertaa täällä. No vähän kun ketjuja käyt läpi tai edes otsikoita lukaset niin ymmärrät, että täällä muistakin kun pienten lasten äitejä.

Nykyään tämä palsta on järkyttävän lapsivihamielinen. Aivan puistattaa!

Joo, se on niiq lapsivihamielistä jos pitäisi maksaa oma matkalippunsa eikä matkustaa muiden rahoilla.

No kai tajuat että kyse ei ole itse asiasta niinkään vaan kommentoinnin sisällöstä. Itseäkin oksettaa minkälaista kommentointia täällä on lapsista. Puistattavaa indeed.

Vierailija
444/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuskien on vaan sitten bussissa odotettava että vanhemmat saavat rauhassa maksaa lipun ja pääsevät takaisin lapsen luokse, ennen kuin bussi lähtee liikkeelle. Sama toki muidenkin matkustajien kohdalla. On odotettava että pääsevät omalle paikalleen ennen kuin lähtevät liikkeelle. Niin monta kaatumista nähty

Paitsi että kertalippuja ei busseissa ole myyty sitten vuoden 2020....

Pitää se kortti kuitenkin käydä edessä leimaamassa. Siinähän odotellaan, kun maksaja ohittelee vastaantulijat ja vielä palaa takaisin.

Kuukausi- tai vuosilippua ja mobiililippua ei leimata. Arvolippu leimataan, mutta ne laitteet ovat myös keskiovilla.

Vierailija
445/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, ja haluatteko te miten paljon tämä hidastaa bussin kulkua?! Olen aikoinani sekä ajanut bussia että asunut maassa, jossa kaikkien on maksettava bussimatkasta, myös vaunuja työntävän äidin. Siinä kuulkaa kestää yllättävän kauan, kun muija parkkweraa ne vaunut, tulee kuskin luo maksamaan, jonon perälle tietty kun muut matkustajat tulee ensin, ja menee takaisin paikalleen vauvan/taaperon luo. Lisäbonuksena se pikkuvauva saattaa hätääntyä, kun äiti katoaa näköpiiristä, ja rääkyy koko sen ajan, vaikka muutoin olisi hiljaa kun äiti on vieressä (osa äideistä tietty ottaa vauvan vaunuista syliinsä siihen maksuoperaatioon, mutta tämäkin hidastaa sit sitä maksamista ja paikoilleen menemistä).

Eli hyvät urpot, tämä uudistus tulisi tekemään sen, ettette jatkossa voi sitten valittaa, kun bussit ei pysy aikataulussa:)

M33

No jos on noin ydinfysiikkaa ja muille häiriötä aiheuttavaa se bussilla kulkeminen, on parempi kävellä tai käyttää yksityiskyytiä. Olen mieluummin myöhässä olevassa bussissa, kuin rääkyvän bussin kyydissä. Itse olet Urpo:)

Vierailija
446/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rupean maksamaan matkoista julkisilla rattaiden kanssa niin odotan myös, että kuskit huomioivat rattaat kyydissä nykyistä paremmin. On yleistä, että kuski esim pysähtyessään ei massalla bussia laisinkaan (aiheuttanut jo muutaman vaaratilanteen ja hidastaa kaikkien matkaa), lähtee liian nopeasti liikkeelle (sama kuin edellinen) ja aiheuttaa ihan turhaa vaaraa ja stressiä kaikille osapuolille.

Vierailija
447/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos rupean maksamaan matkoista julkisilla rattaiden kanssa niin odotan myös, että kuskit huomioivat rattaat kyydissä nykyistä paremmin. On yleistä, että kuski esim pysähtyessään ei massalla bussia laisinkaan (aiheuttanut jo muutaman vaaratilanteen ja hidastaa kaikkien matkaa), lähtee liian nopeasti liikkeelle (sama kuin edellinen) ja aiheuttaa ihan turhaa vaaraa ja stressiä kaikille osapuolille.

*massalla = madalla

Vierailija
448/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaunujen kanssa ilmaiseksi matkustamiseen ei ole koskaan ollut mitään sosiaalipoliittista syytä. Kun syyt ilmaisen matkan antamisesta on poistuneet ja lippu ostetaan jo ennakkoon, myös lastenvaunujen kanssa matkustavien tulee maksaa oma matkalippunsa.

HSL:n liput ovat kallistumassa 6 %. Tämä korotus ei riitä, jos lastenvaunujen kanssa matkustavat eivät jatkossa maksa omaa matkaansa. Miksi muiden pitäisi maksaa lasten kanssa matkustavien puolesta? Jos heidän rahansa ei riitä matkalippuun, sosiaaliturva on oikea osoite, ei HSL.

Onpa paljon näitä ilmaiseksi matkustavia kun heidän syy että muiden lippujen hinnat nousee!

Äkkiä ne eläkeläis- ja opiskelija-alennukset pois! Niitä kun näkee busseissa enemmän kuin rattaita. Saadaan varmaan nuo poistamalla hinnat jo alaspäin.

Hah, no niinpä! Syntyvyys on jo hyvän aikaa ollut niin alhainen, ja niitä rattailla matkustajia kun mahtuu kerralla 2-3 yhteen bussiin, niin ihmettelen kovasti tätä, että vauvojen ja äitien syytäkö ne lippujen hintojen nousut on??? No ei. Kaltaisiani opiskelijoita ja sit noita eläkeläisiä busseissa näkee, meillähän ne halvat liput on :D

Mitä sivusta seuranneena olen huomioinut, ne vähätkin äidit joilla pikkulapsia, tuntuvat oikein väittelevän julkisia, kenties tämän Suomessa vallitsevan lapsivihamielisyyden takia, ja ennemmin kävelevät vaunujen kanssa pitkiäkin matkoja, tai yksityisautoilevat

.

Lapsia kun tekevät etenkin pk-seudulla enää ns hyvätuloiset. Heillä yleensä vähintään yks auto taloudessa

.

Ihan höpöhöpö toi ehdotus, että lippujen hinnat alas sillä, että ilmaismatkat vaunuilla kulkevilla kielletään!

N24

Vierailija
449/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo ilmaismatka bussilla on joillekin tärkeä tuki, niin eikö sitä voisi anoa erikseen vaikka kelalta? Mulla on pieniä lapsia ja käytän julkisia, mutta mulla on kyllä kausilippu puhelimessa, koska käyn myös töissä. Eli olen matkani maksanut ja ei haittaa vaikka jatkossakin maksan. Vauva-aikoina en ladanut lippua, koska sitä ei vaadittu, mutta olisi mulla ollut siihen varaa silloinkin.

Tiedän, että ehdotukseni ei varmasti täällä paljoa hyväksyntää saa, mutta mun mielestä vanhempainvapaalla olo voisi oikeuttaa alennukseen kuukausikortista. Näin ollen ilmaiset matkat loppuisivat, mutta toisaalta se vanhempainvapaalla oleva henkilö pääsisi liikkumaan ilman niitä rattaitakin huokeampaan hintaan.

Jos ajattelen oman lapsen aikaa rattaissa , niin suurin ongelma oli mahtua bussiin. Jos oli määrätty aikataulu niin otin taksin tai muutaman km matkat kävelin.

Eli jos ostaisin pysäkillä valmiiksi kännyklipun, niin se ehtisi vanhaksi ennen kuin pääsen bussiin tai varsinkin jos olisi vaihto.. Leimattava kertalippu pitäisi käydä leimaamassa. Jos tulee rattaille pipoupakako, niin leimausmaite pitää olla keskellä ja rattaiden kanssa mahtua kyytiin yhtä usein kuin muutkin.

Se lippu on voimassa 80 minuuttia. Kuinkas usein odotit bussia johon mahtuisi yli 80 minuuttia? Vuorokausilippu on myös vaihtoehto, jos useita vaihtoja tekee ja edestakas matkustelee.

No kieltämättä aika on pidentynyt entisen 60min verrattuna. Meillä menee (Hki) bussit 20 min välein. Eli maksat lipun, bussi tulee, et mahdu, odottaa 20 min. Sit matkustat 20 min ja vaihdat, että mahdu ja odotat seuraavaa. Kyllä se siinä sujahtaa. Ja tosiaan jos rattaiden kanssa olevat laitetaan samalle viivalle muiden kanssa, niin bussien on otettava niitä niin paljon kuin käytäville ja penkkien väliin mahtuu, Rattaatkin pienentyisi, koska ne pitäisi mahtua käytävälle tai penkille

Vierailija
450/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M33

No jos on noin ydinfysiikkaa ja muille häiriötä aiheuttavaa se bussilla kulkeminen, on parempi kävellä tai käyttää yksityiskyytiä. Olen mieluummin myöhässä olevassa bussissa, kuin rääkyvän bussin kyydissä. Itse olet Urpo:)

Itse arvostan bussien aikataulujen pitävyyttä, koska käyn töissä julkisia käyttäen. Jos sua mahdollinen lasten "rääkyminen"(?) Häiritsee, laita hyvä ihminen kuulokkeet päähän bussimatkalle, ja kuuntele musiikkia tai äänikirjaa! :) näin teen itsekin. Tosin 20 vuotta busseilla kuljettaako totean, että yleensä ne häiriötekijät melun vuoksi on joku humalainen, tai joku kovaan ääneen kännykkäänsä kailottava ihminen, ei tosiaankaan vauva/pikkulapsi 😅

Olen myös asunut maassa, jossa kaikki maksoivat bussissa matkansa, myös ne pyörätuoli-invalidit ja vaunuvankkuriäidit. M33:n puhe bussien myöhästelyistä on siis totta, allekirjoitan.

Vierailija
451/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka alapeukuttaa tätä? Ootteko te jotain sosiopaatteja?

Vierailija
452/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaunujen kanssa ilmaiseksi matkustamiseen ei ole koskaan ollut mitään sosiaalipoliittista syytä. Kun syyt ilmaisen matkan antamisesta on poistuneet ja lippu ostetaan jo ennakkoon, myös lastenvaunujen kanssa matkustavien tulee maksaa oma matkalippunsa.

HSL:n liput ovat kallistumassa 6 %. Tämä korotus ei riitä, jos lastenvaunujen kanssa matkustavat eivät jatkossa maksa omaa matkaansa. Miksi muiden pitäisi maksaa lasten kanssa matkustavien puolesta? Jos heidän rahansa ei riitä matkalippuun, sosiaaliturva on oikea osoite, ei HSL.

Onpa paljon näitä ilmaiseksi matkustavia kun heidän syy että muiden lippujen hinnat nousee!

Äkkiä ne eläkeläis- ja opiskelija-alennukset pois! Niitä kun näkee busseissa enemmän kuin rattaita. Saadaan varmaan nuo poistamalla hinnat jo alaspäin.

Hah, no niinpä! Syntyvyys on jo hyvän aikaa ollut niin alhainen, ja niitä rattailla matkustajia kun mahtuu kerralla 2-3 yhteen bussiin, niin ihmettelen kovasti tätä, että vauvojen ja äitien syytäkö ne lippujen hintojen nousut on??? No ei. Kaltaisiani opiskelijoita ja sit noita eläkeläisiä busseissa näkee, meillähän ne halvat liput on :D

Mitä sivusta seuranneena olen huomioinut, ne vähätkin äidit joilla pikkulapsia, tuntuvat oikein väittelevän julkisia, kenties tämän Suomessa vallitsevan lapsivihamielisyyden takia, ja ennemmin kävelevät vaunujen kanssa pitkiäkin matkoja, tai yksityisautoilevat

.

Lapsia kun tekevät etenkin pk-seudulla enää ns hyvätuloiset. Heillä yleensä vähintään yks auto taloudessa

.

Ihan höpöhöpö toi ehdotus, että lippujen hinnat alas sillä, että ilmaismatkat vaunuilla kulkevilla kielletään!

N24

Lippujen hinnat eivät ole tulossa joka tapauksessa alas, vaan niissä on valtavia korotuspaineita. HSL on ilmoittanut, että mikäli maksuttomuudesta ei luovuta, maksavia asiakkaita koskevat hintojen korotuspaineet tuplaantuvat.

Vierailija
453/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pysäkeillä matkustajat tarpeeksi kauaksi tienreunasta, että bussinpääsee pysähtymään tarpeeksi lähelle jalkakäytävää. Kun bussin ja jalkakäytävän välissä on rakoa, niin odottajat ovat seisoneet niin ettei bussi pääse pysähtymään tarpeeksi lähelle. Bussin nokka liikaa jalkakäytävän puolelle , jos halutaan pysähtyä lähelle reunaa.

Vierailija
454/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ei tarvitsisi ostaa lippua kuskilta niin lipun leimaaminen ja laitteella ostaminen on vauvaa hoitaessa hankalampaa liikkuvassa bussissa. Saa olla tarkkana että ei vaunut lähde yksin liikkeelle bussin kaahatessa ja kurvailessa vuorotellen.

Kiihdytys ja jarrutus vuorotellen liikennevalojen vaihtuessa.

Ei sitä vauvaa voi yksin jättää.

Ja se leimauslaite on siinä vietessä, jossa rattaatkin on. Korkeintaa joutuu vähän kääntymään ympäri.

Katselepa ensi kerralla bussissa, missä niitä leimauslaitteita on. ja jos leimaaminen ärsyttää, käytä kännykkäsovellusta, kun se kännykkä on kuitenkin käsissä, myös silloin kun ylität rattailla autotietä

Vierailija
455/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo ilmaismatka bussilla on joillekin tärkeä tuki, niin eikö sitä voisi anoa erikseen vaikka kelalta? Mulla on pieniä lapsia ja käytän julkisia, mutta mulla on kyllä kausilippu puhelimessa, koska käyn myös töissä. Eli olen matkani maksanut ja ei haittaa vaikka jatkossakin maksan. Vauva-aikoina en ladanut lippua, koska sitä ei vaadittu, mutta olisi mulla ollut siihen varaa silloinkin.

Tiedän, että ehdotukseni ei varmasti täällä paljoa hyväksyntää saa, mutta mun mielestä vanhempainvapaalla olo voisi oikeuttaa alennukseen kuukausikortista. Näin ollen ilmaiset matkat loppuisivat, mutta toisaalta se vanhempainvapaalla oleva henkilö pääsisi liikkumaan ilman niitä rattaitakin huokeampaan hintaan.

Jos ajattelen oman lapsen aikaa rattaissa , niin suurin ongelma oli mahtua bussiin. Jos oli määrätty aikataulu niin otin taksin tai muutaman km matkat kävelin.

Eli jos ostaisin pysäkillä valmiiksi kännyklipun, niin se ehtisi vanhaksi ennen kuin pääsen bussiin tai varsinkin jos olisi vaihto.. Leimattava kertalippu pitäisi käydä leimaamassa. Jos tulee rattaille pipoupakako, niin leimausmaite pitää olla keskellä ja rattaiden kanssa mahtua kyytiin yhtä usein kuin muutkin.

Se lippu on voimassa 80 minuuttia. Kuinkas usein odotit bussia johon mahtuisi yli 80 minuuttia? Vuorokausilippu on myös vaihtoehto, jos useita vaihtoja tekee ja edestakas matkustelee.

No kieltämättä aika on pidentynyt entisen 60min verrattuna. Meillä menee (Hki) bussit 20 min välein. Eli maksat lipun, bussi tulee, et mahdu, odottaa 20 min. Sit matkustat 20 min ja vaihdat, että mahdu ja odotat seuraavaa. Kyllä se siinä sujahtaa. Ja tosiaan jos rattaiden kanssa olevat laitetaan samalle viivalle muiden kanssa, niin bussien on otettava niitä niin paljon kuin käytäville ja penkkien väliin mahtuu, Rattaatkin pienentyisi, koska ne pitäisi mahtua käytävälle tai penkille

Ymmärrät kai, että sillä rajatulla rattaiden otolla taataan turvallisuus? Se niille rattaille varattu paikka on sille rattaissa olevalle lapselle turvallisempi kuin keskellä käytävää olo. Sinä siis mieluummin vaarantaisit lapsesi hengen kuin maksaisit kolme euroa uudesta lipusta? Muutenkin sen vaihdon täytyy olla voimassa pelkästään silloin kuin astut bussiin. Sen ei tarvitse olla koko matkaa voimassa.

Vierailija
456/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M33

Sinä se et taida töissä käydä, tai ainakaan et omista mitään muuta elämää sen työn lisäksi? Nimittäin aika hankalaksi menee monien työssäkäyvien arki, mikäli bussien aikataulut ei pidä. Ei minulla ole aikaa varata ekstraa aamuisin ja iltapäivisin siihen, jos kulkisin varmuuden vuoksi aikaisemmalla bussilla, jotta ehdin varmasti töihin/hakemaan lapsen päiväkodista!

Vierailija
457/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole kuullut kännykkälipusta? Senhän pitää olla maksettuna jo ennen kuin nousee koko liikenneväliseeseen.

Jos sovellusta tarkoitat, niin kaikilla ei ole sellaista puhelinta, jolla sitä voi käyttää. Edes kaikkiin älypuhelimiin ei mahdu paljon sovelluksia, ja toisaalta iPhonethan hyytyvät pakkasella.

Joillain on vielä se matkakortti

Vierailija
458/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan edes laskenut paljon se tekisi vuodessa? Lipputuloja tuskin saataisiin suhteessa samaa määrää, ainoastaan matkustaminen vähenisi.

Ilmaiskyydit ovat muuttuneet entisestä käytännön pakosta symboliseksi kädenojennukseksi lapsiperheitä kohtaan.

Vierailija
459/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M33

Kuskin. Luokse. Ei. Mennä. Maksamaan.

Eikö??? Olen koko aikuisikäni kulkenut bussilla töihin, ja voin kertoa ettei siellä bussissa sitä maksua suoriteta kenellekään muullekaan 🤣 kyllä se ainoa leimauspääte on siellä kuskin vieressä!

Vierailija
460/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole kuullut kännykkälipusta? Senhän pitää olla maksettuna jo ennen kuin nousee koko liikenneväliseeseen.

Jos sovellusta tarkoitat, niin kaikilla ei ole sellaista puhelinta, jolla sitä voi käyttää. Edes kaikkiin älypuhelimiin ei mahdu paljon sovelluksia, ja toisaalta iPhonethan hyytyvät pakkasella.

Ihan täyttä paskapuhetta. Mulla on ollut Applen puhelimia käytössä nyt 9 vuoden ajan ja ikinä ei ole "hyytynyt pakkasella". Varmaan tuhansia kertoja olen odotellut kovassa pakkasessa iPhoneni kanssa bussia ja ikinä ei ole "hyytynyt".

"Edes kaikkiin älypuhelimiin ei mahdu paljon sovelluksia"

Hmm, kummasti äityleiden puhelimiin mahtuu aina Instagramit, Tiktokit, Youtubet, Twitterit ja muut mutta HSL:n sovellus ei mahdu.

Applesta olihan siitä silloin juttuakin iphone 6s plus sammui välillä parin miinusasteen pakkasessa luulin ekalla kerralla, että akku olisi loppunut, mutta ei, oli 42% jäljellä akkua, kun pääsin kotiin.. sama toistui talvisin..