HSL ehdottaa lastenvaunujen kanssa kulkevien ilmaismatkojen lopettamista
HSL esittää lippujen hintoihin korotuksia ja lopetusta lastenvaunujen kanssa liikkuvien ilmaisille matkoille.
Näin pitää toimia! Kaikkien pitää maksaa.
Kommentit (967)
Loistavaa, jospa se vatsanympäryskin kutistuisi mähölehmillä kun joutuu harrastamaan liikuntaa.
Myös ukrainalaisten ilmaismatkustelu loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä asia ei kosketa minua, en asu Helsingissä, eikä minulla ole vaunuikäisiä lapsia, mutta mielenkiintoni herätti HSL:n laskelmat. Ongelmana lehtijutun mukaan on koronan takia laskeneet käyttäjämäärät, jotka eivät ole nousseet koronaa edeltävälle tasolle. Ja siksi täytyy hintoja nostaa ja poistaa halvemmalla tai ilmaiseksi matkustavien etuudet. Jutussa sanottiin miten monta miljoonaa säästetään kun etuudet poistetaan. Minulla heräsi kysymys että miten tuo säästö oli laskettu. Oliko se laskettu sillä oletuksella että nuo nyt ilmaiseksi matkustavat maksaisivat matkansa? Koska siinähän käy ihan takuuvarmasti niin, että suurin osa nyt ilmaiseksi matkustavista vain lopettaa julkisten käytön. Ei ne siirry maksaviksi asiakkaiksi. Ei ainakaan noilla hinnoilla. Että mistä se säästö on laskettu tulevan?
Juuri näin, ei HSL:n matikka eikä logiikka täsmää yhtään. Ensin rakennetaan aivan järjettömän kalliit ja turhat Raide-Jokerilinjat ja sitten ihmetellään kun etätyöt vievät työssäkäyvät matkustajat. Tämän jälkeen keksitään, että hei, maksatetaan tappio vanhempainvapaan viettäjillä ja opiskelijoilla, sekä niillä harvoilla uskollisilla joukkoliikenteen käyttäjillä. Loistoduunia, ja kaiken kukkuraksi kelpaa kohta ajella sillä tyhjällä ratikalla 17 mrd siltaa pitkin ja miettiä miten taas on rakennettu maailman toimivinta kaupunkia.
Vierailija kirjoitti:
Kuskien on vaan sitten bussissa odotettava että vanhemmat saavat rauhassa maksaa lipun ja pääsevät takaisin lapsen luokse, ennen kuin bussi lähtee liikkeelle. Sama toki muidenkin matkustajien kohdalla. On odotettava että pääsevät omalle paikalleen ennen kuin lähtevät liikkeelle. Niin monta kaatumista nähty
Busseissa ei voi enää maksaa ollenkaan. Matka pitää olla maksettu jo ennen kuin astuu bussiin tai muuhunkaan kulkuneuvoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Det finns ingen godtagbar orsak till varför någon annan än den offentliga transportens kunder skulle betala för offentlig transport.
Voitko sanoa saman suomeksi?
Jo då, men inte just nu. Kanske nästa vecka, eller veckan därpå. Jag återkommer!
Men om rätt ska vara rätt, ska bilisterna betala själv för alla kostnader, dom orsakar. Absolut ingen stöd från skattemedel för batteribilister! Där går gränsen!
Säg, vad finns det för godtagbar orsak att bygga offentliga parkeringsplatser längs gatorna!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuskien on vaan sitten bussissa odotettava että vanhemmat saavat rauhassa maksaa lipun ja pääsevät takaisin lapsen luokse, ennen kuin bussi lähtee liikkeelle. Sama toki muidenkin matkustajien kohdalla. On odotettava että pääsevät omalle paikalleen ennen kuin lähtevät liikkeelle. Niin monta kaatumista nähty
Busseissa ei voi enää maksaa ollenkaan. Matka pitää olla maksettu jo ennen kuin astuu bussiin tai muuhunkaan kulkuneuvoon.
Niin, aivan! (viittaan tuohon samaan kuin sinäkin) Kuskien on sitten odotettava, että ruuhkabussissakin kaikki istuvat, ennenkuin äkkijarruttavat, ja liikkeellekin on lähdettävä hitaasti ja pehmeästi kiihdyttäen.
No toivon mukaan siellä bussissa sitten myös on tilaa niille vaunuille. Lippu pitäisi ostaa etukäteen ja sen voimassaoloaika on rajallinen, kyllä silloin pitää myös päästä siihen bussiin eikä vasta puolen tunnin päästä tulevaan, että pystyy hyödyntämään koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
No toivon mukaan siellä bussissa sitten myös on tilaa niille vaunuille. Lippu pitäisi ostaa etukäteen ja sen voimassaoloaika on rajallinen, kyllä silloin pitää myös päästä siihen bussiin eikä vasta puolen tunnin päästä tulevaan, että pystyy hyödyntämään koko ajan.
Ei välttämättä ole joten vaunujen kanssa liikkeelle ajoissa jotta voi odottaa seuraavaa, jos siihen ensimmäiseen ei mahtu. Sama se on muillakin matkustajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Jos muksuja haluaa, on oltava valmis maksamaan myös heidän reissailustaan koituvat kulut omien lisäksi.
Niin. Se lapsen lippu ei edelleenkään maksa mitään tämänkään muutoksen jälkeen.
Mutta matkat neuvolaan ja lääkäriin maksavat. Moniko vähävaraisen perheen lapsi jää pois neuvolan seurannasta, kun vanhemmat eivät halua maksaa pahimmassa tapauksessa 14€ kuussa matkoista? Meillä esim. kävimme ensimmäiset kaksi kuukautta neuvolassa kerran viikossa + erillinen lääkärikäynti.
Kelataksilla kuten muutkin, joilla on liian pitkä matka.
Ei saa neuvolakäyntiin. Ja on omavastuu eli siitäkin pitää maksaa.
Tervettä vauvaa ei käytetä neuvolassa kerran viikossa parin kuukauden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Tampereelta, joten ei koske minua, mutta kommentoin kuitenkin rattaiden käyttäjänä asiaa. Nyt kun olen töissä, minulla on kuukausikortti, joten matkat on maksettu myös rattaiden kanssa ollessani liikkeellä. Mutta silloin, kun olin pienillä tuloilla kotona vauvan kanssa, oli aivan äärettömän tärkeää, että matkat olivat ilmaisia. En varmaan olisi käynyt missään, jos matkat olisivat maksaneet. Ruokakaupalle pääsee kävellen, mutta muuten kaikki vertaistuki perhekerhoissa yms. olisi jäänyt saamatta. Selvisin masennuksen kanssa jotenkuten ilman lääkkeitä ja pitkälti sen ansiosta, että pääsin välillä pois kotoa ja kohtaamaan muita äitejä sekä ammattilaisia.
No tää olisiki tärkeetä. Muillekin kuin tuoreille äideille. Muut mt-ongelmaiset ei vaan saa samanlaista luksuskohtelua, tai mahdollisuutta toipumiseen, vaan jos olet vähävarainen, olet aika pitkälti tuomittu kroonistumaan kotiisi kun ei ole varaa liikkua missään.
Totta hitossa yhteiskunnan kannattaa satsata ensisijassa vanhempiin ja heidän jaksamiseen ennaltaehkäisevästukin, eli heihin jotka kasvattaa tulevia yhteiskunnan jäseniä. Ja mitä kelpoisempia niin sen parempi. Lapseton mt-ongelmainen ei ole priorisoitava, on useammassa tapauksessa vaan taakka, loputon menoerä heikoilla tulevaisuudennäkymillä ja haluttomuudella tehdä tilanteelleen juur mitään. Ylipäätään nykyaikainen työelämän burnout-kulttuuri on yhtä heikon sukupolven satuilua.
Helsinkilisä otettiin pois lapsiperheiden kotihoidontuesta jo. Tämä iskee taas niihin pienituloisimpiin kotiäiteihin.
Minusta ei ole ok, vaikka itse työssä käynkin ja matkani maksan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Tampereelta, joten ei koske minua, mutta kommentoin kuitenkin rattaiden käyttäjänä asiaa. Nyt kun olen töissä, minulla on kuukausikortti, joten matkat on maksettu myös rattaiden kanssa ollessani liikkeellä. Mutta silloin, kun olin pienillä tuloilla kotona vauvan kanssa, oli aivan äärettömän tärkeää, että matkat olivat ilmaisia. En varmaan olisi käynyt missään, jos matkat olisivat maksaneet. Ruokakaupalle pääsee kävellen, mutta muuten kaikki vertaistuki perhekerhoissa yms. olisi jäänyt saamatta. Selvisin masennuksen kanssa jotenkuten ilman lääkkeitä ja pitkälti sen ansiosta, että pääsin välillä pois kotoa ja kohtaamaan muita äitejä sekä ammattilaisia.
No tää olisiki tärkeetä. Muillekin kuin tuoreille äideille. Muut mt-ongelmaiset ei vaan saa samanlaista luksuskohtelua, tai mahdollisuutta toipumiseen, vaan jos olet vähävarainen, olet aika pitkälti tuomittu kroonistumaan kotiisi kun ei ole varaa liikkua missään.
Totta hitossa yhteiskunnan kannattaa satsata ensisijassa vanhempiin ja heidän jaksamiseen ennaltaehkäisevästukin, eli heihin jotka kasvattaa tulevia yhteiskunnan jäseniä. Ja mitä kelpoisempia niin sen parempi. Lapseton mt-ongelmainen ei ole priorisoitava, on useammassa tapauksessa vaan taakka, loputon menoerä heikoilla tulevaisuudennäkymillä ja haluttomuudella tehdä tilanteelleen juur mitään. Ylipäätään nykyaikainen työelämän burnout-kulttuuri on yhtä heikon sukupolven satuilua.
Sama vanhusten kanssa. Oikeastaan ensimmäistä tutkintoaan suorittavat opiskelijat voisivat olla yhtä tärkeä ja merkittävä tuettava. Olihan se joku ruokakauppakin, joka oli päättänyt tukea ainoastaan korkeakouluopiskelijoita valikoiden, antaen vaan heille jonkun prosentuaalisen etuuden jokaisesta ruokaostoksesta. Ihan kaikkien tuntema ketju.
Kannatan. Miksi lastenvaunujen kanssa liikkuvien peruste on saada matkustaa ilmaiseksi? Ennen se oli turvallisuuskysymys, kun vaunuja ei voinut jättää vahtimatta välikköön kun käy ostamassa/leimaamassa lipun, nykyään kun on mobiililippu tätä perustetta ei enää ole.
Mun lapset on jo ohi vaunuiän, joten sinänsä ei minua koske. Mutta kyllä tämmöisen keskivertomamman kohdalla kävisi tuossa tilanteessa just niin, että bussilla ajo vähenisi ja omalla autolla ajo lisääntyisi. Ei se busseilla paikasta toiseen sompailu pikkulasten kanssa niin hauskaa ole, ilmaiseksi kun pääsi niin viitsi nähdä sen vaivan. Ja auton käyttöön siirtyminen tarkoittaa, että asioinnit suuntautuu sinne minne on helpoin ajaa autolla. Eli siis jonnekin laitakaupungin ostariin, ei keskustaan. No, toisaalta olisipa sitten ainakin enemmän tilaa siellä bussissa niille, joille oma auto ei ole vaihtoehto ja pakko kulkea bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä ole joten vaunujen kanssa liikkeelle ajoissa jotta voi odottaa seuraavaa, jos siihen ensimmäiseen ei mahtu. Sama se on muillakin matkustajilla.
Niinhän sitä tehdään nyt, kun todellisuus on se, ettei neljään ensimmäiseen bussiin välttämättä mahdu. Se on sinänsä ok, mutta sitten ei enää ole jos lippu pitää ostaa tietämättä miten kauan joutuu odottamaan bussia johon mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan. Miksi lastenvaunujen kanssa liikkuvien peruste on saada matkustaa ilmaiseksi? Ennen se oli turvallisuuskysymys, kun vaunuja ei voinut jättää vahtimatta välikköön kun käy ostamassa/leimaamassa lipun, nykyään kun on mobiililippu tätä perustetta ei enää ole.
Keksikää välillä jotain uusia perusteluja. Sivukaupalla samaa copypastea.
Jollain pitää maksaa Laajasalon asukkaille miljardin raitikka silta keskustaan.
Helsinkiläiset kotihoidon tuella elävät ja köyhimmät maksajiksi. Kunta ehdottikin jo säästöjä kouluista ja päiväkodeista.
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin. Tekniikka joka mahdollistaisi matkalipun maksamisen myös lastenvaunujen kanssa liikkuville on ollut jo kauan olemassa. Esim. HSL:n alueen busseissa vaunuille varattua tilaa on laajennettu penkkejä vähentämällä. Aiemmin oltiin tarkempia siitä, että oltiin matka siinä vaunujen luona nyt nuo ilmaismatkustajat jättää vaunun siihen keskelle ja varaa 1-2 penkkiä joissa istuvat matkan ajan. Tuota samaa tilaa voivat käyttää kauppakärryn (mummokärryn) kanssa matkustavat ja jonkun isomman kantamuksen kanssa matkustavat. Ei pitäisi olla mitään etu-oikeutta vaunuille kun ovat ilmaismatkustajia.
Kyllähän toi vähentäisi joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja käyttöä.
Jos rahaa saa pari sataa kuussa niin siitä 3 € suuntaansa tekee että ennemmin ei kulje.
Olen kyllä maksanut kertalippuja vuonna 2022 Turussa.