Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gluteenittomasta piirakkapohjasta kysymys

Vierailija
20.10.2022 |

Tarkoitus tehdä yksi piirakka: vesi, vehnäjauho, voi, suola taikinalla.
Voinko tehdä saman piirakan gluteenittomana vaihtamalla vain vehnäjauhon gluteenittomaan?
Jos ei ole mahdollista, olisiko jollain antaa hyvä gluteeniton piirakkapohjaohje?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa kyllä, mutta jauhojen määrä voi olla eri. Tee ensin normaali taikina ja jäljittele sitten gluteeniton mahdollisimman saman rakenteiseksi, laita ensin vähän vähemmän jauhoja ja lisää sitten vähitellen.

Vierailija
2/13 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen etsimään netistä ohjeen, johon tulee gluteenittomien jauhojen lisäksi perunahiutaleita. Pohjasta tulee näin selvästi maukkaampi eikä sen tekemisessä ole enempää vaivaa, kun käyttää valmiita perunahiutaleita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa kyllä, mutta jauhojen määrä voi olla eri. Tee ensin normaali taikina ja jäljittele sitten gluteeniton mahdollisimman saman rakenteiseksi, laita ensin vähän vähemmän jauhoja ja lisää sitten vähitellen.

Kiitos vastauksesta, eipä tullut mieleen. Onkin vaikea lähteä jäljittelemään tätä toista taikinaa, kun se on aika rasvainen. Ei huomaa sitä jauhon määrää siinäkään tunnustelemalla. Pitää miettiä nyt. Kiitos.

Vierailija
4/13 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen etsimään netistä ohjeen, johon tulee gluteenittomien jauhojen lisäksi perunahiutaleita. Pohjasta tulee näin selvästi maukkaampi eikä sen tekemisessä ole enempää vaivaa, kun käyttää valmiita perunahiutaleita.

Kiitos, pitääpä katsoa. Tämä on siis makeapiirakka, mutta kai ne perunahiutaleet sellaiseenkin sopii. Pitää katsoa. Kiitos.

Vierailija
5/13 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, pitääpä katsoa. Tämä on siis makeapiirakka, mutta kai ne perunahiutaleet sellaiseenkin sopii. Pitää katsoa. Kiitos.

Sopii hyvin. Laitat vaan sokeria mukaan. Perunahiutaleet (eli mummon muussi) tuovat helposti kuivaksi ja murenevaksi jäävään gluteenittomaan pohjaan mehevyyttä ja parempaa koostumusta. 

t. eri

Vierailija
6/13 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma suosikkini:

125 g voita.

1 ½ dl gluteenitonta vaaleaa jauhoseosta.

1 dl gluteenittomia kaurajauhoja (Myllärin)

¼ tl suolaa.

n. 1 rkl kylmää vettä

Vierailija
7/13 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma suosikkini:

125 g voita.

1 ½ dl gluteenitonta vaaleaa jauhoseosta.

1 dl gluteenittomia kaurajauhoja (Myllärin)

¼ tl suolaa.

n. 1 rkl kylmää vettä

Ja jos ei jauhoseosta halua noin pienen määrän takia ostaa: sekoita esim. riisijauhoa ja perunahiutaleita keskenään tuo määrä. 

Vierailija
8/13 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vastikään jouduin myös tekemään gluteenitonta piirasta. Ratkaisin asian ostamalla pakastepiirakkapohjan, ja hyvin onnistuin sen avulla. Ei kiireessä riittäneet rahkeet alusta loppuun asti kaiken tekemiseen itse, joten tuossa päätin oikaista.

Vierailija
9/13 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos murenevuus ei haittaa, makea piiras toimii pelkillä kaurajauhoillakin. Muistat vain katsoa, että on gluteeniton kaurajauho kyseessä. Eikä saa käsitellä samoilla välineillä gluteenitonta ja vehnällistä taikinaa. 

Vierailija
10/13 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vastikään jouduin myös tekemään gluteenitonta piirasta. Ratkaisin asian ostamalla pakastepiirakkapohjan, ja hyvin onnistuin sen avulla. Ei kiireessä riittäneet rahkeet alusta loppuun asti kaiken tekemiseen itse, joten tuossa päätin oikaista.

Suosittelen tätä vaihtoehtoa, jos gluteenittomasti ei tule paljon leivottua. Turha niitä gluteenittomia jauhoja on parin desin takia ostaa kaappiin pyörimään. 

Vierailija
11/13 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kaurajauhoja tai -hiutaleita makean piirakan pohjaan. Tulee paljon mehevämpi. Tällä ohjeella olen tehnyt usein ja saanut paljon kehuja: https://liianhyvaa.blogspot.com/2014/08/kaurainen-mustikkapiirakka-myos…

Vierailija
12/13 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista. Aion näihin perehtyä ja aion ihan kokeillakin.

Vierailija
13/13 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kaurajauhoja tai -hiutaleita makean piirakan pohjaan. Tulee paljon mehevämpi. Tällä ohjeella olen tehnyt usein ja saanut paljon kehuja: https://liianhyvaa.blogspot.com/2014/08/kaurainen-mustikkapiirakka-myos…

Mä liputan myös kaurajauhon puolesta! Usein korvaan osan gluteenittomasta jauhoseoksesta kaurajauholla. Esim. jos oheessa on vaikka 2,5 dl glut. jauhoseosta, saatan laittaa 1,5 dl glut. jauhoseosta ja 1 dl kaurajauhoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi