Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleva isoäiti haluaa olla lapselle joku halvatun MUMA!

Vierailija
20.10.2022 |

Meille on syntymässä jouluna ensimmäinen lapsi. Olemme miehen kanssa jo päättäneet, että hänen äitinsä on lapselle mummu ja oma äitini puolestaan mummi. Tuleva mummi olikin nimityksestään innoissaan, mutta mummu ilmoitti päättäneensä olevansa MUMA. Mikä ihmeen MUMA!?

Jääräpäisesti inttää olevansa nyt nimityksensä päättänyt. Mies yritti selittää äidilleen ettei isovanhempi sitä nimitystä päätä ja että "muma" ei edes ole mikään sana, mutta anoppi vaan inttää ja kiukuttelee. Ehdotettiin myös, että haluaisiko olla mummun sijaan sitten vaikka mummo tai mamma, mutta ei - pakko saada olla joku saam*rin muma....

Mitä ihmettä tässä voi tehdä? Pakottaa tuo jatkuvalla korjaamisella nöyrtymään siihen mummuuteen vai laittaa hetkeksi välit jäähylle?

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muka ei istu suuhun yhtä luontevasti kuin mumma.

Vierailija
122/148 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, näin neljän lapsen mummona minulle on yhdentekevää vaikka minua kutsuttaisiin ällitälliksi, Pääasia että saan rakastaa ja helliä niitä ihania mussukoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin se oli halvatun MUMA ja muuttui äkkiä saam*rin mumaksi. Kumpi se nyt sitten on?

Vierailija
124/148 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on itsestäänselvää, että isovanhemmat päättää itse oman nimityksensä. Ei olisi tullut mieleenkään alkaa sanelemaan!

Sitä paitsi siihen on liittynyt mielikuvia jo pitkänaikaa ennenkuin edes on isovanhempi! Minä olen vasta pienen lapsen äiti, ja jo olen miettinyt, että "jos joskus olen mummo..." eli tiedän jo nyt miksi minua kutsuttaisiin...

Vierailija
125/148 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuntui, että mummi oli enemmän sellainen nuoremman ja ajassa läsnäolevan isoäidin nimitys ja mummu vanhan, ehkä jo toimintakyvyttömän ja melkein laitoshoitoisen nimitys.

Jos anoppisi on elänyt samojen merkitysten alla, hän voi aidosti kokea loukkaavana, että sinun äitisi on mummi ja hän mummu.

Mitä jos ehdottaisit nimiä toisin päin, anoppi olisi mummi ja sinun äitisi mummu?

Vierailija
126/148 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ikinuorta ikuisesti leikkivät isoäidit.

Ovat ihan kaikesta kauhuissaan mikä vähänkin viittaa vanhuuteen.

Jos isoäitiä pitää kutsua kaiken maailman (Amerikan muunnos nimillä) nimillä on tälläkin mummolla IKÄKRIISI.

Se on sanomattakin selvää.

Ei ole kanttia olla mummo !

Kun kerran on mummo niin MIKÄ HÄPEÄ 🙈 on myös olla mummo !

Kaikki isoäidit ovat todellakin mummoja.

Vierailija
127/148 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUMMOUS vallankumous .

Ei mitää teini hörhellystä, "en voi olla mummo" ...."en näytä mummolta"...jne.

Hävetkää kaiken maailman nirppanokka isoäidit.

Vierailija
128/148 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pääse yli, että luen kokoajan että hän haluaa olla MUNA. 😂😂😂

Vierailija
129/148 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tuntui, että mummi oli enemmän sellainen nuoremman ja ajassa läsnäolevan isoäidin nimitys ja mummu vanhan, ehkä jo toimintakyvyttömän ja melkein laitoshoitoisen nimitys.

Jos anoppisi on elänyt samojen merkitysten alla, hän voi aidosti kokea loukkaavana, että sinun äitisi on mummi ja hän mummu.

Mitä jos ehdottaisit nimiä toisin päin, anoppi olisi mummi ja sinun äitisi mummu?

Mummuhan oli alunperin nimenomaan äidinäiti. Mormor.

Itsekin tiedän edelleen perheitä, joissa on mummu ja fammu (asun länsirannikolla, ehkä se on täällä yleisempää).

Vierailija
130/148 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No isovanhempi juurikin sen nimensä itse päättää. Anna olla muma. Mä aion olla mumma.

Meillä lapsella on mummoa, mummia, mammaa, kummitätiä ja tätejä/isotätejä pilvin pimein. Kolmevuotiaamme teki itse oivan ratkaisun: päätti kutsua mummia Munniksi, ja se on hyvä keksintö. Munni tykkää eikä lapsi sekoita kaikkkia isoäitejä.

Vierailija
131/148 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omani oli mumi. Saa nimittää itseään vaikka Olga-neidiksi, mitä se muille kuuluu. Ihme pätemisen pakkoa sulla

.Minäkin olen mumi 3 aarteelleni😍

Minä olen Mumu 4 aarteelleni. Kukaan ei ole asiaa kritisoinut.

Vierailija
132/148 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauran kaikille niinne ISOÄIDEILLE , jotka EIVÄT USKALLA OLLA MUMMOJA

Ollaan niin muka nuoria että ei voi, ...eikäpysty olemaan rehdisti MUMMO.

MUMMO ei ole minkään taantuneen ikälopun vanhuksen nimi. Välttämättä. Voi tietty ollakin.

Niillä kaikilla ISOÄIDEILLÄ , jotka eivät halua olla MUMMO, ..

Heillä ON IKÄKRIISI.

100% varmuudella ikäkriisi.

Tietysti he kieltävät sen viimeiseen asti. Mutta ikävä kyllä, totuus on ikäkriisi.

Höpö höpö. Mä olen ilolla 42v Mummo lastenlapsilleni. Mieheni on 45v Vaari. Ei meillä todellakaan ole ikäkriisi, vaikka mitä väittäisit.

Vierailija
133/148 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole tällaista ongelmaa, koska mun lapsi ei tule luultavasti olemaan tekemisissä äitini kanssa. Toisen osapuolen äiti on jo valinnut kutsumanimensä sisaren lapsille joten lienee sama sitten meidänkin lapselle. 

Vierailija
134/148 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mumman vielä ymmärtäisin mutta muma on huvittavan typerä. :D

Minä olen siis Muma ja ylpeä siitä. Sopii pikkuisten suuhun oikein hyvin.

Vierailija
135/148 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen eri mieltä. Mun mielestäni isovanhempi nimenomaan itse päättää.

Vierailija
136/148 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muma? Hyi...

Vain yhden kirjaimen muuttamalla siitä tulee Muna. Tai Ruma.

Kyllä isoäiti on joko mummo, mummu, mummi tai mamma. Kaikki nämä mumat, ämmit sun muut paskuudet ovat vain väkisin väännettyjä kun ei kehdata aidosti olla mummoikäisiä.

Vierailija
137/148 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyne kirjoitti:

Muma? Hyi...

Vain yhden kirjaimen muuttamalla siitä tulee Muna. Tai Ruma.

Kyllä isoäiti on joko mummo, mummu, mummi tai mamma. Kaikki nämä mumat, ämmit sun muut paskuudet ovat vain väkisin väännettyjä kun ei kehdata aidosti olla mummoikäisiä.

Olen 43v Muma. Voisin ihan hyvin olla myös mummo. En nyt kylläkään ole varsinaisesti mummo-ikäinen. Olinkin alkuun pienelle mummo, mutta hän lyhensi sen, kaikki ovat tyytyväisiä. Rakkaalla mummolla voi olla vaikka mitä lempinimiä.

Vierailija
138/148 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä aikanaan oli selkeä jako

äidin äiti oli mummo

isän äiti oli mummu

äidin äidinäiti eli äidin puolen isoäiti oli mamma

ja tiedettiin heti kenestä puhuttiin.

Tosin tämän keskustelun jälkeen en osaa edes aavistaa, liittyikö näihin jotain draamaan aikanaan vai menikö luontevasti  :D 

Vierailija
139/148 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan olla mummi, kun se aika koittaa. Minullakin oli mummi ja lapseni kutsuvat äitiäni mummiksi, joten perinne jatkuu.

No ethän sinä sitä päätä.

Kaksi lastamme ovat monikultturisessa päikyssä. Ja voi sitä isoäitien nimitysten määrää. Jokainen isoäiti on tyytyväinen omaan lempinimeensä.

Vierailija
140/148 |
21.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ikinuorta ikuisesti leikkivät isoäidit.

Ovat ihan kaikesta kauhuissaan mikä vähänkin viittaa vanhuuteen.

Jos isoäitiä pitää kutsua kaiken maailman (Amerikan muunnos nimillä) nimillä on tälläkin mummolla IKÄKRIISI.

Se on sanomattakin selvää.

Ei ole kanttia olla mummo !

Kun kerran on mummo niin MIKÄ HÄPEÄ 🙈 on myös olla mummo !

Kaikki isoäidit ovat todellakin mummoja.

Ja kaikki miniät ovat Rouva Järvisiä. Ongelma ratkaistu, eikä kumpikaan joudu keksimään tekosyitä kahvitteluista kieltäytymiselle. Molemmat vanhemmat seurustelee vain oman mummonsa, eikun äitinsä kanssa. 🙊

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi