HSL ehdottaa lastenvaunujen kanssa kulkevien ilmaismatkojen lopettamista
HSL esittää lippujen hintoihin korotuksia ja lopetusta lastenvaunujen kanssa liikkuvien ilmaisille matkoille.
Näin pitää toimia! Kaikkien pitää maksaa.
Kommentit (967)
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo ilmaismatka bussilla on joillekin tärkeä tuki, niin eikö sitä voisi anoa erikseen vaikka kelalta? Mulla on pieniä lapsia ja käytän julkisia, mutta mulla on kyllä kausilippu puhelimessa, koska käyn myös töissä. Eli olen matkani maksanut ja ei haittaa vaikka jatkossakin maksan. Vauva-aikoina en ladanut lippua, koska sitä ei vaadittu, mutta olisi mulla ollut siihen varaa silloinkin.
Koita nyt sinäkin tajuta, että se maksuttomuus ei ole mikään tuki köyhälle. Sen tarkoitus oli aikoinaan turvallisuus, mutta tänä päivänä sitä tarkoitusta ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo ilmaismatka bussilla on joillekin tärkeä tuki, niin eikö sitä voisi anoa erikseen vaikka kelalta? Mulla on pieniä lapsia ja käytän julkisia, mutta mulla on kyllä kausilippu puhelimessa, koska käyn myös töissä. Eli olen matkani maksanut ja ei haittaa vaikka jatkossakin maksan. Vauva-aikoina en ladanut lippua, koska sitä ei vaadittu, mutta olisi mulla ollut siihen varaa silloinkin.
Tiedän, että ehdotukseni ei varmasti täällä paljoa hyväksyntää saa, mutta mun mielestä vanhempainvapaalla olo voisi oikeuttaa alennukseen kuukausikortista. Näin ollen ilmaiset matkat loppuisivat, mutta toisaalta se vanhempainvapaalla oleva henkilö pääsisi liikkumaan ilman niitä rattaitakin huokeampaan hintaan.
Jos ajattelen oman lapsen aikaa rattaissa , niin suurin ongelma oli mahtua bussiin. Jos oli määrätty aikataulu niin otin taksin tai muutaman km matkat kävelin.
Eli jos ostaisin pysäkillä valmiiksi kännyklipun, niin se ehtisi vanhaksi ennen kuin pääsen bussiin tai varsinkin jos olisi vaihto.. Leimattava kertalippu pitäisi käydä leimaamassa. Jos tulee rattaille pipoupakako, niin leimausmaite pitää olla keskellä ja rattaiden kanssa mahtua kyytiin yhtä usein kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuskien on vaan sitten bussissa odotettava että vanhemmat saavat rauhassa maksaa lipun ja pääsevät takaisin lapsen luokse, ennen kuin bussi lähtee liikkeelle. Sama toki muidenkin matkustajien kohdalla. On odotettava että pääsevät omalle paikalleen ennen kuin lähtevät liikkeelle. Niin monta kaatumista nähty
Paitsi että kertalippuja ei busseissa ole myyty sitten vuoden 2020....
Pitää se kortti kuitenkin käydä edessä leimaamassa. Siinähän odotellaan, kun maksaja ohittelee vastaantulijat ja vielä palaa takaisin.
"näin se on meil tabllisisllakin, jos bussi on täynnä, niin odotan seuraavaa". Tätä ei ole minulle 50 v aikana sattunut montaa kertaa. Ehkä oikeasti kaksi kertaa, vaikka ennen vanhaan bussikuskit oli tiukempia sen suhteen. Rattaiden kanssa sitä tapahtui viikottain.
Minä olen vahvasti sitä mieltä, jos rattaiden kanssa ollaan samalla viivalla muiden matkustajien kanssa, niin sit oikeasti pitää olla muutkin puitteen sen mukaiset. Kaikki samalle viivalle. Myös bussiin mahtumisen kanssa. Jos keksiosa on täynnä , niin ei bussiin oteta uusia matkustajia. Ei rattailla eikä ilman. Bussi on silloin täynnä ja siksi kaikki uudet matkustajat ovat samalla viivalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että ehdotukseni ei varmasti täällä paljoa hyväksyntää saa, mutta mun mielestä vanhempainvapaalla olo voisi oikeuttaa alennukseen kuukausikortista. Näin ollen ilmaiset matkat loppuisivat, mutta toisaalta se vanhempainvapaalla oleva henkilö pääsisi liikkumaan ilman niitä rattaitakin huokeampaan hintaan.
Jos ajattelen oman lapsen aikaa rattaissa , niin suurin ongelma oli mahtua bussiin. Jos oli määrätty aikataulu niin otin taksin tai muutaman km matkat kävelin.
Eli jos ostaisin pysäkillä valmiiksi kännyklipun, niin se ehtisi vanhaksi ennen kuin pääsen bussiin tai varsinkin jos olisi vaihto.. Leimattava kertalippu pitäisi käydä leimaamassa. Jos tulee rattaille pipoupakako, niin leimausmaite pitää olla keskellä ja rattaiden kanssa mahtua kyytiin yhtä usein kuin muutkin.
Se lippu on voimassa 80 minuuttia. Kuinkas usein odotit bussia johon mahtuisi yli 80 minuuttia? Vuorokausilippu on myös vaihtoehto, jos useita vaihtoja tekee ja edestakas matkustelee.
Ei kommenteista uskoisi, että tämä on vauvapalsta.
Eli oikeastiko täällä on äänessä pienten lasten äidit?
Pieni murhe nykytilassa, jos tulee maksulliseksi. Ei tosin koske itseäni enää. Lopultakin se ilmaiseksi kulkemisen aika on yleensä aika lyhyt. Ei sitten harmita, kun se loppuu, jos sellaista ei ole ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuskien on vaan sitten bussissa odotettava että vanhemmat saavat rauhassa maksaa lipun ja pääsevät takaisin lapsen luokse, ennen kuin bussi lähtee liikkeelle. Sama toki muidenkin matkustajien kohdalla. On odotettava että pääsevät omalle paikalleen ennen kuin lähtevät liikkeelle. Niin monta kaatumista nähty
Paitsi että kertalippuja ei busseissa ole myyty sitten vuoden 2020....
Pitää se kortti kuitenkin käydä edessä leimaamassa. Siinähän odotellaan, kun maksaja ohittelee vastaantulijat ja vielä palaa takaisin.
Älypuhelimella maksat sen matkan niin kuin moni muukin. Osassa busseissa myös ne leimauspisteet keskiovien kohdalla ja mitä luultavammin tulee vielä kaikkiin busseihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites HSL liikenneturvallisuus ja aikataulut?
Tähän saakka maksutonta vaunujen ja rattaiden matkustajia on perusteltu aikataulu ja liikenneturvallisuudella.
Bussi täytyy odotaa niin kauan, kun kaikki matkustajat ovat turvallisesti bussissa, myös se vanhempi, joka on vaunujen kanssa.Miten tämä edes liittyy aiheeseen?
Asiakaspalvelu heikkenee ja kulut lisääntyvät HSL:lle, koska reittiin on käytettävä enemmän aikaa ja palkkakulut kuljettajalle nousevat. Jos joku reitti on ajettu ennen 40min. nyt se voi olla 60min. . Lain mukaan bussi ei voi lähteä ajamaan, ennen kuin kaikki matkustat ovat turvallisesti paikallaan.
Minulle maksu ei ole ongelma, koska olen lapseton, mutta haluan käyttää mahdollisimman tehokasta julkistaliikennettä.Voi vain kuvitella, miten paljon vaunujen omistajat sähläävät, kun edes takaisin ravaavat bussissa. Tai sitten vaunujen kanssa pitäisi päästä etuovesta, jolloin maksu on helppo maksaa.
Voi nyt hyvän tähden. Keskiovista sisään niinkuin ennenkin, siellä on sitten matkakortin lukija samaan tapaan kuin sporassa tai kännykässä on se lippu. Mikään muu ei muutu kuin se matkan maksullisuus.
Vierailija kirjoitti:
Eli oikeastiko täällä on äänessä pienten lasten äidit?
Tervetuloa vauvapalstalle! Taidat olla ensimmäistä kertaa täällä. No vähän kun ketjuja käyt läpi tai edes otsikoita lukaset niin ymmärrät, että täällä muistakin kun pienten lasten äitejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita nyt sinäkin tajuta, että se maksuttomuus ei ole mikään tuki köyhälle. Sen tarkoitus oli aikoinaan turvallisuus, mutta tänä päivänä sitä tarkoitusta ei enää ole.
Koita tajuta? Siis mitä sä vaahtoat? Kyllä tiedän, että joukkoliikenne omasta puolestaan perustelee tuota liputta matkustamista vaunujen kohdalla turvallisuusnäkökulmasta. Mutta se ei poista tosiasiaa, että joillekin lapsiperheille tuo maksuttomuus on olennainen hyöty. Että siinä sulle tajuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan. Miksi lastenvaunujen kanssa liikkuvien peruste on saada matkustaa ilmaiseksi? Ennen se oli turvallisuuskysymys, kun vaunuja ei voinut jättää vahtimatta välikköön kun käy ostamassa/leimaamassa lipun, nykyään kun on mobiililippu tätä perustetta ei enää ole.
Keksikää välillä jotain uusia perusteluja. Sivukaupalla samaa copypastea.
Miksi keksiä kun tuo peruste on pysyy jo yksin täysin riittävänä? Onhan tässä ketjussa täysin saman vastakkaisen mielipiteen jankkaustakin ("epistä jos pitää maksaa" ja "lapsiperheitä pitää tukea").
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö vauva-aikoina liikkunut missään ilman lastasi?😶
Aika harvoin ainakaan bussilla. Kertalipun ostin ne kerrat, jos menin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita tajuta? Siis mitä sä vaahtoat? Kyllä tiedän, että joukkoliikenne omasta puolestaan perustelee tuota liputta matkustamista vaunujen kohdalla turvallisuusnäkökulmasta. Mutta se ei poista tosiasiaa, että joillekin lapsiperheille tuo maksuttomuus on olennainen hyöty. Että siinä sulle tajuttavaa.
Kenellepä toisten pussista maksettavat tuotteet ja palvelut eivät olisi "olennainen hyöty".
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on jo ohi vaunuiän, joten sinänsä ei minua koske. Mutta kyllä tämmöisen keskivertomamman kohdalla kävisi tuossa tilanteessa just niin, että bussilla ajo vähenisi ja omalla autolla ajo lisääntyisi. Ei se busseilla paikasta toiseen sompailu pikkulasten kanssa niin hauskaa ole, ilmaiseksi kun pääsi niin viitsi nähdä sen vaivan. Ja auton käyttöön siirtyminen tarkoittaa, että asioinnit suuntautuu sinne minne on helpoin ajaa autolla. Eli siis jonnekin laitakaupungin ostariin, ei keskustaan. No, toisaalta olisipa sitten ainakin enemmän tilaa siellä bussissa niille, joille oma auto ei ole vaihtoehto ja pakko kulkea bussilla.
Sulla ei siis ole varaa parin euron bussilippuun mutta on varaa maksaa autosta satoja euroja kuukaudessa, jopa pelkästään siitä että auto seisoo pihalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli oikeastiko täällä on äänessä pienten lasten äidit?Tervetuloa vauvapalstalle! Taidat olla ensimmäistä kertaa täällä. No vähän kun ketjuja käyt läpi tai edes otsikoita lukaset niin ymmärrät, että täällä muistakin kun pienten lasten äitejä.
Nykyään tämä palsta on järkyttävän lapsivihamielinen. Aivan puistattaa!
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Jos halutaan sosiaalipoliittisista syistä tarjota ilmaiset matkat lapselle ja huoltajalle, niin perusteeksi pitäisi tietenkin riittää se, että matkustaa lapsen kanssa. Lastenvaunujen mukanaoloon perustuvassa etuisuudessa ei ole kerta kaikkiaan mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, ja haluatteko te miten paljon tämä hidastaa bussin kulkua?! Olen aikoinani sekä ajanut bussia että asunut maassa, jossa kaikkien on maksettava bussimatkasta, myös vaunuja työntävän äidin. Siinä kuulkaa kestää yllättävän kauan, kun muija parkkweraa ne vaunut, tulee kuskin luo maksamaan, jonon perälle tietty kun muut matkustajat tulee ensin, ja menee takaisin paikalleen vauvan/taaperon luo. Lisäbonuksena se pikkuvauva saattaa hätääntyä, kun äiti katoaa näköpiiristä, ja rääkyy koko sen ajan, vaikka muutoin olisi hiljaa kun äiti on vieressä (osa äideistä tietty ottaa vauvan vaunuista syliinsä siihen maksuoperaatioon, mutta tämäkin hidastaa sit sitä maksamista ja paikoilleen menemistä).
Eli hyvät urpot, tämä uudistus tulisi tekemään sen, ettette jatkossa voi sitten valittaa, kun bussit ei pysy aikataulussa:)
M33
Kausilipun kanssa pitää liikkua melkein joka päivä että sitä kannattaa ostaa. Tuskin kukaan vanhempainvapaalla monta kertaa viikossa bussilla ajelee?