Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HSL ehdottaa lastenvaunujen kanssa kulkevien ilmaismatkojen lopettamista

Vierailija
21.10.2022 |

HSL esittää lippujen hintoihin korotuksia ja lopetusta lastenvaunujen kanssa liikkuvien ilmaisille matkoille.

Näin pitää toimia! Kaikkien pitää maksaa.

Kommentit (967)

Vierailija
481/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kommenteista uskoisi, että tämä on vauvapalsta.

Eli oikeastiko täällä on äänessä pienten lasten äidit?

Ainakaan mikään äitipalsta tämä ei ole. Logistiikka-asioista päättäminen on muutenkin enemmän miesten juttu.

Vierailija
482/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa kertalipun pitää olla voimassa niin kauan että matkan voi tehdä vaihtoineen myös vaunujen kanssa!

Aina ei mahdu bussiin ja pitää oottaa seuraavaa. Metroasemilla joutuu jonottamaan hissiin.

Kokemusta on, että matka-aika venyy rattaiden kanssa.

Kävele plösö seuraavalle pysäkille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen julkinen liikenne kotona olevalle äidille ylläpitää vanhemman ja lapsen sosiaalista elämää, helpottaa pärjäämistä rahallisesti.

Ilmainen julkinen liikenne kotona istuvalle eläkeläiselle ylläpitää eläkeläisen sosiaalista elämää ja helpottaa pärjäämistä rahallisesti.

Ilmainen julkinen liikenne opiskelijalle ylläpitää opiskelijan sosiaalista elämää ja helpottaa pärjäämistä rahallisesti.

Ilmainen julkinen liikenne työttömälle ylläpitää työttömän sosiaalista elämää ja helpottaa pärjäämistä rahallisesti.

Eläkeläinen voi maksaa omat sosialisointinsa aivan kuten se työtön ja kaikki muutkin. Ei ole syytä eläkeläisalennukselle. Jokainen maksakoon matkansa.

Opiskelija-alennus on ainoa perusteltu koska heidän tarvitsee päästä opiskelupaikalle.

Niin se vaunujen kanssa kulkeva äitylikin voi maksaa omat matkansa.

Vierailija
484/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuskien on vaan sitten bussissa odotettava että vanhemmat saavat rauhassa maksaa lipun ja pääsevät takaisin lapsen luokse, ennen kuin bussi lähtee liikkeelle. Sama toki muidenkin matkustajien kohdalla. On odotettava että pääsevät omalle paikalleen ennen kuin lähtevät liikkeelle. Niin monta kaatumista nähty

Juuri näin, ja haluatteko te miten paljon tämä hidastaa bussin kulkua?! Olen aikoinani sekä ajanut bussia että asunut maassa, jossa kaikkien on maksettava bussimatkasta, myös vaunuja työntävän äidin. Siinä kuulkaa kestää yllättävän kauan, kun muija parkkweraa ne vaunut, tulee kuskin luo maksamaan, jonon perälle tietty kun muut matkustajat tulee ensin, ja menee takaisin paikalleen vauvan/taaperon luo. Lisäbonuksena se pikkuvauva saattaa hätääntyä, kun äiti katoaa näköpiiristä, ja rääkyy koko sen ajan, vaikka muutoin olisi hiljaa kun äiti on vieressä (osa äideistä tietty ottaa vauvan vaunuista syliinsä siihen maksuoperaatioon, mutta tämäkin hidastaa sit sitä maksamista ja paikoilleen menemistä).

Eli hyvät urpot, tämä uudistus tulisi tekemään sen, ettette jatkossa voi sitten valittaa, kun bussit ei pysy aikataulussa:)

M33

Kuskin. Luokse. Ei. Mennä. Maksamaan.

Eikö??? Olen koko aikuisikäni kulkenut bussilla töihin, ja voin kertoa ettei siellä bussissa sitä maksua suoriteta kenellekään muullekaan 🤣 kyllä se ainoa leimauspääte on siellä kuskin vieressä!

Olen kyllä HSL:n busseissa nähnyt matkakortinlukijoita keskisillallakin.

Vierailija
485/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa kertalipun pitää olla voimassa niin kauan että matkan voi tehdä vaihtoineen myös vaunujen kanssa!

Aina ei mahdu bussiin ja pitää oottaa seuraavaa. Metroasemilla joutuu jonottamaan hissiin.

Ai kun menen junalla Vantaalta Helsinkiin ja vaihdan keskustassa metroon ja metrosta bussiin?

Vierailija
486/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei.

Eli jos ongelma on siinä, ettei lipputuloja tule tarpeeksi, ja lippujen hintoja jouduttaisiin tästä syystä korottamaan.

Ja sinä karsisit maksavia asiakkaita ja kehotat "ystävällisesti" kävelemään?

Logiikkaa en nyt ihan ymmärrä 🤔

Mutta kuljen kyllä mieluusti jatkossakin omalla autolla.

Vierailija
487/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo ilmaismatka bussilla on joillekin tärkeä tuki, niin eikö sitä voisi anoa erikseen vaikka kelalta? Mulla on pieniä lapsia ja käytän julkisia, mutta mulla on kyllä kausilippu puhelimessa, koska käyn myös töissä. Eli olen matkani maksanut ja ei haittaa vaikka jatkossakin maksan. Vauva-aikoina en ladanut lippua, koska sitä ei vaadittu, mutta olisi mulla ollut siihen varaa silloinkin.

Etkö vauva-aikoina liikkunut missään ilman lastasi?😶

Kausilipun kanssa pitää liikkua melkein joka päivä että sitä kannattaa ostaa. Tuskin kukaan vanhempainvapaalla monta kertaa viikossa bussilla ajelee?

Älä hörise omias.

Vierailija
488/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaatteko naiset, että kannatatte usein sellaisia kiristyksiä, joita kohdistetaan juuri pienituloisiin naisiin ja heidän mahdollisuuteen selvitä tässä yhteiskunnassa?

Jos ei ole varaa maksaa 3 euron bussilippua niin silloin ei kannata hankkia lapsia. Kaikki muutkin maksavat lipustaan, ei ole mitään syytä miksi äityleiden pitäisi päästä loisena bussiin.

Vierailija
489/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuskien on vaan sitten bussissa odotettava että vanhemmat saavat rauhassa maksaa lipun ja pääsevät takaisin lapsen luokse, ennen kuin bussi lähtee liikkeelle. Sama toki muidenkin matkustajien kohdalla. On odotettava että pääsevät omalle paikalleen ennen kuin lähtevät liikkeelle. Niin monta kaatumista nähty

Juuri näin, ja haluatteko te miten paljon tämä hidastaa bussin kulkua?! Olen aikoinani sekä ajanut bussia että asunut maassa, jossa kaikkien on maksettava bussimatkasta, myös vaunuja työntävän äidin. Siinä kuulkaa kestää yllättävän kauan, kun muija parkkweraa ne vaunut, tulee kuskin luo maksamaan, jonon perälle tietty kun muut matkustajat tulee ensin, ja menee takaisin paikalleen vauvan/taaperon luo. Lisäbonuksena se pikkuvauva saattaa hätääntyä, kun äiti katoaa näköpiiristä, ja rääkyy koko sen ajan, vaikka muutoin olisi hiljaa kun äiti on vieressä (osa äideistä tietty ottaa vauvan vaunuista syliinsä siihen maksuoperaatioon, mutta tämäkin hidastaa sit sitä maksamista ja paikoilleen menemistä).

Eli hyvät urpot, tämä uudistus tulisi tekemään sen, ettette jatkossa voi sitten valittaa, kun bussit ei pysy aikataulussa:)

M33

Eikö??? Olen koko aikuisikäni kulkenut bussilla töihin, ja voin kertoa ettei siellä bussissa sitä maksua suoriteta kenellekään muullekaan 🤣 kyllä se ainoa leimauspääte on siellä kuskin vieressä!

Mutta ei ole mitään estettä, etteikö toinen leimauslaite voisi olla keskiovien kohdalla. Toimiihan tuo lähijunissa, raitiovaunuissa ja metroissakin. Ja käsittääkseni runkolinjojen busseissa. 

Vierailija
490/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole mikään talouskysymys, vaan miksi menisin bussiin katsomaan ilkeitä lapsivihaisia katseita, jos joudun vieläpä maksamaan siitä? Todellakin menen sitten autolla. Ei ole rahasta kiinni. Periaatekysymys.[/quote]

Ehkä ne kokemasi vihaiset katseet eivät olisi olleet vihaisia, jos sinäkin olisit maksanut matkastasi niin kuin muutkin siellä bussissa.[/quote]

Ja pitänyt huolen, että käyttäydyt itse ja lapsesi myös? 99,9% kerroista niihin vihaisiin katseisiin on hyvä syy.[/quote]

Nyt kyllä alkoi kiinnostaa. Mitä tarkoitat omalla ja lapsen huonolla käytöksella (tai hyvällä käytöksellä) bussissa? Jos esim. vauva alkaa huutaa matkan aikana, tämä ei vastoin useiden ihmisten luuloja ole asia, jonka äiti saa automaattisesti loppumaan. Aina ei auta hyssyttely, maidon tai tutin antaminen tmv. Ja aina ei voi jäädä pois bussista jos lapsi alkaa näin häiritä muita matkustajia. Voi olla, että olet vaikka menossa varatulle lääkärinajalle tai neuvolaan, ja sinne on pakko ehtiä tietyksi kellonlyömäksi.

Noista vihaisista katseista olen samaa mieltä siinä, että monet tosiaan katsovat vihaisesti vaunujen kanssa liikkujaa, koska tietävät hänen matkustavan ilmaiseksi. Tämä tuntui aikoinaan itsestäni melko kohtuuttomalta koska minulla oli myös kuukausilippu, sillä liikuin muutenkin kuin vaunujen kanssa. Joskus tuli mieleen että kiskaisenko lipun taskustani bussissa ja huudan kovaan ääneen, että hei, katsokaa kaikki, minulla on kuukausilippu! En siis matkusta "pummilla" vaikka vaunujen kanssa olenkin, niinkuin ilmeistä päätellen moni teistä ajattelee.

Vierailija
491/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei päde enää kun kukaan maksa mitään bussissa kuskille ja lipun voi näyttää koneelle keskiovesta kulkiessa.

Vierailija
492/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuu ne pyörällä, pyörätuolilla, painavilla matkalaukuilla, huonojalkaiset yms. myös odottaa hissiin.

Kuvittelitko, että rattaiden kanssa juokset ja julkinen kaasuttaa? totta vtussa rattaiden kanssa on hitaampaa, huomaat sen viimeistään loskassa liikkuessasi

voi jeesus teitä selittäjiä, jotka maksattais koko elämänsä muilla! minä-minä-minä

Vierailija
493/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako niissä vaunuissa kuljettaa muutakin, kuin lasta ilmaiseksi?

Vierailija
494/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M33

Olen kyllä HSL:n busseissa nähnyt matkakortinlukijoita keskisillallakin.

Ainahan niissä on.

Vierailija
495/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei.

Eli jos ongelma on siinä, ettei lipputuloja tule tarpeeksi, ja lippujen hintoja jouduttaisiin tästä syystä korottamaan.

jo yksikin maksava rattaita työntävä on enemmän kuin nykytilanteessa. joten ihan sama miten niitä rattaita jatkossa tuolla viedään, koska kaikki on vain plussaa, kun nyt ne ei tuota mitään. Logiikkasi ontuu..

Vierailija
496/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M33

On niitä leimauslaitteita muuallakin ja jos tähän mennään, että vaunujen kanssa ei saa kulkea ilmaiseksi, niin leimuslaitteet lisätään keskikohtaan joka bussiin ennen uuden käytännön aloitusta.

Vierailija
497/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ole mikään talouskysymys, vaan miksi menisin bussiin katsomaan ilkeitä lapsivihaisia katseita, jos joudun vieläpä maksamaan siitä? Todellakin menen sitten autolla. Ei ole rahasta kiinni. Periaatekysymys.

Ehkä ne kokemasi vihaiset katseet eivät olisi olleet vihaisia, jos sinäkin olisit maksanut matkastasi niin kuin muutkin siellä bussissa.

Ja pitänyt huolen, että käyttäydyt itse ja lapsesi myös? 99,9% kerroista niihin vihaisiin katseisiin on hyvä syy.

Nyt kyllä alkoi kiinnostaa. Mitä tarkoitat omalla ja lapsen huonolla käytöksella (tai hyvällä käytöksellä) bussissa? Jos esim. vauva alkaa huutaa matkan aikana, tämä ei vastoin useiden ihmisten luuloja ole asia, jonka äiti saa automaattisesti loppumaan. Aina ei auta hyssyttely, maidon tai tutin antaminen tmv. Ja aina ei voi jäädä pois bussista jos lapsi alkaa näin häiritä muita matkustajia. Voi olla, että olet vaikka menossa varatulle lääkärinajalle tai neuvolaan, ja sinne on pakko ehtiä tietyksi kellonlyömäksi.

Noista vihaisista katseista olen samaa mieltä siinä, että monet tosiaan katsovat vihaisesti vaunujen kanssa liikkujaa, koska tietävät hänen matkustavan ilmaiseksi. Tämä tuntui aikoinaan itsestäni melko kohtuuttomalta koska minulla oli myös kuukausilippu, sillä liikuin muutenkin kuin vaunujen kanssa. Joskus tuli mieleen että kiskaisenko lipun taskustani bussissa ja huudan kovaan ääneen, että hei, katsokaa kaikki, minulla on kuukausilippu! En siis matkusta "pummilla" vaikka vaunujen kanssa olenkin, niinkuin ilmeistä päätellen moni teistä ajattelee.

Itse lopetin julkisten käyttämisen, kun ei meinannut ruuhkabusseissa saada istumapaikkaa niin murtuneen jalan kanssa kepeillä konkatessa, eikä myöskään valtavan raskausmahan kanssa.

Mulkoiluja tuli kyllä, vaikka oli matka täysin itse maksettu.

Vierailija
498/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M33

Ota silmä pois persauksista ja katso keskiovea kohti. Voit yllättyä.

Vierailija
499/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs vaadit, kun rattaiden kanssa kävely sinne bussipysäkille/metrolle kestää kauemmin kuin jalkaisin? Oman helikopterin siirtymiseen?

Vierailija
500/967 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei.

jo yksikin maksava rattaita työntävä on enemmän kuin nykytilanteessa. joten ihan sama miten niitä rattaita jatkossa tuolla viedään, koska kaikki on vain plussaa, kun nyt ne ei tuota mitään. Logiikkasi ontuu..

Tuossahan kehotettiin juurikin maksavaa rattaiden kanssa kulkevaa kävelemään 🤔

Kuten sanottu, itse en taatusti siirry autostani julkisen liikenteen asiakkaaksi, jos asenne muita matkustajia kohtaan on tässä ketjussa kuvatunlainen.