HSL ehdottaa lastenvaunujen kanssa kulkevien ilmaismatkojen lopettamista
HSL esittää lippujen hintoihin korotuksia ja lopetusta lastenvaunujen kanssa liikkuvien ilmaisille matkoille.
Näin pitää toimia! Kaikkien pitää maksaa.
Kommentit (967)
Saisiko Helsinki lapsiperheille vielä jostain lisää ahdinkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toivon mukaan siellä bussissa sitten myös on tilaa niille vaunuille. Lippu pitäisi ostaa etukäteen ja sen voimassaoloaika on rajallinen, kyllä silloin pitää myös päästä siihen bussiin eikä vasta puolen tunnin päästä tulevaan, että pystyy hyödyntämään koko ajan.
Ei välttämättä ole joten vaunujen kanssa liikkeelle ajoissa jotta voi odottaa seuraavaa, jos siihen ensimmäiseen ei mahtu. Sama se on muillakin matkustajilla.
Ei vaan HSL korvaa lipun koska sen koko matka-aikaa ei asiakas voinut käyttää. Olette vaan sinne asiakaspalveluun yhteydessä. Ja mitä ihme tankkeja täällä kirjoittelee kun eivät ole joskus bussiin mahtunut?
Juuri oikein. Ensimmäinen askel sitä kohti, että Helsingin joukkoliikenne olisi hyvin palvelevaa, kannattavaa liiketoimintaa eikä enää veronmaksajien selkänahasta revittyä köyhäinhuoltoa.
HSL:n pitäisi olla pienellä budjetilla toimiva liikennettä koordinoiva taho. Varsinaisen liikenteen pyörittäminen tulisi uskoa yrityksille. Maksut voisivat olla nykyistä joustavampia, esimerkiksi matkat voisivat olla huokeimmillaan keskellä päivää ja korkeammat ruuhka-aikaan. Yritykset voisivat myös ketterästi kehittää asiakkaiden toivomia palveluita, vaikkapa noutoa oman oven edestä tai pikkubussiliikennettä, jolla myös hoidettaisiin ostosten jakelua. Nyt HSL on aika pelottava monopoli, joka syö joka vuosi hirveät määrät kuntalaisten verorahoja.
Vierailija kirjoitti:
Juuri nähnyt kun 8-vuotias tungettiin lastenrattaisiin jalat mutkalla.. että päästään ilmaiseksi äiti ja pienemmät sisaret sekä 8v.
Pienemmät sisarukset? No oli siellä sitten sopivan ikäisiä , jotta pääsee rattaiden kanssa ilmaiseksi. Alle 7 v. Ja et voi tietää onko 8 vuotiaalla joku vamma. Niin pitkään kun lapsi mahtuu rattaisiin, hän on ilman pyörätuolia. Ja veikkaan ettet oikeasti tiedä lapsen ikää, vaan arvioit. Kaverin 4 vuotiaalta kysyttiin aina millä luokalla hän on.
Jos lastenrattaiden kanssa pitää maksaa, niin ne pitää myös mahtua bussiin. Busseista muut penkit pois ja muutama vanhusistumapikka jäljelle. Kaikille sama mahdollisuus mahtua bussiin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä käytetään eri linjoja mutta kyllä noita vaunujen kanssa matkaavia on vähän.
Ei ei ei. Niitä rattaiden kanssa liikkuvia on niin paljon että jos heiltä ei aleta periä maksua niin muiden lipun hinta TUPLAANTUU.
T. Palstan talousnero
Vierailija kirjoitti:
Juuri oikein. Ensimmäinen askel sitä kohti, että Helsingin joukkoliikenne olisi hyvin palvelevaa, kannattavaa liiketoimintaa eikä enää veronmaksajien selkänahasta revittyä köyhäinhuoltoa.
Ei se maksuttomuus ole mitään köyhäinhuoltoa. Turvallisuussyistä se alunperin on lähtöisin. Nykyisin, sillä ei ole merkitystä, koska kuljettajat eivät enää rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos lastenrattaiden kanssa pitää maksaa, niin ne pitää myös mahtua bussiin. Busseista muut penkit pois ja muutama vanhusistumapikka jäljelle. Kaikille sama mahdollisuus mahtua bussiin.
Ei, vaan vaunujen kanssa matkustaville oikeus maksaa matkansa vasta bussissa. Kunhan maksavat. Ei ole reilua että yksi ryhmä saa pitää ilmaismatkansa ja jo maksavat matkustajat maksaa lipuistaan aina vaan enemmän ja enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se maksuttomuus ole mitään köyhäinhuoltoa. Turvallisuussyistä se alunperin on lähtöisin. Nykyisin, sillä ei ole merkitystä, koska kuljettajat eivät enää rahasta.
HSL:n tuloista vain noin kolmannes on lipputuloja, loput - satoja miljoonia euroa joka vuosi - verotuksella kerättyjä tukiaisia. Eli nettomaksajat rahoittavat nettosaajien bussiajelua. Esimerkiksi Tukholmassa ja Lontoossa lipputuloilla katetaan noin puolet tuloista. Tämäkin on puolet liian vähän. Eihän yhteiskunta subventoi ruokakauppojakaan, ja ruoka on sentään elintärkeä hyödyke.
Entäs nämä, kun 5-6 vuotias pentu istuu rattaissa polvet suussa, kun tullaan liikennevälineeseen, sitten juostaan penkille istumaan. Eikö ideana ole, että rattaissa istutaan myös matkan ajan? Usein näkee täpötäydessä bussissa pentuu istuu penkillä ja vanhukset seisovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri nähnyt kun 8-vuotias tungettiin lastenrattaisiin jalat mutkalla.. että päästään ilmaiseksi äiti ja pienemmät sisaret sekä 8v.
Pienemmät sisarukset? No oli siellä sitten sopivan ikäisiä , jotta pääsee rattaiden kanssa ilmaiseksi. Alle 7 v. Ja et voi tietää onko 8 vuotiaalla joku vamma. Niin pitkään kun lapsi mahtuu rattaisiin, hän on ilman pyörätuolia. Ja veikkaan ettet oikeasti tiedä lapsen ikää, vaan arvioit. Kaverin 4 vuotiaalta kysyttiin aina millä luokalla hän on.
Itse aiheeseen ottamatta kantaa (koska asun Lapissa eikä minulla ole mitään kokemusta lastenvaunurattaista busseista) niin minunkin 4v on jo 115cm. En tiedä minkä pituisia esim ekaluokkalaiset keskimäärin ovat mutta meidänkin poikaa luullaan usein kolmeakin vuotta vanhemmaksi. Ihmiset varmaan myös luulevat että hän on jotenkin jälkeenjäänyt tms kun esim. avaa suunsa ja puhe on vielä täyttä sössötystä ässien ja ärrien kanssa.
Vaunujen kanssa ilmaiseksi matkustamiseen ei ole koskaan ollut mitään sosiaalipoliittista syytä. Kun syyt ilmaisen matkan antamisesta on poistuneet ja lippu ostetaan jo ennakkoon, myös lastenvaunujen kanssa matkustavien tulee maksaa oma matkalippunsa.
HSL:n liput ovat kallistumassa 6 %. Tämä korotus ei riitä, jos lastenvaunujen kanssa matkustavat eivät jatkossa maksa omaa matkaansa. Miksi muiden pitäisi maksaa lasten kanssa matkustavien puolesta? Jos heidän rahansa ei riitä matkalippuun, sosiaaliturva on oikea osoite, ei HSL.
Jos tuo ilmaismatka bussilla on joillekin tärkeä tuki, niin eikö sitä voisi anoa erikseen vaikka kelalta? Mulla on pieniä lapsia ja käytän julkisia, mutta mulla on kyllä kausilippu puhelimessa, koska käyn myös töissä. Eli olen matkani maksanut ja ei haittaa vaikka jatkossakin maksan. Vauva-aikoina en ladanut lippua, koska sitä ei vaadittu, mutta olisi mulla ollut siihen varaa silloinkin.
Täällä hirveän moni äityli nyt vaahtoaa siitä, että jos matkasta maksaa niin pitää sitä bussiinkin sitten mahtua kun sinne haluaa. Niin se on meillä tavan matkasta maksavillakin; joskus bussit yksinkertaisesti on täynnä ja odotat seuraavaa. Tietty sen pointin ymmärrän, että vaunuja mahtuu yleensä se 3kpl, korkeintaan neljä. Mutta että ihanko tosissaan luulette että tilanne muuttuu yhtäkkiä toiseen suuntaan, jos matkasta peritään (teille oikeasti kuuluva) maksu? Että siinä kohtaa kaikki Helsingin mammat ryntää vaunuineen busseihin :D en ymmärrä logiikkaa.
Toisekseen, normaalia lasta ei tarvitse kuskata lääkäriin montaa kertaa kuussa (kun siitäkin vaahdottiin, että miten nyt pienituloiset pääsee viemään lasta lääkäriin!). Jos talous kaatuu siihen, on kyllä muutama muukin asia todella häiriintyneesti vialla kuin vain bussilipun maksu. Silloinkin osoite on sosiaalihuolto eikä HSL. Ja koska kyse on pyhistä vanhemmista, niin eiköhän mammoille ja muille vaunukansalaisille se alennettu lippuhintakin pykätä samalla tavoin kuin opiskelijoille, vanhuksille ja lapsille.
Summa summarum, ilmaismatkoille ei (kuten ylempänä kuin todettiin), ole eikä ole ollut mitään sosiaalipoliittista perustetta koskaan. Puhtaasti turvallisuudesta kyse, ettei naperoa tarvi jättää vaunuihin yksin. Sitä perustetta ei ole enää pitkään aikaan ollut useimmissa busseissa, joten sitä ei tarvitse pitää. Enemmän tässä on kyse siitä tietysti, että kaikki pitäisi ilmaiseksi saada koska lapset.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo ilmaismatka bussilla on joillekin tärkeä tuki, niin eikö sitä voisi anoa erikseen vaikka kelalta? Mulla on pieniä lapsia ja käytän julkisia, mutta mulla on kyllä kausilippu puhelimessa, koska käyn myös töissä. Eli olen matkani maksanut ja ei haittaa vaikka jatkossakin maksan. Vauva-aikoina en ladanut lippua, koska sitä ei vaadittu, mutta olisi mulla ollut siihen varaa silloinkin.
Tiedän, että ehdotukseni ei varmasti täällä paljoa hyväksyntää saa, mutta mun mielestä vanhempainvapaalla olo voisi oikeuttaa alennukseen kuukausikortista. Näin ollen ilmaiset matkat loppuisivat, mutta toisaalta se vanhempainvapaalla oleva henkilö pääsisi liikkumaan ilman niitä rattaitakin huokeampaan hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaunujen kanssa ilmaiseksi matkustamiseen ei ole koskaan ollut mitään sosiaalipoliittista syytä. Kun syyt ilmaisen matkan antamisesta on poistuneet ja lippu ostetaan jo ennakkoon, myös lastenvaunujen kanssa matkustavien tulee maksaa oma matkalippunsa.
HSL:n liput ovat kallistumassa 6 %. Tämä korotus ei riitä, jos lastenvaunujen kanssa matkustavat eivät jatkossa maksa omaa matkaansa. Miksi muiden pitäisi maksaa lasten kanssa matkustavien puolesta? Jos heidän rahansa ei riitä matkalippuun, sosiaaliturva on oikea osoite, ei HSL.
Onpa paljon näitä ilmaiseksi matkustavia kun heidän syy että muiden lippujen hinnat nousee!
Äkkiä ne eläkeläis- ja opiskelija-alennukset pois! Niitä kun näkee busseissa enemmän kuin rattaita. Saadaan varmaan nuo poistamalla hinnat jo alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Etkö vauva-aikoina liikkunut missään ilman lastasi?😶
Ehkä käytetään eri linjoja mutta kyllä noita vaunujen kanssa matkaavia on vähän.